גם אני מסכים,
בעיקר עם "אישה מקסימה", אבל בנוגע להתייחסות לפי האזרחות בלבד זה נכון וגם לא נכון. נכון מבחינת זכויות וחובות בכל מה שיכול להיות, וגם ביחסי אנוש כמובן. אבל מאידך לא נכון לדעתי להציע לאנשים להתכחש למורשתם התרבותית, להיסטוריה שלהם ולזהותם איך שלא יגדירו אותה. עד כמה הדבר מורכב, למשל, במדינה רב-לאומית כרוסיה! הכחות הדמוקרטיים ברוסיה נאבקו רבות למחיקת סעיף הלאום מתעודת הזהות, כי לפי סעיף זה היו מכירים ומפלים לרעה יהודים למשל. החליטו לבטל את הסעיף. ואז קמו רבים מבני העמים הקטנים ברוסיה, ויש שם מאות עמים, ואמרו רגע! מה זאת אומרת למחוק את הלאום שלי! אני רוצה שכלם יראו שאני טטרי גאה, או יקוטי גאה, או צ'ובשי גאה וכו'. קחו בית מגורים ממוצע במוסקבה. שכן אחד יכול להיות רוסי, שכן אחר יהודי, שכן אחר ארמני, שכן אחר טטרי, ובחיי היום-יום וביחסי השכנות אין לכך כל משמעות, אבל השכן הארמני יכול לשאול את השכן הטטרי, איך הצלחתָ ללמד את הילדים שלך לדבר בטטרית, בזמן שאני לא מצליח בשום אופן ללמד את הילדים שלי ארמנית! הם מדברים רק ברוסית. חכם! עונה לו הטטרי. אני דיברתי אתם טטרית מרגע שנולדו! דוגמה הפוכה - מה שהיה בבולגריה. מצד אחד היה שם שוויון זכויות מלא לכלם, בלי יוצא מן הכלל ובלי כאילו. אבל מצד שני הכריחו את כלם למחוק את זהותם הלאומית. הטורקים והמקדונים נאלצו אפילו לשנות את שמותיהם לשמות בולגריים, ורבים לא כל כך אהבו את זה.