מתעמלות ושיעורי חנ"ג
תחילה גילוי נאות: אני מורה לחינוך-גופני בבי"ס וגם מאמנת התעמלות (וכמובן מתעמלת בעברי). השנה אני מלמדת בבי"ס יסודי, כיתות ב-ו. בהמשך לדיון הקודם שהתפתח, נזכרתי שבכל יום אני גם כן מתמודדות עם סוגיות בבי"ס, שאשמח לשמוע מה דעתכן של המאמנת האחרות/מתעמלות. בכל שיעור אני מקבלת כיתה של 30-40 תלמידים, בנים ובנות, מתוכם סביר שיהיו 3-4 בנות שהולכות כבר 6 שנים לחוג התעמלות ומתעמלות בנבחרת, 5-10 בנות שהלכו לפני שנתיים לחוג התעמלות שנה אחת ויש להן בסיס כלשהו, 10-15 ילדים בנים ובנות שיודעים גלגול וגלגלון באופן אינטואיטיבי והלכו פעם לחוג ג'ודו/מחול/קפוארה וכו', ו-5 ילדים כבדי משקל או קואורדינציה, ששונאים התעמלות, חסרי כשרון ופוחדים ממכשירים. בהתאם לזאת, הייתי רוצה לשמוע דעתכם על מספר שאלות: האם כמאמנת התעמלות, ראוי שבשיעורי חנ"ג אתן שיעורים בנושא התעמלות יותר מכל מורה אחרת? בשיעורים בנושא התעמלות: האם ראוי לחלק את תשומת הלב שלי בשיעור שווה בשווה בין כל התלמידים, או שכדאי "להשקיע" יותר בתלמידים החלשים שצריכים עזרה? או דווקא במתעמלים המצטיינים, שזה הרגע שלהם "להרשים" אותי, וכן לקבל ממני תרגילי אתגר? בחלוקה לקבוצות לעבודה בתחנות, האם כדאי לבנות קבוצות אחידות ברמה, או שדווקא כדאי בכוונה לערבב בין החזקים ביותר לחלשים ביותר, על מנת שיפרו זה את זה, יעזרו אחד לשני וכך יהיה אפשר "לנצל" את הטובים, שירגישו שלא משעמם...? או שבכלל עדיף קבוצות לפי חברים, כדי שיהיה לילדים הכי נעים לעבוד? האם ראוי להפחית את דרישות הביצוע כך שיתאימו לכלל הילדים, אך במחיר של ביצוע טעויות טכניות? (למשל, גלגלון עם העברת רגליים מהצד-צלחת- יכול להיות בשבילי גלגלון מעולה, על אף שהוא טעות טכנית גסה בהתעמלות). כנ"ל לגבי הדרישות של פוינט באצבעות, ידיים למעלה וכו'- דרישות שאני בד"כ אפילו לא מזכירה בשיעורים בכיתה. האם לתת למתעמלות המצטיינות, לעשות דברים שונים לגמרי ממה שביקשתי, כי הן יודעות, או להכריח אותן לבצע את הכל בדיוק כמו כל הכיתה? במסגרת זמן וציוד מצומצמים, האם שווה להתמקד יותר בלימוד מיומנויות חדשות, או תרגול מיומנויות קיימות? או- האם עדיפה דרך ההוראה של לימוד פרונטלי (אני אומרת אתם עושים. תעשו בדיוק כך וכך), או לימוד דרך תרגול (הנה ארגז עם מקפצה. תקפצו עליו איך שאתם יודעים. תוך כדי כך תלמדו לבד איך הכי טוב לקפוץ על ארגז)? ובכלל כמאמנות התעמלות- מה אתן מצפות מהמורה לחנ"ג של המתעמלות שלכן? או כמתעמלות- מה אתן מצפות מהמורה שלכן לחנ"ג?
תחילה גילוי נאות: אני מורה לחינוך-גופני בבי"ס וגם מאמנת התעמלות (וכמובן מתעמלת בעברי). השנה אני מלמדת בבי"ס יסודי, כיתות ב-ו. בהמשך לדיון הקודם שהתפתח, נזכרתי שבכל יום אני גם כן מתמודדות עם סוגיות בבי"ס, שאשמח לשמוע מה דעתכן של המאמנת האחרות/מתעמלות. בכל שיעור אני מקבלת כיתה של 30-40 תלמידים, בנים ובנות, מתוכם סביר שיהיו 3-4 בנות שהולכות כבר 6 שנים לחוג התעמלות ומתעמלות בנבחרת, 5-10 בנות שהלכו לפני שנתיים לחוג התעמלות שנה אחת ויש להן בסיס כלשהו, 10-15 ילדים בנים ובנות שיודעים גלגול וגלגלון באופן אינטואיטיבי והלכו פעם לחוג ג'ודו/מחול/קפוארה וכו', ו-5 ילדים כבדי משקל או קואורדינציה, ששונאים התעמלות, חסרי כשרון ופוחדים ממכשירים. בהתאם לזאת, הייתי רוצה לשמוע דעתכם על מספר שאלות: האם כמאמנת התעמלות, ראוי שבשיעורי חנ"ג אתן שיעורים בנושא התעמלות יותר מכל מורה אחרת? בשיעורים בנושא התעמלות: האם ראוי לחלק את תשומת הלב שלי בשיעור שווה בשווה בין כל התלמידים, או שכדאי "להשקיע" יותר בתלמידים החלשים שצריכים עזרה? או דווקא במתעמלים המצטיינים, שזה הרגע שלהם "להרשים" אותי, וכן לקבל ממני תרגילי אתגר? בחלוקה לקבוצות לעבודה בתחנות, האם כדאי לבנות קבוצות אחידות ברמה, או שדווקא כדאי בכוונה לערבב בין החזקים ביותר לחלשים ביותר, על מנת שיפרו זה את זה, יעזרו אחד לשני וכך יהיה אפשר "לנצל" את הטובים, שירגישו שלא משעמם...? או שבכלל עדיף קבוצות לפי חברים, כדי שיהיה לילדים הכי נעים לעבוד? האם ראוי להפחית את דרישות הביצוע כך שיתאימו לכלל הילדים, אך במחיר של ביצוע טעויות טכניות? (למשל, גלגלון עם העברת רגליים מהצד-צלחת- יכול להיות בשבילי גלגלון מעולה, על אף שהוא טעות טכנית גסה בהתעמלות). כנ"ל לגבי הדרישות של פוינט באצבעות, ידיים למעלה וכו'- דרישות שאני בד"כ אפילו לא מזכירה בשיעורים בכיתה. האם לתת למתעמלות המצטיינות, לעשות דברים שונים לגמרי ממה שביקשתי, כי הן יודעות, או להכריח אותן לבצע את הכל בדיוק כמו כל הכיתה? במסגרת זמן וציוד מצומצמים, האם שווה להתמקד יותר בלימוד מיומנויות חדשות, או תרגול מיומנויות קיימות? או- האם עדיפה דרך ההוראה של לימוד פרונטלי (אני אומרת אתם עושים. תעשו בדיוק כך וכך), או לימוד דרך תרגול (הנה ארגז עם מקפצה. תקפצו עליו איך שאתם יודעים. תוך כדי כך תלמדו לבד איך הכי טוב לקפוץ על ארגז)? ובכלל כמאמנות התעמלות- מה אתן מצפות מהמורה לחנ"ג של המתעמלות שלכן? או כמתעמלות- מה אתן מצפות מהמורה שלכן לחנ"ג?