קומרדס. ח"ו לא באים לעצבן או לזלזל או לפגוע
אישית, אני לא אוהב את הביטוי "ארון הספרים היהודי" כי הוא מרחיק. ארון הספרים הוא של כולנו, חברים יקרים, ואחריות תרבותית של כולנו. זה לא רק שלי כי אני מתעניין או "דתי" - זה של כולם במידה שווה, על הטקסטים והמחלוקות. אגב, גם בשומר הצעיר היו מחלוקות בריאות וחזקות בסוגיות רבות לגופו של עניין? יערי (האדמור החסיד) וחזן (הליטבק) ראו הכל עין בעין? לא, וטוב שכך.
ההערה של רות היא במקום: הדתיים מקיימים מצוות אז בשביל מה להתווכח לעשות כך או אחרת ... הרי אלוהים לא קטנוני, והדיונים והדקדוקים נראים מיותרים, אז תחליטו מה לעשות ונגמר. קודם כל יש קבוצות שלא מבזבזים זמן על כך ומקבלים תכתיב קהילתי בהרבה תחומים (כל אחד בקהילתו) - ואותם, העיון לא ממש מעניין. שומרים על המסורת נקודה - ציות מלא.
שמעתי פעם חסיד שאמר בשיא הרצינות: השולחן ערוך הוא בשביל גרים וחוזרים בתשובה - כי כל היתר הרי יודעים מה לעשות ...
דוגמה קרובה הדלקת נרות חנוכה. התווך בהלכה הוא לאחר שקיעת החמה וסמוך לצאת הכוכבים או קצת אחרי -נגיד תווך של 45 דקות (בערך מרבע לחמש עד חמש וחצי במישור החוף) . לאחר מכן הברכה הופכת להיות בעייתית כי היא לא בזמן הנכון. באה החסידות והרעבאס והם מדליקים בשבע או שמונה בערב. אז אם אתה חסיד, אתה הולך לרעבא להדלקת נרות חנוכה ללא שאלה. אחרים לא מבינים. והעולם ממשיך להסתובב על צירו...