אממ.. אני אנסה להסביר
סולם זה רצף של צלילים שבנוי לפי נוסחה מסויימת שקובעת את המרווח בין כל צליל וצליל בה (חצאי טונים וטונים). יש כל מיני סוגים של סולמות שלכל אחד מהם יש אופי והוא נותן תחושה מסויימת - למשל סולמות מז'וריים בדרך כלל נותנים תחושה יותר שמחה ופתוחה, מינוריים נותנים תחושה יותר עצובה, סולם מוקטן נותן תחושת מתח וכו'. לא אכנס איתך לזה. את שבעת הצלילים אני מניח שאתה מכיר ובטח שמעת עליהם - דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי. אם מנגנים אותם ברצף הזה בצורתם הטבעית, בעצם מנגנים את הסולם דו מז'ור. למה הוא נקרא דו מז'ור? כי מתחילים לנגן אותו מהתו דו ועולים בצלילים לפי הסדר ובהתאם לנוסחה של סולם מז'ורי. אם אני ארצה להתחיל לנגן מצליל אחר, ולא מדו, כל הסולם ישתנה (כי כבר לא מתחילים מדו) ואני גם אצטרך לפעמים להגביה או להנמיך חלק מהצלילים (במול ודיאז) כדי שהם יתאימו לנוסחה של הסולם - למשל בין דו לרה, ובין רה למי המרווח הוא של טון שלם. אבל בין מי לפה יש רק חצי טון. נוסחה של סולם מז'ורי מתחילה באמת כך - טון, טון ואז חצי טון. אם אני ארצה להתחיל את הסולם שלי מהצליל רה ולעשות אותו מז'ורי, אני אצטרך לנגן ככה (לפי הנוסחה): רה, מי (כי ביניהם יש טון כמו שאמרתי), אבל אני כבר לא אוכל לנגן את הצליל "פה" בצורה טבעית - בין מי לפה יש רק חצי טון, אבל לפי נוסחת הסולם אני חייב שיהיה לי טון בין הצליל השני והשלישי של הסולם. בגלל זה אני אצטרך "להגדיל" (ב-1.90 ש"ח
) את פה כדי שהמרווח בינו לבין מי באמת יהפוך לטון שלם ולא לחצי טון. הצליל פה יהפוך במקרה הזה לפה דיאז, ולא פה רגיל. סולם רה מז'ור יתחיל עם הצלילים רה, מי, פה דיאז. ואני גם אראה שברוב המנגינה של השיר אני כמעט ולא אשתמש בפה רגיל בכלל, אלא רק בפה דיאז. סולמות של שירים זה יותר מסובך כי נכנסים פה כבר אקורדים. לרוב, האקורד הראשון ו/או האקורד האחרון של השיר הוא הסולם שלו וכדי לוודא, אפשר לבדוק באילו צלילים שרים את השיר ואם רוב הצלילים תואמים לנוסחה של סולם מסויים וזה גם ניכר באקורדים של השיר (האקורד של הסולם כנראה יופיע הרבה פעמים במהלך השיר). מה זה שינוי סולם בשיר? כשחלק מסויים מהשיר עובר כולו להתנגן ולשיר בסולם אחר ממה שהוא התחיל. זה קורה בדרך כלל בסופים של שיר כשפתאום הזמר עושה עלייה ושר את אותה המנגינה אבל בצלילים גבוהים יותר. בדרך כלל זה נעשה כדי ליצור עניין בשיר ולהביא אותו לאיזה שיא. אגב, זה יכול להיות גם בירידת סולם, לא בהכרח בעלייה. בטח שמת לב שבשתי דקותה אחרונות בערך של Love On Top ביונסה שרה את הפזמון מלא פעמים וכל פעם עולה יותר גבוה עם הקול שלה, אבל היא ממשיכה לשיר את אותה המנגינה, רק בטווח יותר גבוה של צלילים. כל אחת מהפעמים האלה זה בעצם שינוי סולם. השיר הזה נורא מיוחד כי יש בו 4 עליות סולם שזה גם מאוד נדיר שקורה בשירים וגם מאוד מרשים כי לא כל זמר מסוגל לעשות את זה - לשרוד עליית 4 סולמות שיתאימו למנעד שלו.