נישואים וגירושין בישראל

נישואים וגירושין בישראל

שמתי לב שהפורום שוב נפרץ, אז חשבתי למלא את הוואקום שנוצר בכמה אמירות משפטיות שנראה לי מן הראוי שחברי הפורום יפנימו.
זו כמובן לא חובה להכיר את המצב המשפטי במדינת ישראל, אבל נראה לי שזה חשוב כששולחים גבר נשוי או אישה נשואה להתגרש, כאילו מדובר במן אקט חד צדדי.
ובכן, אין המדובר בצעד חד צדדי כלל וכלל.
אם קיימת הסכמה של שני הצדדים, אז אין שום בעיה ושני הצדדים רשאים ויכולם להתגרש.
אבל כשמדובר ברצון חד צדדי, ביוזמה חד צדדית להתגרש, חובה על הצד התובע גירושין להיתלות ב"עילת גירושין".
אם יש לו עילת גירושין של ממש, הוא שיחק אותה, והוא צפוי לקבל את רצונו לעתים גם תוך כפיית גירושין על בן זוגו.
אם אין לו עילת גירושין, הוא בחזקת מבקש חסד ולא תובע זכות של ממש. אם בן זוגו סרבן גט, תובע הגירושין הנו מסורב גט.
מצב זה עלול להימשך שנים ארוכות.

דבר מה נוסף ומצער ששמתי לב אליו, זה העובדה שחלק מחברי הפורום סבורים בטעות שקיים בישראל מוסד לגירושין אזרחיים.... וכל מה שיש לי לומר על כך זה אוי ואבוי.... מי סיפר לכם את הלוקש הזה?
כשמדובר ביהודים ( בעל ואישה ) אין שום מוסד גירושין למעט בתי הדין הרבניים. זהו הדין התקף במדינת ישראל.
דין זה חל גם לגבי מי שנישא בחו"ל והוא יהודי שנישא ליהודייה ומבקש להתגרש בארץ.
בנוסף- הדין התקף במדינת ישראל בבתי הדין הרבניים האלו, הוא דין תורה, דין ההלכה.
אני מבין שזה אולי מקומם חלק מהציבור, אבל זו חובה לדעת ולהפנים שזהו הדין התקף במדינת ישראל, וזו לא המצאה שלי.

אני אשרשר לכאן עוד כמה תגובות משל עצמי. שנראות לי חיוניות.
מקווה שזה בסדר.....
ממילא הכל עומד להימחק ע"י האקרים.
 
דוגמאות לעילות גירושין

עילות גירושין של האישה
יש כמה ניואנסים בין עילות גירושין של גבר לעומת אלו של אישה.
החלטתי לתת קישורים לאתרים שמפרטים מהם עילות הגירושין לאישה, מפני שרוב האתרים מתייחסים דווקא לעילות גירושים של גברים.
אז בקישור הבא, הסבר כללי לגבי עילות גירושין של אישה.

כדאי לציין- טענת "מאוס עליי" / "מאיס עליי", איננה טענה שבעלי נמאס עליי, אלא טענה נגד בעל מתעלל ( מכה, מקלל, משפיל על דרך קבע ).
טענה כזו לעתים עשויה להצמיח ציווי /מצווה על הבעל לתת גט, אבל לא בכפייה ( אני לא סגור על זה ).
http://www.pps.co.il/גירושין/עילות-גירושין/

בתגובה הראשונה שלי, התכוונתי לרשום שדיני הגירושים בארץ ( דין תורה וכו' ) חלים גם על מי שנישא בחו"ל בחתונה *אזרחית*.

אם מישהו/י רוצה לתקן, להוסיף, לשפץ- מוזמנים לעשות כן.
תגובות מסוג "אתה חשוך" ו "איפה אתה חי בעידן חמורבי?"- זה לא לעניין.
אני מסביר על הדין התקף במדינה, ולא על האני מאמין שלי.
 
בגידה חד פעמית של הבעל- לא עילת גירושין

כמה וכמה אתרים משפטיים שונים מפרטים שבגידה חד פעמית של גבר באשתו, איננה עילת גירושין.
&nbsp
בגידה רב פעמית / על דרך קבע / מעשה רועה זונות - זו עילת גירושין.
http://www.lowforum.co.il/האם-בגידה-היא-עילה-לגירושין/
&nbsp
זה שונה לעומת אישה.
&nbsp
 

מריוס זכריה

Member
מנהל
זה לא פורום משפטי, אבל אין רע בדיון בנושא... לך על זה.

