נרות זכרון

אמנון אלבז

New member
מנהל
חברים טובים ; באמריקה חברים טובים לעולם לא ידברו על...

לא ידברו על פוליטיקה, דת או שכר.
בארץ חברים טובים מדברים רק על זה.
 

גלעד133

New member
מנשה וגרשונוב...

שלא אובן לא נכון. לא נכנסתי לפלפולים כי הם פשוט לא מעניינים אותי אבל כמובן אין לי שום בעיה ממי שנהנה מכך. יבושם לו, באמת. קראתי את הקטע על לומדי התורה וזה, בהמשך לכל מה שקורה בפוליטיקה בכלל ובפוליטיקה הדתית הכפייתית בפרט - הקפיץ אותי. מעולם לא הכנסתי לשום פורום שום דעה בסגנון זה או אחר [למעט בוז רב לפוליטיקאים מכל הסוגים, הצבעים וכל השתייכות לצד זה או אחר] ומעולם לא ניסיתי לומר לאיש אם הוא יהודי כזה או אחר למרות שיש לי דעה מאוד ברורה בנושא [מה לעשות, בא מבית של ציונים שרופים והשומר הצעיר] כך שבוודאי אינני שמח לקרוא מה אחרים מחליטים עבורי ועבור רוב האוכלוסיה. אם הבנתי את הדברים לא נכון - צר לי אך כך זה נשמע לי. רק בריאות וסופשבוע נעים לכל היהודים לסוגיהם וגם לאלה שאינם יהודים.
גלעד
 

ז ק ו

New member
גלעד; נראה לי שצללת יותר מדי עמוק אל הסאבטקסט

מה שמנשה רצה לומר לא קשור לדתיות ,אדיקות, או לו לזרם כלשהו ביהדות. הוא בסך הכל התכוון לומר שכיהודים, ובלי קשר לקבוצה או לזרם, אנחנו אוהבים להתפלפל ולהתוכח על כל דבר, גם על דברים שאנחנו מסכימים. יש לנו מאפינים כמו לכל עם. אנחנו עונים על שאלה, בשאלה. אותנו רואים איך אנחנו מדברים, ושומעים איך אנחנו אוכלים. אצל אחרים זה יותר מנומס ומוקפד; אוכלים בשקט, ומדברים בפה ולא בעזרת הידים.
כאלה אנחנו כולנו כאחד, ובלי קשר לאיזו קבוצה או תת קבוצה אנחנו משייכים את עצמנו או אחרים מתייגים אותנו.
 

גלעד133

New member
זקו

שוב - אולי אתה צודק אבל אני חושב שהכל בעיני המתבונן [במקרה זה - הקורא] וכל אחד מבין את הכתוב בצורה שונה וכל קורא מייחס פרשנות שונה לכוונת הכותב
 

ז ק ו

New member
הכל טוב ויפה. אבל המתבוננן/הקורא, לא יכול

לבוא בטענות אל הכותב, רק בגגלל שהוא -הקורא הבין/הסיק, מה שהכותב כלל לא התכוון.
 

גלעד133

New member
זקו

רק לשם הויכוח [פלפול, יהודים, לא?] אם הקורא מבין דבר מה בצורה מסוימת - ז"א שברור לו שהכותב התכוון לאותו דבר שהוא הבין. מבחינתי - אין טענות, הבנתי שכוונת המשורר הייתה שונה והנושא סגור.
כל טוב
גלעד
 
זה נאמר בחיוך, כפי שראית. אני בסה"כ אוהבת את ההתפלפלויות

בינך לבין זקו אם כי אין ספק שזה נעשה בשפה המיוחדת לכם - לומדי תלמוד תורה. למרות שזה לא ממש מובן/מעניין לי אני תמיד מרגישה שיש שם פלפול אינטיליגנטי.
 
קומרדס. ח"ו לא באים לעצבן או לזלזל או לפגוע

אישית, אני לא אוהב את הביטוי "ארון הספרים היהודי" כי הוא מרחיק. ארון הספרים הוא של כולנו, חברים יקרים, ואחריות תרבותית של כולנו. זה לא רק שלי כי אני מתעניין או "דתי" - זה של כולם במידה שווה, על הטקסטים והמחלוקות. אגב, גם בשומר הצעיר היו מחלוקות בריאות וחזקות בסוגיות רבות לגופו של עניין? יערי (האדמור החסיד) וחזן (הליטבק) ראו הכל עין בעין? לא, וטוב שכך.

ההערה של רות היא במקום: הדתיים מקיימים מצוות אז בשביל מה להתווכח לעשות כך או אחרת ... הרי אלוהים לא קטנוני, והדיונים והדקדוקים נראים מיותרים, אז תחליטו מה לעשות ונגמר. קודם כל יש קבוצות שלא מבזבזים זמן על כך ומקבלים תכתיב קהילתי בהרבה תחומים (כל אחד בקהילתו) - ואותם, העיון לא ממש מעניין. שומרים על המסורת נקודה - ציות מלא.

