משרד התחבורה ביטל 60 היתרים בשנתיים לנסיעות בשבת

connex

Active member
נתקלתי בכתבה הבאה
מצד אחד גם לנוסעים החרדים מגיעה תחבורה ציבורית ההולמת לצורכיהם אבל בכתבה מדובר על קווים ששירתו ישובים ערבים וגם קווים שמשרתים סטודנטים יהודים חילונים
אני יודע שהנושא הזה עלה בטופיק אחר אבל הנה פה יש הצהרה על כך שזה לא מקרי
דעתי בעניין ידועה: בעד תחבורה ציבורית גם בשבת לבתי חולים ותחבורה עירונית מצומצמת שלא עוברת בריכוזים חרדים ולמגזר הערבי להפעיל בשבת כל עוד מבחינתם זה יום רגיל בו גם מתקיימים לימודים, ונסיעות בינעירוניות ארוכות שיתחילו שעה או שעתיים לפני צאת השבת
 

EHP12

Well-known member
נתקלתי בכתבה הבאה
מצד אחד גם לנוסעים החרדים מגיעה תחבורה ציבורית ההולמת לצורכיהם אבל בכתבה מדובר על קווים ששירתו ישובים ערבים וגם קווים שמשרתים סטודנטים יהודים חילונים
אני יודע שהנושא הזה עלה בטופיק אחר אבל הנה פה יש הצהרה על כך שזה לא מקרי
דעתי בעניין ידועה: בעד תחבורה ציבורית גם בשבת לבתי חולים ותחבורה עירונית מצומצמת שלא עוברת בריכוזים חרדים ולמגזר הערבי להפעיל בשבת כל עוד מבחינתם זה יום רגיל בו גם מתקיימים לימודים, ונסיעות בינעירוניות ארוכות שיתחילו שעה או שעתיים לפני צאת השבת
התמונה יותר מורכבת ממה ששני הצדדים מציגים אותה:
לפחות 15 קווים הם כאלה שמוקפאים בגלל שהם משרתים יישובים מפונים בעוטף עזה וגבול הצפון

יש כאלה שבוטלו כיוון שהם היו קווים מסורבלים ללא היגיון ולא חשבו על נושא השבת בשוגג.
 

מיקלוש77

Well-known member
התמונה יותר מורכבת ממה ששני הצדדים מציגים אותה:
לפחות 15 קווים הם כאלה שמוקפאים בגלל שהם משרתים יישובים מפונים בעוטף עזה וגבול הצפון

יש כאלה שבוטלו כיוון שהם היו קווים מסורבלים ללא היגיון ולא חשבו על נושא השבת בשוגג.
15 מוקפאים בגלל המצב הבטחוני.
אתה רוצה להגיד שה 45 האחרים זה קווים מסורבלים ללא היגיון? נשמע לי ניסיון להצדיק את המחטף שקורה בעניין מאז יוני 2022. פיחות זוחל כמו שנהוג לכנות את זה.
 
נערך לאחרונה ב:

EHP12

Well-known member
15 מוקפאים בגלל המצב הבטחוני.
אתה רוצה להגיד שה 45 האחרים זה קווים מסורבלים ללא היגיון? נשמע לי ניסיון להצדיק את המחטף שקורה בעניין מאז יוני 2022. פיחות זוחל כמו שנהוג לכנות את זה.
הכוונה היא שבטח חלק מהקווים האחרים זה קווים שבוטלו על מנת לייעל את הרשת, ובמקרה הם מאושרי שבת. שתהייה רשימה של כל ה-62 קווים יהיה אפשר לראות תמונה יותר ברורה.
זאת בעיקרון הרשימה של הקווים המאושרי שבת מ-2016: https://fs.knesset.gov.il/globaldoc...5d7d-ce91-e511-80d0-00155d0acb9e_11_10449.pdf
הורדת נסיעות של קווים בשבת זה לא דבר שהתחיל בשנתיים האחרונות: זה תהליך זוחל שקורה כבר כמה שנים. זה קרה לקו 601 שלפני עשור פעל בשבתות קיץ עוד מ-18:00, אוו דבר עם קו 172 של דן עוד שקראו לו קו 1. 2015 הייתה נקודת מפנה בה החלו לאכוף שנסיעות בקווים שאינם מאושרי שבת יסיימו נסיעה לפני כניסת השבת, ולא יצאו לפני צאת השבת.
 

Ccyclist

Well-known member
הכוונה היא שבטח חלק מהקווים האחרים זה קווים שבוטלו על מנת לייעל את הרשת, ובמקרה הם מאושרי שבת. שתהייה רשימה של כל ה-62 קווים יהיה אפשר לראות תמונה יותר ברורה.
זאת בעיקרון הרשימה של הקווים המאושרי שבת מ-2016: https://fs.knesset.gov.il/globaldoc...5d7d-ce91-e511-80d0-00155d0acb9e_11_10449.pdf
הורדת נסיעות של קווים בשבת זה לא דבר שהתחיל בשנתיים האחרונות: זה תהליך זוחל שקורה כבר כמה שנים. זה קרה לקו 601 שלפני עשור פעל בשבתות קיץ עוד מ-18:00, אוו דבר עם קו 172 של דן עוד שקראו לו קו 1. 2015 הייתה נקודת מפנה בה החלו לאכוף שנסיעות בקווים שאינם מאושרי שבת יסיימו נסיעה לפני כניסת השבת, ולא יצאו לפני צאת השבת.

כשבוטלו הקווים מאושרי השבת שהפכו למטרונית - קו 1 של המטרונית קיבל את אישור השבת שלהם ופועל בהצלחה.