אז אני אשאל שאלת תם: מה לגבי מי שפתח תיק גירושין בבית משפט לענייני משפחה? שם זה לא נשמע לי לפי דין תורה, גם אם בסוף יתבצע מתישהו טקס גירושין דתי.

(ורק לסבר את האוזן, אני בהחלט חושב שהשליטה הדתית העקרונית בענייני אישות היא אסון לכולם, דתיים וחילוניים, יהודים, נוצרים, מוסלמים או אנשים שלא מזהים את עצמם באמצעות לאום או דת - כולם כאחד).
____________________________________
מריוס זכריה, מטפל, מנחה ויועץ אישי, זוגי ומשפחתי
 
ביהמ"ש לענייני משפחה איננו מוסמך לדון בגירושין

אני שולף כרגע מהזיכרון משרשורים ארוכים אחרים שהיו לי כאן, בהם דובר על בימ"ש לענייני משפחה.
בעיקרון, בימ"ש לענייני משפחה איננו מוסמך לדון בענייני הגירושין עצמם, אקט הגירושים עצמו ( שזה טקס דתי ).
בימ"ש לענייני משפחה מוסמך לדון בכל יתר העניינים שנובעים מהגירושים ( חלוקת רכוש, משמורת ילדים, מזונות ילדים אך לא מזונות אישה ).
בימ"ש לענייני משפחה מוסמך גם כבימ"ש למקרים מיוחדים, כמו נישואי תערובת, נישואי להטב"ים, שבהם אי אפשר להחיל דין תורה.

בדר"כ- כל זוג יהודי שמעוניין להתגרש פועל במקביל אצל שתי הערכאות, בי"ד רבני ובימ"ש לענייני משפחה כשכל ערכאה מותירה לערכאה האחרת את סמכויותיה.

מה שכן, לעתים אפשר לכרוך גם תביעות אחרות בבי"ד רבני. לעתים אנשים דתיים עושים זאת וכורכים את תביעותיהם הרכושיות, תביעת משמורת, תביעת מזונות ילדים, בבי"ד רבני. זה עלול לתפוס את בן הזוג בהפתעה מפני ש ( כאמור ) הדין הוא דין תורה ולא דין אזרחי.
 

מריוס זכריה

Member
מנהל
לא מתיימר להיות מומחה, אבל אני חושד שאתה לא מדייק

להבנתי, המוגבלת, תיק שנפתח בבימ"ש אזרחי ינוהל בו עד תום.
סוף יהיה טקס גירושין, אבל בית הדין הרבני לא יוכל להתערב בהליך, ואין צורך לנמק.
&nbsp
אבל שוב, כאמור, אני לא מאמין בייעוץ משפטי בפורומים, על אחת כמה וכמה כשלא אני ולא אתה עורכי דין (על כל פנים, אני לא...).
&nbsp
בנושאים משפטיים אני תמיד ממליץ לדבר עם עורך דין, ולא לחיות מפי השמועה.
ידע חלקי זה יותר מסוכן מחוסר ידע מוחלט.
____________________________________
מריוס זכריה, מטפל, מנחה ויועץ אישי, זוגי ומשפחתי
 
לא מייעץ לאף אחד, רק מסביר בליווי קישורים

יש קישורים ואפשר לקרוא ב"ה.

ביהמ"ש לענייני משפחה, אינו בעל סכמות לדון בענייני הגירושין עצמם. זה גם לא משהו חדש.
ביהמ"ש לענייני משפחה דן בכל השלכות הגירושים, למעט הגירושים עצמם.
יש על זה מידע בוויקיפדיה, באתרי חוק ומשפט.

