סיד או גילמור?

dondons

New member
בראט לא היה...

ממש גיטריסט! אין מה לעשות הוא היה מנגן בגיטרה בלהקה שזה טיפ'לה רחוק מלהיות גיטריסט של ממש. הוא למד לנגן בילדותו בין היתר מחבר אחד שלו בשם דיוויד גילמור או משהו כזה...
הוא היה אקספרימנטליסט וגיטריסט בינוני ומטה. אני יכול רק לחוות סיוטים מהמחשבה שהוא היה נשאר חלק מההרכב הזה.
 
תודה על חוות הדעת

בארט למד גיטרה כמו כולם, בימי נעוריו. גילמור לא לימד אותו. והוא היה כנראה גיטריסט מספיק טוב בכדי להכלל בין רשימת 50 הגיטריסטים הבריטיים הטובים של כל הזמנים, שערך אחד מהמגזינים הנחשבים בשנה שעברה, בעיקר הודות לאקספרימנטליות שלו, וחדשנותו. אבל רשימות כאלו לא נחשבות, לעומת דעתך. חלומות נעימים!
 

dondons

New member
אהה...

מה הם המקורות שעליהם את סומכת את זה? תביאי הוכחות... :) ספרי לנו בבקשה, איך כולם למדו? ואת, את מנגנת? תקראי כתבים של גילמור ובארט ותמצאי שם שחור על גבי לבן שגילמור לימד אותו, הם חברי ילדות הרבה לפני הפלוייד. להיות גיטריסט נחשב, חדשן, אקפרימנטליסט עדיין לא עושה אותך גיטריסט גדול או טוב... ובכלל מה לך ולפלוייד, את סתם פריקית של בארט...!!! תודי!
 
לא מודה! ../images/Emo6.gif

כמה תשובות: לגבי המקורות - אתה צודק. אני כרגע לא זוכרת, אבל אמצא בדיוק מאיפה לקחתי את זה. לגבי הנקודה השניה, באותה תקופה הרוב המוחלט של בני הנוער למדו גיטרה בכוחות עצמם, לעיתים אפילו בגיטרות מאולתרות, ברוב המקרים בגיטרות זולות מאוד שנמכרו בחנויות במקומות מגוריהם. יש אינספור עדויות על כך, מספיק לפתוח כל ביוגרפיה ממוצעת של נגנים מאותה תקופה. לגבי הסיפור של גילמור ובארט, זה עניין מסובך ורגיש. יתכן שהייתי צריכה לפרט, אבל עשיתי זאת בעבר ומשום מה הנחתי שזה כבר ידוע לבאי הפורום ואין צורך לחזור על כך שנית. מכיוון ששאלת, אספר את זה שוב: גילמור ובארט ניגנו בגיטרה בהפסקות בין השיעורים בביתה הספר, יחד עם חבריהם. זו היתה הדרך בה אנשים למדו גיטרה והקימו בסופו של דבר להקות, באותם ימים. בוב קלוז, שגם הוא היה גיטריסט בפלויד בשלב כלשהו, היה אף הוא שייך לחבורה הזו, ובסרט הדוקומנטרי על בארט הוא מתאר בדיוק את הסצינה הזו. גילמור ובארט אפילו יצאו לחופשה ביחד בדרום צרפת, בשנת 1964 או 1965, במהלכה ניגנו ברחובות עבור פרוטות. לאחר סילוקו/עזיבתו של בארט מהלהקה, ועד אמצע שנות השבעים בערך, גילמור נהג לספר לעיתונאים (בריטיים) שהוא זה שלימד את בארט לנגן. ובכלל, הלהקה הדגישה (בעתונות הבריטית) את העובדה שגילמור הוא ידיד-ילדות של בארט (בעוד הם מטשטשים את העובדה שגם ווטרס היה חבר, ואף הכיר אותו קודם לכך. ובמקביל, בעתונות הזרה, הם התעלמו מסיד כמעט לחלוטין). הסיפור הזה היה "לוקש", שנועד לבסס את מעמדו של גילמור. המסכן, נאלץ להתמודד עם 'צילו' של בארט, בקרב הקהל ועיתונות המוסיקה הבריטית, והרגיש כל הזמן שהוא "במגננה", בתור המחליף של האגדה. ברבות הימים, גילמור שינה את הסיפור. מאז 1982, הוא מספר לעיתונות ששניהם נהגו לנגן ביחד, כשכל אחד מהם 'עוזר' לשני, כדרכם של נערים בחזרות. כיום זהו חלק מהגרסה הרשמית של הפלויד לסיפורם, והוא מופיע גם בספרו של ניק מייסון. זה לא אומר, כמובן, שגילמור איננו במגננה גם כיום. כפי שרוברט סאנדלר ב"טיימס" כתב (ואני אתרגם את המאמר מיד), גילמור מעולם לא השתחרר מתדמית ה"מחליף", בעיני האוהדים הבריטיים, למרות תרומתו. אם תרצו, זה המחיר שהפלויד שילמו על העזבתו של בארט. מה עוד שאלת? אה, אני מנגנת כמה אקורדים בסיסיים בגיטרה. לקחתי שיעורים לפני שנים רבות. אבל ידיי הן קטנות מהממוצע, ולכן גיטריסטית דגולה כבר לא תצא ממני. ובלאו הכי, מה זה משנה? להיות גיטריסט נחשב פרושו להיות גיטריסט גדול, בעיני בעלי הדעה שנחשבת: המבקרים הרציניים, והקהל הרציני. חדשנות ואקספרימנטליות הם בין הקריטריונים שהופכים סתם נגן, לאמן מוערך.
 