מישהו בצד החילוני מתעצל ולא שומר על כבשת הרש, המעט שיש.

כשמבטלים קו - צריך להתייחס לכל האספקטים שמתבטלים עם סגירתו. ביטול שירות בשבת ללא תחליף הולם בקו אחר פירושו גזילת שירות שנכלל בכיסוי הגלובלי של הכירטוס התקופתי או עולה עלות של נסיעה תח"צית כאשר האופציה העצמאית היחידה למי שלא נוהג היא מונית ספשל יקרה פי כמה וכמה.

חבל שהמשרד לשירותי דת לא מחוייב לשלם לחילונים על מוניות. תוך חודש היתה תחבורה ציבורית בשבת.
 

Ccyclist

Well-known member
נתקלתי בכתבה הבאה
מצד אחד גם לנוסעים החרדים מגיעה תחבורה ציבורית ההולמת לצורכיהם אבל בכתבה מדובר על קווים ששירתו ישובים ערבים וגם קווים שמשרתים סטודנטים יהודים חילונים
אני יודע שהנושא הזה עלה בטופיק אחר אבל הנה פה יש הצהרה על כך שזה לא מקרי
דעתי בעניין ידועה: בעד תחבורה ציבורית גם בשבת לבתי חולים ותחבורה עירונית מצומצמת שלא עוברת בריכוזים חרדים ולמגזר הערבי להפעיל בשבת כל עוד מבחינתם זה יום רגיל בו גם מתקיימים לימודים, ונסיעות בינעירוניות ארוכות שיתחילו שעה או שעתיים לפני צאת השבת

בפוסט אחר בפורום על קו 310 הלונדוני - קו שמשרת קשר בין קהילה חרדית מובהקת לקהילה יהודית מגוונת יותר נוסע בשבת בין 7 בבוקר ל7 בערב (מוצ"ש פה לא יהיה לפני 7 עד תחילת או אמצע אוקטובר) והם מאד שמחים על כך שסוף סוף יש קישור (מאסף) ישיר.

אי אפשר לטעון מצד אחד שיש סטטוס קוו ואז לשבור אותו באופן שיטתי.

לטעמי המצב בארץ מגיע לנקודת שבירה כי אי אפשר לתכנן לצמצם רכבים פרטיים וחניות כמו באירופה או במזרח הרחוק שם יש תח"צ 7 ימים בשבוע ולמנוע מהציבור תח"צ במשך חלקים נכבדים מיומיים בשבוע. ימי ה"מכונית לכל פועל" כשאיפה פוליטית עברו מהעולם ברגע שהרשויות הבינו שהמשמעות היא פקקים בלתי נגמרים.

סליחה אבל מה שקורה בארץ אינו יהדות אלא שתלטנות בשם הדת.

אינני רואה מדוע עלי לשכור רכב בארץ ב ₪400 ליום, שזה יותר מחופשי חודשי אוטובוסים ויותר מהחופשי הרכבתי המקסימלי (כי זה יהיה לפחות ליומיים, שישי ושבת) כשיש בה תח"צ סבירה מינוס שניתן להשתמש בה.

באשר למארחיי שלא נוהגים - גם כסף לא יפתור את בעיית ההתניידות בשבת.
 
נערך לאחרונה ב:
לא ברור לי איך הפעלה של קווים המשרתים אוכלוסיות חילוניות או לא יהודיות בשבת פוגעת בציבור הדתי. פגיעה מעשית אין כאן, יש פה רצון להשתמש בנושא התח''צ כסמל או כאמצעי כוח.
 

Ccyclist

Well-known member
לא ברור לי איך הפעלה של קווים המשרתים אוכלוסיות חילוניות או לא יהודיות בשבת פוגעת בציבור הדתי. פגיעה מעשית אין כאן, יש פה רצון להשתמש בנושא התח''צ כסמל או כאמצעי כוח.
סוג של שתלטנות. ציבור שחושב שהוא אלוהים רואה הכל בכל מקום.

אורח החיים הדתי והחרדי מכתיב מגורים בטווח הליכה מבית כנסת כדי ללכת להתפלל שם בשבת בבוקר. הם אינם עדים לאורך החיים החילוני במקומות אחרים ואינם יכולים להשתתף בו אלא אם הוא נמצא מרחק הליכה מהם. אציין שבימי מגרש הרוסים בירושלים נוער חרדי היה מגיע למועדונים מאוחר מאד בלילה שבין שישי לשבת, שעה או שתיים לפני הסגירה כשבעלי המועדונים ויתרו על דמי הכניסה כך שלא היה מחסום הלכתי להכנס או לעמוד במרפסות המועדונים. בוויב זה היה קורה מתישהו אחרי הופעות הדראג.

החדווה שבה הכתבה באתר החרדי? מדווחת על הפסקת קווים במגזר הערבי מאד מצערת. זה מעבר לכפייה דתית על חילונים.

מזל שהספקתי לנסוע בקווי נעים בסופ"ש.
 
נערך לאחרונה ב:

מיקלוש77

Well-known member
סוג של שתלטנות. ציבור שחושב שהוא אלוהים ראוה הכל בכל מקום.

אורח החיים הדתי והחרדי מכתיב מגורים בטווח הליכה מבית כנסת כדי ללכת להתפלל שם בשבת בבוקר. הם אינם עדים לאורך החיים החילוני במקומות אחרים ואינם יכולים להשתתף בו אלא אם הוא נמצא מרחק הליכה מהם. אציין שבימי מגרש הרוסים בירושלים נוער חרדי היה מגיע למועדונים מאוחר מאד בלילה שבין שישי לשבת, שעה או שתיים לפני הסגירה כשבעלי המועדונים ויתרו על דמי הכניסה כך שלא היה מחסום הלכתי להכנס או לעמוד במרפסות המועדונים. בוויב זה היה קורה מתישהו אחרי הופעות הדראג.

