nissimhania
New member
נסו את כוחכם- "פרדוקס המבחן"
מורה מודיעה שיש לתלמידים בוחן פתע בשבוע הבא, כלומר בוחן שהתלמידים ידעו באיזה יום הוא רק באותו יום שיינתן. אחד התלמידים חושב ומגיע למסקנה שלא ייתכן שיהיה בוחן פתע. האופן בו הוא הגיע למסקנתו הוא כלהלן: 1. יום שיש לא ייתכן הבוחן, שהרי אם עד יום חמישי לא היה הבוחן, יידעו התלמידים ביום חמישי בערב כי למחרת יהיה הבוחן, ואז זה לא יהיה בוחן פתע. 2. אם ביום שישי לא יתכן בוחן פתע, הרי שיום חמישי הוא היום האחרון בו אפשר שיהיה הבוחן. 3. אם יום חמישי הוא היום האחרון שאפשר שיהיה בוחן, הרי ששוב לא יהיה זה בוחן פתע, שהרי ביום רביעי בערב (אם עד אז לא היה בוחן) יידעו שנותר רק יום חמישי ויוכלו להתכוננן. כך ממשיך התלמיד ופוסל את יום רביעי, שלישי, שני ואת ראשון, בסדר הזה, ומגיע למסקנה שהמורה לא תוכל לתת בוחן פתע... איפה טעה התלמיד?
מורה מודיעה שיש לתלמידים בוחן פתע בשבוע הבא, כלומר בוחן שהתלמידים ידעו באיזה יום הוא רק באותו יום שיינתן. אחד התלמידים חושב ומגיע למסקנה שלא ייתכן שיהיה בוחן פתע. האופן בו הוא הגיע למסקנתו הוא כלהלן: 1. יום שיש לא ייתכן הבוחן, שהרי אם עד יום חמישי לא היה הבוחן, יידעו התלמידים ביום חמישי בערב כי למחרת יהיה הבוחן, ואז זה לא יהיה בוחן פתע. 2. אם ביום שישי לא יתכן בוחן פתע, הרי שיום חמישי הוא היום האחרון בו אפשר שיהיה הבוחן. 3. אם יום חמישי הוא היום האחרון שאפשר שיהיה בוחן, הרי ששוב לא יהיה זה בוחן פתע, שהרי ביום רביעי בערב (אם עד אז לא היה בוחן) יידעו שנותר רק יום חמישי ויוכלו להתכוננן. כך ממשיך התלמיד ופוסל את יום רביעי, שלישי, שני ואת ראשון, בסדר הזה, ומגיע למסקנה שהמורה לא תוכל לתת בוחן פתע... איפה טעה התלמיד?