עיין גם בסעיף 2 לחוק שיפוט בתי הדין הרבניים.
https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/317_003.htm#Seif2

עיין גם בסע' 1, חוק שיפוט בית המשפט לענייני משפחה.
https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/072_009.htm#Seif22

וויקיפדיה- "בני זוג יהודיים שרוצים להתגרש חייבים לעשות זאת דרך בית הדין הרבני - לאחר מכן קיימת בפניהם האפשרות לפתוח תביעות נוספות".
https://he.wikipedia.org/wiki/בית_משפט_לענייני_משפחה
 
מפיו של עו"ד, באתר שלו

כשמדובר ביהודים ( יהודי ויהודייה ), חובה עליהם להתגרש אך ורק בבית דין רבני ולא אחרת. אין שום אפשרות אחרת.
http://www.lowforum.co.il/האם-חובה-עלי-להתגרש-ברבנות/

אין ולמעשה גם מעולם לא היו גירושין אזחיים במדינת ישראל.
באחת התגובות הקודמות שלי, ציינתי שבימ"ש לענייני משפחה מכהן גם כבימ"ש למקרים מיוחדים ( נישואי תערובת, להט"בים ). רק אלו האחרונים יכולים להתגרש שם.
 
למדתי, תודה

במקומות שדיברתי על "הגירושים עצמם", התכוונתי בעצם ל"גט" ( שמקום הדיון בו, בביה"ד הרבני ).
 
כן, בערך, אבל לא לגמרי מדוייק

הגט והכתובה באחריות הבלעדית של בית הדין הרבני. בענייני משמורת על ילדים, חלוקת רכוש ומזונות ילדים יש חפיפת סמכויות בין שתי הערכאות. ואולם, גם בית הדין הרבני כפוף לחוק האזרחי וחייב לפסוק על פיו. אמנם כפוף לחוק האזרחי אבל עדיין יש ניואנסים ואם בוחנים לעומק, יש מגמות קצת שונות בפסיקה בין הרבני למשפחה בתחומים מסויימים. לכן אחת ההחלטות החשובות בעת הכנת תיק גירושין, היא באיזו ערכאה לנהל את ההליך. זה יוצר את מרוץ הסמכויות הידוע לשמצה כשהראשון להגיש בקשה לישוב סכסוך (תביעה בעבר) יבחר בבוא היום את העכאה בה יתנהל ההליך (אם וככל שיתנהל).
 
רשמתי על זה ברפרוף

קיים מרוץ סמכויות לגבי מי תובע ראשון את הסדרי הגירושין בביהמ"ש לענייני משפחה, או כורך את ענייניו בתביעת הגירושין בביה"ד הרבני.
ביה"ד הרבני פועל בעיקרון על פי ההלכה וגם לפי חוקי מדינת ישראל.
ביהמ"ש לענייני משפחה פועל לפי חוקי מדינת ישראל ( חוקי הכנסת ).
התוצאות לפעמים שונות מאוד.
כל אחד ושיקוליו...
 
מר בוס, נכבדי

אם אתה מרגיש שאתה יודע ויכול לתרום, אתה מוזמן לתרום ולשרשר כאוות רצונך. והכל ברוח טובה...ובמילים שלך.
רצוי עם קישורים.
 
יפה שהבנת מה שכתוב


כל הכבוד
 
זה בעצם המסר שלי בשרשור כולו

מסר שניתן לסכמו במשפט אחד קצר, גט, כתובה, ומזונות אישה, בסמכותו הבלעדית של ביה"ד הרבני.
יתר נושאי הגירושים ( חלוקת רכוש, מזונות ילדים, הסדרי ראייה וכו' ) הן בסמכותו של בימ"ש לענייני משפחה והן בסמכותו של ביה"ד הרבני, תלוי מי תובע ראשון בנושאים אלו.
&nbsp
כמו תמיד.... אם טעיתי במשהו, כל אחד מוזמן להעיר ולתקן ברוח טובה.
&nbsp
מסרים כמו "אתה לא מבין כלום..." וגם " ההוא כבר סיכם זאת לגביך...." הם לא ראויים.
&nbsp
אם הפורום הזה לא מעוניין, לא רוצה, לא מתאים, לא ראוי לדיונים מהסוג הזה שמגיעים אולי באופן חד פעמי, אז אני מקבל זאת בלי ויכוחים.
ממילא אני רק חוטף השמצות.
&nbsp
&nbsp
 
וגם במסר של משפט אחד טעית

במזונות אישה בהחלט ניתן לדון בבית דין לענייני משפחה (סעיף 2 לחוק תיקון דיני משפחה). יתרה מכך, בשנים האחרונות זה אף הורחב לגבי כאלה שנישאו בנישואין אזרחיים.
אז אתה גם לא מחדש, גם מטעה , וכשמציינים את זה בפנייך, משום מה אתה מחליט שזה הכפשה/ השמצה ועסוק בלהעלב.
 
למעלה