החדווה שבה הכתבה באתר החרדי? מדווחת על הפסקת קווים במגזר הערבי מאד מצערת. זה מעבר לכפייה דתית על חילונים.

מזל שהספקתי לנסוע בקווי נעים בסופ"ש.
החדווה זה בדיוק הכפייה הדתית.

מפליא שבמיוחד בימים שכאלה, ציבור שברובו לא משרת בצבא, ציבור שברובו לא משלם מיסים עוד מעז להתרברב ולהמשיך לשלוט על הציבור החילוני במדינה, במקום להוריד את הראש בענווה ולהגיד תודה.

אם לא היה לנו את הצרות הבטחוניות הייתה פורצת פה מהפיכה מזמן. אבל בגלל שהמדינה נמצאת במלחמת הישרדות כמעט תמיד, וביתר שאת בשנה האחרונה, זה לא קורה וזה המזל של הציבור הכופה את גחמותיו על הכלל.
 

מנכל אחד

Active member
החדווה זה בדיוק הכפייה הדתית.

מפליא שבמיוחד בימים שכאלה, ציבור שברובו לא משרת בצבא, ציבור שברובו לא משלם מיסים עוד מעז להתרברב ולהמשיך לשלוט על הציבור החילוני במדינה, במקום להוריד את הראש בענווה ולהגיד תודה.

אם לא היה לנו את הצרות הבטחוניות הייתה פורצת פה מהפיכה מזמן. אבל בגלל שהמדינה נמצאת במלחמת הישרדות כמעט תמיד, וביתר שאת בשנה האחרונה, זה לא קורה וזה המזל של הציבור הכופה את גחמותיו על הכלל.
החדווה כפי שאתה מכנה אותה, מגיעה מאותו המקור של השנאה שפורצת בדה מרקר, עד שהם יכולים לקחת נושא שבעיקרו הוא צמצום קווים לא כלכליים, ולהלביש עליו את שמירת השבת כסיבה לביטול.

גם אותי מפליא שאתה חושב שעיקר החיים במדינה הזאת נועדו כדי לשרת בצבא, עד ששמת את הסיבה הזאת כראשונה.

מצד אחד אתה מלין שהציבור החרדי אינו הולך לצבא, כלומר אתה חושב שיש חשיבות לכך שהציבור הזה יהיה מעורב יותר במדינה וישפיע עליה (אלא אם אתה חושב שצריך שיתייגסו אבל לא שיקודמו לתפקידי פיקוד).

ומצד שני אתה מלין, שבענפים אחרים אחרים שהם כן מעורבים בהם הם כן משפיעים (לפי שיטתך בלבד כמובן), והיה ראוי שירידו את הראש בענווה ויגידו תודה לאדוני הארץ.

אתה גם מאשים ללא ביסוס שהציבור החרדי לא משלם מיסים, ושוכח שהציבור החרדי כן משלם מיסים בהתאם לרמת ההכנסות שלו, חלק משלמים הרבה, וחלק משלמים קצת, ואין לזה קשר להיותם חרדים אלא לרמה הכלכלית של כל שכבה, ושחלק נכבד מהציבור החרדי משתייך לרמות השכבות החלשות של הציבור מבחינה כלכלית.

רמה כלכלית נמוכה או גבוהה היא דבר יחסי, ותמיד יהיו אנשים ברמה כלכלית נמוכה שיוגדרו כנטל על הציבור, לא ניתן להעלים את השכבה הכלכלית הזאת בשוק עם כלכלה חופשית.

אם כי לציין שחלק משמעותי מהסיבה לכך שהציבור החרדי הינו ברמה כלכלית נמוכה קשורה לכך שסקטור הציבורי ובעקבותיו גם הסקטור העסקי מפלה לרעה עובדים מהמגזר החרדי באמצעות תנאי סף לא רלוונטיים, ומונע את הגיוון ברמות הכלכליות בציבור החרדי.
 
החדווה כפי שאתה מכנה אותה, מגיעה מאותו המקור של השנאה שפורצת בדה מרקר, עד שהם יכולים לקחת נושא שבעיקרו הוא צמצום קווים לא כלכליים, ולהלביש עליו את שמירת השבת כסיבה לביטול.

גם אותי מפליא שאתה חושב שעיקר החיים במדינה הזאת נועדו כדי לשרת בצבא, עד ששמת את הסיבה הזאת כראשונה.

מצד אחד אתה מלין שהציבור החרדי אינו הולך לצבא, כלומר אתה חושב שיש חשיבות לכך שהציבור הזה יהיה מעורב יותר במדינה וישפיע עליה (אלא אם אתה חושב שצריך שיתייגסו אבל לא שיקודמו לתפקידי פיקוד).

ומצד שני אתה מלין, שבענפים אחרים אחרים שהם כן מעורבים בהם הם כן משפיעים (לפי שיטתך בלבד כמובן), והיה ראוי שירידו את הראש בענווה ויגידו תודה לאדוני הארץ.

אתה גם מאשים ללא ביסוס שהציבור החרדי לא משלם מיסים, ושוכח שהציבור החרדי כן משלם מיסים בהתאם לרמת ההכנסות שלו, חלק משלמים הרבה, וחלק משלמים קצת, ואין לזה קשר להיותם חרדים אלא לרמה הכלכלית של כל שכבה, ושחלק נכבד מהציבור החרדי משתייך לרמות השכבות החלשות של הציבור מבחינה כלכלית.

