ספרות מתמטיקה אזרחות, והיסטוריה...

MEIMIS

New member
ספרות מתמטיקה אזרחות, והיסטוריה...

שלום.. לכל יושבי הפורום.. נראה שיש לנו פה אחלה נכס..
בכל אופן יש לי בעיה והיא כזאתי... לפני שנה סיימתי כיתה יב'(אני מחכה לגיוס שיגיע במרץ) ועד הגיוס אני לומד וילמד, בתוכנית שנקראת "הזדמנות שנייה".. בכל אופן תמיד הייתה לי בעיה עם ספרות, ואזרחות.. בשום מבחן לא הצלחתי... מתמטיקה היה יותר בסדר - פשוט החומר שעכשיו יש הוא כ"כ קשה, שזה מייאש אותי כשאני מגיע הביתה, להתחיל ללמוד.. היסטוריה - ביחידה הראשונה(זה שגל לומד אליה) נכשלתי - קיבלתי 46 וביחידה השנייה - היותר משמעותית - קיבלתי 60 עכשיו הציון שלי עומד על 56..(זה עובר - אבל זה גבולי ואני רוצה לשפר) בכל אופן.. אני באמת חייב אבל חייב אסטרטגיות למידה, כיצד ללמוד לספרות, אזרחות, מתמטיקה, והיסטוריה... יש למישהו רעיונות... את השירשור של היסטוריה ראיתי - אנסה ללכת לפי שיטת התמצותים... נ.ב - אני לא עושה בגרות קיץ, אלה בגרות חורף, שזה יוצא בינואר... שלכם.. Meimis
 

Mנטה

New member
בהצלחה !

הסטוריה - נסה מה שכבר כתבתי בשרשור ההוא. אזרחות - באזרחות יש רצף של כללים וחוקים וכאלה, שצריך ללמוד בעל פה. הכי טוב לחלק אותן לנקודות , לנסות לחבר בצורה הגיונית ביניהן וללמוד את הרצף. חלק מהחומר כמו בהסטוריה הוא סיפורי ואז הכללים הם כמו בהסטוריה. מתימטיקה - במתימטיקה נורא חשוב לתרגל. יש כל מיני כללים שמלמדים אותך ואחר כך אתה צריך ליישם אותם בתרגילים השונים. תלמד את הכללים עד שתבין אותם, ואחר כך תתאמן ותתאמן. תתחיל מהתרגילים הראשונים בספר שהם תמיד הכי קלים ולאט לאט תעלה ברמה. תתיחס לזה כמו אל חידות. אם יש משתנים שאפשר להציב בטבלאות, זה מאוד עוזר. הכלל במתימטיקה הוא לסדר כמה שיותר את החומר, ככל שיהיה יותר מסודר וככל שתתאמן יותר, תצליח יותר. אם אתה מכיר מישהו שמבין את החומר, אל תתבייש לבקש הסברים נקודתיים במקומות שלא הצלחת. אתה יכול להיעזר גם בפורום שיעורי בית ופורום מתימטיקה כאן בתפוז. ספרות - ספרות זה בעצם התחום שהכי קשה ללמד, כי החוקים כל כך אמורפיים ולא ברורים שמי שלא קולט את זה אינטואיטיבית בדרך כלל לא מצליח להבין. ההצעה שלי במקרה הזה, היא לקחת ספרי לימוד ולקרוא אותם, לראות אם זה מתחבר לך. בדרך כלל הספרים במקצועות ההומניים טובים יותר מהמורים... נסה לפי זה. אם זה מנחם אותך, דוקא בספרות לא צריך לדעת בעל פה אלא יותר להבין את הראש ואז אפשר לזרום אינטואיטיבית. אבל קודם חייבים להבין את הראש כי זה מה שבסופו של דבר יכריע אם תצליח או לא. עוד משהו בקשר לספרות, צריך גם לכתוב. וכדי לכתוב צריך לנסח. וזה עוד משהו שכדאי ללמוד. אם כבר עשית בגרויות אתה בטח זוכר את הכללים של כתיבת חיבור, נסה ליישם אותם גם על התשובות שאתה כותב בספרות. אתה מוזמן לחזור עם שאלות
 

MEIMIS

New member
איזה זוכר, ואיזה נעליים ../images/Emo6.gif

תודה רבה לך על התשובה.. אני לאט לאט אתחיל ליישם את זה
בתודה.. אחלה פורום יש לך פה
 

בנגלה

New member
אפשר בבקשה לקבל קישור להיסטוריה

גם לי יש בעיה קשה בהיסטוריה.. התוכנית החדשה לכיתה י' מבוססת ברובה על שאלות מאגר.. שזה המון שאלות שמי שלא מסוגל לנסח בעצמו חייב לזכור בעל פה.. אני מנסה להפוך את זה לנקודות.. ולרוב אני זוכר את הנקודות אבל אני לא מסוגל לפתח את הנקודות האלה כשאני מגיע למבחן..
 