שמעתי פעם חסיד שאמר בשיא הרצינות: השולחן ערוך הוא בשביל גרים וחוזרים בתשובה - כי כל היתר הרי יודעים מה לעשות ...

דוגמה קרובה הדלקת נרות חנוכה. התווך בהלכה הוא לאחר שקיעת החמה וסמוך לצאת הכוכבים או קצת אחרי -נגיד תווך של 45 דקות (בערך מרבע לחמש עד חמש וחצי במישור החוף) . לאחר מכן הברכה הופכת להיות בעייתית כי היא לא בזמן הנכון. באה החסידות והרעבאס והם מדליקים בשבע או שמונה בערב. אז אם אתה חסיד, אתה הולך לרעבא להדלקת נרות חנוכה ללא שאלה. אחרים לא מבינים. והעולם ממשיך להסתובב על צירו...
 
ואצלנו מדליקים בשעה המתאימה לכולם...אחרי העבודה

והחוגים וכו'. כמה כיף לשמור על המסורת ולא להיאזק בכבליה.
האמת, מנשה, אתה יודע כמה אני מרחמת עליך על הקימה לתפילה לפנות בוקר...ממש לא מבינה למה אי אפשר למצוא פוסק שיחליט שגם 7 או 8 זו שעה טובה לתפילת שחרית. וכי מי יודע באמת מתי בורא עולם מתעורר כדי לשמוע את תפילותיכם? ואם הוא לא שומע מה זה שווה?
 

כ חיים

New member
גם שעה 7.00 או 8.00 טובה לתפילת שחרית

וגם יותר מאוחר.
מלבד זאת אינך צריכה לרחם על מנשה. זה לא כ"כ קשה לקום מוקדם בבוקר. קצת לא נעים ברגע הראשון, במיוחד בימות החורף, אבל מיד לאחר מכן מתגברים כארי לעבודת הבורא. בעוונותיי, זנחתי את עבודת הבורא כבר מזמן ואני משכים קום כיום לעבודות אחרות אבל אני מקווה שבורא עולם לא ידקדק איתי בעניין זה.
 
אני קם בחמש

וזה אחרי שהייתי קם בארבע ועכשיו מרגיש לא בסדר שזז לי שעה קדימה. לא משתמש בשעון מעורר.
 

גלעד133

New member
חיים

לשיטתי לא רק שלא ידקדק אלא ייתן לך צל"ש. חכמים ממני אמרו "אם אין קמח אין תורה" או "בזיעת אפך תאכל לחם". חבל שלפי רוח הזמן הרבה פרזיטים - בעיקר שצמודים בדרך זאת או אחרת לדדי השלטון - שינו את פרשנות הכתוב לפי הנוח להם ולשאר עושי הכלום עם שום דבר.
 

ז ק ו

New member
חיים; הבה ונראה אם זנחת, או לא, את עבודת הבורא;

לטעמי, אתה משמש הזרוע הארוכה, לעינין "ונתתי עשב בשדך, לבהמתך", [בראשית י"א ט"ו] וזו עבודת הבורא במלא מובן המילה. והתוצאה של זה היא "ואכלת ושבעת" [המשך הפסוק].
 

כ חיים

New member
רובנו אינם מקיימים את כל תרי"ג המצוות

אבל ודאי מקיימים חלק מהן. מה חשוב יותר ומה פחות, רק היושב במרומים יודע.

לענין "ואכלת ושבעת", כיום הרופאים ממליצים לוותר על "ושבעת" אז לא נורא אם אהיה קצת רעב , העיקר שהבהמות ישבעו.
 

Suki333

New member
אמרתי שדווקא הפעם הבנתי. אבל תודה על ההסבר. שיהיה לכולם

יש פעמים ששומעים את המבטא היידיש/אמריקאי ולא מבינים את התחביר ואני הולכת לאיבוד. הפעם זה היה ברור!
 

ז ק ו

New member
נראה לי שאצל עמי העולם זה הרבה יותר מפותח.

בעת ביקור בעיר אירופאית גדולה -לא זכור איזו, זוגתי הבחינה בחלון ראווה בכלי נאה לפרחים, או איזהשהו אביזר קישוטי. נכנסנו לחנות, ותוך התבננותה בפריט כלשהו הבחנתי שזו חנות למוצרי לויות. חנות מפוארת מאוד.
 
אם בנר זיכרון עסקינן זהוא נר מתחילת שנות החמישים





 

גרשונוב

New member
יש לי קרוב משפחה שלו. לא יודע ממתי.

אבל אני מתכוון, באופן ספציפי, לנרות נשמה שנראים כמו מצבות.
השימוש בדימוי של קבר כאמצעי זכרון ביתי.

 
למעלה