נפל בחלקי הכבוד

cohen chaim1

New member
נפל בחלקי הכבוד

להציג את מומחה הפורום החדש אשר שמו נצבע באדום. אני חושב שהפעם יש לנו מומחה אמיתי בין אם הוא צבוע באדום ובין בשחור, בעל התמחויות שונות, שיוכל לענות לשאלותינו ביסודיות ובמומחיות כהרגלו. אין צורך לנחש מי הוא המומחה הפעם וברור שהכוונה היא לסער המכונה broadaxe . כבר מזמן רציתי לשאול את סער לגבי פגיון שנמצא ברשותי. פגיון זה, הנפוץ ברחבי הארץ והאיזור, אין בו משהו מיוחד, אולם רציתי לדעת מה מקורו, תולדותיו ובכלל מה אפשר לספר עליו.
 
ואני שואלת:

מתי התחלת לאסוף סכינים, ולמה דווקא סכינים?
האם יש נקודות השקה בין העיסוק היומיומי שלך לאוספים שלך?
ספר קצת על אנק"ה.
 

broadaxe

New member
נו, שוין (בהגייה מרכז-אירופית)

קודם כל, תשובה לחיים: השיברייה הארץ-ישראלית היא אחד מהפריטים הפחות ידועים בעולם האספנות, "סליפר" בשפה שלנו. לא מופיע כמעט כלל בספרות העולמית, אצלנו זה משהו די שגרתי כי "לכולם היה" כשהיו ילדים. הפריט מעניין ולא מקבל את הכבוד המגיע לו, זו סכין אתנית ייחודית לאזורנו, קיימת רק בארץ-ישראל, בירדן ובסיני. טרם נעשה מחקר רציני בתחום, פנו אלי בהצעה לכתוב מחקר משותף, יש לי אינטרס אבל אין י פנאי כרגע. השיבריה היא כלי נשק, נשק של כבוד ולא סכין עבודה בשום אופן! הידית שלה מחייבת אחיזה מיוחדת ולא תמיד נוחה ליד הבלתי מיומנת. מאד מיוחדת בגיאומטריה של הלהב , שכפוף פעמיים בשתי זוויות. ככל הנראה לכל אזור במרחב היתה דוגמה קצת שונה משלו, אני מכיר כל מיני סוגים שונים- מה ששונה זה צורת הידית. חומרי העבודה בד"כ מאיכות ממוצעת ומטה, זה מה שהיה. מייצרים עד היום, בעיקר בירדן. יש להבים חתומים, לפעמים עם חתימות מסולסלות ולפעמים גם עם שנת ייצור, ובמפתיע שנה נוצרית בספרות הודיות (בערבית). * התחלתי לאסוף נשק בכלל (ולא רק סכינים) בגיל שש (כן, 6), כשקיבלתי במתנה אולר שוויצרי. למה דווקא? אני בא ממשפחה שהנשק זורם בה בטבעיות כמה דורות והיו כל מיני פריטים במשפחה המורחבת שעשו את דרכם אלי. כילד זה משך אותי בגלל הסכנה וריח ההרפתקה, אח"כ בגלל ההיסטוריה והאמנות. * מאז הלימודים לתואר ראשון שאפתי למזג את האיסוף עם העיסוק והמקצוע וכיום יש בהחלט יותר מנקודת השקה אחת, זה הפך ממש למקצוע, גם ברמה האקדמית. ב"אתנוארכיאולוגיה" יש הרבה נשק וכלי עבודה. * א.נ.ק.ה: עמותה רשומה ומוכרת ע"י השלטונות שקיימת יותר מעשרים שנה. ההתחלה הייתה צנועה, חמישה אנשים שהתכנסו בסלון הפרטי, כיום יש כמאה וחמישים חברים רשומים, לפי מספר רץ מתקרבים למאתיים וחמישים (חלק נשרו, חלק הלכו לעולמם). העמותה מתכנסת למפגשים מהשורה כחמש פעמים בשנה, בכל מפגש יש בזאר מכירות, אוכל, הרצאות פנימיות ושל מרצים-אורחים, תצוגת פריטים מיוחדים ולפעמים מכירות פומביות סמליות, בשביל האקשן. לפעמים עושים פעילות חיצונית נוספת, כמו ביקור מאורגן במוזיאון או בזאר פתוח לקהל הרחב (יהיה בסוף יולי, אני אעלה הזמנה פתוחה כאן). פעם בשנה וחצי בערך מביאים מרצה-אורח, מומחה עולמי מחו"ל, בעל-שם בתחומו. לחבר עמותה מותר לייבא נשק קר עתיק לצרכי אספנות, לרוב ללא בעיות מיוחדות, בהצגת תעודה בעת שחרור הפריט מהמכס. אני חבר משנת 88' ואז הייתי חייל בסדיר וצעיר החברים. מוטי שלנו, גם הוא חבר.
 