בנגלה

New member
אוקיי.. מצאתי... פותח את הנושא מחדש

בהמשך לשיחה ההיא.. גל צודק במה שהוא אומר... באמת לרוב לא ניתן לוותר על דברים.. (למרות שבאמת לא נידרש לכתוב 20 עמודים..) כשמדובר בשאלות מאגר אין כזה דבר- "להוציא את העיקר מהטפל".. המורה מכתיב שאלה ונותן לנו את התשובה ורק את התשובה בלי שום דבר אחר בנוסף.. התשובה שהמורה מספק לנו היא התשובה שצריכה להופיע במבחני הבגרות! לכן, אפשר ללמוד בעל פה את כל השאלות (דבר כמעט בלתי אפשרי..) ואפשר פשוט ללמוד את זה ככה שכשישאלו אותי את השאלה.. אני אהיה מוכן לענות עליה, תשובה מושלמת במילים שלי! השאלה איך עושים את זה!
 

Mנטה

New member
לגבי שאלות מאגר

דבר ראשון אני רוצה להבהיר שאני לא מורה. ולכן דברים מהסוג הזה אינם נמצאים בידיעתי אם אתם לא מפרטים
קחו בחשבון. דבר שני
בקשר לשאלה עצמה. מה שצריך להיות בתשובה כזאת זה כל הנתונים שהמורה נתן אבל לא דוקא במילים שלו. למה זה חשוב ? כי יותר קל לזכור דברים במילים שלך. קח את התשובה של המורה, תהפוך אותה לנקודות/סעיפים, תלמד אותם ואז תוכל לחזור עליה במילים שלך. מבין ?
 

יונה שו

New member
האם הבעיה היא

החומר הרב ? המידע ? או דרך ההבעה שלך, הכתיבה. אם אפשר למקד את הבעיה, אפשר יהיה לעזור קצת יותר. לנסות לפחות. ובעניין אסטרטגיות קלילות, אני בעד עבודה ראשונית על שאלות ורק אחר כך על החומר. אוכל להסביר יותר, לפי הצורך, רק... מקד קודם בעיות.
 

בנגלה

New member
הבעיה היא החומר אני חושב..

אני מגיע למבחן.. כותב את הנקודות החשובות שציינתי לעצמי בבית ולא מצליח לפתח את זה.. יש יותר מדי דברים לזכור.. אני לא מצליח לשלוף אותם.. הנקודות לא עוזרות לי להזכר כמו שהן אמורות.. בגלל זה אני משמיט דברים חשובים שצריכים להיות במבחן...
 

Mנטה

New member
וכשאתה לומד בבית, את החומר שמאחורי

הנקודות, איך אתה לומד אותו ? זיכרון בדרך כלל משתפר אם כשמכניסים את החומר לראש, עושים את זה בצורה שאחר כך נוח לשלוף החוצה. כך שכדאי לך לבדוק אם קל לך יותר לזכור חומר מסודר, או חומר אסוציאטיבי וכו'. איזה דברים אתה כן זוכר היטב ?
 

בנגלה

New member
קשה לי להגיד...

את רוב הנקודות אני פשוט זוכר.. (לפעמים נשמטת איזו נקודה אחת או שתיים..) ואז אני מנסה לפתח אותן... לפעמים אני מצליח לפעמים לא... עוד בעיה שלי היא ניסוח שנשכח.. כלומר, איך לנסח דברים.. שבנקודות אולי היו כתובים מצויין אבל בשעת מבחן אני לא מצליח לבטא אותן..
 

