לא מדויק. הכרה היא רכיב בנפש אך אינה זהה לנפש
1. אתחיל דווקא משאלתך האחרונה: ובכן, שלא כמו המוניזם (נוסח פרופ' עידן שגב למשל) - הטוען כי אין להבחין בין הפיזי לנפשי (כלומר כי ניתן לעשות רדוקציה של הנפשי על הפיזי או להפך), ליבוביץ הוא בוודאות דואליסט - כי הוא הצהיר מפורשות (למשל בספרו "גוף ונפש") שיש להבחין בין הפיזי לנפשי (הבחנה כזו שאינה מאפשרת רדוקציה כנ"ל, מה שממילא יוצר לדעתו את הבעיה הפסיכופיזית - זאת לאור עובדת ההשפעה ההדדית הקיימת בין הגוף לנפש).
2. לגבי טענתך הראשונה, אז ככה: ליבוביץ טוען, שההבחנה בין הגוף לנפש, מושתתת על ההבחנה - שבין רשות הרבים של ההכרה - לבין רשות היחיד של ההכרה. לשון אחר: ליבוביץ טוען כי, כל דבר הנו פיזי - אם ורק אם הוא יכול (לפחות עקרונית) להיות מוכָּר בהכרת כולם, בעוד אשר: כל דבר הנו נפשי - אם ורק אם הוא אינו יכול להיות מוכר - אלא בהכרת האינדיבידואל.
בשלב הזה אתה בא וטוען, שההכרה עצמה - היא ענין נפשי - לא פיזי; וזה כמובן נכון, אבל זה לא אומר שהכרה ונפש הם אותו דבר - אלא זה רק אומר, שיש כאן איזושהי מעגליות, בכך שליבוביץ מגדיר את הנפש - על סמך ההכרה - שהיא עצמה מרכיב של הנפש.
אם אכן התכוונת למעגליות, אז אתה צודק, אבל אל תשכח, שעצם מעגליותן של אי-אילו של הגדרות - אינה פוגמת בתוקפן: יש לא מעט הגדרות מעגליות - שהן תקינות לחלוטין. למשל, אפשר להגדיר (מעגלית) את המספר אפס, כך: "אפס הוא המספר המתאפיין בכך - שאפס ועוד אפס זה אפס". זו אמנם הגדרה מעגלית, הואיל והיא מתבססת - לא רק על המושג "ועוד" - אלא גם על עצם המושג "אפס" שאותו מגדירים, אבל למרות זאת - ההגדרה המעגלית הזו - תקינה לגמרי, הואיל ויש רק מספר אחד ויחיד העונה להגדרה הזו (למשל לא ניתן לומר - על המספר אחד - שאחד ועוד אחד זה אחד, ולא ניתן לומר - על המספר שתיים - ששתיים ועוד שתיים זה שתיים, וכו' וכו', כך שהאפס הוא המספר היחיד שנותר - שעליו ניתן לומר שאפס ועוד אפס זה אפס).
אמנם, ניתן לתת לאפס גם הגדרה בלתי מעגלית (למשל: "אפס הוא המספר המתאפיין בכך - שאין לפניו שום מספר טבעי אחר"), כך שלאור זאת - אתה עלול כעת לתהות - האם גם לנפש ניתן לתת הגדרה בלתי מעגלית. על כל פנים, שאלה חדשה זו (שאותה טרם שאלת) אינה קשורה לליבוביץ, הואיל והוא נתן לנפש הגדרה מעגלית בלבד, שכאמור מתבססת - לא רק על המושג "רשות היחיד" - אלא גם על מושג ה"הכרה" כמרכיב של הנפש עצמה שאותה מגדירים. בין כך ובין כך, ההגדרה המעגלית זו - תקינה לחלוטין, כאמור.
לאור זאת שההכרה עצמה היא רק מרכיב של הנפש, אתה עשוי כעת להוסיף ולתהות, האם ליבוביץ הגדיר את ההכרה עצמה. ובכן, ליבוביץ התייחס להכרה כעובדה פרימארית, לפחות כאשר ניגש להגדיר את הנפש. לעניין זה, יפים דבריו של שלמה הוגו ברגמן, שפתח את הערך "הכרה" שבאנציקלופדיה העברית - כך: "ההכרה היא עובדה יסודית של הווית האדם, שאנו יכולים לתאר אותה רק מתוך הסתמכות על נסיוננו האישי".