התנ"ך מֻרכב מטקסטים רבים
אבל גם בטקסטים שמנסים להציג את יהוה כאל אוניברסלי (מקור P בעיקר, אבל גם מקור E במידת מה) הוא מוצג כאל קנאי ונוקם. לראיה: "אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי. לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה, אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת–וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם, מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא-תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם, וְלֹא תָעָבְדֵם: כִּי אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֵל קַנָּא–פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל-בָּנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים, לְשֹׂנְאָי. וְעֹשֶׂה חֶסֶד, לַאֲלָפִים–לְאֹהֲבַי, וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי." (שמות, כ', 2-5. טקסט ממקור P, אם אינני טועה). בכל מקרה, גם כאל אוניברסלי וגם כאל פרטי-שבטי-פרסונלי, אני מרגיש שאין טעם לשלול אותו על הסף - גם לו (ואולי במיוחד לו) יש מה ללמד אותנו. לעניין ה"מצריות" של משה - זה לא ברור. יש הטוענים שהוא נסיך מצרי, יש הטוענים שהוא יהודאי או תושב הנגב (מפרובינציה מצרית בכנען) ויש הטוענים שהוא סתם מיתוס חסר ביסוס. קשה מאד לדעת, גם בעקבות עריכת הפרטים אודותיו כדי שיתאימו לאג'נדה של הטקסט. סבה נוספת שמקשה בכלל על דליית פרטים ביוגרפיים של גיבורי התנ"ך היא שהתנ"ך (ואולי הזכרון האנושי הקולקטיבי בכלל) זוכר מיתוסים וגיבורים, לא היסטוריה ואנשים. הפרטים הספציפיים של האדם מפנים את מקומם למאפיינים ארכיטיפיים של גיבור, וההיסטוריה נוצקת לתוך תבנית של סיפור הרואי - ומה שלא מתאים לתנית פשוט נשפך החוצה.