סופשבוע רוחני וקסום- מומלץ בחום!!!

arriy80

New member
אם כך

היות ואתה חי בימינו, ואנו מדברים באותה השפה ובאותו הניב, אתה מוזמן לפרש את דבריך, ואם יקשה לנו משהו, נוכל לשאול אותך בעצמך. אלא אם ברצונך שדבריך ישארו עלומים ותבארם רק למכריך ולתלמידיך הישירים -ותשאר ביניהם. כך שכוונתך תשאר נסתרת. אז אמנם - בלית ברירה - נתחשב בבקשתך.
 

ליבליך

New member
אעשה כמיטב יכולתי לפרש אותם

אבל יתכן שגם בפרשנות שאתן תיפולנה טעויות... כלומר: שהיא תינתן אף היא בדברי מליצה, חידה ומשל, כך שגם היא תובן לא נכון על-ידי מי שאין לו רקע מספיק בהבנת מלוא עומקם של דבריי. (את שבע המילים הראשונות אין להבין כפשוטן, הן למעשה דברי מליצה וסוד).
 

arriy80

New member
אתה יכול להמשיך

מקווה שלפחות אתה כן תבין את הכוונה האמיתית והעמוקה שבדבריך. אכן אם יבוא מישהו ויטען שיש כוונה עמוקה בדברים, ויבסס את הסבריו על הסברים שלך, או על שיטתך, אוכל לדעת בהגיון שזו אכן היתה כוונתך. מה שניסית לומר בהודעתך האחרונה, שלדעתך, הסבר בסגנון "הכוונה עמוקה" או "הדברים הם משל", הוא התחמקות. אכן, בכדי להבין את עומק הכוונה ואת הנמשל מאחורי המשל ה"מוזר", צריך ללמוד ולהבין את מכלול השיטה, את סגנון ההסתכלות של אומר הדברים.
 

ליבליך

New member
מה שאני מנסה לומר

הוא שגם אם תיקח טקסט סתמי, שאינו נקי מטעויות ושטויות, ותפרש אותו לפי השיטה הזו, ותחליט שכל מקום שאינו מתיישב עם השכל הישר הוא למעשה חידה או משל, תוכל להגיע לתוצאות "עמוקות" - כאשר העומק נמצא כולו בפרשנות, והקשר שלו לטקסט המקורי די קלוש. נראה לי שזה גם מה שעושים בפרשנות לתורה, ובפרשנות של הפרשנות, והפרשנות של הפרשנות של הפרשנות - בכל שלב בונים תילי תילים של משמעות על ניסוח מקרי כזה או אחר שהיה בשלב הקודם, או על משהו שנראה כמו שגיאה ומעמיסים עליו משמעות עמוקה במקום ללכת לכיוון הסביר יותר ולהחליט שזו פשוט שגיאה. בכלל, הראייה הכללית שלי על היהדות היא שמדובר ביצירה אנושית יפה מאוד שיצרו אבות אבותיי, וכוללת בתוכה הרבה רעיונות יפים, לצד כמה כאלה שאולי התאימו לזמנם אבל כיום אין להם מקום יותר. זו תרבות שאני גאה בה, וחושב שחשוב להמשיך ולעדכן אותה כל הזמן בהתאם להתפתחויות בעולם, אבל לא צריך ללכת לקיצוניות עד כדי לייחס לה קדושה, ולהפוך אותה למערכת חוקים שאסור לסטות מהם.
 
ליבליך, טיפת רצינות וכבוד עצמי לא יזיק לך

אתה לא הראשון שהמצאת את הכפירה, והטקסט הארוך שלך מוכר לנו מרגע שהיצר הרע הגיע לעולם. תכבד את עצמך, תביא דברים מקוריים, הגיוניים ואל תמרח . עצם זה שאתה טורח להסביר שהפרשנות היא איננה נכונה זה כבר אומר שאתה מפחד מהפרשנות הזו, _(כמו שאדם רזה לא יטרח להסביר שהוא לא שמן כאשר מישהו יכנה אותו בטון מעליב יא שמן). כי עמוק בתוך ליבך, אתה מאמין בה. אבל מאחר שאתה איש מצפוני, אתה בוחר להגיד שהיא לא נכונה, כי איך אדם אמיתי שכמוך לא יפעל לפי האמת? אז ככה, יצר לב האדם רע מנעוריו, בלי פירושים וסודות, ככה, פשוט, יש לנו נסיונות, קשה לנו עם הרבה דברים שנראים לנו לא מובנים, אנחנו מתעצלים ללמוד אותם כדי להבין אותם משום שאז ניאלץ לקיים אותם על פי צו מצפונינו. בוא נשים את הדברים על השולחן. קשה לי, אני לא מסוגל. למה להתבלבל ולשקר את עצמנו? גם לי קשה, רק עכשיו התחלתי להתחזק. אבל אני לא חושבת שזו חכמה לעצום את הענייים ולהגיד אני לא רואה שום אמת, זה לא נכון. זו האמת וקשה לי להתמודד. נקודה. מקווה להשתפר. בתקווה שהבנת את המסר שנכתב גם בין השורות. איחולי הצלחה בכל אשר תלך.
 

