מתביישת להודות ש...

מתביישת להודות ש...

חיפשתי בתורה איזכור ליום כיפור ובעלי, שיחיה, אמר לי 'חבל לך על הזמן'.. כלומר, יש ציווי לשלושת הרגלים ובימים שביה"מ היה קיים - היה הכהן הגדול מבצע טקס עם פרה אדומה ושם היו מכפרים החוטאים על עוונותיהם..(..נשמע כמו המקור למנהג המזעזע של תרנגול כפרות..)(אני צימחונית ) הוא לא ידע לענות לי לגבי המקור הקדום יותר למנהגי ומצוות היום הזה ומתי הפך יום הצום הזה ליום הכי חשוב בקנון היהודי-ישראלי עד כדי כך שמי שנוסע בשבת, מדליק אש מבלה וכו'.. מקיים את המצווה ואף הולך לשמוע תפילת 18 (אם הוא אשכנזי כלומר) השאלה היא: מהו המקור הקדום ביותר בו נכתב על יום כיפור??? וגם: האם אין מאום בתנך על צום ותענית, במועד זה ????
 

tamarhp

New member
תסתכלו שוב...

אין לי ציטוט מדוייק ועוד לא התקנו במחשב את פרוייקט השו"ת מאז שפרמטנו, אבל צום יום כיפור מופיע בוודאות בתורה, משהו כמו "בעשור לחודש" או משהו כזה. וכתוב גם "ועיניתם את נפשותיכם". יום כיפור הוא כל כך חשוב - שהוא הצום היחיד שאם הוא נופל בשבת - הוא דוחה שבת, ומתענים בשבת!!!
 

טלי1960

New member
לא כתוב על צום (אי אכילה) זו רק פרשנות ההלכה

פעם,לפני די הרבה שנים היה לי ויכוח עם תלמיד ישיבה שהיה המום לגלות כי אני צודקת ואין אזכור לצום .
 

tamarhp

New member
את אומרת שזו הלכה

מצד שני יש את י"ג העיקרים שהם בסיס ליהדות - ושם כתוב במפורש על התורה שבעל פ]ה. את טוענת שהתורה בכתב היא הבסיס בלבד = מה שכת השומרונים טוענת. היהדות אומרת שנוסף לתורה שבכתב יש גם את התורה שבעל פה, ומי שאינו מאמין בכך - כופר בכל בסיס התורה.
 

טלי1960

New member
מי זה "היהדות אומרת"?

ההלכה? מבחינתי היא לא בדיוק יהדות ולא מייצגת אותה .
 

masorti

New member
חבל שישעיהו לא חושב כמוך...

" ג לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ, עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע; הֵן בְּיוֹם צֹמְכֶם תִּמְצְאוּ-חֵפֶץ, וְכָל-עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂוּ. ד הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ, וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע; לֹא-תָצוּמוּ כַיּוֹם, לְהַשְׁמִיעַ בַּמָּרוֹם קוֹלְכֶם. ה הֲכָזֶה, יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ--יוֹם עַנּוֹת אָדָם, נַפְשׁוֹ;" (ישעיהו נ"ח, ג'-ה') מובן שזכותך לפסוק ש"עיניתם את נפשותיכם" במצוות יום כיפור מתכוונת לנסיעה לכנרת ולעשיית מנגל על האש. מבחינתך היהדות עצמה היא חסרת משמעות ולמעשה מטרד מעצבן, ולא רק ההלכה. אילו היית דבקה במצוות התורה כלשונן היית מזדרזת לזבוח בפסח את זבח הפסח.
 

טלי1960

New member
הצום אינו עינוי אלא הטהרות.

בשונה מצומות אחרים ביהדות (כדוגמת תשעה באב) אשר בהם הצום הוא ביטוי לאבלות, ביום הכיפורים מטרת הצום אינה לגרום סבל לאדם אלא לשחרר אותו ממגבלות הגוף ובכך לעשות אותו דומה למלאכים שאין להם צרכים גופניים, כדי שיוכל להתרכז בעבודה הרוחנית של היום.לכן אין קשר בין עינוי הנפש לצום. בפסוק שהבאת מצווים על עינוי הנפש ולא על עינוי הגוף.
 

masorti

New member
ודאי ודאי...

