ניהול נכון של תקציב משפחתי

ניהול נכון של תקציב משפחתי

חשוב לזכור שבעיות בניהול חכם של תקציב משפחתי נובעות בראש ובראשונה מהגישה שלנו לכסף שכתוצאה ממנה אנחנו מתנהגים בדרך מסויימת. על מנת לצאת ממינוס ולייצר לעצמנו שגשוג כלכלי אנחנו צריכים לזהות את הגישה שלנו ואת הסיבות לגישה ואז בעצם אפשר ליצור שינוי בגישה שישנה באופן משמעותי את כל דרך ההתנהלות שלנו עם כסף.
 

ariri

New member
שתי שאלות

1. מהי ,לדעתך, הכנסה נאותה? 2. אם אין הכנסה נאותה, אז משוחררים מניהול חכם של התקציב?
 

מחשבות

New member
למשפחה בת 5 נפשות צריך מינימום של

12000 ש" לחודש נטו. כמובן שכל הכנסה צריכה ניהול חכם וזו שאלה רטורית לגמרי.
 
גישה אישית לכסף

הכנסה גם היא ענין של גישה. חשוב לזכור שלכל אחד מאיתנו יש סדרי עדיפויות מודעים יותר או פחות תלוי ברגישות שלנו לנושא הקובעים איך יראה חשבון הבנק. באחת הסדנאות שהעברתי היתה מישהי שאמרה ובצדק "אני ענייה מדי מכדי שאוכל להרשות לעצמי להיות במינוס בבנק". רובנו מוציאים הרבה יותר ממה שצריך ונכנסים למעגל של תסכול בגלל המצב בבנק ואנחנו מוצאים את עצמנו חיים בשקר. הדימוי העצמי שלנו נפגע ואז הצורך בבטחון כלכלי גובר ואז אנחנו אפילו לא מעיזים לבקש תוספת למשכורת כי יפטרו אותנו. מצד שני אני שומעת הרבה מובטלים שמסבירים לי למה בשביל 3500 שח לחודש לא כדאי לעבוד. החוכמה היא לפתח גישה לכסף המנטרלת במקסימום את הרגשות המעורבים ועובדת במסגרת המגבלות של ההכנסה הקיימת או מסייעת לנו לייצר הכנסה נוספת
 
קל לדבר. משפטים עפים באוויר, וזה לא נכון!

הנה טבלת ההוצאות שלי. בחורה בת 37 לבדי , קורעת את עצמי בעבודה כל יום עד שש בערב ו אחרי קבלת המשכורת בקושי נשאר לי עם מה לחיות. תסתכל על ההוצאות הקבועות. מה לא בסדר? אני כרגע במינוס של 9,000 שקל! כמו שתראה המשכורת לא מספיקה, אבל היא בהחלט משכורת נאה למזכירה. אז מה? להתפטר? לחשוב אחרת? הגישה שלי להשאר במקום עבודה שעדיין לא מכסה הוצאות קבועות היא שגויה? הגישה שלי לכסף היא מחושבת מאין כמותה, אני חרוצה, עובדת מסורה ו... לא גומרת את החודש. אין לאן לברוח עם ההוצאות האלו. תסתכל על הטבלה בהוצאות הקבועות ותגיד לי מה אני עושה לא נכון? כל המשכורת נאכלת לי עוד לפני שהכנסתי הוצאות משתנות (חתונות, אוכל, טואלטיקה וכו'). איך אפשר לחיות מ - 1,100 שקלים בחודש שנותרים לי עוד לפני שהכנסתי ולו שקל בסעיפי ההוצאות המשתנות? ואז, כאשר מגיעות ההוצאות המשתנות - אני מקפיצה את המינוס כל חודש ואובדת עצות. מאחר ואני מתארת לעצמי חלק מתשובותיך, אני אענה לך: לגבי המשכנתא: נכון שהיא גבוהה מאוד (כ - 45% מהמשכורת כאשר כולם אומרים לקחת גג 20%, אבל לקחתי אותה לפני שש שנים כאשר הרווחתי 8,500 שקל , אבל פוטרתי וירדתי ב- 1,500 שקל במשכורת). פניתי לשתי חברות למחזור משכנתאות בתקופה האחרונה (כאשר הריביות ירדו ) והן אמרו לי שהמקרה שלי די אבוד. בגלל הקנסות שאני אצטרך לשלם לא שווה לי תהליך המחזור. (המשכנתא נלקחה ל - 25 שנה ונותרו לי 19 שנה). אם הייתי מבצעת מחזור בריבית נמוכה יותר לאותה תקופה שנשארה לי (19 שנה), אז ההחזר החודשי היה משתנה סך הכל ב- 100 שקלים ואם הייתי פורסת מחדש ל - 30 שנה על 11 השנים הנוספות הייתי בסופו של יום משלמת 180,000 שקל!!!! ברחתי מהעסקה. סיגריות? מצטערת, ניסיתי בכל כוחי, לאיזה סדנאות גמילה לא הלכתי? לא יכולה להפסיק! אבל מגיע לי בהחלט מחיאות כפיים על כך שמשתי קופסאות (שהצריכה היתה 800 שקל בחודש) ירדתי לקופסא והאמן לי זה מספיק קשה. שיער - 200 שקל? כן. צריכה גוונים בשיער כל חודשיים בכ- 400 שקל וזה ספר שנחשב זול מאוד. מה אעשה? אלך עם שורשים ובצורה מוזנחת? מכון כושר (עם בריכה וחוגים) - השגרה רוצחת אותי והרשיתי לעצמי פעילות אחת בלבד (עזבתי חוגים אחרים). כמה אפשר עבודה-בית, עבודה - בית? כבלים ואינטרנט: ניתקתי לחודש וחשבתי שאני מתה, מתה! איך אפשר בלי לראות קצת טלוויזיה כאשר אני לבדי? איך אפשר בלי מחשב בבית? זה הקשר המקסים שלי לעולם החיצון (פורומים, היכרויות, למידה). אז תגיד לי אתה מה הבעיה שלי בגישה? ועוד משהו: ההורים שלי עוזרים לי הרבה מאוד באוכל ועכשיו אמרו שיעזרו לי ב- 500 שקל לחודש + אוכל. אני מתביישת! מתביישת שבגילי במקום שאני אפנק אותם קצת, אני עוד צריכה את עזרתם, אבל מה לעשות ואני לבדי ואין עוד משכורת של בן זוג? אולי תסביר לי מה לא בסדר בגישה שלי? שבוע מקסים ובהצלחה לכולנו.
 