dondons

New member
כמה חבל שאת...

מ***ת....:) תגידי, קראת פעם ביוגרפיות של בוב דילן?
 
קרוב לוודאי

אני לא זוכרת. יש לי שני ספרים עליו כאן, אבל זה ניתוחים של יצירתו. אני מתכוונת לקנות את האוטוביוגרפיה שלו, שיצאה לא מזמן, וזכתה לשבחים, אם כי אומרים שזה לא אוטוביוגרפיה במובן המקובל, אלא יותר ספרות חופשית. יש כמה ביוגרפיות מצויינות עליו. בחנויות בחו"ל יש מדפים שלמים המוקדשים לו.
 
ביקשת - קיבלת

סיד מופיע בכמה רשימות גיטריסטים. את הרשימה אליה התכוונתי לעיל, איזכרתי ב"חשדות" בחודש דצמבר האחרון: http://www.tapuz.co.il/forums/main/Viewmsg.asp?forum=648&msgid=44583369 באותם ימים הייתי בטיול בחו"ל, ולכן נשמט ממני שם המגזין. יתכן שהכוונה היתה ל-Guitar Magazine. ברשימת ה-100 שלהם, שנערכה בשנה שעברה, סיד מופיע במקום 38 (וגילמור במקום 50). סיד גם הופיע, מסתבר, ברשימת "100 הגיטריסטים הטובים ביותר" שערך Mojo בשנת 1996. שם, הוא היה במקום 54 (וגילמור במקום 52). והוא גם הופיע ברשימת "25 הגיטריסטים הכי מוזרים" שערך המגזין Guitar World בשנת 2003. הרשימה נערכה ללא סדר מסויים. הכוונה ב"מוזרים" היא ל"לא קונבנציונליים", אבל הם הכניסו גם את הפסיכים לרשימה - ולא בטעם טוב במיוחד. כך, ניתן למצוא שם גם את רוקי אריקסון ופיטר גרין. גם אם מתעלמים מה"דירוג", שהוא לא ממש אומר משהו, עצם הזכרת שמותיהם של הגיטריסטים ברשימה מראה שהם נושא לדיון ולהערכה, בקרב המבקרים.
 

