מתי לקנות-מעלית``?

Bmaya

New member
הוא מתעניין בדיעות של תימנים בנושא

קדושת השבת
 
סלע ג'דטי...

אגב המילה גאדג'ט היא במקורה מילה תימנית. אמרו למי שהציג את כל הגאג'טים - מה זה החוכמע'ס האלו? אז הוא אמר - זה של ג'דטי! ומכאן נולד המונח גאג'טים . כי מי ששאל אותו לגבי החוכמע'ס לא ידע לבטא את המילה ג'דטי
 

שושי 13

New member
בדיוק ציינתי כאן בקשר לאמא של סבתי

שקראו לה ג'אדה ואני חושבת שהמילה הזו אומרת סבתא לא? כנראה שלקחו את הביטוי הזה כמו שאומרים - ספר לסבתא שלי - ספר לג'דטי.
 
האומר אמירה שכזאת

והנשמע לה אינו נוהג כמנהג הסבלנות שמאפיין את העדה היפה שלנו, אלא כמנהג החשוכים ביותר שברבני אשכנז
 
דבר אחד הוא ללכת לפי התורה...

כשאתה עושה זאת רק עבור עצמך לפי אמונתך האישית (כמנהג רוב בני העדה התימנית שלא האמינו בכפיה דתית) ודבר אחר לגמרי הוא להטיף לקהילה שלמה כיצד לנהוג (כפי שעושה הרב הניכבד בסיפורנו) יהודי תימן, מאז ומעולם (חוץ מאלה בינהם שהפכו ממש לחרדים וסיגלו את מנהגי האשכנזים) לא תמיד היקפידו לקיים את המצוות ולא תמיד דיקדקו "בקוצו של יוד" ובד"כ (למרות שהיו דתיים וקימו כל אחד לעצמו את מצוות התורה) לא כפו למשל על צאצאיהם שנולדו כאן בארץ ללכת בדרכם ובהחלט כיבדו את אלה שהפכו לחילונים ולא ניסו לכפות שום דבר על אף אחד... עצם הכפיה הזאת שמסתמנת בדבריו של הרב - זו החשיכה שעליה מדברת רעיתי היקרה...
 

מינימלי

New member
מאוד לא מדויק.

זקני תימן שאני מכירה (ואני מכירה הרבה..) מאוד הקפידו על קוצו של יוד , (בלי להסתגל למנהגי האשכנזים). הם לא כפו דבר על אפ אחד ? אז מה השיטה הזו של ה"סמיל" בילדות ? יתרה מכך הרב לא כפה על אף אחד. הוא הורה חעשות משהו. אתה לא רוצה ? אל תעשה לא זכור לי שהוא אים על מי שלא יעשה.. חשיכה זו לא. יש דרך תורה. והדרך הזו גם מורה לא לסיע בדבר עוברי עבירה. אם דרך התורה חשוכה בעיניך זו בהחלט בעיה..
 

התמ-ים

New member
ממש לא נכון

בתימן לא היה מושג כזה "חילוני" או "מסורתי". היה יהודי. ואם אתה יהודי, אתה נוהג ע"פ התורה ("קוצו של יוד") וע"פ מה שמורים המורים הזקנים. לא היה משהו אחר או שיקול אחר. לא היה מקום של כפיה אלא קבלה מרצון. רק כשהגיעו לארץ המצב הזה השתנה. נהיו "מודרניים". את החשיבות בשמירה על קוצו של יוד, אפשר לראות ולשמוע עד היום בבתי הכנסת התימניים, כשהקורא בתורה טועה בטעם או אות. מחזירים אותו בקולי קולות !
 
שניכם לא הבנתם...

נכון, בתימן לא היו "חילוניים" או "דתיים" אלא רק יהודים וכל היהודים הכירו רק את דרך המסורת והדת וזה בסדר... ואז היה "נעלה בתמ'ר " ואח"כ מרבד הקסמים ולאט לאט רוב רובה של יהדות תימן הנפלאה (אני מודה שלדעתי זו העדה ששמרה באמת ובתמים על רוח היהדות האמיתית) הגיעו לארץ וכאן כבר התפתחה החילוניות בקרב הדור הצעיר והתפתחו זרמי האמונה השונים (הדרגות השונות בקיום המצוות מחילוני גמור דרך מסורתי ועד דתי כהלכה) ומה עשו אותם זקנים שעלו מתימן? האם הכריחו את בניהם או נכדיהם לקיים את המצוות בדיוק כמותם ?... ממה שאני ראיתי (לאחר שהתקרבתי לעדה הנפלאה הזו) - התשובה היא - לא!!! כל יהודי שעלה מתימן, שמר את אמונתו לעצמו ולא ניסה להטיף ולא ניסה להכריח ולא דיבר על שמירת שבת וכ"ו... בהרבה משפחות תמניות התרחש המחזה הבא - אב בהמשפחה עורך קידוש בערב שבת וילדיו שמכבדים אותו מקובצים סביבו ומשתתפים בקידוש ובארות ערב שבת... בסיום הארוחה הבנים "נזכרים" שהחבר"ה מחכים להם בחוץ כדי שיצאו לבלות אבל הם צריכים קצת כסף והאבא מוציא ונותן להם למרות שהוא "לא אוהב" את מה שהם עושים... אז איך תגדירו צחזה כזה??? כך זה היה במשפחתה של אישתי (עדות אישית שלה) וכך זה היה במשפחות רבות "בשכונה" והעיקר - העקרון : מי שהיה "דתי" חי באמונתו ולא ניסה להשפיע ולשכנע אפילו לא את בני משפחתו וברור שלא היה יוצא וקורא בראש חוצות להחרים מוצרים של חברה כזו או אחרת רק בגלל שעובדיה מחללים שבת... אנחנו עדיין לא באיראן
 
