משבר אמונה

משבר אמונה

לפני כמה שנים התחלתי לצום. היה זמן שכמעט חזרתי בתשובה. במשך הזמן האמונה שלי השתנתה ועכשיו אני לומדת בודהיזם. הייתי מאוד רוצה לחבר את היהדות עם זה אבל זה לא כל כך הולך. מצד אחד יש הרבה דברים מקבילים. למשל חוקי הקארמה נמצאים בתוך הציווי האלוהי. למשל צדקה וחסד. אבל התפיסה העיקרית שונה- אין אלוהים בבודהיזם. אשמח לקרא את ידיעותיכם בעניין.
 

שענית

New member
זה תלוי בך

את לא יכולה להיות גם יהודיה וגם בודהיסטית, הכוונה יהודיה במובן הרוחני של המלה. את יכולה לקחת את מה שמשרת אותך ואת החיבור שאת רוצה לעשות. אבל בהכרח יהיה שם חלק שלא מתחבר מעצם המהויות השונות של הדתות. נקודות מוצא שונות, בבודהיזם ישנו שימוש רב בעבודה זרה, כמו מנטרות לדוגמה. את יכולה להחליף את המנטרות במשפטים יהודיים שיעשו את אותו התפקיד.אבל אין טעם להכנס לפרטים האלה כרגע, אני חושבת ששלושת המשפטים הראשונים שכתבת הם הכי חשובים ואולי על מנת למצוא את האיזון בין הדברים התשובה טמונה בהם. מי שאת, ומה התפקיד שלך....
 

שענית

New member
העניין של עבודה זרה

הוא עמוק ואין טעם לדבר על משהו שלא מבינים בו. גם אני לא ממש מבינה בזה ולכן לא הרחבתי על זה. זה ברור שהבודהיסטים לא חושבים שהפסל יביא להם משהו זה ברור שזה רק סמל. גם יהודים יכולים לקחת דברים מתוך היהדות ולהתייחס אליהם בצורה לא נכונה שזה ייחשב כעבודה זרה. אז עבודה זרה זוהי לא רק נחלת דתם של אחרים. לא באתי להתנצח בעניין הזה או ללמד מהי עבודה זרה ובגלל זה לא הרחבתי. (התייחסתי כאן כבר גם לתגובה של האדם הנוסף שהגיב). השאלה לגבי עבודה זרה היא לא מה היא בעיני אלה מה היא בכלל? יש על זה הרבה חומר ויש בזה הרבה עומק. כל דבר שהופך להיות מושא בעצמו חוץ מבורא עולם זו עבודה זרה. (לפי היהדות). מלים, כידוע, גם לפי הבודהיזם מושכות אנרגיה ולכן כשאת רוצה למצוא חיבור בין הבודהיזם ליהדות יש דברים שכשהוייתם שונה לא יוכלו להתחבר. את יכולה להשיג את אותן תוצאות אך עם מלים שמושכות אנרגיה אחרת, יהודית. ולכך התייחסתי במנטרות. ז"א תרגילים שאת לומדת מהבודהיזם עם תכנים יהודיים. ד"א אם תחפשי ברצינות תראי שהרעיונות הבודהיסטים נמצאים ביהדות. ישנן סיבות רבות מדוע זה לא מגיע אלינו כמו הבודהיזם, אך לא כאן המקום לדבר על כך. מקווה שעניתי.
 
מנטרות - זאת לא עבודה זרה.

עבודה זרה זאת סגידה. ואילו בבודהיזם אין שום סגידה. הכי הרבה - זה ביטוי כבוד. אבל גם זה עניין טפל. העיקר שם הוא שינוי התכונות שלך. נכון, מבחינה הלכתית יבשה ישנן פעולות שיכולות להיות מקוטלגות כעבודה זרה (וגם זה משום שאלה שעיצבו את ההלכה לא הכירו שום דבר מלבד הסביבה הקרובה שלהם, הגם שבסופו של דבר הסיבות לא משנות שום דבר עבור יהודי אורתודוכסי), אבל מנטרות הן לא אחת מהפעולות האלה.
 
מסכימה איתך

זה נראה שהבודהיסטים מתפללים ונותנים מנחות לתמונות ופסלים. אבל זה לא שהפסל הוא אל, הפסל הוא סמל למי שהיה בודהא ועוזר להתחבר אליו. זה דומה לביקור בקברי צדיקים.
 
אפשר להיות גם יהודי וגם בודהיסט:

"all religions are buddhism" ניצ'ירן מבחינת תפיסת העולם היהודית זה לא מקובל, לבודהיזם אין בעיה עם בוהדיסט על פי אמונתו שממשיך לקיים מנהגים של דת אחרת. הבודהיזם הוא הדת היחידה שבה מספיק לטעון שאתה בודהיסט כדי להיות כזה. מצד שני, מי שנשאר יהודי ומקבל את האמונה הבודהיסטית, הצד הבודהיסטי שבו יקבל את זה, הצד היהודי לא. יישאר חצוי במהותו, פרדוקס.
 
ו..

מה עם נישוק מזוזות? זה גם יכל להתפרש כעבודת אלילים. תלוי בכוונה הפנימית של המנשק, נכון?
 
למעלה