נפש ובעיה פסיכופיזית.

לאותו רכיב

שקיים אצלך, שמבין, שמרגיש, שרוצה, שמפעיל את הגוף שלך, שמרוצה, שמתעצבן, שמטילים עליו אחריות וכו' קוראים נפש.
כי ללא אותו רכיב יש לנו בסך הכל גוש בשר, שאיננו מסוגל לכל הדברים הללו.
 

iricky

New member
לשתי שאלותיך יש תשובה ברורה וחד-משמעית

1. המונח "נפש", לפי ליבוביץ, הוא שם שניתן למכלול הפונקציות של החי (ובכלל זה גם צמחים), אשר לא ניתן להסבירן או להסיקן מעובדת היותו עשוי מחומר מסוים. אם לדוגמה אנו מתבוננים בגוש ברזל, הרי כל התכונות והפונקציות הפיזיקליות והכימיות שלו נקבעות ע"י עובדת היותו עשוי ברזל. ומעבר לתכונות והפונקציות הפיזיקליות והכימיות שלו אין אנו מוצאים בו שום תכונות ופונקציות נוספות. ואילו היפוכו של דבר זה אנו מוצאים באורגניזם החי. אם למשל אנו מוצאים בחור שמנגן בפסנתר ועוגב על בחורה וסובל מכאב משיניים, הרי אף אחת מן הפונקציות האלה אינה מוסברת מעובדת היותו מורכב מכ- 70 אחוז מים, מעט מינרלים ואי אלו חלבונים.
השאלה הגדולה היא האם ישנה איזושהי סובסטנציה שהיא הנושאת של כל הפונקציות הנפשיות, כמו שהגוף נושא את כל הפונקציות הפיזיקליות והכימיות. על שאלה זו אין לנו תשובה. כך שבשלב זה לפחות, אין הנפש שם שניתן ליש מסוים אלא כאמור למכלול של פונקציות שאותן אנו מוצאים רק באורגניזם החי.
הרחבה בעניין זה ניתן למצוא ב'שיחות על שמונה פרקים'.

2. אני לא יודע אם זה באמת זרם, אבל ליבוביץ הגדיר את עצמו כדואליסט מתודולוגי. כלומר, אין הוא קובע עמדה ביחס לשאלה אם יש גוף ונפש ואם שני אלו הם שתי סובסטנציות שונות או רק סוסטנציה אחת, אבל הוא קובע הבחנה ברורה בין אופני החקירה שלנו את שני העולמות האלה. בין מה שנקרא "מדעי הטבע" ובין מה שנקרא "מדעי האדם", ואין הוא מוצא ביניהם מכנה משותף. בהיבט אחר, הוא מקבל עליו את ההבחנה הגדולה של קלוד ברנר בין החיים ובין המכניזמים הפועלים בחיים. אם נסכם , אפשר לומר של' הוא דואליסט אפיסטמולוגי, ואילו לגבי דואליזם/מוניזם אונטולוגי הוא אינו קובע עמדה הואיל ואין בידינו שום אפשרות לבסס עמדה כזו או אחרת.
הרחבה בעניין זה ניתן למצוא בספרו 'בין מדע לפילוסופיה'.
 

י ו ר ם 7

New member
אין ספק שליבוביץ היה משליך ספק ב"הגדרה"

וגם היה מטיל "ספק"
........השאלה איך אתה ספקן לגבי בעיית גוף ונפש אולי אין כאן "בעייה"
ואתה יוצר אותה דרך מחשבה שקרית ואם בכלל מחשבה היא אמת או שקר
כי אמת ושקר רק במדעי הטבע ומדעי האנוש משקפים את הרצונות של בני האדם
איזה הוכחה יש לנו לתודעה שלי שלך ולסבתא (סתם סיפורים)
שאנחנו מזהים את עצמנו במראה ?
גם אורנגוטן מזהה את הדמות במראה כדמותו שלו אבל יש קופים שלא מזהים את עצמם
אבל אף אורנגוטן לא רוצה להיות נשיא של מדינת ישראל למשל
ואני לא רוצה לזרוק ספק אני חושב שהיה ראוי ללמוד מה ה"בעייה"
ואם יש בעברית השפה פנינים למה לא לקחת את הספרים וללמוד......
 
למעלה