ספיחי שרשור הדינוזאורים

ע מ י ש

New member
האם חוסר העניין הוא רק בגלל

ממצאי הארכיאולוגים? כמה סטודנטים למקרא יש היום באוניברסיטאות? כמה מאמרים על התנך את מוצאת היום בעתונות? כמה תנך לומדים היום בבתי הספר?
 

יוסי ר1

Active member
אמונה מתבססת...

לעמיש שלום. האמונה מתבססת על מסורת ועל קבלתה. האמונה קיימת אלפי שנים בטרם מצאה הפסיכולוגיה את הצורך להעמידה על רצונות או צרכים או כל סיבה נפשית שתעלה בדעתך. למאמין האמיתי מידת ההתאמה של עובדות מדעיות לתוכן אמונתו, אינה אמורה להיות רלוונטית, אלא רק מסקרנת. בנינו, גם אתה כמי שמסתמך על המדע, עצרת פעם לחשוב על אילו כרעי תרנגולת דקים המדע נשען, כמה הנחות אתה חייב להניח כדי להאמין במדע ? אם לא לקחת עלד היום קורס בפילוסופיה של המדע, קורס זה שווה וכדאי. הוא מראה עד כמה המדע אינו "מדעי" במובן שאנו מצפים ממנו להיות. אך כפי שאמרתי, כל זה אינו אמור לשנות למאמין.
 

ע מ י ש

New member
אני מסכים לרוב דבריך

בהחלט נכון כי הצרכים והרצונות של בני אנוש היו קיימים גם בטרם הוגדרו על ידי הפסיכולוגיה והעובדות אינן הקריטריון היחיד בבחירתו של אדם מאמין. אני לא לגמרי מבין למה אתה מתכוון באמרך "עובדות מדעיות", עובדות הן עובדות. השאלה היא איך מגדירים אותן ואיך מוצאים אותן.
 

יוסי ר1

Active member
עובדות מדעיות

ניסוח שלי , אולי מסורבל, לטענות מדענים שהעולם קיים X מיליוני שנים ושדינוזאורים חיו לפני 100 מיליון שנים, ושאר טענות מדעיות. לגבי הפילוסופיה של המדע, ברור לך כי הסקת מסקנות מדעיות נסמכות על קבלת האינדוקציה והדדוקציה כשיטות לגיטימיות וקבילות, וזו כמובן הנחת יסוד שאינה ניתנת להוכחה מדעית.
 

ע מ י ש

New member
אלו הם ויכוחים נדושים

ואין טעם לחזור עליהם, אני גם לא חושב שהם שייכים לתנך. השאלה היא איזו עמדה יש לנקוט כלפי מחקרים המנסים למצא עדויות תומכות לגרסאות ההיסטוריות שבתנך. חוקרים מנסים תמיד למצא תמיכה לגרסאות היסטוריות, זה כולל את הפרעונים, אגדות טרויה, אשור, בבל, רומא, ממלכות ישראל ויהודה וכל פרשה אחרת. וכאמור איזו עמדה צריך לנקוט בעניין והיכן להציב זאת במערכת העמדות האישיות. אם למשל יסתבר כי כל הגירסה של ממלכות ישראל בארץ ישראל אינה נכונה, האם בשל זאת עלינו להפסיק להיות ציוניים? אם יסתבר כי לא באנו ממצרים אלא מטורקיה - האם נבטל את חג הפסח? ואם יסתבר כי אחשורוש ואסתר הם מחזה קומי האם נפסיק להתחפש בפורים? אני חושב שהתשובות ברורות למדי ולכן אני לא מוצא טעם בוכחנות הקטנונית הזו בשאלת הדינוזאורים או מגדל בבל, התנך ישאר ספר הספרים גם אם הוא לא נותן תשובה לכל שאלה.
 

