נשמיט את שיריה של יפה ירקוני

Henryf

New member
נשמיט את שיריה של יפה ירקוני

>>תנועות הנוער: נשמיט מהשירונים את שיריה של יפה ירקוני<< "במקום בו שורפים היום ספרים, מחר יישרפו בני אדם" היינריך היינה
 

mccartney

New member
אני לא זוכר ש...

כאשר הזמר המנוח מאיר אריאל ז"ל דיבר בגנות תופעת ההומוסקסואליות, ורבים מקהילת ההומואים והלסביות החירמו אותו - מישהו מאותם האנשים אשר יוצאים לעזרת יפה ירקוני - יצא לעזרתו. כך גם במקרה של אריאל זילבר. למעשה, הנשיא עצמו ביקש ממנו להתנצל, ואף אחד לא זעק "מקארתיזם"... ובנוסף לכך, יש הבדל גדול בין אקט לגיטימי של החרמת זמר או אומן זה או אחר, ובין כליון מן העולם של יצירתו. אני מניח שגרירות לוגיות יותר מענינות אותך, אז בוא נלך על זה: מחרימים שירים -> שורפים ספרים (נניח...) שורפים ספרים -> שורפים בני אדם המעניק פרס נובל לרוצח (כן, הוא רצח והמון, וגם ילדים, וזה שהוא מנהיגם וכו´ וכו´ לא פוטר אותו מעונש) = מרחם על האכזרים מרחם על האכזרים -> מתאכזר לרחמנים (המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים) מתאכזר לרחמנים, לדוגמא: שורף ילדים (הידועים כתמימי דעת) הוכחנו שהנורבגים הולכים לשרוף ילדים! בקיצור, די עם הקלישאות האלה, אפשר להוכיח איתן הרבה דברים... אדרבא, אני מסכים אתך שייתכן שתנועות הנוער ישרפו אנשים, אך תסכים גם אתה עימי שבאותו הזמן, בנורבגיה, הנורבגים ישרפו ילדים... מקווה שהבנת את המשמעות שבדברי (אני לא חושב שמישהו ישרוף משהו) לילה טוב
 

Henryf

New member
שריפת ספרים.

מקרטני, לא הוכחתי, ולא התיימרתי להוכיח, את הקשר הלוגי והמחויב בין שתי הפעולות. ציטטתי את היינריך היינה, שמאות שנים לפני הנאציזם, ידע לחזות באופן מדויק להחריד את עתיד היהודים בקרב הגרמנים, לא רק במשפט זה, אלא לאורך כל יצירתו הענפה. היינה לא חזה את התופעות מכח היותו נביא, הוא חזה אותם מכח בחינה מדודקת של התופעות הקורות בחברה הגרמנית, ומכח העבר הטרום נוצרי, הפאגאני, של התרבות הגרמנית. בקשר לחרם הלגיטימי, בוא נתפשר שרק שמה של הזמרת יוסר מהשירונים. זה עובד, רוצה הוכחה, בשירונים של הצבא הגרמני כל שיריו של היינריך היינה הופיעו תחת השם "שיר עממי". מקרטני, אל תיקח יותר מדי ברצינות, אינני מנסה לומר שאנו מתנהגים בצורה נאצית, אני רק מנסה לומר שעלינו מאד להיזהר, המדרון להידרדרות מאד חלקלק. הנרי
 

mccartney

New member
תגובה

אני מקווה שלא נפגעת מדברי, ואם כן - אני מבקש את סליחתך. אתה באמת צודק שהנאצים השמיטו את שמו של היינה מהשירים. דרך אגב, השומע יחשוב כי הנאצים היו אדיבים ולא השמיטו את השירים אלה הסתפקו בהסתרת שם המחבר. למעשה, השירים של היינה היו נטועים כה חזק בתרבות הגרמנית - עד שלא ניתן היה להשמיטם, ולכן הסתפקו בהשמטת שם המחבר. בנוסף, אני חושב שהבעיה עם מה שהנאצים עשו לא הייתה בכך, שהחרימו את שם המחבר, אלא הסיבה שעשו זאת - היותו יהודי בלבד. אם נניח, הסיבה לכך שהשמיטו את שמו הייתה שרצח את הקיסר הגרמני (אני לא אומר שרצח, אני רק אומר אילו...) אז אכן ההשמטה מוצדקת. הסכם איתי כי אם היה יגאל עמיר משורר שיריו היו מוחרמים בישראל לעד, למעשה ראיון עמו עורר סערה עצומה בישראל (ובצדק!) ולכן אסור להשמיט את הנסיבות. אסור לקחת מאדם את חופש הביטוי, אבל זה לא מוחלט, ראה המקרה הנ"ל. כמו כן, שאלה לי אליך: ראיתי בפרטיך שאתה גר בשוויץ זה עשרים שנה. בעוד כחודש אחי הגדול מתחתן עם בחורה שוויצרית, ואני חייב לשאול אותך משהו שהייתי מאוד רוצה לשאול אותה או את בני משפחתה, אך אני מעדיף להמנע מכך: כיצד אתה יכול, מבחינה נפשית בעיקר, לגור במדינה אשר יחסה ליהודיה וליהודים אחרים בזמן השואה - הייתה כה רעה? אני לא מבקש להקניט, זה פשוט מעניין אותי, בכנות. ביי
 

