משפט הנסיון לאונס של ארז אפרתי

משפט הנסיון לאונס של ארז אפרתי

בחדשות פורסם שארז אפרתי שניסה לאנוס בחורה ליד הירקון יוצא עם עיסקת טיעון. סליחה על הבורות... אבל מה זה מעשה סדום? מה זה בדיוק ולמה זה נחשב פחות מאונס? אינני שופט אך מה שהוא עשה נראה מקומם והעובדה שהוא יוצא עם הסדר טיעון מרגיזה. האיש היה אלים, הרביץ, גרר, חנק, תקף וניסה לדעתי לאנוס אותה... אז למה לא מחמירים איתו איזה חוסר צדק! מנסה להתחמק בטענה שהורעל האלכוהול מזוייף איזה עלוב נפש! מעבר לכך שלא ברור בדיוק מה זה מעשה סדום (מין אוראלי, אנאלי, ניסיון לגפף את הבחורה נגד רצונה? מה זה בדיוק?) הרי מה זה כבר משנה ולמה מבחינה משפטית מעשה סדום נחשב פחות חמור? מה זה משנה אם הוא ניסה לקיים איתה יחסי מין של ממש כלומר חדירה לנרתיק או יחסי מין מסוג אחר כמו חדירה אנאלית או שניסה להכריח אותה לבצע בו מין אוראלי למה מבחינה משפטית זה פחות חמור? ולא ברור מה זה "מעשה סדום בנסיבות מחמירות" לעומת "מעשה סדום" ללא התיוג של "נסיבות מחמירות" למה זה שונה מבחינה משפטית ומבחינת החומרה והעונש? הרי נראה שהבחור ניסה לאנוס אותה, איך אפשר לדעת לאן בדיוק הוא התכוון לדחוף את איבר מינו הזקור? הרי הוא תקף את האישה בכוח רב, גרר, הבהיל, היכה, איים, חנק... מה זה כבר משנה מה בדיוק הטכניקה של האונס? הרי הוא ניסה לאנוס ולהגיע לפורקן מיני נקודה המעשה, המשפט ותוצאתו מבחילים מישהו שמבין את הנושא יכול להסביר את העניין?
 
תשובה

זהו הסעיף העונשי הרלוונטי: 347. מעשה סדום (א) (1) העושה מעשה סדום באדם שמלאו לו ארבע עשרה שנים וטרם מלאו לו שש עשרה שנים, או העושה מעשה סדום באדם שמלאו לו שש עשרה שנים וטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך או השגחה, דינו - מאסר חמש שנים. (2) לענין סעיף קטן זה, יראו מטפל נפשי שעשה מעשה סדום באדם שמלאו לו שש עשרה שנים וטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, במהלך התקופה שבה ניתן לאותו אדם טיפול נפשי על ידו, כאילו עשה את המעשה תוך ניצול יחסי תלות; חזקה זו לא תחול אם מעשים כאמור החלו לפני תחילתו של הטיפול הנפשי במסגרת קשר זוגי. (א1)העושה מעשה סדום באדם שמלאו לו שמונה עשרה שנים תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות, דינו - מאסר שלוש שנים. (ב) העושה מעשה סדום באדם באחת הנסיבות המנויות בסעיף 345, בשינויים המחוייבים, דינו כדין אונס. (ג) לענין סימן זה, "מעשה סדום" - החדרת איבר מאברי הגוף או חפץ לפי הטבעת של אדם או החדרת איבר מין לפיו של אדם. מהו מעשה סדום מוגדר בסעיף (ג). והתשובה לשאלה מה ההבדל - לעניין העונש - בין מי שרוצה לאנוס לבין מי שרוצה לבצע מעשה סדום ועוד מצוייה בסעיף (ב), קרי, אין הבדל. העסקה הקלה עימו במחיקת סעיפי חיקוק אך לפי מה שדווח בתקשורת העובדות הקשות נשארו בעינן. בית-משפט רואה לנגד עיניו את העובדות ובראשית מסעו וככול הנראה גם בסופו הן אלו אשר יעמדו לנגד עיניו בעת גזירת דינו של הנאשם. הנאשם ינסה לבקש להקל עימו תוך שיראה כי הודה, וויתר על ניסיון להוכיח את חפותו אף כי, לטענתו, עמדו לו טענות הגנה ראויות ועוד ועוד, הכל בכדי לראות חרטה כנה ואמיתית כזו אשר עשוייה להשליך ל"עומק" גזר דינו.
 
למעלה