בכמה מבירות אירופה (בודפשט,רומא,ברלין) קונים כרטיס יומי/שבועי/חודשי שנכנס לתוקף עם רכישתו.לא צריך לתקף כמעט בכלל
רק להציג את הכרטיס בפני הפקח .
כמובן בכל מדינה/עיר יש נוהל שונה .אין אחידות.
תלוי אם הכרטיס חכם או נייר.
בעידן הנייר כרטיסים רבים בשיטה המרכז אירופאית היו צריכים החתמה כדי שיהיו תקפים. כרטיס ללא תאריך חתום - דינו כנסיעה ללא כרטיס. הסיבה היא שזה למעשה כרטיס ריק לשימוש עתידי.
בוודאות קניתי כרטיס שבועי בברלין ב 1999 והוסבר לי שצריך לתקף אותו כדי שיהיה פעיל.
נסיעות בכרטיס אוטובוס בודד איטלקי מנייר או כרטיס יומי מנייר מחייבות החתמה. זה נכון גם לכרטיסי הנייר הגדולים של הרכבת הבינעירונית כמו כרטיס "המחלקה הראשונה" לנמל התעופה דה ווינצ'י, אף שהפקחים ברכבת מסתפקים בהחתמה.
בשוויץ ה Swiss Pass מחייב או החתמה או שהנוסע ירשום את התאריך ידנית. נסענו ל8 ימים, מרכז התיירות השוויצרי הנפיק לנו 5 כרטיסים כאלו בלבד. התיכנון שלהם כלל 5 ימי נסיעה ו 3 ימי שהות בערים שונות. בימים של השהות היינו צריכים לקנות כרטיסים מקומיים בשתי ערים ובשלישית קיבלנו כרטיס חכם לנסיעות חינמיות, אך היה עליו פיקדון של 50 פרנק לכרטיס.