סדנת 刻字 באוניברסיטה העברית, י-ם - היום השלישי
היום השתוללנו עם צבעים ומכחולים, והיו גם נפילות בצביעה אבל כולנו לקחנו את זה באיזי והתמודדנו עם זה ביצירתיות ובהרבה בכיף....
כבר אתמול נאמר לנו להביא צבעי אקריליק בכל הצבעים שנבחר עם מכחול (שיער סינתטי כמובן!!! , כי צבע אקריליק הורס את השיער הטבעי של מכחולי הקליגרפיה).
אז ביררתי לגבי הסימנית שלי ומסתבר שנולדתי בשנת נמר - מים ת אז החלטתי ללכת על כחול. בחנות היו לדאבוני עשרה כחולים, אז בתור ייקה מ-Ostpreußen קניתי כחול פרוסי שזה כחול כהה.
אז ככה - משעה 14:00 החלתי להמשיך את שאיריות הגילוף מאתמול, ולאחר שסיימתי לגלף את כל השפיצים וכל מה שעוד נותר עד ממש לקווי ההיקף של קווי הסימנית -
השלב הבא : שטיפה. תחת ברז מים שוטפים את פני לוח העץ כדי להסיר בעדינות את הנייר השקוף, עם סימון העט של הסימנית, שהודבק על לוח העץ. מחכים לייבוש מלא.
החל השלב הבא : הצביעה, הערה - היו כאלה שלא צבעו בכלל, או שצבעו רק את החותמת וזהו .... מעין סוג של מינימליזם יפני ?
אלה שכן צבעו - נחלקו לשלושה סוגי צביעה -
1) צביעה של הגילוף השקוע בלבד (כמו שלי, כפי שרואים את תחילת הצביעה בצילום שצירפתי),
2) צביעה בצבע אחד של הסימנית (בין הוא שקועה או בולטת) ובצבע שני גם של הרקע מסביב
3) צביעה רק של הרקע שגולף מסביב לסימנית והדבקת (דפי/עלי) זהב על הסימנית הבולטת
בנוסף היה אפשר להדביק דף זהב ,בנוסף או רק על החותמת (זה מה שאני עשיתי...)
אז איפה הנפילות בצביעה ?? מסתבר שצריך להיזהר מלא מעט דברים :
1) לוח העץ חייב להיות יבש לחלוטין, מסתבר ששלי לא היה כזה, כי בניגוד להרבה אחרים שסיימו אתמול והלוח העץ שלהם התייבש כל הלילה - הלוח שלי נשטף היום לאחר הגילוף, ולא שמתי לב שהייבוש לא היה ממש מלא...
הנפילה - צבע האקריליק עלול להתפשט דרך סיבי העץ הרטובים אל מחוץ לקווי ההיקף של הסימנית...
מה יש לעשות : רצוי לייבש לגמרי את הלוח למשך יום לפני הצביעה.
2) חייבים להביא מכחול דקיק-דקיק לקווים דקיקים כמו בחותמת או בשפיצים - אחרת הצבע עלול להימרח קצת מעל ומעבר לשוליים של קווי הסימניות, במידה וצובעים גם את הרקע בצבע כהה יותר - אז זה לא נורא. אבל כן נורא אן רוצים להשאיר את רקע העץ נקי כפי שהוא (כמו במקרה שלי...)
הנפילה - הצבע שמחוץ לקווים המגולפים ממש זעק לעין
מה יש לעשות : לשייף במשטח מיוחד שהיפנים הביאו את כל פני לוח העץ , כדי למחוק את לכלוכי הצבע, וזה קצת חבל כי זה משייף גם את כל הפאטינה של לוח העץ
3) רצוי לתכנן ולדעת מראש מה ואיך צובעים, הרבה צבעו רקע על רקע כי הרקע הקודם לא מצא חן בעיניהם או שסתם הסתבכו בשילובי צבעים או בריבוי צבעים ואפילו היה אחד שהתיז טיפות תכלת על רקע ורוד
הנפילה - המון overdoing ובזבוז של זמן וזה בהחלט גם ניכר בעבודה עצמה....
מה יש לעשות - צביעה בפעם אחת ובשכבה אחת של הצבע הרצוי או של הצבעים הרצויים - זה מאפשר לטקסטורת העץ גם להיראות וגם להשתלב עם הצבע
אבל כמו שהזן מלמד אותנו - אנחנו תמיד באמצע הדרך ותמיד יש ללמוד ולהשתנות כדי שנוכל להשתפר לדבר הנכון יותר, הטבעי יותר והאמיתי יותר , לא ?
