סטודנטים להוראה- המשבר בחינוך הוא גם בגללכם

RSairhead

New member
סטודנטים להוראה- המשבר בחינוך הוא גם בגללכם

הכותרת מאשימה אבל ישירה מספיק בשביל לספר את האמת. אפשר להשוות את המורה לפועל - שניהם מקבלים בערך אותה משכורת בתחילת הדרך. השוני ביניהם, מעבר לאופי העבודה, ומעבר לכך שבתור מורה אתה צריך לרכוש השכלה מסויימת, הוא העובדה שאף אחד לא רוצה לעבוד כפועל כי זו נחשבת עבודה שחורה. לעומת זאת, רבים רואים את העתיד שלהם בחינוך ובמערכת החינוך בפרט, בגלל הרגשה של שליחות כזו או אחרת. שני המקצועות האלה- פועל ומורה, מאוכלסים היטב בעובדים: ישנם הרבה פועלים במדינתנו כי יש הרבה אנשים שלא רצו ללמוד, לא הצליחו ללמוד או לא האיר להם המזל והסביבה הכשילה אותם מראש. ישנם הרבה מורים במדינתנו כי ישנם הרבה צעירים שאפתנים שרואים בהוראה שליחות מסויימת. בשני המקצועות התנאים רעים. אבל כמורה, אתה חייב לרכוש השכלה. משום שצעירים שאפתנים רבים ששמים דגש גדול יותר על הגשמה עצמית מאשר על תלוש המשכורת בסוף החודש נכנסים למערכת נכנסים למערכת החינוך בהמוניהם, לא נוצר מחסור במורים, בדיוק כשם שלא קיים מחסור בפועלים. בשורה התחתונה: ברגע שיש ביקוש לבעל מקצוע במשק, התנאים אוטומטית גבוהים והמשכורות טובות. ברגע שאין ביקוש לבעל מקצוע במשק, התנאים יהיו בהתאם. שר האוצר שמטבעו רוב תפקידו הוא לחסוך למדינה כסף, ושרת החינוך שאין לה יכולת להעניק תקציבים ללא אישור האוצר, צופים מידי שנה במתרחש: מורים קיימים במערכת מתלוננים על תנאים ירודים, על 40 תלמידים בכיתות, על משכורת נמוכות ועל אלימות. ולמרות זאת, מורים צעירים וחדשים שבוודאי שמעו מזקני השבט על התנאים במחדל החינוך ממשיכים לזרום אל מערכת החינוך. למורים וותיקים קשה עד בלתי אפשרי לשנות את תנאי עבודתם, שבה תלויה פרנסתם בסופו של יום. לצעירים במדינה לא אכפת מהתנאים ובכול זאת לומדים הוראה מסקנת משרד האוצר: אין מחסור במורים כלל, ולכן משרדנו לא צריך לתת יותר תגמולים למורים חדשים. המורים הוותיקים תלויים לחלוטין במשכורתם ולאחר כמה חודשי שביתה יישברו ויעבדו בכול משכורת שתינתן להם. לכן, אין טעם לתקצב יותר את משרד החינוך כן, תלמידי הוראה, אתם אחראיים לזה שאין ביקוש למורים, לזה שלפעמים יש עודף במורים שרוצים להכנס למערכת. אתם אלה שכיום נכנסים למערכת מתוך תחושת שליחות ובעוד 10 שנים, כשתתחילו לחשוב על פרנסת המשפחה ועל החיים האישיים שלכם תמחו על התנעים המבישים. שורה תחתונה: בתור תלמידי הוראה אתם פוגעים במעמד המורים בעצם הניסיון שלכם להכנס למקצוע עם תנאים כאלה. אם תחדלו ללמוד הוראה ויווצר ביקוש למורים, ניתן לאמר בוודאות שמעמד המורה ומשכורתו ישתפרו משמעותית. כול עוד אתם ממשיכים להכנס למערכת חינוך כזאת אתם מכרסמים במעמד המורה.
 