usa2003

New member
המפץ הגדול איננה נקודה סינגולרית

נקודה סינגולרית היא ארוע חד פעמי (מופע חד פעמי ) שאין לו רצף לארועים אחרים . לדאבוני ועד כמה שאני מבין ל'מפץ הגדול' שהמדענים מסתמכים עליו יש רצף עד עצם היום הזה. המפץ הגדול הוא שינוי מדרגה בנגזרת של השינויים, כלומר קצב השינוי התגבר פלאים .זאת אומרת האירועים רציפים אבל במפץ הגדול קצב השינוי הפך לאין סופי ---> אדיר. אי רציפות בקצב השינוי. לפי מיטב הבנתי התנ"ך הוא בעיקרו מסר חברתי אין לו יומרות להסביר את רזי בריאת העולם של הטבע . התנ"ך לא היה קיים ללא האנושות ואולי אתמקד יותר ואומר שללא 3 הדתות יהדות נצרות ואיסלם שלא היה קיים התנ"ך . כי כידוע יש עוד הרבה בני אנוש מאמינים, אבל לא בתנ"ך--> סינים בודהיסטים .....וכדומה . כאחד שמבין מעט בפיסיקה כימיה ובתורות יחסות וכדומה לא יודע למה אבל תמיד מצאת דמיון מדהים בין יחסי הגומלין בין בני אדם למשל לראיקציות כימיות. לדעתי התנ"ך הוא בעצם אוסף אבי טיפוס של אירועים והתרחשויות בחברה אנושית . אם אשתמש בספת המחשב ( תיכנות ) ,אז בתנ"ך קיימים אוסף של האלגוריתמים של ההתרחשויות האנושיות והחברתיות בין בני האדם. חשוב לזכור כי הטכנולוגיה משתכללת ומשתפרת, אבל מכונת האדם נותרה במצבה הקודם .
 

pembencipolisi

New member
כותבי התנ"ך לא התימרו לכתוב ספר מדע

מה שידעו לפני כמה אלפי שנים הוא רק פסיק לעומת הידע המדעי היום. אשר לאיוב, אם הזכירו אותו אז יש לי כמה דברים להזכיר באשר לו: 1) בתלמוד יש 15 דעות לגביו, אחת מהן היא שהוא לא היה ולא נברא אלא משל היה. גם משל , אם אכן לכך כונת הספר אינו משנה את אופיו של הספר: לפי המסופר , אלהים מונע על ידי השטן להתעלל באיוב, פעם אחר פעם, בפרקים הראשונים, ואלהים גם לועג לאיוב בפרק ל"ח: "איפה היית ביסדי ארץ..." כאלו שאם לא היה איוב עד לבריאה, אז "מותר" להתעלל בו. כאן נחשף אפיו השטני של אלהים. 2) באיוב פרק מ פסוק 15 והלאה מתואר היצור בהמות. בעברית של ימינו מקובל לקרוא לסוס היאור גם בשם בהמות. אבל התאור בספר כותב "זנב לו כארזים" מה שאינו נכון לגבי סוס יאור שזנבו לא גדול מ 10 סנטימטרים... לכן יש אומרים שמדובר בפיל , אבל הזנב שלו דקיק, גם אם ארוך. גם נזכר באתר ויקיפדיה "תנין ואפילו דינוזאור" לכן יש מהבריאתנים שטוענים שתאור הבהמות "מתאים לדינוסאור"... למען האמת: לדינוסאורים כולם היו זנבות גדולים ואף ענקיים שלדעת המדע למשו לצמחוניים שביניהם כלי נשק להנחתת חבטות על טורפים... ועוד דבר: "הקריפטוזואולוגים" שמחפשים חיות שטרם נתגלו טוענים שהשם האפריקאני MOKELE MBEMBE מתכון לדינוסאור שחי לדעתם באיסור ליקואלה בשתי המדינות ששמם קונגו. אני נחשפתי לטיעון הזה כבר ב 1980 למרות שאין בו אמות. מרסלין אגנגנה העיד ב 1983 שראה דינוסאור באגם TELE אבל מסע חפוש ב 1983 ביזמתו לא הניב דבר... כמובן שהבריאתנים נתפסו גם בענין הזה, אבל אינני מאמין להם. לו היה מרסלין אגנגנה דובר אמת , סביר להניח שהוא היה הופך למדען המפורסם ביותר אי פעם ואני כבר הייתי מטיל בקונגו קינשאסה שלו, כשם שטילתי באינדונסיה רק כדי לראות את דרקוני קומודו. אמנם הם אינם דינוסאורים אבל הם בני זמנם, וחיו לצדם.
 