רמה כלכלית נמוכה או גבוהה היא דבר יחסי, ותמיד יהיו אנשים ברמה כלכלית נמוכה שיוגדרו כנטל על הציבור, לא ניתן להעלים את השכבה הכלכלית הזאת בשוק עם כלכלה חופשית.

אם כי לציין שחלק משמעותי מהסיבה לכך שהציבור החרדי הינו ברמה כלכלית נמוכה קשורה לכך שסקטור הציבורי ובעקבותיו גם הסקטור העסקי מפלה לרעה עובדים מהמגזר החרדי באמצעות תנאי סף לא רלוונטיים, ומונע את הגיוון ברמות הכלכליות בציבור החרדי.
הוויכוח הוא לא על שירות בצבא או תשלום מיסים, אלה על העובדה שלציבור החרדי אין שום סיבה לרצות לצמצם תח''צ בשבת אם הוא לא עובר באזורים חרדיים מובהקים או מופעל על ידי נהגים דתיים שומרי שבת. אין סיבה שאזורים חילוניים/לא יהודיים בצפון לא יקבלו שירות כי מישהו רוצה לשמור שבת בבני ברק.
 

Ccyclist

Well-known member
הוויכוח הוא לא על שירות בצבא או תשלום מיסים, אלה על העובדה שלציבור החרדי אין שום סיבה לרצות לצמצם תח''צ בשבת אם הוא לא עובר באזורים חרדיים מובהקים או מופעל על ידי נהגים דתיים שומרי שבת. אין סיבה שאזורים חילוניים/לא יהודיים בצפון לא יקבלו שירות כי מישהו רוצה לשמור שבת בבני ברק.

הויכוח אינו על חיה ותן לחיות, אלא על דרישה לשירות ציבורי מול אמונות הדורשות לכפות אופי דתי על מי שאינם מעוניינים בו באמצעות מניעת השירותים האלו.

בתגובה באתר שהועלה יש תפיסה מטאפיסית מסוג שעולה בדיונים מהסוג על ענייני השבת או הישיבות.

ויכוח לוגי אין פה.

הצד שכנגד אינו מכיר בצרכי הציבור החילוני ומתנגד אידאולוגית שהמדינה תספק את השירות הנדרש.

שתבין - מבחינתם אתה תפאורה.
 
נערך לאחרונה ב:

מנכל אחד

Active member
הוויכוח הוא לא על שירות בצבא או תשלום מיסים, אלה על העובדה שלציבור החרדי אין שום סיבה לרצות לצמצם תח''צ בשבת אם הוא לא עובר באזורים חרדיים מובהקים או מופעל על ידי נהגים דתיים שומרי שבת. אין סיבה שאזורים חילוניים/לא יהודיים בצפון לא יקבלו שירות כי מישהו רוצה לשמור שבת בבני ברק.
צודק, ואכן אף אחד בציבור החרדי לא משקיע מאמצים כדי לצמצם תח"צ בשבת, במיוחד כשהוא לא עובר באזוריים חרדיים מובהקים.
 
צודק, ואכן אף אחד בציבור החרדי לא משקיע מאמצים כדי לצמצם תח"צ בשבת, במיוחד כשהוא לא עובר באזוריים חרדיים מובהקים.
הם לא צריכים להשקיע הרבה מאמץ כי הוא פשוט לא קיים, גם באזורים שאינם חרדיים מובהקים.
 

Ccyclist

Well-known member
החדווה כפי שאתה מכנה אותה, מגיעה מאותו המקור של השנאה שפורצת בדה מרקר, עד שהם יכולים לקחת נושא שבעיקרו הוא צמצום קווים לא כלכליים, ולהלביש עליו את שמירת השבת כסיבה לביטול.

גם אותי מפליא שאתה חושב שעיקר החיים במדינה הזאת נועדו כדי לשרת בצבא, עד ששמת את הסיבה הזאת כראשונה.

מצד אחד אתה מלין שהציבור החרדי אינו הולך לצבא, כלומר אתה חושב שיש חשיבות לכך שהציבור הזה יהיה מעורב יותר במדינה וישפיע עליה (אלא אם אתה חושב שצריך שיתייגסו אבל לא שיקודמו לתפקידי פיקוד).

ומצד שני אתה מלין, שבענפים אחרים אחרים שהם כן מעורבים בהם הם כן משפיעים (לפי שיטתך בלבד כמובן), והיה ראוי שירידו את הראש בענווה ויגידו תודה לאדוני הארץ.

אתה גם מאשים ללא ביסוס שהציבור החרדי לא משלם מיסים, ושוכח שהציבור החרדי כן משלם מיסים בהתאם לרמת ההכנסות שלו, חלק משלמים הרבה, וחלק משלמים קצת, ואין לזה קשר להיותם חרדים אלא לרמה הכלכלית של כל שכבה, ושחלק נכבד מהציבור החרדי משתייך לרמות השכבות החלשות של הציבור מבחינה כלכלית.

רמה כלכלית נמוכה או גבוהה היא דבר יחסי, ותמיד יהיו אנשים ברמה כלכלית נמוכה שיוגדרו כנטל על הציבור, לא ניתן להעלים את השכבה הכלכלית הזאת בשוק עם כלכלה חופשית.

אם כי לציין שחלק משמעותי מהסיבה לכך שהציבור החרדי הינו ברמה כלכלית נמוכה קשורה לכך שסקטור הציבורי ובעקבותיו גם הסקטור העסקי מפלה לרעה עובדים מהמגזר החרדי באמצעות תנאי סף לא רלוונטיים, ומונע את הגיוון ברמות הכלכליות בציבור החרדי.