את זה תסבירי לנביא ישעיהו. מצידי את יכולה לא רק לא לצום ביום כיפור אלא אפילו לאכול ארוחות כפולות. אבל אל תעליבי את האינטיליגנציה שלי בתירוצים עלובים ובסיפורי מעשיות שאין צורך לפי התורה לצום ביום כיפור. אולי תצליחי לשכנע את השכן החרדי הדמיוני שלך שאת צודקת. לא אותי.
 

tamarhp

New member
חיפוש קצר בגוגל...

" בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם, וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ--הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ. " (ויקרא ט;ז כט'-ל') (החודש השביעי = תשרי. עשור לחודש = י') ומויקיפדיה: יוֹם הַכִּפֻּרִים (ידוע גם בשם יום כיפור, ובקיצור יוהכ"פ), יום סליחה וכפרה, הנחשב בעיני רבים מהעם היהודי ליום הקדוש ביותר ביהדות, למרות שלמעשה מבחינה הלכתית השבת קדושה ממנו. הוא חל בעשרה בתשרי והוא הצום היחיד שציוויו מהתורה. הוא גם צום הציבור היחיד שדוחה את מצוות עונג שבת (שאר הצומות – שכולם מדברי חכמים – אם חלים בשבת נדחים ליום ראשון (עשרה בטבת בשל אילוצי הלוח העברי לעולם לא יחול בשבת; לפי ר' דוד אבודרהם היה דוחה את השבת אילו היה חל בה)). במקרא הוא נקרא "שבת שבתון", ובמשנה הוא נקרא יום טוב [2]. על פי חז"ל ביום כיפור לאחר שמשה רבנו שהה בהר סיני 40 יום, שהחלו מראש חודש אלול, נמחל ונסלח לישראל על חטא העגל, ומשה ירד מסיני עם הלוחות השניים [3]. ביהדות, יום הכיפורים הוא יום צום ותענית. המצווה היסודית ביום זה, על פי ההלכה, היא עינוי הגוף, ככתוב בתורה [7] : וְהָיְתָה לָכֶם, לְחֻקַּת עוֹלָם: בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם, וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ--הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. איסור על חמשת עינוגי הגוף - אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה בשמנים, יחסי מין, ונעילת נעלי עור [8]. ע"פ חלק מהדעות רק אכילה ושתייה אסורות מן התורה, ושאר העינויים מקורות באיסור חכמים. בשונה מצומות אחרים ביהדות (כדוגמת תשעה באב) אשר בהם הצום הוא ביטוי לאבלות, ביום הכיפורים מטרת הצום אינה לגרום סבל לאדם אלא לשחרר אותו ממגבלות הגוף ובכך לעשות אותו דומה למלאכים שאין להם צרכים גופניים, כדי שיוכל להתרכז בעבודה הרוחנית של היום. מידע נוסף אפשר למצוא בויקיפדיה...
 

לקשמי

New member
לא הבנתי

אם יום שבת נחשב קדוש יותר מיום כיפור, אז למה בעצם יום כיפור גובר על שבת? כלומר למה כשיום כיפור נופל על שבת עדיין צריך לצום?
 

tamarhp

New member
ולא הבנתי את הפסקה האמצעית

קודם כל מה הקשר לאשכנזי? כולם מתפללים 18, ולא רק ביום כיפור דבר שני - אין דבר כזה לשמוע תפילת 18 כי תפילת 18 היא "תפילת לחש", נאמרת בלחש ובעמידה, כל אחד לעצמו, אז אי אפשר לשמוע תפילת 18...
 
אצלנו במשפחתי האפיקורסית

לא מחמיצים את זו של יום כיפור לא יודעת למה..... המעמד (האמת שזו תפילה אותה אומרים כל יום, נדמה לי)
 

אופירA

New member
מנהל
תפילת 18 של יו"כ מיוחדת בתוכנה

גם תפילת 18 של שבתות וחגים שונה בתוכנה מהתפילות של ימי החול. וזו של יום הכיפורים וראש השנה שונה גם מהחגים האחרים ומהשבת. אמנם את תפילת הלחש אין שומעים, אבל את חזרת שליח הציבור, החוזר על תפילת 18 בקול רם, כשכל הקהל עונים לו - שומעים היטב, הן האוזניים והן הלבבות! ואכן זהו מעמד מרומם, שמרגש גם את האנשים שאינם מחוברים למעמד התפילה השגרתי בביה"כ.
 
למעלה