Mנטה

New member
אוקי, נשמע לי שהקושי שלך הוא בעצם

לזכור את הסיפורים. אם זה משפט אתה תזכור אבל אם זה סיפור - פחות. אולי במקרה שלך יהיה לך כדאי לנסות לתרגם את כ-ל הסיפור לנקודות. זה ייראה כך:
נקודה מרכזית ___
נקודת משנה ___
נקודת משנה ______
תת נקודת משנה דבר נוסף שתצטרך להתאמן עליו זה באמת בלנסח. כך שאולי כדאי לך במהלך הלימודים למבחן, לנסות לא רק לשנן את החומר אלא גם לענות על שאלות. יהיה לך יותר קל בע"פ, כך שאם תלמד עם מישהו תוכלו לבחון זה את זה, אבל גם בכתב, נסח לעצמך שאלות על החומר (או קח מאיזה ספר) ונסה לענות עליהן לבד, בלי הספר. כך תתאמן גם בניסוח וגם בשליפה.
 

בנגלה

New member
אני מבין אותך אבל גם בזה יש בעיה..

השאלות בהיסטוריה הם לרוב לא סיפורים.. ברגע שמדובר בסיפור אז ניתן לזכור את זה.. סיפורים הם דבר שגם אליו יש שיטה לזיכרון.. הבעיה היא שמדובר בשאלות כמו: "מה הקשיים שנוצרו אחרי מלה"ע...." "מה ההשלכות של נפילת הבורסה..." דברים שדורשים מלא מלא כתיבה- כל שאלה מחולקת לתחומים (פוליטי, כלכלי, בטחוני, תרבותי וכד') ובכל תחום יש הרבה מה לכתוב.. -ואלו רק נתונים.. לא סיפורים...
 

Mנטה

New member
מה הקשיים שנוצרו אחרי מלה"ע ה2 ?

אני מניחה שהתשובה מתחלקת לחלקים כמו: - קשיים כלכליים - קשיים פוליטיים - ועוד הסעיף קשיים פוליטיים מתחלק ל: -קשיים בארצות שהיו במלחמה בצד א' -קשיים שהיו בצד ב' קשיים שהיו בצד א' מתחלק ל: -מדינות שכעת הן מפורזות -מדינות שנשארו מחומשות הקשיים השפיעו על ה: -תעשיה -חינוך -חקלאות וכו'וכו'. זה דוקא דוגמה מצוינת לשאלה שאפשר לפרוט בלי סוף לנקודות. ההשלכות של נפילת הבורסה לעומת זאת, זה ממש קטע סיפורי: בכלל כלכלה זה נורא סיפורי. למשל, לפני הבורסה אנשים התנהגו עם הכסף שלהם בצורה X ואז נפלה הבורסה ופתאום אין להם Y. זה סוג של סיפור. יש מצב ?
 

בנגלה

New member
הלוואי וזה היה ככה..

נורא קשה לזכור לפי היגיון.. הנפילה של הבורסה גורמת לדברים בכל התחומים שמאוד קשה לזכור.. עם כל העניין כל הסעיפים נורא נורא מבלבלים בין השאלות... קשה לזכור איפה מופיע כל סעיף וכל השלכה או קושי.. למדנו עד עכשיו13 שאלות.. כל שאלה מחולקת לתחום הבטחוני, התרבותי, הפוליטי-מדיני והכלכלי... השאלות מופיעות בסדר כרונולוגי.. (רובן) והדברים חוזרים על עצמם בהרבה שאלות בניסוח שונה, בהקשר שונה וגם ההסבר להן הוא דיי שונה.. ככה שנורא קשה למצוא את התשובות הנכונות לשאלות המתאימות.. לכן אני נאלץ להגיד לך שאין מצב!
 

nutmeg

New member
הסטוריה - בלי היסטריה...

כל שאלה (אבל כל שאלה!!) בהסטוריה היא שאלה תהליכית. את החומר שלומדים צריך לדעת לספר משלוש נקודות מבט תהליכיות: תהליך מדיני תהליך כלכלי תהליך חברתי. אין יותר תהליכים - כלומר יש, אבל הם פחות חשובים. בחיי! במקום להגנב מהסדר הכרונולוגי שכולל בתוכו את שלושת התהליכים בו זמנית, אפשר ללמוד לשחזר את החומר תוך שאתה חותך אותו על פי התהליכים הללו. כדי לענות על השאלה "מה קרה בשנת תרפפ"ו" - צריך לחלק את השאלה למה קרה בשנת תרפפ"ו מבחינת התהליכים החברתיים, התהליכים הכלכליים והתהליכים המדיניים... ואם אתה ממש רוצה להראות שאתה יודע - ספר איך השפיעו התהליכים זה על זה - ובא לציון גואל.
 