Henryf

New member
מקרטני, תגובות.

>>אני מקווה שלא נפגעת מדברי<< חס וחלילה, זה פורום לפילוסופיה. >>אסור לקחת מאדם את חופש הביטוי, אבל זה לא מוחלט.<< לדעתי זה כן מוחלט (עניין של ערכים), גם באופן פרקטי הייתי מציע לך לשמור על החופש הזה כעל בבת עינך, ההיסוריה מראה שקורה לפעמים שמי שתמך בצד של לקיחת חופש הדיבור (בתנאים מסוימים), פתח שער, ומצא עצמו מאוחר יותר מוכרז ע"י המתנגדים הפוליטיים שלו כאויב, ללא חופש דיבור. אין לעם אויב גדול יותר מאשר ממשלתו. אמנם היא הכרחית לקיום האנושי, אך אין לתת לה יותר כח וסמכויות מהמינימום ההכרחי, לפני שמפנים כח זה נגדנו. >>אז אכן ההשמטה מוצדקת<< בה נניח שאדם מנוול מאד, שמגיע לו כל גינוי, כולל שלילת הרבה מזכויות הפרט שלו, אולם הוא רופא ענק בתחום מאד מסוים, ונניח ואדם שמאד חשוב לך נוטה למות, ורק אותו רופא יכול להצילו, מה הייתה ממליץ לאותו אדם? האם העובדה שהאדם מנוול מקטינה את יכולתו הרפואית של המנוול? ואם אותו מנוול פשע, למה אני צריך להענש? >>ראיתי בפרטיך שאתה גר בשוויץ זה עשרים שנה<< אכן, הדגשתי זאת כדי לתת לאנשים שמאמינים בכך את הזכות להתעלם ממה שאני כותב. 1. ישראלי הגר בשוויץ, ישראלי הוא (גם אם בדרכון כתוב אחרת). 2. ההיסטוריה השוויצרית: באיזו עוד ארץ באירופה הדוויה לא נהרג אף יהודי בתקופת המלחמה? זה נכון שלאחר שעשרות אלפים רבים של יהודים ניצלו בזה שברחו לשוויץ, שוויץ לא עמדה יותר בלחץ הגרמני, ובאמצע המלחמה סגרה את גבולה עם גרמניה. אל תשכח שלשוויץ יש גבול ארוך עם גרמניה, והשוויצרים עברו את כל המלחמה בגיוס מלא, תחת שלטון צבאי, מתוך חשש מאד גדול וסביר מפלישה גרמנית. >>אני לא מבקש להקניט<< אתה בהחלט יכול גם להקניט, אתייחס לזה בצורה פילוסופית. מזל טוב לאחיך הנרי
 

mccartney

New member
תגובה

להנרי! באיזו עוד ארץ באירופה הדוויה לא נהרג אף יהודי בתקופת המלחמה? באנגליה, אולי חוץ מבהתקפות של מטוסים גרמניים... (וגם בעוד מדינה שתיים). בשאלתי התכוונתי לרוב המדינות באירופה, אך התייחסתי לשוויץ מאחר ואתה גר שם והשאלה הייתה מכוונת אליך. לגבי חופש הביטוי: מתישהו מאז תחילת ה"אינתיפאדה" (במרכאות מאחר ופריוש מילה זו הוא לחימה עממית...) הנוכחית (שים לב- הנוכחית ולא אל-אקצא, מאחר ומטרתה הסופית השמדת ישראל ולא רק כיבוש ירושלים המזרחית), כאשר הקלישאות החלו נמאסות עלי, וכאשר הרגשתי כי אני עצמי נמצא בתוך "1984" של אורוול - החלטתי שכל אמירה, דעה וכדומה תעבור "חקירה פילוסופית" מעמיקה. אני חושב שכדאי לייחד לזה הודעה נפרדת, לכן אסיים הודעה זו, והחקירות נמצאות בהודעה הבאה.
 
למעלה