אין קשר לקוטר הגלגל והסיבה../images/Emo132.gif
המנוע דוחף את הצמיגים על ההיקף שלהם, ולא על הציר שלהם במרכז. כלומר, המנוע דוחף את הצמיגים על ההיקף, שהוא אותו יחס שהם מתקדמים על הכביש. (ההיקף הוא זה שנוגע בכביש) זה נכון שלגלגל קטן יותר, יהיה היקף קטן יותר, אבל אין זה משנה, מאחר וההיקף של הגלגל הוא מה שבסופו של דבר מעביר את התנועה הסיבובית לתנועה הקווית.
אם ההנעה הייתה על ציר הגלגל של האופניים, אז בהחלט הייתה משמעות לקוטר הגלגל. איך בכל זאת ניתן "להוריד" הילוך?
המנוע מתחבר להיקף הצמיג ודוחף אותו ע"י גלילוני גומי משני צדדיו. (גלילון לכל מנוע) ככל שקוטר הגלילון יהיה קטן יותר, כך על מהירות סל"ד מסוימת של המנוע, נקבל תנועה קווית קטנה יותר של הצמיג. (על ההיקף שלו) וכאן באמת ניתן לשנות את יחסי מהירות/כוח. ניסיתי פעם לעשות זאת, אבל מתחת לקוטר הגלילונים שבו אני עובד, פני השטח של הגלילון נהיים קטנים יותר, והמגע עם היקף הצמיג קטן, מה שגורם להחלקה "בניוטרל" של הגלילון על הצמיג בעומסים כבדים.