קשה לקרוא לתארים אקדמאים או אפילו תעודת בגרות "תנאי סף לא רלבנטים". בכל אוכלוסייה יהיו עשירון או שניים של עוני, אך כשמונעים חינוך כללי במסגרת מותאמת (יוזמת ה"ממלכתי חרדי" למשל) דנים את החברה החרדית כולה לעוני.

אני מכיר מקרה מאדם קרוב אלי שהוא עד ישיר לכך - שעובד מחשבים חרדי בירושלים פועל באמצעות חוברת שבה הוא כתב את הפקודות הבסיסיות באותיות העבריות המקבילות לאותיות הלטיניות שעל המקלדת. עד כדי כך המצב חמור - נותנים לאנשים הכשרות שמצליחות לשדרג את מעמדם המקצועי והכלכלי, אבל משום שבמשך כל ילדותם ונעוריהם - התקופה הקריטית ללמידת שפות - לא לימדו אותם שפה זרה מרכזית כמו אנגלית - התפקוד שלהם חלקי ומוגבל.

מבחינת הבנות החרדיות - במשך מספר שנים הכרתי בלוגרית חרדית שלמדה בסמינר בנות יעקב כלשהו. היא העידה בבלוג שהיתה קנאה ורמה מסויימת של הסתה נגדה כי היא נבחנה לבקלוריאן הבינלאומי, סוג מופחת של בגרות. היא אמרה שהמורות סיננו נגדה באופן שלילי שהיא עוד תשלים יחידות לבגרות ותלך לאוניברסיטה.

הציבור הדתי לאומי, שאני מאד מקורב אליו אף שמעולם לא הייתי חלק ממנו (עניין של דוברי אנגלית) מצליח לשלב חינוך כללי מודרני, יהדות, לימודים אקדמיים וקריירות בשלל תחומים. אין סיבה שהציבור החרדי לא יכול למצוא דרך משלו להתאים את החינוך הכללי ולשלב אותו. היתה לי אפילו מורה דתית לאומית לביולוגיה שיכלה לשלב בין אי אמונה אישית באבולוציה לבין לימוד האבולוציה. זה היה בשנות ה 90 לפני שפיצחו את ה DNA. כיום עדיף לאנשים מאמינים לאמץ את הגישה שה DNA זו התוכנה של החיים כולם כי אפשר לראות דרכו בדיוק מה התפתח למה ואיך.

לגבי חובת הגיוס בארץ - זה חל על כל האוכלוסיות הנאמנות למדינה. אין בזה עניין של "אדוני הארץ". אין לאוכלוסיות הלא חרדיות או לא ערביות יכולת חוקית לסרב לכך, כל שכן פטור גורף לציבורים שלמים.
 

מנכל אחד

Active member
קשה לקרוא לתארים אקדמאים או אפילו תעודת בגרות "תנאי סף לא רלבנטים". בכל אוכלוסייה יהיו עשירון או שניים של עוני, אך כשמונעים חינוך כללי במסגרת מותאמת (יוזמת ה"ממלכתי חרדי" למשל) דנים את החברה החרדית כולה לעוני.

אני מכיר מקרה מאדם קרוב אלי שהוא עד ישיר לכך - שעובד מחשבים חרדי בירושלים פועל באמצעות חוברת שבה הוא כתב את הפקודות הבסיסיות באותיות העבריות המקבילות לאותיות הלטיניות שעל המקלדת. עד כדי כך המצב חמור - נותנים לאנשים הכשרות שמצליחות לשדרג את מעמדם המקצועי והכלכלי, אבל משום שבמשך כל ילדותם ונעוריהם - התקופה הקריטית ללמידת שפות - לא לימדו אותם שפה זרה מרכזית כמו אנגלית - התפקוד שלהם חלקי ומוגבל.

מבחינת הבנות החרדיות - במשך מספר שנים הכרתי בלוגרית חרדית שלמדה בסמינר בנות יעקב כלשהו. היא העידה בבלוג שהיתה קנאה ורמה מסויימת של הסתה נגדה כי היא נבחנה לבקלוריאן הבינלאומי, סוג מופחת של בגרות. היא אמרה שהמורות סיננו נגדה באופן שלילי שהיא עוד תשלים יחידות לבגרות ותלך לאוניברסיטה.

הציבור הדתי לאומי, שאני מאד מקורב אליו אף שמעולם לא הייתי חלק ממנו (עניין של דוברי אנגלית) מצליח לשלב חינוך כללי מודרני, יהדות, לימודים אקדמיים וקריירות בשלל תחומים. אין סיבה שהציבור החרדי לא יכול למצוא דרך משלו להתאים את החינוך הכללי ולשלב אותו. היתה לי אפילו מורה דתית לאומית לביולוגיה שיכלה לשלב בין אי אמונה אישית באבולוציה לבין לימוד האבולוציה. זה היה בשנות ה 90 לפני שפיצחו את ה DNA. כיום עדיף לאנשים מאמינים לאמץ את הגישה שה DNA זו התוכנה של החיים כולם כי אפשר לראות דרכו בדיוק מה התפתח למה ואיך.

לגבי חובת הגיוס בארץ - זה חל על כל האוכלוסיות הנאמנות למדינה. אין בזה עניין של "אדוני הארץ". אין לאוכלוסיות הלא חרדיות או לא ערביות יכולת חוקית לסרב לכך, כל שכן פטור גורף לציבורים שלמים.
תואר אקדמאי ואפילו תעודת בגרות היא תנאי סף לא רלוונטי לתפקידי פקידות וניהול בשירות הציבורי.

