רכבות ללא שליטה בקו לירושליםיפה מאוד! רק מהן ה"נסיבות המביכות" בהן איבדו
רכבות את הבלמים?
המקרה הכי מפורסם של איבוד שליטה על רכבת בקו יפו-ירושלים אירע ימים ספורים לפני נסיעתו של הקייזר הגרמני וילהלם ה-2 בעת ביקורו בארץ ב-1898. קטר שעסק בעיתוק בתחנת ירושלים הגיע לקטע בו מתחילה הירידה ללא מספיק לחץ קיטור, שהיה דרוש להפעלת הבלמים. לאחר נסיעה הולכת ומאיצה נשמט הקטר מהמסילה בשלב מסוים, אם כי לא ברור אם צוותו שרד או לו. הקטר עצמו תוקן בסופו של דבר, ואפילו המסילה תוקנה בזמן כדי לאפשר לקייזר לנסוע ליפו ברכבת המיוחדת שאורגנה לכבודו. מקרה דומה להפליא אירע ב-1901. בעת ביקור בנו של אותו קייזר בירושלים, נכנסה רכבת משא מהר מדי לתחנת דיר אבאן (כיום בית שמש) ונשמטה גם היא. למרות זאת, הצליחה חברת הרכבת J&J לתקן את הנזקים במידה מספקת עד למחרת היום כדי לאפשר לנסיך לנסוע בבטחה בחזרה מירושלים ליפו. קשה לומר עד כמה היו מקרים דומים נוספים, אבל יש להניח ששני האירועים שתוארו אינם רק צירוף מקרים מופלא של מזל רע, אלא ביטוי לתפעול לקוי באורח יום-יומי, שהגביר את הסיכוי לתאונות. הסיבה שדווקא שני הסיפורים האלו שרדו היא שבשניהם היו מעורבים אנשים רמי דרג מאוד, ואין לדעת כמה תקריות נוספות מסוג זה ואחרות אירעו בימים אחרים, פחות מפורסמים. ( (את סיפור המקרים שתוארו לעיל ניתן למצוא, בין היתר, בספרו של פול קוטרל The Railways of Palestine and Israel ))