ואוסיף שאני מחפשת עוד עבודות ואין!

מה לא עשיתי כדי למצוא עבודה משעה 19:00 בערב? פרסמתי מודעות לבייביסיטר, הדפסות, נקיונות חדרי מדרגות, נקיון בתים - לא מצאתי כלום. הופכת עולמות כדי להשיג הכנסה נוספות ואין. בארצנו, אם אתה עובד בעבודה נוספת שלא ב"שחור" מס הכנסה אוכל אותך (למה שיתנו לנו לעמוד על הרגליים במדינה הזאת?). לא מצאתי ולא עבודה אחת ב"שחור". לא מוכנה לעבוד משבע בערב עד עשר בלילה בעבודה עם תלוש כשבסוף החודש מס הכנסה "אוכל" לי את הרוב. אני חרוצה בטירוף, אבל לא מוצאת מוצא. אני בחרדות מטורפות כל היום . נקווה לטוב.
 
שינוי גישה

שלום דולפינה מאחר והמסר שלך מאד ישיר אענה לך באותה ישירות: ככל שתרגישי מקופחת יותר על כך שאת לא מסתדרת עם הכסף כך תגדילי את הצורך בפיצוי שבמצבך בא לידי ביטוי בקניות וכתוצאה מכך תמצאי את עצמך מנהלת תהליך של "כדור שלג". אם תביני שסדרי העדיפויות שלך ברגע זה צריכים להיות יציאה מהמינוס או לפחות אי הגדלתו, כי זה מה שיאפשר לך לבנות תוכנית עבודה בשקט ובשלווה, אולי זה יקל על מידת התסכול שלך. נכון, לא נחמד בלי הכבלים אבל עדיין יש ערוץ 1+2 גם ללא כבלים ולתקופה מסויימת לא ממש מתים מזה. אלוהים המציא מחשב, חברים, ספרים ותחביבים שיכולים לספק לך תחליף. במקום גוונים אצל הספר אפשר לצבוע בבית. לא חייבים להסתובב עם שורשים ובצורה מוזנחת. האם אין כפילות בביטוח הרפואי שלך? האם הוא באמת מתאים למצבך כעת? האם אין אפשרות לחסוך קצת בחשמל? כמה פעמים בשבוע את הולכת לחדר הכושר? האם אין אפשרות לחדר כושר זול יותר בסביבה? מה גודל הדירה שלך? האם היא יכולה להוות מקור הכנסה באמצעות הכנסת שותף/שותפה שיסייעו לך באמצעות תשלום שכירות וחלוקה בהוצאות? האם בדקת ישירות בבנק שבו יש לך משכנתא מה הם מציעים לך לעשות? אולי יש אפשרות אמצע מבחינת התקופה והתשלומים שישחררו קצת את הלחץ? האם בדקת אפשרות להחליף את הטלפון להוט ולהמעיט בשימוש בסלולרי? האם בדקת לאחרונה את המסלול בסלולרי- האם הוא נכון עבורך? על מה את מוציאה את אותם 1100 ש"ח שנשארים לך? האם אין אפשרות שתמנעי לפחות מהגדלה של המינוס בתקופה הקרובה? בעיקר אם הוריך עוזרים לך עם אוכל וקצת כסף? האמיני לי שראיתי הרבה אנשים שהבינו שהשקט הנפשי שהם מקבלים מכך שהם מפסיקים לשקר לעצמם ולסביבה לגבי מצבם הפיננסי בכך שהם מתחילים לחיות על פי האמצעים שלהם היה שווה להם את כל הוויתורים שאת מרגישה שיהרגו אותך. חשבי מה יקרה בעתיד אם לא תתחילי לדאוג לעצמך כבר עכשיו לא רק לשוטף אלא גם לפרישה לגמלאות.
 
למעלה