סטודנטים להוראה- המשבר בחינוך הוא גם בגללכם
הכותרת מאשימה אבל ישירה מספיק בשביל לספר את האמת. אפשר להשוות את המורה לפועל - שניהם מקבלים בערך אותה משכורת בתחילת הדרך. השוני ביניהם, מעבר לאופי העבודה, ומעבר לכך שבתור מורה אתה צריך לרכוש השכלה מסויימת, הוא העובדה שאף אחד לא רוצה לעבוד כפועל כי זו נחשבת עבודה שחורה. לעומת זאת, רבים רואים את העתיד שלהם בחינוך ובמערכת החינוך בפרט, בגלל הרגשה של שליחות כזו או אחרת. שני המקצועות האלה- פועל ומורה, מאוכלסים היטב בעובדים: ישנם הרבה פועלים במדינתנו כי יש הרבה אנשים שלא רצו ללמוד, לא הצליחו ללמוד או לא האיר להם המזל והסביבה הכשילה אותם מראש. ישנם הרבה מורים במדינתנו כי ישנם הרבה צעירים שאפתנים שרואים בהוראה שליחות מסויימת. בשני המקצועות התנאים רעים. אבל כמורה, אתה חייב לרכוש השכלה. משום שצעירים שאפתנים רבים ששמים דגש גדול יותר על הגשמה עצמית מאשר על תלוש המשכורת בסוף החודש נכנסים למערכת נכנסים למערכת החינוך בהמוניהם, לא נוצר מחסור במורים, בדיוק כשם שלא קיים מחסור בפועלים. בשורה התחתונה: ברגע שיש ביקוש לבעל מקצוע במשק, התנאים אוטומטית גבוהים והמשכורות טובות. ברגע שאין ביקוש לבעל מקצוע במשק, התנאים יהיו בהתאם. שר האוצר שמטבעו רוב תפקידו הוא לחסוך למדינה כסף, ושרת החינוך שאין לה יכולת להעניק תקציבים ללא אישור האוצר, צופים מידי שנה במתרחש: מורים קיימים במערכת מתלוננים על תנאים ירודים, על 40 תלמידים בכיתות, על משכורת נמוכות ועל אלימות. ולמרות זאת, מורים צעירים וחדשים שבוודאי שמעו מזקני השבט על התנאים במחדל החינוך ממשיכים לזרום אל מערכת החינוך. למורים וותיקים קשה עד בלתי אפשרי לשנות את תנאי עבודתם, שבה תלויה פרנסתם בסופו של יום. לצעירים במדינה לא אכפת מהתנאים ובכול זאת לומדים הוראה מסקנת משרד האוצר: אין מחסור במורים כלל, ולכן משרדנו לא צריך לתת יותר תגמולים למורים חדשים. המורים הוותיקים תלויים לחלוטין במשכורתם ולאחר כמה חודשי שביתה יישברו ויעבדו בכול משכורת שתינתן להם. לכן, אין טעם לתקצב יותר את משרד החינוך כן, תלמידי הוראה, אתם אחראיים לזה שאין ביקוש למורים, לזה שלפעמים יש עודף במורים שרוצים להכנס למערכת. אתם אלה שכיום נכנסים למערכת מתוך תחושת שליחות ובעוד 10 שנים, כשתתחילו לחשוב על פרנסת המשפחה ועל החיים האישיים שלכם תמחו על התנעים המבישים. שורה תחתונה: בתור תלמידי הוראה אתם פוגעים במעמד המורים בעצם הניסיון שלכם להכנס למקצוע עם תנאים כאלה. אם תחדלו ללמוד הוראה ויווצר ביקוש למורים, ניתן לאמר בוודאות שמעמד המורה ומשכורתו ישתפרו משמעותית. כול עוד אתם ממשיכים להכנס למערכת חינוך כזאת אתם מכרסמים במעמד המורה.
הכותרת מאשימה אבל ישירה מספיק בשביל לספר את האמת. אפשר להשוות את המורה לפועל - שניהם מקבלים בערך אותה משכורת בתחילת הדרך. השוני ביניהם, מעבר לאופי העבודה, ומעבר לכך שבתור מורה אתה צריך לרכוש השכלה מסויימת, הוא העובדה שאף אחד לא רוצה לעבוד כפועל כי זו נחשבת עבודה שחורה. לעומת זאת, רבים רואים את העתיד שלהם בחינוך ובמערכת החינוך בפרט, בגלל הרגשה של שליחות כזו או אחרת. שני המקצועות האלה- פועל ומורה, מאוכלסים היטב בעובדים: ישנם הרבה פועלים במדינתנו כי יש הרבה אנשים שלא רצו ללמוד, לא הצליחו ללמוד או לא האיר להם המזל והסביבה הכשילה אותם מראש. ישנם הרבה מורים במדינתנו כי ישנם הרבה צעירים שאפתנים שרואים בהוראה שליחות מסויימת. בשני המקצועות התנאים רעים. אבל כמורה, אתה חייב לרכוש השכלה. משום שצעירים שאפתנים רבים ששמים דגש גדול יותר על הגשמה עצמית מאשר על תלוש המשכורת בסוף החודש נכנסים למערכת נכנסים למערכת החינוך בהמוניהם, לא נוצר מחסור במורים, בדיוק כשם שלא קיים מחסור בפועלים. בשורה התחתונה: ברגע שיש ביקוש לבעל מקצוע במשק, התנאים אוטומטית גבוהים והמשכורות טובות. ברגע שאין ביקוש לבעל מקצוע במשק, התנאים יהיו בהתאם. שר האוצר שמטבעו רוב תפקידו הוא לחסוך למדינה כסף, ושרת החינוך שאין לה יכולת להעניק תקציבים ללא אישור האוצר, צופים מידי שנה במתרחש: מורים קיימים במערכת מתלוננים על תנאים ירודים, על 40 תלמידים בכיתות, על משכורת נמוכות ועל אלימות. ולמרות זאת, מורים צעירים וחדשים שבוודאי שמעו מזקני השבט על התנאים במחדל החינוך ממשיכים לזרום אל מערכת החינוך. למורים וותיקים קשה עד בלתי אפשרי לשנות את תנאי עבודתם, שבה תלויה פרנסתם בסופו של יום. לצעירים במדינה לא אכפת מהתנאים ובכול זאת לומדים הוראה מסקנת משרד האוצר: אין מחסור במורים כלל, ולכן משרדנו לא צריך לתת יותר תגמולים למורים חדשים. המורים הוותיקים תלויים לחלוטין במשכורתם ולאחר כמה חודשי שביתה יישברו ויעבדו בכול משכורת שתינתן להם. לכן, אין טעם לתקצב יותר את משרד החינוך כן, תלמידי הוראה, אתם אחראיים לזה שאין ביקוש למורים, לזה שלפעמים יש עודף במורים שרוצים להכנס למערכת. אתם אלה שכיום נכנסים למערכת מתוך תחושת שליחות ובעוד 10 שנים, כשתתחילו לחשוב על פרנסת המשפחה ועל החיים האישיים שלכם תמחו על התנעים המבישים. שורה תחתונה: בתור תלמידי הוראה אתם פוגעים במעמד המורים בעצם הניסיון שלכם להכנס למקצוע עם תנאים כאלה. אם תחדלו ללמוד הוראה ויווצר ביקוש למורים, ניתן לאמר בוודאות שמעמד המורה ומשכורתו ישתפרו משמעותית. כול עוד אתם ממשיכים להכנס למערכת חינוך כזאת אתם מכרסמים במעמד המורה.