מתביישת להודות ש...

והנה המקור:

כו וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כז אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, וְעִנִּיתֶם, אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם; וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה, לַיהוָה. כח וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה: כִּי יוֹם כִּפֻּרִים, הוּא, לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. כט כִּי כָל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא-תְעֻנֶּה, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה--וְנִכְרְתָה, מֵעַמֶּיהָ. ל וְכָל-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל-מְלָאכָה, בְּעֶצֶם, הַיּוֹם הַזֶּה--וְהַאֲבַדְתִּי אֶת-הַנֶּפֶשׁ הַהִוא, מִקֶּרֶב עַמָּהּ. לא כָּל-מְלָאכָה, לֹא תַעֲשׂוּ: חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם. לב שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם, וְעִנִּיתֶם אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם; בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב--מֵעֶרֶב עַד-עֶרֶב, תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם. {פ} ויקרא, כג, כו - וישנם מקומות נוספים בתורה כמובן.
 
כלומר

שאין מצווה מפורשת על צום תענית לנפש לא בהכרח מורה על צום לחפש בקוקורדנציה יום הכיפורים? אההם...
 

אופירA

New member
מנהל
וודאי שהמצווה המפורשת היא על צום

ומי שאינו צם (למרות אינו פטור מן הצום) מתחייב בעונש כרת. אם לא הבנת כך את משמעות הכתוב בתורה "וְעִנִּיתֶם, אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם", "כִּי כָל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא-תְעֻנֶּה, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה--וְנִכְרְתָה, מֵעַמֶּיהָ" - באה התורה שבע"פ והסבירה בדיוק מהם העינויים, ומה מהם מחייב כרת. התורה שבע"פ הסבירה כך גם מה משמעות השביתה ממלאכה בשבת, מה משמעות האיסור לבשל גדי בחלב אמו (לא רק גדי, לא רק חלב אמו הספציפית) ובנוסף גדרה גדרות לאיסור המפורש, וכן הסבירה התורה שבע"פ מה כוונת הכתוב המצווה למול את עורלת הזכר הנולד, לא לזרוע את השדה כלאיים, לאכול 7 ימים מצות (מהי מצה), ולקחת פרי עץ הדר, כפות תמרים וכו' ולשבת בסוכות 7 ימים (מה זה סוכה?). כמובן שתמיד יכולים האומרים בשגרתם לחזור על טענותיהם: מי אמר שיש תורה שבע"פ? מי אמר שהחכמים שפיתחו את ההלכה לא עשו זאת על דעת עצמם? מה לי ולדבריהם? - ולפתח כהרגלם שרשורי ויכוחים על נכונות ההלכה ועל אם יש קשר או אין קשר בינה לבין כוונת התורה האלוקית. ותמיד אפשר ללכת גם אחורה ולומר כאומרים אחרים: מי אמר שהתורה שבכתב היא בכלל תורה אלוקית, ולא ספר נחמד. והמחמיר (ולא תבוא עליו הברכה...) יוסיף ויקשה: מי אמר שיש אלוקים שנתן הוראות? הרי העולם נוצר ומתקיים מאליו... וכל אחד יכביר ויאמר מה שעולה על רוחו. כי נתן הקב"ה את הבחירה לאנשים לומר כל מה שעולה על רוחם, ואין אפשרות לעצור בם. אבל מי שהבין שהבריאה לא נוצרה מאליה, ושהאלוקים לא ברא את העולם לתוהו, ושאין הוא אכזרי המתנכר לברואיו אלא נתן להם תורה לתכלית עמוקה והסבירה הסבר היטב - יוותר על הטענות והוויכוחים וה"צדק", ויחפש בכל מאודו את דבר האלוקים ואת האמת לאמיתה. והשואל על מנת לגלות, והמחפש על מנת לדעת אל נכון, והרוצה בכל ליבו עד כאב נורא לדעת את אלוקיו - ימצאנו לבטח וללא כל ספק - גם אם תרחק הדרך וירבו המהמורות.
 

טלי1960

New member
מה שיותר מעניין זה,

שחג מתן תורה אינו חג ממש חשוב, אני הייתי מצפה שזה יהיה החג הכי משמעותי לעם ישראל,לא? הוא אפילו לא שבתון עם כל משמעויות השבת .
 

tamarhp

New member
מה?!

בוודאי שחג מתן תורה הוא שבתון.... :-\ גם שמחת תורה וגם חג השבועות...
 

טלי1960

New member
לא הבנת,

אני שאלתי מדוע הוא אינו ה-חג. דהיינו,החשוב שבחגים ,שבת השבתונים וה-יום טוב- הכי משמעותי לעם ישראל. כרגע הוא במעמד של שבת לייט.
 

tamarhp

New member
לא יודעת

אין שום מקום בתורה שהופך את יום כיפור ליום הכי קדוש דווקא. השערות שלי: - יום כיפור דוחה שבת, לכן יש לו תוקף מיוחד - מעטים החטאים שיש עליהם עונש כרת, אך צום יו"כ הוא אחד מהם ולכן נחשב כחשוב כ"כ ואפילו חילונים צמים בו. - "גזר הדין" הסופי לשנה זו ועניין כפרת העוונות אגב, חג מתן תורה אאל"ט מופיע בתורה רק כחג השבועות (הביכורים) ונדמה לי שהפיכתו גם ליום מתן תורה היא משהו שלא בתורה עצמה אבל אולי אני טועה.
 
המשתמע מכך

שזה סוג של מסחרה בין המעמין לבורא עולם??? מה הכוונה לתת את הדין לאותה שנה אותנו תמיד למדו על חטאים שבין אדם לאדם ובין אדם למקום.. האם העיסוק בתמחור החטא הוא לא חטא בפני עצמו?? אני חושבת שאני בעד המינוח של טלי - לגבי צום כדבר מטהר אך זה מהבטן למעשה בכתוב לא מדובר על טיהור אלא על עינוי הנפש....מוזר אני הולכת לחפש עוד מקורות מישהו מכיר מדרשים או פרשנויות מענינות ומה זה פרה אדומה אגב..גם על כך אחפש ..להת'...
 
למעלה