Shakty

New member
כל פעם אותו ויכוח בין וירטואוזיות

לבין חדשנות - נכון בארט לא וירטואוז גדול אבל הצלילים שהוא הוציא מהגיטרה אז היו חדשים וחדשנים - יש לזה ערך אמנותי לא פחות חשוב. אני אגב לא מסכים את דעתה של ציף לגבי סולואים - כמעין טקס מצ'ואיסטי פאגאני. לסולואים יש תפקיד חשוב בהבעת רגשות וקלימקסים במוסיקה - אבל זה לא מוריד את הערך שיש למקוריות חדשנות וכיוצא בזה - אני מעדיף את הגיטרה של גילמור ב SAUCEFUL מאשר ב COMFORTBLY NUMB. אבל להגיד שהסולואים שלו לא עושים לי את זה - יהיה שקר.
 
מה הקשר לוירטואוזיות?

אין לי דבר נגד גילמור, נהפוך הוא - הוא גיטריסט מצויין. בסה"כ נתתי כתב הגנה לבארט, שהותקף על לא עוול בכפו. אין "וירטואוזיות" ברוק; זהו מונח מתחום המוסיקה הקלאסית והג'ז. אין לו מקום ברוק, כי הוא מנוגד לערכים הבסיסיים והנחות היסוד של הרוק. ולחזור על עצמי: כל עוד הנחות אלו ישלטו בשיח המוסיקה בארץ, אין סיכוי לצמיחתו של רוק בארץ.
 

Shakty

New member
לא מסכים לחלוטין 0 וירטואוזיות זה

שם תואר שמתאר שליטה טכנית מצוינת בלי נגינה ללא שום קשר לסוג המוסיקה - בין קלאסי ג'אז או רוק או אפילו ראפ - וירטואוז בחריזת חרוזים למשל. לא רק בארץ מתיחסים לוירטואוזיות ברוק - ראי את החזרות המפרכות שפרנק זאפה היה מעביר את הנגנים שלו עד שכל אחד היה סופר וירטואוז בכלי שלו - זאפה זה לא רוק מתהומות הגהנום? יש נגנים שמנצלים את יכולתם הוירטואוזית לעשות הרבה גורנישט (מאלמשטיין למשל - שכבר דיברנו עליו יותר מכפי שאי פעם צריך לדבר עליו) ויש עוד. אבל מכאן לנתק את השליטה בכלי מהרוק זה WAY TOO FAR - הראייה שלך היא רוומנטית - רוק שורשי מחובר לאבות הבלוזים שלו - אבל גם לשורישיות יש אבולוציה והשליטה בכלי היא חלק מאותה אבולוציה. אפילו עירבוב עם מוסיקה קלאסית (שומו שמיים - רוק מתקדם) הוא אבולוציה טבעית של הרוק - את יכולה לומר זה לא כוס התה שלי - לגימטי. אבל להגיד זה לא חלק מהרוק ? לא חושב שיש מוסיקולוג אחד בעולם שיסכים להנחה הזו באופן גורף.
 

חרטושה

New member
מילא 50%

מהופעתו של כל גיטריסט שמכבד את עצמו (אם לא יותר) היא השואו. כלומר כל הבעות הפנים, הקפיצות ודרמה שמסביב לנגינה עצמה. וזה חלק חשוב שאין לזלזל בו. בארט היה דרמתי וכריזמתי שהן שתי תכונות חשובות במקרה שאתה רוצה להנהיג להקה למשל, ושתי תכונות הכרחיות במקרה שאתה רוצה להיות גיטריסט. חוץ מזה, בשנות ה- 60' לדעת לנגן לא הייתה דרישת קדם לשום דבר (אגב, גם היום אם אתה חבר בתזמורת האנדלוסית). ראה למשל את טומי הול מה- 13th floor elevators שניגן על כד חרס קטן שנקרא ג'אג. בתקופה שבה כתבו יצירות לשליש מטרונום וחתול לא הייתה לזה משמעות.
 
למעלה