המקרה שאתה מתאר על עובד מחשבים שמחזיק חוברת עם פקודות באותיות עבריות הוא מקרה מוזר שאני קצת מסופק אם הוא מתרחש בפועל, כי התפוקה של עובד כזה אמורה להיות נמוכה להחריד, וגם בשביל למנוע אותה אין צורך בתואר אלא מספיק מבחן מיומניות פשוט.

הדרישה לתוארים מבזבזם משאבים עצומים, הן של העובדים שמשקיעים זמן וכסף על הלימודים והן של המדינה שמסבסדת ומפסידה כח עבודה שבמקום לעבוד יושב בכל מיני מכללות ומכלה את זמנו לריק על לימודים שאין להם תועלת לתחום בו הם יעסקו.

המורוה של הבלוגרית צודקת מצד זה שהליכה לאוניברסיטה משפיעה על פי רוב על אורח החיים כפי שניתן לראות בציבור הדתי לאומי, שממנו אפשר ללמוד עד כמה ההתבדלות חשובה, ועד כמה השילוב של חיים תורניים ביחד עם המערכת הכללית כפי שהיא עכשיו איננה מתאימה.

חובת הגיוס בארץ חלה על כולם, אבל אדוני הארץ (ואני מתכוון לבית המשפט) מתעקשים שאופן השירות לא יהיה מתאים לציבור שומרי מצוות, אפילו בדברים צדדים כמו חיוב חיילים לשמוע שירת נשים בטקסים בניגוד לאמונתם, וגם בדברים עקרוניים כמו התעקשות על הסטת משאבים לצורך שיבוץ נשים במקומות בהם הם פחות רלוונטיות.
הבעיות אינם מסיימות בזה, אלא שזו דוגמה בולטת.
 

Ccyclist

Well-known member
תואר אקדמאי ואפילו תעודת בגרות היא תנאי סף לא רלוונטי לתפקידי פקידות וניהול בשירות הציבורי.

המקרה שאתה מתאר על עובד מחשבים שמחזיק חוברת עם פקודות באותיות עבריות הוא מקרה מוזר שאני קצת מסופק אם הוא מתרחש בפועל, כי התפוקה של עובד כזה אמורה להיות נמוכה להחריד, וגם בשביל למנוע אותה אין צורך בתואר אלא מספיק מבחן מיומניות פשוט.

הדרישה לתוארים מבזבזם משאבים עצומים, הן של העובדים שמשקיעים זמן וכסף על הלימודים והן של המדינה שמסבסדת ומפסידה כח עבודה שבמקום לעבוד יושב בכל מיני מכללות ומכלה את זמנו לריק על לימודים שאין להם תועלת לתחום בו הם יעסקו.

המורוה של הבלוגרית צודקת מצד זה שהליכה לאוניברסיטה משפיעה על פי רוב על אורח החיים כפי שניתן לראות בציבור הדתי לאומי, שממנו אפשר ללמוד עד כמה ההתבדלות חשובה, ועד כמה השילוב של חיים תורניים ביחד עם המערכת הכללית כפי שהיא עכשיו איננה מתאימה.

חובת הגיוס בארץ חלה על כולם, אבל אדוני הארץ (ואני מתכוון לבית המשפט) מתעקשים שאופן השירות לא יהיה מתאים לציבור שומרי מצוות, אפילו בדברים צדדים כמו חיוב חיילים לשמוע שירת נשים בטקסים בניגוד לאמונתם, וגם בדברים עקרוניים כמו התעקשות על הסטת משאבים לצורך שיבוץ נשים במקומות בהם הם פחות רלוונטיות.
הבעיות אינם מסיימות בזה, אלא שזו דוגמה בולטת.

את המקרה עם האותיות תיאר אדם מהמעגל הראשון שלי על בסיס היכרות אישית עם העובד החרדי שפועל כך. מבחינתי זו עדות יד ראשונה.

לימודים אקדמאים נותנים יכולות מחשבתיות ומחקריות שמצדיקים סיווג של עובדים כאקדמאים וקידומם בהתאם. בכל מקום שזו דרישת הסף - היא נמצאת שם בגלל שישנו צורך בעובדים מרמה מסויימת. לעיתים הלימודים האקדמיים עוסקים בדיוק במקצוע הנלמד כולל סטאז' בתחום (רפואה, משפטים), לעיתים אפשר להשתמש בהם כדי להגיע לדרג בכיר יותר במקצוע שצריך ידע בתחום מסויים, למשל סטודנט למשפטים שעבד בתחום הנדל"ן וממשיך לשם אחרי התואר. ההיכרות עם דיני החוזים ותואר בוגר הפקולטה למשפטים הם יתרון בתחום. יש תארים שיתנו יתרונות בתחומים כמו הוראה, ספרות, תרבות וכו'. בשיטה האוניברסיטאית לא מספיק לשנן חומר - צריך לחקור עצמאית ולכתוב תזה (מחקר עצמאי).

יש בצבא גדודים כמו נצח יהודה שהותאמו לצרכים חרדיים. קשה לומר שאין השתדלות ללכת לקראת שילוב. העניין שהפכו בו שירת נשים לעניין היה עם דתיים לאומיים שהקצינו בשנים האחרונות והתחילו לבוא בדרישות חדשות לגבי דברים שתמיד התקיימו מולם.