shahril

New member
אינני מקבל את טענתו. התעללות האל

באדם היא עריצות. אין סבה להאמין באל מתעלל, ולא לבטוח בו, כי הגחמות שלו הן אסון אטומי.
 

pembencipolisi

New member
כי חז"ל האמינו, וחשבו ש"כך צריך

להיות" וכך אדם צריך להתנהג , כאיוב , גם אם אלהיו מתעלל בו, דוגמא קצונית למי שסבל יסורים איומים, וקבל הכל גם אם מחה על הסבל, אבל לא מרד באלהיו. לכל דת יש את סגנון החשיבה שלה. אצל היהדות "המזוכיזם" הוא הכי קצוני, וספר איוב הוא האשור הרשמי לזאת. הצדקת כל אסון, אישי ,קבוצי, לאומי או עולמי , "כי כך רצה האל" וספר איוב מדגים היטב את הרעיון הזה. דרך אגב: גם האסלאם חושב כך, אבל מאמיניו פעילים יותר... אני מרדתי לפני שנים. אינני מסוגל נפשית לחשוב, ש"הכל מוצדק". אני שם ז על הרעיון, שנתן לעולל לבן אדם כל דבר, והוא מצוה או מצופה לשתוק, לקל הכל ולא למרוד.
 

יוסי ר1

Active member
ובא-ל רחום וחנון יש סיבה להאמין?

בא-ל מאמינים או לא מאמינים, בלי קשר למצב רוחו באותו יום.
 

יוסי ר1

Active member
בהמות / בהמת

לpembencipolisi שלום. אין את נפשי להגיב לדבריך על לעגו של הא-ל או שטניותו לדעתך. תיקון קטן לדבריך - הבהמות של איוב אינו ההיפופוטם, מכל הסיבות שהזכרת, וגם מהסיבה שסוס היאור נקרא בהמת, ללא האות ו: דברים ל'ב כד "מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף, {ר} וְקֶטֶב מְרִירִי; {ס} וְשֶׁן-בְּהֵמֹת, אֲשַׁלַּח-בָּם, {ר} עִם-חֲמַת, זֹחֲלֵי עָפָר."
 

shushu10

New member
נחמד שאתה מטייל בעולם בעקבות

דרקונים אך במה חטא ספר איוב שאתה "מצטט" מתוכו מה שלא כתוב בו?
 

pembencipolisi

New member
התאור של ה"בהמות" הוא רק קוריוז

המופיע בפרק מ פסוק 15 עד 24... נסיתי להתיחס לזה כפי שמתיחסים לענין כמה אנשים שנסו לזהות את היצור. מרסלין אגנגנה למשל, לא חפש את היצור בגלל הספר, אלא טען שראה דינוסאור בשנת 1983... הבריאתנים נתפסו לטענה שלו, כדי לנסות להוכיח, שאם הוא דובר אמת דינוסאורים אינם קדומים. הייתי עף לקונגו כדי לצלם אם היה המדע מוכיח את טענתו, וקונגו שלו היתה הרכז לעליה לרגל של חובבי הדינוסאורים. זה עדין לא קרה, לכן אני אינני מאמין לו... , הבריאתנים הם שנתפסו לרעיון ש"בהמות" הוא כביכול דינוסאור, בגלל "זנב לו כארזים" ולכן דינוסאורים אינם קדומים... אשר לצטוט "איפה היית ביסדי ארץ" הוא נמצא בפרק ל"ח.
 

ע מ י ש

New member
אכן מעניינת

ומעידה על הרבה שכל ישר. מצאה חן בעיני הגישה האחרונה של קיום מקביל.
 
למעלה