alscia

New member
חוצפה כזואת עוד לא ראיתי

מה זה צריך להיות? במה הסטודנטים להוראה אשמים במצב? אין לך זכות להגיד את הדברים הללו, יש הרבה אשר לומדים עם שליחות אשר כבר לא קיימת אצל הוותיקים בזה אתה צודק וחבל בגלל זה החינוך שלנו נראה כך, כאשר למורה לא אכפת מכלום רק מהכסף לדעתי הוא צריך לעזוב את המקצוע הוא לא יכול לתרום לתלמידים כי כל מה שהוא חושב זה שהוא פריאיר שיחפש עבודה שמכניסים בה יותר כסף. זה ידוע שמהוראה לא מתעשרים, עובדה. אבל מה שאתה כותב כאן זה ממש חוצפה
 

RSairhead

New member
זאת חשיבה פשוטה קדימה

כול מורה צעיר בעל מוטיבציה עתידו להיות מורה שחוק יותר עם פחות מוטביציה ועם ציפיות לפרנסה יותר טובה. אם אתם רוצים להציל את מערכת החינוך, תפסיקו ללמוד הוראה.
 
השחיקה היא בכל מקצוע

אחות שעובדת 30 שנה נשחקת וגם רופא. פעם אחרונה שבדקתי רופא שכבר עובד 30 שנה לא מקבל 3,000-4,000 שקל בחודש. השחיקה לא שמורה להוראה. אני חושבת שההכללה שעשית היא נוראית (ואני גם מבינה אותה..קל יותר לדבר בהכללות) אבל שחיקת המורים (ושוב-לא רק הם) היא לא הבעיה. מה שאתה מציע לא הגיוני בכלל. תפסיקו ללכת ללמוד הוראה (במקרה שלי-תוותרו על החלום שלכם) ואז השכר יעלה?האקדמיה ללשון בכלל אישרה את המשפט הזה? תתפלא לשמוע כמה סטודנטים וסטודנטיות בחרו ללמוד את זה פשוט כי הם רוצים- לא אכפת להם משכורת נמוכה וחוסר הערכה. הם רוצים ללמוד את זה. זה מה שמעניין אותם.זה מה שהם מרגישים שהם צריכים לעשות בחיים.
 

RSairhead

New member
אני לא מדבר על הרצון האישי של כול אחד מכם

ואני לא עושה שום הכללה. העובדה הפשוטה היא שברגע שנכנסים עוד מורים למערכת אין ביקוש למורים והתנאים לא עולים. ניתן לאמר שכול מי שלומד הוראה ברגע זה אשם בתנאים הירודים של המורים. אני בטוח שכולכם מבינים את הנקודה אבל בוחרים להתעלם ממנה בגלל הצורך שלכם להגשים את עצמכם או משהו כזה, רק חבל שאנשים נכנסים למערכת כזאת והורסים למורים קיימים כול סיכוי לשנות את תנאי השכר שלהם. ו.. מן הסתם אם יהיו פחות מורים תנאי השכר יעלו. זה ההיגיון הכלכלי הפשוט.
 

harhanegev

New member
זה לא כל כך מתאים למציאות.

עודף במורים ? בפריפריה יש מחסור חמור במורים (אני מדבר על פריפריה אמיתית, לא על מקומות שנמצאים שעה נסיעה מתל אביב). ובמתמטיקה ומדעים מדוייקים, כמעט בכל הארץ יש מחסור מסויים.
 

RSairhead

New member
יש עודף במורים ברמה הכללית

בפריפריה כמעט תמיד יהיה מחסור בכול דבר שדורש השכלה, אז זה לא רלוונטי.
 

harhanegev

New member
אז אם חסר מורה למתמטיקה,

יביאו מורה להסטוריה שילמד "ברמה הכללית" ? (ולמען הבהר כל ספק - אין לי דבר וחצי דבר נגד מורים להסטוריה, אינני רואה אותם כנחותים ממורים למתמטיקה חלילה) מה שבפריפריה לא רלבנטי - כן, אני מכיר את זה, הפריפריה לא נחשבת, אתם מהפריפריה תדאגו לנו למלונות ולצימרים ותסתמו את הפה. מה שקורה עם החינוך של הילדים שלכם, אנשי הפריפריה, לא מעניין.
 

