נרות זכרון

גרשונוב

New member
נרות זכרון

נתקלתי במנורות זיכרון ביתיות בצורת קברים. תהיתי אם מישהו יודע מה מקור החפץ.
האם זהו מנהג יהודי או שהגיע ממקור אחר ?
אני לא מתכוון להדלקת הנר, אלא להצבת קבר מוקטן לזכר אדם.

בתמונה שתי דוגמאות מהרשת. אחת עכשווית ואחת שנראית לי משנות השישים.

 

כ חיים

New member
לא חושב שקשור למנהג כלשהו

לדעתי, זה רעיון שיווקי שנוצר במוחו של אחד מיצרני המזכרות בשנות החמישים והשישים.
 

גרשונוב

New member
זו גם הסברה שלי שמדובר ביצירתיות שיווקית.

האובייקט מתקשר להרבה עולמות אחרים שיכלו להוות השראה -
גם של מזכרות (מינאטורה של מגדל אייפל כמזכרת למבנה), גם של תפילה (מעמדי נרות בצורת קבר רחל) וגם לנרות ומנורות זכרון.

אני מנסה להבין אם היו עוד השפעות, או דוגמאות ממקורות אחרים שעיצבו את הרעיון.
 
excuse me

פולחן בתי הקברות ומסביב (האמת לא רק אצל הדתיים..) הרי פורח עכשיו - אזי ברור מאיפה זה בא.
 

גרשונוב

New member
אני בטוח שיש השפעה לתופעה,

אבל אני לא בטוח שכשזה מגיע לנר זכרון ביתי עדיין ניתן לכנות את זה "פולחן בתי קברות". יש כאן מענה על צורך אנושי בסיסי לציין את זכרו של אדם אהוב. ומצבה היא ייצוג די מתבקש.
כלומר, יש הבדל בין קבר של מקובל, לבין מצבה פרטית.
 
נרות זיכרון מדונג ביתיים היו מאז ומעולם. זה סוג של שדרוג,

כמו שעברו מנרות לתאורה לחשמל...מעניין מתי ייצרו נרות שבת חשמליים.
 
יש פוסקים שמתירים מנורות חשמל כנרות שבת

הדבר נדון בסוגיית הדלקת נרות שבת במלונות. ההדלקה בלובי אינה עונה למטרת נר שבת - שלום בית- והרי אפילו לא אוכלים בלובי.... אחד התיר להשאיר אור בשירותים בחדר ולברך עליו להדליק נר שבת (מחוץ לשירותים כמובן אבל עבדכם ששמע את הדברים שאל כך: יש מחלוקת אשו משום חציו או משום ממונו, שמשמעותו כשאני זורק משהו כאילו ידי הארוכה בצעה את הפגיעה המרוחקת, נו, שאל עבדכם הלץ: אם הוא מדליק את האור מחוץ לשירותים והברכה מחוץ לשירותים הרי כאילו הדליק וברך בתוך השירותים - אוי ואבוי. אני יצאתי ליצן והוא ללא תשובה... ).
 

Suki333

New member
דווקא נחמד. בדרך כלל אני לא מבינה את ההגיגים של רבנו.

הפעם חייכתי
 
הסבר קצר

סליחה על הפלפול...הסבר קצר. אסור לברך בשירותים. אם המנורה שמחליפה את נר שבת זה האור בשירותים מברכים מחוץ לשירותים. אם זה נחשב שאתה בתוך השירותים מה הואלת?
 
תגיד לי, אין לכם, לדתיים, במה להתעסק?
מותר-מותר, אסור-

אסור, למה זה צריך לומר כך והשני כך?
 

ז ק ו

New member
מותר- מותר אסור - אסור; נשמע נחמד מאוד.

ברם למעשה זה בדיוק הפוך. והרי דוגמה: אדם רוצה לעלות לאוטובוס ציבורי, ושואל את הנהג אם זה בסדר לעלות עם כלב לאוטובוס; עונה לו הנהג מניה וביה:
מותר,אסור! אסור, מותר!


ואין קשר דתיים לא דתיים
 
וכי הכל ברור במשפט? אין מחלוקות פרשנות בכל דבר?

זה הבנת טקסט, והסברו, מה לעשות? אולי בדתות אחרות אין מחלוקות...אבל אצלינו יש מחלוקות כי יש טקסטים ויש הבנות שונות, והיהודים הם תלמידי ולומדי תלמוד תורה.
 

גלעד133

New member
יהודים לומדים....

ואלה בינינו שלא לומדי תלמוד תורה אלא לומדים נושאים אחרים שלדעת רוב האוכלוסיה הם חכמים, חיוניים ופרקטיים לא פחות [אם לא יותר] מתלמוד תורה הם אינם יהודים להגדרתך ? נראה לי שהגזמת. מי שמך להחליט מי הוא יהודי ומי הוא לא?????????
 

גרשונוב

New member
אין מה לכעוס גלעד. זה לא מה שנאמר.

בסך הכל נרמז שלימודי תורה ויהדות מעודדים פרשנויות ושאלות.
ואם לוקחים בחשבון את סיפור תאורת השירותים, כל זה נאמר בהקשר להנאה מהתחכמות והומור.
לא נהניתם מההתחכמות? לא הבנתם את ההומור? לא סיבה להתעצבן.
 
אולי באמת הערותיי חורגות מהפורום ואין לזה מקום

ואקבל הביקורת ללא סייגים
 

ז ק ו

New member
הערותיך אינן חורגות מהפורום, ויש מקום לכל.

גם הרהורים וגם ערעורים, יכולים לדור בכפיפה אחת תחת כנפי הפורום.
ואלה כמו אלה מהוים אוסף רעיוני ואוסף של רעיונות בראש ובתודעה.
 
למעלה