ספנות, אניות displacement

ולמי שמתעניין

הדחק (displacement) במכניקת נוזלים הוא משקל הנוזל שדוחק גוף השקוע בנוזל. עצם אשר הושקע לחלוטין בנוזל דוחק כמות נוזל בנפח השווה לנפח הגוף כולו. חוק הציפה של ארכימדס קובע כי גוף השקוע בנוזל מאבד ממשקלו משקל השווה למשקל הנוזל הנדחק. אם משקל הגוף הוא פחות מאשר משקל הנוזל הנדחק - הגוף יצוף, מכאן שכמות הנוזל הנדחה קשורה ישירות למשקל הגוף. המונח "הדחק" משמש בתחום הספנות לציון גודלו (משקלו) של כלי שיט. הדחק הוא משקל נפח המים, בטונות, שדוחק גוף האנייה השקוע במים, ושווה למשקל האנייה כולה. הדחק בטעון (loaded displacement) מביא בחשבון את משקל האנייה כולל המטען, האספקה, הדלק, הנוסעים והצוות. הדחק בריק (light displacement) הוא משקל האנייה גופא, לאחר ניכוי משקל המטען, האספקה וכו'. את ממדיהם של כלי שיט מלחמתיים מציינים בטון הדחק, שהיא יחידת משקל, בעוד שממדי כלי שיט מסחריים נקבעים על פי נפח המטען שהם מסוגלים לשאת ונמדדים בטון תפוסה שהיא יחידת נפח (100 רגל מעוקב).
 

Fanja

New member
ואני רק שאלה

איפה בדיוק משקיעים את האונייה כדי למדוד כמה מים היא דוחקת ? כלומר, ת'כלס *איך* מבצעים את המדידה?
 

Fanja

New member
איפה שוקלים אותה?

אני שואלת ברצינות. אף פעם לא חשבתי על הנושא החשוב הזה ... אז אף פעם לא הטרחתי מוחי בלךודיגיטיקה הזאת. עכשיו שהעלית הסברך היפה והבהיר, הסתקרנתי
 
את חושבת שמהנדס של אנייה יכול

לתכנן אותה בלי להביא בחשבון את משקלם של כל החומרים שהוא מונה בתכניתו, כל אחד לחוד וכולם יחדיו?
 

Fanja

New member
אהה. אני לא מנסה לחשוב

איך מהנדסים חושבים
ועוד פחות מזה, איך הם מחשבים..... תודה על ההסבר.
 

maverick 42

New member
פיזיקה

במידה וידוע לך מסת וצפיפות החומר שלו (כלומר, מאיזה חומר הוא עשוי), אתה יכול לגלות כמה נפח מים הוא ידחוק.הנוסחה הפיזיקלית לחישוב צפיפות של חומר מופיעה משמאל. במידה ונחליף את רו (ρ) - צפיפות החומר, עם V - נפח הגוף, נוכל לחשב את נפח הגוף על ידי חילוק מסתו (m) בצפיפותו (ρ) .אלה היו 60 שניות על הנושא צפיפות החומר.נ.ב.מים בטמפ' בין 0 ל 4 מעלות צלזסיוס מתנהגים בצורה משונה, שאינה תואמת את החוק הזה.
 

maverick 42

New member
אההה....

תתעלמו מהקטע של הגולה
פשוט העתקתי את זה מדו"ח מעבדה שלי...
צחליפו את המילה "גולה" ב"גוף"
 
האם זה פשוט כל כך גם בגופים

שתוכם חלול חלקית, כמו אנייה? במילים אחרות, האם נוסחתך אינה פשוטה ונוחה לגולה, העשויה חומר מלא ואחיד, אך מסתבכת ברגע שיש בתוך הגולה בועת אוויר? כמו באנייה, למשל?
 

maverick 42

New member
תקפה לכל גוף

בעל צפיפות חומר אחידה! אם הצפיפות חומר לא אחידה, אז העניינים מסתבכים. אינטגרלים ובלאגנים.
במקרה של גופים סגורים, כמו כדור חלול, זה גם בעייתי, כי אין דרך למדוד את האוויר בפנים (את המסה שלו. צפיפות של אוויר היא ידועה) - אם יש בפנים ואקום, אז אין בעיה, כי לואקום אין מסה.
 
ועכשיו אתה יודע שדחק זה גם לא הדחק

ושהֶדחק הוא ולא דחי ולא הדחקה, וכך אנו נחלצים מהסכנה של ללכת מדכי אל דכי.
 
למעלה