אז מי בא/ה לסדנא שתהייה בשנה הבאה ?
היום השתוללנו עם צבעים ומכחולים, והיו גם נפילות בצביעה אבל כולנו לקחנו את זה באיזי והתמודדנו עם זה ביצירתיות ובהרבה בכיף....
כבר אתמול נאמר לנו להביא צבעי אקריליק בכל הצבעים שנבחר עם מכחול (שיער סינתטי כמובן!!! , כי צבע אקריליק הורס את השיער הטבעי של מכחולי הקליגרפיה).
אז ביררתי לגבי הסימנית שלי ומסתבר שנולדתי בשנת נמר - מים ת אז החלטתי ללכת על כחול. בחנות היו לדאבוני עשרה כחולים, אז בתור ייקה מ-Ostpreußen קניתי כחול פרוסי שזה כחול כהה.
אז ככה - משעה 14:00 החלתי להמשיך את שאיריות הגילוף מאתמול, ולאחר שסיימתי לגלף את כל השפיצים וכל מה שעוד נותר עד ממש לקווי ההיקף של קווי הסימנית -
השלב הבא : שטיפה. תחת ברז מים שוטפים את פני לוח העץ כדי להסיר בעדינות את הנייר השקוף, עם סימון העט של הסימנית, שהודבק על לוח העץ. מחכים לייבוש מלא.
החל השלב הבא : הצביעה, הערה - היו כאלה שלא צבעו בכלל, או שצבעו רק את החותמת וזהו .... מעין סוג של מינימליזם יפני ?
אלה שכן צבעו - נחלקו לשלושה סוגי צביעה -
1) צביעה של הגילוף השקוע בלבד (כמו שלי, כפי שרואים את תחילת הצביעה בצילום שצירפתי),
2) צביעה בצבע אחד של הסימנית (בין הוא שקועה או בולטת) ובצבע שני גם של הרקע מסביב
3) צביעה רק של הרקע שגולף מסביב לסימנית והדבקת (דפי/עלי) זהב על הסימנית הבולטת
בנוסף היה אפשר להדביק דף זהב ,בנוסף או רק על החותמת (זה מה שאני עשיתי...)
אז איפה הנפילות בצביעה ?? מסתבר שצריך להיזהר מלא מעט דברים :
1) לוח העץ חייב להיות יבש לחלוטין, מסתבר ששלי לא היה כזה, כי בניגוד להרבה אחרים שסיימו אתמול והלוח העץ שלהם התייבש כל הלילה - הלוח שלי נשטף היום לאחר הגילוף, ולא שמתי לב שהייבוש לא היה ממש מלא...
הנפילה - צבע האקריליק עלול להתפשט דרך סיבי העץ הרטובים אל מחוץ לקווי ההיקף של הסימנית...
מה יש לעשות : רצוי לייבש לגמרי את הלוח למשך יום לפני הצביעה.
2) חייבים להביא מכחול דקיק-דקיק לקווים דקיקים כמו בחותמת או בשפיצים - אחרת הצבע עלול להימרח קצת מעל ומעבר לשוליים של קווי הסימניות, במידה וצובעים גם את הרקע בצבע כהה יותר - אז זה לא נורא. אבל כן נורא אן רוצים להשאיר את רקע העץ נקי כפי שהוא (כמו במקרה שלי...)
הנפילה - הצבע שמחוץ לקווים המגולפים ממש זעק לעין
מה יש לעשות : לשייף במשטח מיוחד שהיפנים הביאו את כל פני לוח העץ , כדי למחוק את לכלוכי הצבע, וזה קצת חבל כי זה משייף גם את כל הפאטינה של לוח העץ
3) רצוי לתכנן ולדעת מראש מה ואיך צובעים, הרבה צבעו רקע על רקע כי הרקע הקודם לא מצא חן בעיניהם או שסתם הסתבכו בשילובי צבעים או בריבוי צבעים ואפילו היה אחד שהתיז טיפות תכלת על רקע ורוד
הנפילה - המון overdoing ובזבוז של זמן וזה בהחלט גם ניכר בעבודה עצמה....
מה יש לעשות - צביעה בפעם אחת ובשכבה אחת של הצבע הרצוי או של הצבעים הרצויים - זה מאפשר לטקסטורת העץ גם להיראות וגם להשתלב עם הצבע
אבל כמו שהזן מלמד אותנו - אנחנו תמיד באמצע הדרך ותמיד יש ללמוד ולהשתנות כדי שנוכל להשתפר לדבר הנכון יותר, הטבעי יותר והאמיתי יותר , לא ?
אז מי בא/ה לסדנא שתהייה בשנה הבאה ?