לגבי הבלוגרית - אני מקווה שהיא אכן המשיכה לאקדמיה. בימינו יש גם קורסים ייעודיים לציבור החרדי במכללות מסויימות. בהתחשב באתר שבו היא פעלה ובתוכן הבלוג - אני מניח שממילא היתה עוזבת את הקהילה החרדית ומסיבות אחרות. מצד אחד היתה לה אמונה גדולה, מצד שני גם מידה רחבה של ציניות והיא היתה גאה מאד בכך שהיא לא גרה בבני ברק אלא בעיר סמוכה לה. לדבריה המשפחה לא היתה חרדית כשעלו לארץ מאחת מארצות ערב, אלא עברו ממסורתיות מזרחית לחרדיות. אחותה עברה לציבור הדתי-לאומי והיה לחץ מסויים מצד ההורים שהיא תשאר חרדית, מה שלא הכי אפשרי אם היתה מוצאת בת זוג. לטעמי עדיף לה תואר אקדמאי ואופקים רחבים יותר מקופאית בסופר או מורה בבנות יעקב. היא אמרה שבחברה החרדית סביבה כולם מכירים את המדיה הכללית, הסלבריטאים והמוזיקה, שאין באמת בידוד - בידול של אי היכרות כפי שהחילונים חושבים.
 

מנכל אחד

Active member
את המקרה עם האותיות תיאר אדם מהמעגל הראשון שלי על בסיס היכרות אישית עם העובד החרדי שפועל כך. מבחינתי זו עדות יד ראשונה.

לימודים אקדמאים נותנים יכולות מחשבתיות ומחקריות שמצדיקים סיווג של עובדים כאקדמאים וקידומם בהתאם. בכל מקום שזו דרישת הסף - היא נמצאת שם בגלל שישנו צורך בעובדים מרמה מסויימת. לעיתים הלימודים האקדמיים עוסקים בדיוק במקצוע הנלמד כולל סטאז' בתחום (רפואה, משפטים), לעיתים אפשר להשתמש בהם כדי להגיע לדרג בכיר יותר במקצוע שצריך ידע בתחום מסויים, למשל סטודנט למשפטים שעבד בתחום הנדל"ן וממשיך לשם אחרי התואר. ההיכרות עם דיני החוזים ותואר בוגר הפקולטה למשפטים הם יתרון בתחום. יש תארים שיתנו יתרונות בתחומים כמו הוראה, ספרות, תרבות וכו'. בשיטה האוניברסיטאית לא מספיק לשנן חומר - צריך לחקור עצמאית ולכתוב תזה (מחקר עצמאי).

יש בצבא גדודים כמו נצח יהודה שהותאמו לצרכים חרדיים. קשה לומר שאין השתדלות ללכת לקראת שילוב. העניין שהפכו בו שירת נשים לעניין היה עם דתיים לאומיים שהקצינו בשנים האחרונות והתחילו לבוא בדרישות חדשות לגבי דברים שתמיד התקיימו מולם.

לגבי הבלוגרית - אני מקווה שהיא אכן המשיכה לאקדמיה. בימינו יש גם קורסים ייעודיים לציבור החרדי במכללות מסויימות. בהתחשב באתר שבו היא פעלה ובתוכן הבלוג - אני מניח שממילא היתה עוזבת את הקהילה החרדית ומסיבות אחרות. מצד אחד היתה לה אמונה גדולה, מצד שני גם מידה רחבה של ציניות והיא היתה גאה מאד בכך שהיא לא גרה בבני ברק אלא בעיר סמוכה לה. לדבריה המשפחה לא היתה חרדית כשעלו לארץ מאחת מארצות ערב, אלא עברו ממסורתיות מזרחית לחרדיות. אחותה עברה לציבור הדתי-לאומי והיה לחץ מסויים מצד ההורים שהיא תשאר חרדית, מה שלא הכי אפשרי אם היתה מוצאת בת זוג. לטעמי עדיף לה תואר אקדמאי ואופקים רחבים יותר מקופאית בסופר או מורה בבנות יעקב. היא אמרה שבחברה החרדית סביבה כולם מכירים את המדיה הכללית, הסלבריטאים והמוזיקה, שאין באמת בידוד - בידול של אי היכרות כפי שהחילונים חושבים.

יתכן שלימודים אקדמאים נותנים יכולת מחשבתיות ומחקריות, ויתכן שלא.
אבל רוב התפקידים אינם דורשים יכולת מחשבה או מחקר, אלא רק דורשים ביצוע משימות.

הנה לדוג' מכרז בעיריית אופקים למנהל מח' גנים ונוף,

תואר ראשון בתחום כלשהו הוא דרישת סף במכרז הזה, למרות שלא תואר בפליסופיה ולא תואר במדעי המחשב רלוונטיים לביצוע המשימה שבעיקרה הינה פיקוח על קבלני משנה המבצעים את עבודתם.

אתה מוזמן לעיין באוגדן התפקידים של משרד הפנים ולהתרשם האם להגדרות התפקיד יש צורך בתואר אקדמאי או שעדיף להגדיר ניסיון או מבחן במכוני מיון כתנאי סף.

נצח יהודה הוא דוג' גרועה לשילוב חרדים בצה"ל.
לא מזמן פורסם סרט תעודי על נצח יהודה, ניתן להבחין בקלות שבוגרי הגדוד כבר אינם חובשי כיפות, וגם ההתבטאויות של כל מיני מרואיינים מלמדת על כך שרבים היו מעדיפים לראות את הגדוד הזה נסגר.
 