ליבליך

New member
לא אמרתי שהפרשנות לא נכונה

שום פרשנות ליצירה כל כך מקיפה היא לא "נכונה" או "לא נכונה". כמעט תמיד יהיו מקומות שבהם היא מוצלחת וקולעת יותר, כאלה שבהם היא קולעת פחות, וכאלה שאין שום אפשרות לדעת אם היא קולעת או לא. אני לא מאמין שכל היהדות היא שטות והבל, בדיוק כמו שאני לא מאמין שהיא כולה אמת קדושה. משהו גדול ומקיף כל כך בוודאי אינו יכול להיות כולו כזה או כולו אחר. רק שקרן או טיפש ישמיע הכללות כאלה. לא נראה לי שקראת לעומק את מה שכתבתי למעלה. כתבתי שאני גאה במסורת היהודית ובמעצביה, אני פשוט לא מאמין שיש בה משהו "קדוש" או "אלוהי" שנקי מטעויות ופגמים, אלא שהיא צריכה להיות משהו דינמי שמתעדכן ומשתפר כל הזמן, כך שאותם פגמים (שהיו במקור, או נכנסו בפרשנות מאוחרת יותר) יעלמו עם הזמן. זו לא כפירה, זו הערכה לתרבות אנושית שראויה להערכה, לא לסגידה והקדשה.
 

arriy80

New member
יפה.

אתחיל מהפיסקה השניה בהודעתך. אני חושב שדבריך חשובים מאד לדיונים כאן. ההסתכלות שלך היא הסתכלות בריאה מנקודת מבטך כ"לא מאמין". אתה רואה ביהדות יצירה יפה, אתה יכול להיות גאה בה, עם זאת רואה אותה נתונה או אפילו נצרכת לשינויי הזמן (- מקווה שהגדרתי את דבריך בצורה טובה). אני קורא להסתכלות זו "בריאה" מפני שנראה כי אין כוונתך לנגח או למצוא דווקא את הדברים המוזרים והתמוהים, אלא למצוא את הדברים המתאימים והיפים, ולהבין את הדברים הזקוקים לכך. לעניננו. כנ"ל, ההסתכלות שלך היא מנקודת מבטך כ"לא מאמין". כלומר, אתה מבין שהיהדות נוצרה ע"י בני אדם, וככזו היא נתונה לשינויים ע"י אחרים בהתאם לשינויי הזמן וצרכי החברה. הידיעה של המסורת, שמסגרת היהדות נוצרה ע"י אלוקים, וכלליה הועברו במסורת דור אחר דור. לכן יש להתיחס אליה כיצירה שמעבר להשגת אנוש. אך כאן, תעצור ותאמר: אינני מאמין באלוקים. אינני מאמין בכח עליון שברא את העולם. אכן, זהו הבסיס לאמונת היהדות. אם אין הסכמה (מתוך הבנה) על בסיס זה, ממילא לא תתכן הבנה בשאר חלקי אמונת היהדות שזהו הבסיס העיקרי שלהם. אלא אם תוכח העברתם של עיקרי המסורת בשרשרת ללא נתק (כפי שאכן היה), שאז תתכן הוכחה מצד המסורת עצמה על מציאות האלוקים ועל נתינתו את תורת היהדות. לאחר שמובנים בסיס אמונת היהדות וכלליה, ניתן להבין גם את שאר הדברים האחרים.
 
הרי כתוב אל "תען כסיל כאיולתו",

וכתוב, בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו. ואם אתה בוחר בדרך זו, יהיה לך את כל הסיוע, ותגיע למטרה היעודה, וכולם יודעים לאן דרכך זו מובילה. שיהיה לך הרבה הצלחה, וניפגש בסיבוב
 

arriy80

New member
לא הגיוני!

כמו שאמר לינקולן (כמדומני): "אפשר לרמות מעט אנשים כל הזמן, אפשר לרמות את כל האנשים מעט זמן, אך לא ניתן לרמות את כל האנשים כל הזמן" ההרצאות על היהדות, הם שטיפות מח. כל עשרות האנשים ששומעים אותם נמצאים תחת לחץ נפשי גבוה. בסופם של אותם הרצאות מכריחים אותם להתחיל ללבוש שחורים ולזרוק את כל הכלים מהמטבח, לגדל זקן ארוך, לקנות שטריימל, ולעבור למאה שערים. זהו התהליך שכולם - ללא יוצא מן הכלל - עוברים. נו, באמת... מאיפה אתה שומע על לימודי היהדות?
 
למעלה