RSairhead

New member
את מפרשת את ההודעה לא נכון..

מדובר על ביקוש כללי למורים, ואכן בפריפריה כמעט תמיד יהיה ביקוש למקצועות הדורשים השכלה. הפריפריה לא רלוונטית לדיון הזה כי אני מדבר על עודף מורים, שכמו כול דבר קיים בדרך כלל במרכז. את שאר המילים אתה הכנסת לי לפה.
 

harhanegev

New member
"את" ? ממתי יאיר זה שם של בת ?

ואולי תגידי לי שגם את המילה "את" הכנסתי לך לפה ? את מתעלמת מהפריפריה ומזלזלת בפריפריה, וזה לא ממש עומד לזכותך. מדינת ישראל זה לא רק גוש חבי"ת (חבי"ת = גוש חיפה ירושלים ת"א ב"ש).
 

RSairhead

New member
ואם המצב ימשיך כמו שהוא

אתה חושב שיגיעו יותר מורים לפריפריה? סביר להניח שלא, כי תמיד יהיה חוסר מורים בפריפריה. מן הסתם רוב הסטודנטים בפורום יילמדו בסופו של דבר באיזור המרכז.
 

harhanegev

New member
אם יהיו תמריצים ראויים, מורים יגיעו.

חלק גדול ונכבד ממורי אילת לא נמצאים כאן כמוני בגלל אהבת הים המדהים וההרים המקסימים, אלא בזכות התמריצים. כאן באילת מורה עם תואר ראשון השנותיו הראשונות מגיע בקלות למשכורות באזור 7000-8000 ש"ח לחודש נטו בבנק.
 

RSairhead

New member
אתה תומך בטענה שלי

שאם יש מחסור במורים יש יותר תמריצים. ככל הנראה מה שקורה באילת נוצר מלחץ כולשהוא על מערכת החינוך או משרד האוצר, דבר שלא קורא באיזורי הפריפריה. האם נקטתם בצעדים כלשהם כדי להעלות את המשכורות?
 

harhanegev

New member
נכון חלקית.

באילת יש מחסור במורים, אך בזכות התמרייצים הוא מחסור קטן ולא מחסור ענק. מדוע "דבר שלא קורה באזורי הפריפריה"? גם באזורי הפריפריה האחרים (אני מדבר על פריפריה אמיתית, לא על מקומות שנמצאים כמה עשרות ק"מ מתל אביב/ירושלים/ ב"ש / חיפה) ישנם תמריצים, אם כי קצת פחות מאשר באילת, וזאת בגלל שבעיית החוסר באקדמאים היא פחות חריפה.
 

harhanegev

New member
אה, סליחה, שכחתי לענות על השאלה:

בדומה לנושא הפטור ממע"מ, גם בנושא תמריצי המורים יש מאבק מתמיד בין משרד האוצר/חינוך עם הדרישות לקצץ בהטבות, לבין המורים (באמצעות ארגוני המורים ובאמצעות העירייה) שדורשים להשאיר את התמריצים. לאחרונה היה גם בג"צ בנושא אפליית ערבים בתמריצים, אך לאילת אין בעיה בנידון, כי אין ישובים ערביים במצב דומה לאילת שיכולים לטעון לאפליה לרעה.
 
אבל כן מדובר על הרצון האישי של כל אחד מאיתנו

אתה עכשיו אומר לי תוותרי על החלום שלך כי את הורסת למורים הקיימים איזו מן אמירה זו? וכמוני יש עוד המון.. אז כולנו צריכים ללמוד מקצוע של מספק אותנו ולהתמרמר כל החיים על זה?
 

RSairhead

New member
באתי להציג עובדה

לפחות תהיו מודעים לזה. באישור לוויתור על החלום, אין לי וויכוח, רצונותיך מונחים מקומם, הבעיה היא שהתנאים של המורים לא ישתנו (באופן משמעותי לפחות) גם ב20 שנה הבאות אם המצב ימשיך כמו שהוא.
 

harhanegev

New member
בשביל זה בדיוק יש שיעורים פרטיים.

הרבה יותר כסף, בעבודה הרבה יותר קלה.
 
למעלה