בנגלה

New member
אממ.. אני מתקשה להבין מה שאמרת..

קחי לדוגמא את השאלה הבאה שלא מזמן למדנו: "הציגו את הקשיים של המדינות הדמקורטיות הוותיקות באירופה בין שתי מלחמות עולם!" התשובה היא תשובה של 5 עמודי פוליו (ו.. אני לא מגזים.. 5 עמודים מלאים בכתב דיי קטן..). את יכולה בבקשה להדגים את מה שאמרת על השאלה הזאת? (גם אם אין לך בדיוק את הידע הדרוש לענות על השאלה- המבנה שלה)
 

Mנטה

New member
אני לא יודעת את החומר בכלל ../images/Emo8.gif

אבל נראה לי נחמד לנסות. המדינות הדמוקרטיות הותיקות באירופה, מי הן ? על איזה שנים מדובר ? יש ? עכשיו בוא נראה: מה היו התהליכים המדיניים ? החברתיים ? הכלכליים ? במדינות האלו. מדינית: היו ביניהן קשרים ? מה קרה אצלם מבחינה פוליטית ? חברתית: מה קרה שם בתוך המדינה, איך אנשים התנהגו ? חשבו ? כלכלית: היה להם כסף ? לא היה ? היו תוכניות הופכות גורל ? מבין ?
 

nutmeg

New member
בבקשה

(כמו שMנטה אמרה): הפתיח: המדינות הדמוקרטיות הותיקות הן - X,Y,Z. (כבר צמצמת את כמות החומר) גוף הטקסט: בין שתי מלחמות העולם, בשנים בלה ובלה (צמצום שני), התחוללו הקשיים הבאים: מבחינה מדינית(כאן אתה אמור לספר מה קרה בכל מדינה מבחינה פוליטית, מאבקי כוח, שלטון, חוקים, החלטות חדשות וכו') מבחינה חברתית (איך האוכלוסייה במדינות אלו הגיבה, האם היו מרוצים? היתה להם עבודה? היו התמרמרויות? העמיקו הבדלי המעמדות?... וכו' וכו') מבחינה כלכלית (האם היה מיתון, קשיים כלכליים, עוני whatever ) סיכום: אחר כך את כל החומר שכתבת אתה מסכם לרצף אחד: הרצף הקל ביותר מבחינת המדינות הדמוקרטיות היה הלך הרוח של 'העם' - נגיד: קשיים כלכליים -> מרי חברתי -> החלטות פוליטיות שגויות -> מלחמה.
 

nutmeg

New member
עוד דבר שיכול לעזור

לפני שכותבים את התשובה - הוא לקרוא את החומר ולהכניס לטבלא את הנקודות החשובות לפי התהליך, קרי: מדיני / חברתי / כלכלי באופן זה אתה מרוויח 3 פעמים - גם הסיכום נהיה לך ממויין, גם הוא מופיע בנקודות (ולא סיפורים), וגם יש לך כלי עזר לכתוב את התשובה המלאה. אם דיברתי על שיטות קידוד, טבלא היא אחלה כלי קידוד שעוזר להכניס לזיכרון את החומר. גם בתוך הטבלא אתה יכול להמשיך לקדד. למשל אם יש 5 נקודות חשובות שממש חייבים לזכור בתחום המדיני - אתה נותן בהם סימנים, כמו לזכור את מילת המפתח בכל נקודה. ואז, במבחן, לפני שאתה כותב את התשובה - קח דף טיוטא עליה "תוציא" את הטבלא מהראש - כך יהיה לך לאורך כל המבחן שליף לגיטימי שיעזור לך לכתוב את התשובות.
 

בנגלה

New member
הממממ... זה קצת בעיה אני חושב..

אני מוכן לנסות.. אבל זה יכול להיות בעייתי... מתוך 16 שאלות לעשות טבלה באורך כמה עמודים לכל אחת.. זאת בעיה ענקית.. ובכל זאת.. איך אני מפתח את הנקודות? יש לכם אולי איזו שיטה שבעזרתה אני יכול לפתח את מה שאני כותב? כלומר, לקחת נקודה ואיכשהו להוציא אותה, לפתח אותה ולבטא אותה בצורה הגיונית ויפה?
 
למעלה