אבל

זה לא רק בגלל שהם מחללים שבת. הדגש הוא לא על מה הם עושים, אלא על מה שיהודי שומר תורה ומצוות צריך לעשות. יהודי שומר תורה ומצוות אמור לנהוג על פי ההלכה לפי הבנתי , ואם ההלכה קובעת שאסור לו ליהנות מחילול שבת , אז הוא צריך לעשות זאת. ושוב. לא בגלל שהם מחללים שבת , אלא בגלל שיש הלכה. עוד משהו.. למה אתה מציג "הטפה" בצורה כל כך שלילית ?הטפה אין פירושה הכרחה. לא כפו כאן שום דבר על אף אחד. ובכלל, כל חינוךך לדרך מסויימת הוא הטפה. גם חינוך לסובלנות הוא הטפה.. השאלה היא רק לאיזה ערכים אתה מטיף. ושוב עוד משהו.. ביהדות תימן שאני מכירה , דווקא כן היתה הטפה. .
 

שושי 13

New member
יש הרבה חרדים או דתיים מאד

שמביאים אליהם הביתה עוזרת או מטפלת לילדים והיא עושה את כל העבודות בשבת או בחגים. מה שנקרא "גוי של שבת" אז איך את ם מסבירים את זה? ובכל זאת הם נהנים משרותיה. מה שהבנתי עד כה מהדתיים שזה מותר - אותי זה קצת מצחיק.
 
אם היא גויה זה מותר

כי לא חלה עליה חובת קיום שבת לפי היהדות. כך את בעצם לא נהנית מעבירה שמישהו עשה , זה בלכלל לא בגדר חילול. ברגע שמדובר ביהודי שמחלל שבת אסור לך (עפ"י ההלכה) להנות מהחילול שלו, כי חלה עליו חובת השמירה.
 
נכון שיהודי מאמין חיב לנהוג...

רק לפי ההלכה, על כך אין ויכוח... אבל מי שמאמין בודאי מכיר ויודע שאסור לו גם לשתף פעולה עם מי שמחלל שבת ואסור לו להנות מהפרות של אותו חילול שבת כי אחרת הוא נחשב בעצמו כאילו חילל שבת... ועכשיו אולי תואילי להסביר לי למי בדיוק נועדה אותה קריאה להחרים את מוצרי עלית??? מי ששומר שבת, אמור לדעת ולנהוג לפי אמונתו ומי שלא - למה לבלבל לו את המוח עם כל ההבלים האלה??? למי זה עוזר??? אם את מדברת על קהילה כמו מאה שערים ששם יש פוסק אחד ועדר שלם שהולך אחריו אז אני מבין אבל לא ראיתי שיהודי תימן (אפילו לא הדתיים שבינהם) חיים כך... ממה שאני מכיר, יהודי תימן מאמינים כל אחד לעצמו ולא "משכנעים" ולא "מטיפים" לאף אחד...
 
טוב תראה.. אני לא יודעת איזה קהילה

אתה מכיר , אני יכוה לדבר רק על זו שלי ועל אחרות שאני מכירה מקרוב. בהן יש לאמירה של צדיק/רב משמעות רבה. זו שאתה קורא לה הטפה. בהן כן משכנעים , ויש שיחות על האמת האלוקית , ודיבון לשמירת מצוות. בהן הוראה שכזו אינה נחשבת הטפה במובן בו אתה מתכווין. יש לזה משמעות חיובית - שלא להכשיל את הרבים. יהודי מאמין אתה חושב שהוא יודע את כל ההלכות? אני מאמיה ואני לא יודעת את כל ההלכות. אני לומדת ומשתדלת. זה כן, אבל לא יודעת תמיד בדיוק כיצד לנהוג. יש דברים שיש להביא לידיעת הציבור כי האנשים הפשוטים לא הולכים וחוקרים אחרי כל מפעל האם הוא מרמה וכן מחלל שבת (שזה אגב בניגוד לכללי מתן תעודת כשרות כשרות), או לא , הוא פשוט סומך על הכשרות. אם יש מישהו שיודע מזה למה לא לידע אחרים ? כי זו "הטפה" ? הטפה יכולה להיות דבר חיובי. הכל תלוי בתוכן שאתה יוצק לתוכה.
 
כי יש כאן תימנים שהשתכנזו

ההולכים אחרי מנהיג דתי ביהדות הם האשכנזים ובארץ אלה שאמצו את מינהגי אשכנז. כן, גם ביננו יש אנשים שלא חפים מניצול מנעמי השררה ומנסים להפוך למוליכי דרך במקום למורי דרך. רבני תימן האמיתיים נושאים את דרשותיהם בבתי הכנסת בפני קהלם, אך לא מנסים לנהוג בדרך של תעמולה בעד או נגד משהו. הם רק אומרים, כך אמרה התורה, כך אמרו חכמים, כך אני חושב ועכשיו כל אחד מכם ילך לדרכו ויפעיל את שיקול דעתו. הטפה לעולם איננה דבר חיובי ואיננה ממנהג העדה התימנית.
 
יקירתי..

הריני להבטיחך שלא "חטאנו" בהשתכנזות... תימנים לכל דבר , גם במנטליות. היהודים בתימן שמעו דרשות (וזה בדיוק מה שהרב אמנון יצחק עושה) וקיבלו הוראות רבניות. גם הרב אמנון יצחק אמר מה ההלכה ומה יש לפעול וכל אחד מחליט לעצמו הוא לא תולה את מי שלא מקיים את דבריו. אז אני ממש לא מבינה איך הגיע לכאן נושא הכפיה..
 
למעלה