הדי אור

New member
הי סער. ראשית ברכות על האדמת

בהחלט הגיע הזמן. שאלה ראשונה האם אתה יכול להציג את הפריט (במידה ויש) שהוא נחשב בעינך הכי הכי ומדוע? האם ידוע לך על פריט שאתה משתוקק אליו ועדין לא הצלחת להשיגו. במידה וכן ספר מדוע? היכן היום אתה משיג פריטים? מהם רמות המחירים של הפריטים?
 

broadaxe

New member
../images/Emo51.gif יש אצלי היררכיה מסויימת,

החלוקה הבסיסית לפי פריטים שתצוגה ופריטים באיחסון (אבל שחשובים לאוסף). בתצוגה יש חשובים וחשובים יותר, לפי עתיקות ונדירות. הפריט המיוחד ביותר בעיני הוא מקברי לגמרי, אציג אותו רק אם תהיה דרישה. מאחר והגעתי לרוויה מסויימת, אני יכול בהחלט לברור היטב את מה שאני עוד רוצה להשיג. אני יודע היטב למה אני שואף, מדובר על פריטים שדי קל למצוא אותם, הבעיה שהם נמכרים רק במכירות פומביות גדולות וערכם אלפי דולרים. ייקח קצת זמן עד שאצליח לממש מספיק פריטים שיוצאים מהמחזור אצלי. אם אציג ערכים רק של התחום הגדול שלי - גרזנים - המשרע רחב ומתחיל בעשרות שקלים בודדות לגוש חלודה בשוק הפשפשים (זה כמובן לא מייצג, כי מצאתי יותר מפעם אחת אוצרות של ממש, גם בסיועו הפעיל של ידידנו גיל) ועשוי להגיע להרבה יותר. אין לי בעיה מוסרית להוציא סכום נכבד אם אני בטוח שהעיסקה לרוחי.
 

הדי אור

New member
תמונות. תמונות. תמונות. בבקשה

שנראה ונבין קצת על שריטתך. האם ה"לא אוסף" סכינים שלי יכול להכניס אותי לחבר כבוד בעמותת השלפנים שלכם?
 

broadaxe

New member
תמונות בקרוב (אחה"צ)

חברותו של אדם בעמותה אינה נמדדת רק על בסיס אוספו. ישנם חברי עמותה חסרי אוסף לחלוטין, הם מוגדרים "בעלי עניין". סה"כ מדובר על התחייבות לא קטנה, גם כספית. יש גם חברות בעמותה. אגב, בימים טרופים אלה אנחנו משתדלים מאד להרחיק הומור רחובות מכל מה שקשור לפעילות העמותה, מכיוון שמדובר בנושא קונטרוברסלי (וזה באנדרסטייטמנט). לא "שלפנים" לא "סכינאים" ולא "לוחמים". יש כמובן עניין בצורות הלחימה הקשורות אבל הוא מחקרי-תיעודי.
 
דיר באלאק הדי, שלפנים?

אלה חברה רציניים ביותר, הייתי פעם במפגש שלהם עם אליעד ואמא שלו בקרית אונו והיה מאוד מעניין.
 

teapoter

New member
את מקברי לגמרי , נשמח להכיר .

אנא הצג אתו בפנינו !!
 

broadaxe

New member
גרזני קרב איסלמיים

גרזן הקרב האיסלמי בעל הלהב דמוי חצי-סהר מפורסם מאד בעולם ובעצם הפך לסמל התוקפנות האיסלמית, יחד עם החרב המעוקלת. הצורה המקובלת נוצרה פחות או יותר אצל הסלג'וקים, אבות אבותיהם של התורכים העות'מאנים שדהרו להם מערבות קזחסטאן מערבה לכיוון אסיה הקטנה. ראשון מימין- ממלוכי/עות'מאני, ידית חדשה, נחפר בירושלים ונקנה אצל סוחר ארכיאולוגיה מורשה. שני מימין- טברזין, גרזן פרשים פרסי מעוטר כולו בחריתה, ידית חדשה, אוסף מגידון. שלישי מימין- טבר מוקטן, תורכי, המאה ה-18 או ה-19, ידית חדשה, אוסף מגידון. שני משמאל- טבר ערבי ארצישראלי, המאה ה-19, ידית חדשה, אוסף מגידון. ראשון משמאל- טבר סודני, חיקוי לטבר הפרסי-קג'ארי, עיטורי כסף, הכל מקורי. לא מהארץ.
 

ke1234

New member
סער ,האם תוכל לפרט סדרי גודל

של מחירים של הפריטים האלה .
 

broadaxe

New member
הגרזנים האיסלמיים מאד מבוקשים

אלו שאצלי היו של "האדם העובד", הלוחם מן השורה, כלי לחימה אמיתיים ולא כלי ייצוג מצועצעים, שזוכים כמובן למחירים גבוהים יותר. מה שהובא בתמונה, במכירה פומבית יימכר בין $100 ל-$300 (לפריט).
 

broadaxe

New member
רציתם מקברי - קיבלתם

גבירותי ורבותי: נסיך הכתר. גרזן תליינים מצפון-אירופה, ככל הנראה מהמאה ה-17. הידית כנראה לא מקורית אבל ישנה מאד, אולי מהמאה ה-19. מדובר על הגרזן הגדול מהשניים שבתמונה... הקטן לצורך פרופורציה, אפשר גם להשוות למרצפות ה-20X20.
 
למעלה