קורא את הנכתב עלי ומגחך. סדר היום שלי בהחלט כולל קידום התחבורה הציבורית בימי חול וצמצומה בימי המנוחה. איני מסתיר זאת. יש מכם הכועסים עלי כי לדעתם זו כפייה דתית, פגיעה בחופש התנועה וכו'. אבל יש אחרים שלא מסכימים איתי אבל לא כועסים, ואנחנו חברים טובים מאוד. כלומר, המחלוקת הרעיונית אינה גולשת למישור האישי.
כועסים על כל מי שגורם לאנשים להיות בעוצר כי אין להם רשיון, רכב וכסף למונית
כועסים כי חייל לא יכול להגיע לבסיס המילואים שלו בזמן מלחמה הפקרת ביטחון המדינה
נערה לא יכולה לבקר את סבתה במוסד סיעודי בשנות חייה האחרונות.
בליינים חוזרים שיכורים באוטו וחלקן עם טיפוסים מפוקפקים.
זקנים שומרי שבת מתים מעודף זיהום האוויר בגלל שרבים נוסעים יותר כל השבוע ברכב כי הם נאלצים לקנות רכב בגלל הכפייה המשיחית.
מבינים שהקשר בין הדת היהודית המקורית לפרשנות החסרת מצפון ומוסר של הפולטיקאים היום נוראית.


יאללה די אם המילים אתרום עוד כסף לחזרה בתבונה ולמען הדמוקרטיה
חובת הגיוס בארץ חלה על כולם, אבל אדוני הארץ (ואני מתכוון לבית המשפט) מתעקשים שאופן השירות לא יהיה מתאים לציבור שומרי מצוות, אפילו בדברים צדדים כמו חיוב חיילים לשמוע שירת נשים בטקסים בניגוד לאמונתם, וגם בדברים עקרוניים כמו התעקשות על הסטת משאבים לצורך שיבוץ נשים במקומות בהם הם פחות רלוונטיות.
רואים שלא היית בצבא, אם כבר הצבא לא מותאם לחילונים האוכל כשר הפעילות שומרת שבת, ותמיד במקום תרגיל\עבודה אפשר להתפלל
מזל שיש את בית המשפט שמאשר לנשים לצאת מהבית כמו שכתבו פה במדינת ישראל אמור להיות שיוויון כולל לנשים לא הדרתם למקום אחר אפילו אם שמרנים רוצים להעיף אותם.
מבחינה פרקטית למי שצבא אין בעייה נדיר המצבים שבהם תהייה הופעה של נשים ותמיד חיילים ישמחו שתחליף אותם בשמירה ובתורנות מטבח ועוד יותר אם תשאר שבת במקום חיילת.
בהצלחה!
 
החדווה כפי שאתה מכנה אותה, מגיעה מאותו המקור של השנאה שפורצת בדה מרקר, עד שהם יכולים לקחת נושא שבעיקרו הוא צמצום קווים לא כלכליים, ולהלביש עליו את שמירת השבת כסיבה לביטול.

גם אותי מפליא שאתה חושב שעיקר החיים במדינה הזאת נועדו כדי לשרת בצבא, עד ששמת את הסיבה הזאת כראשונה.

מצד אחד אתה מלין שהציבור החרדי אינו הולך לצבא, כלומר אתה חושב שיש חשיבות לכך שהציבור הזה יהיה מעורב יותר במדינה וישפיע עליה (אלא אם אתה חושב שצריך שיתייגסו אבל לא שיקודמו לתפקידי פיקוד).

ומצד שני אתה מלין, שבענפים אחרים אחרים שהם כן מעורבים בהם הם כן משפיעים (לפי שיטתך בלבד כמובן), והיה ראוי שירידו את הראש בענווה ויגידו תודה לאדוני הארץ.

אתה גם מאשים ללא ביסוס שהציבור החרדי לא משלם מיסים, ושוכח שהציבור החרדי כן משלם מיסים בהתאם לרמת ההכנסות שלו, חלק משלמים הרבה, וחלק משלמים קצת, ואין לזה קשר להיותם חרדים אלא לרמה הכלכלית של כל שכבה, ושחלק נכבד מהציבור החרדי משתייך לרמות השכבות החלשות של הציבור מבחינה כלכלית.

רמה כלכלית נמוכה או גבוהה היא דבר יחסי, ותמיד יהיו אנשים ברמה כלכלית נמוכה שיוגדרו כנטל על הציבור, לא ניתן להעלים את השכבה הכלכלית הזאת בשוק עם כלכלה חופשית.

אם כי לציין שחלק משמעותי מהסיבה לכך שהציבור החרדי הינו ברמה כלכלית נמוכה קשורה לכך שסקטור הציבורי ובעקבותיו גם הסקטור העסקי מפלה לרעה עובדים מהמגזר החרדי באמצעות תנאי סף לא רלוונטיים, ומונע את הגיוון ברמות הכלכליות בציבור החרדי.
תחבורה ציבורית מטרתה לאפשר שרות סביר (לא מושלם) לאוכלוסיה כולה. גם לחיי היום יופ וגם לחיי הפנאי.
לאוכלוסיה החרדית יש : קוי בין הזמנים למקומות בילוי , "קווי סוף השבוע" מתוגברים מדלת לדלת לעשות שבת, תגבורים לחתונה זו או אחרת ולאירועי הדלקת נרות חנוכה ומדורות בל"ג בעומר.
ואילו שאר האוכלוסיות תקועות בבית בשעות הפנאי. הקיצוני ביותר זה חיילים בחופשה מהצבא ואנשים שאינם יכולים להחזיק רכב או לנהוג. אבל גם אחרים ראוי שיוכלו לנסוע בבטחה לשתות בירה עם חברים ומשפחה בסוף השבוע בלי להוציא הון על מוניות.
 
למעלה