סקירה: Heroes5 בטא (כן, גם משחקים!)
Heroes of Might and Magic היא כנראה אחת מסדרות המשחקים הישנות והאהובות ביותר בקרב שחקני המחשב שגילם עולה על 15. מי מאיתנו לא מצא עצמו משחק שעות על גבי שעות על גבי ימים, כשהוא מסתובב במפות דו מימדיות מצוירות וצבעוניות, מחפש משאבים, נלחם ביצורים, ובונה צבאות וטירות. מי לא מכיר את התחושה של - "מה, כבר עברו שמונה שעות?" אחרי משחק ארוך, או ההפתעה כשפתאום רואים את השמש מתחילה לעלות במזרח והמשפט הנצחי "פאק, אני צריך לקום עוד חצי שעה".... מה מאיתנו לא נכשל במבחנים, נרדם בשיעורים, מאוחר יותר בחייו נרדם בשמירות או במשרד, וכל זה בגלל משחק קטן ודי ישן שנקרא Heroes of Might and Magic. אך אבוי, בעוד משחקים 1-3 בסדרה הצליחו מאד, המשחק הרביעי בסדרה היה כשלון חרוץ ושלח את חברת 3DO, שפיתחה והפיצה את המשחק מימיו הראשונים - לגן העדן לחברות היי-טק כושלות. היה נראה שהסדרה אבודה, עד שפתאום לפני בערך שנה וקצת גילינו שחברה רוסית בשם Nival Interactive רכשה את זכויות המשחק ממה שנשאר מ- 3DO, ובתמיכתה של המפיצה Ubisoft החלה לפתח את המשחק החמישי בסדרה. שנה חלפה לה בדאגה רבה וחרושות שמועות - האם הרוסים יצליחו לשחזר את התהילה של הסדרה הישנה ולהחזיר אותה לימי הזהב שלה? האתגר העיקרי כמובן הוא להתאים את המשחק לטכנולוגיות הנוכחיות בשוק. כל משחקי הירוז (מלבד 4 שלא נחשב כלכך) היו דו ממדיים, ולהוציא משחק דו ממדי היום זה בזבוז של ביטים. המעריצים של הסדרה דאגו גם מכך שחברה אחרת מפתחת את המשחק ולא החברה המקורית - 3DO, אבל אחרי מה ש- 3DO עשו להירוז 4, ההנחה היתה שיותר גרוע זה לא יכול להיות. לפני כמה חודשים התחילו לטפטף לאינטרנט תמונות וסרטונים מהמשחק, והעולם הוכה בתדהמה. זה היה מהמם! לפני כחודש שוחררה ברשת גרסת בטא פתוחה (בערך) של המשחק - והירוז 5 יכנס להסטוריה בתור המשחק הראשון (או לפחות הראשון הנחשב) שהציע לשחקנים לצפות בשלבים מוקדמים של המשחק ולהשתתף בתהליך שיפור המשחק. חברת Nival אמרו שהם רוכשים כלכך הרבה כבוד לסדרה ולמורשת שלה, שחשוב להם שדווקא המעריצים הישנים של הסדרה יהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות בפיתוח המשחק. וכך אכן לאחר שהגרסה יצאה לאינטרנט, המעריצים זעמו שיש בעיות של איזון בין הצבאות (כלומר שיש יחידות הרבה יותר חזקות מיחידות אחרות באותה רמה), ששדה הקרב קטן מדי, ועוד כל מיני טענות נכונות אחרות, אך טענתם העיקרית של המעריצים היתה שאם המשחק באמת יצא באמצע חודש מרץ כפי שתוכנן בהתחלה, אין שום סיכוי שהחברה תצליח לפתור את כל הבעיות עד אז - ובכך התחיל קמפיין רחב היקף לשכנע את Nival ו- Ubisoft לדחות את תאריך השחרור על מנת לאפשר למפתחים להשקיע יותר זמן בתיקון בעיות. הקמפיין צלח, ותאריך ההשקה נדחה בכחודשיים-שלושה, וניוואל הוכיחו שוב שהם קשובים למעריצים ושבאמת אכפת להם. הבטא היא בטא חצי פתוחה, כלומר - אפשר להוריד אותה באופן חוקי לגמרי, אבל צריך קוד כניסה בשביל להשתמש בה, ואת הקוד אפשר היה לקבל אחרי הרשמה (חינם) באתר Ubisoft (בינתיים ההרשמה נסגרה). יצא לי לשחק בבטא הרבה (בכל 2 המפות שלה!) ועלי לציין שאם לפני כן התרגשתי מבואו של המשחק, כעת אני בכלל חסר סבלנות. יש עוד הרבה באגים, כמו תמונות חסרות, כפתורים לא פעילים, באגים תפעוליים וסאונד בעייתי, אבל המשחק עצמו עובר בבטא בצורה נהדרת, ורואים ש- Nival מצאו את האיזון הנכון בין נאמנות למקור לבין חדשניות (יש אפילו שטוענים שהם יותר מדי נאמנים למקור, ושהמשחק לא מחדש כלום מלבד גרפיקה מהממת וממשק תלת ממדי מלא). הערים במשחק מדהימות, ואפשר להסתובב בהן בתלת ממד מלא - כשכל מבנה שמוסיפים נראה גם כשיוצאים מהעיר. המפות תלת ממדיות והשליטה בהן הרבה יותר טבעית ופשוטה ממה שחשבתי שיהיה, הקרבות תלת ממדיים אך עדיין פרונטלים (כמו בהירוז 3), והפתרון המאד פשוט הוא שהמבט הוא מבט צד כמו במשחקים קודמים, ובעת התקפה המצלמה מתמקדת על ההתקפה עצמה, מה שמפיג את השעמום והלקוניות בהן לקו הקרבות במשחקים קודמים. דרך אגב הגרפיקה בקרבות היא מאד מדוקדקת ופשוט מרהיבה, ורק בשבילה שווה לחכות למשחק. אחת הבעיות אותן ציינו המעריצים היא ששדה הקרב קטן מדי. שדה הקרב מבוסס משבצות (כמעט כמו בשחמט) כשהתזוזה היא על אותן משבצות, ויחידות גדולות יותר תופסות יותר משבצות (2 על 2). הבעיה היא ששדה הקרב כלכך קטן, שאין מקום לכל היחידות, והקרבות נראים צפופים. אחרי תלונות רבות ואחרי שנראה היה שזה לא יקרה, ניוואל הודיעו כי הם השתכנעו מטענות המעריצים (בפעם השלישית), ושהם יגדילו את שדה הקרב בגרסה הסופית. בגדול - נראה שהכבוד חזר לסדרת Heroes. אני מצפה בכליון עיניים לגרסה הסופית, ובינתיים ממשיך להתעלל בשתי המפות היחידות שיש בבטא ולמצות אותן עד תום. אולי אני אמצא כמה באגים חדשים על הדרך (בינתיים מצאתי רק אחד). תמונות מסך נוספות מהמשחק תוכלו למצוא באתר הרשמי. יום טוב לכולם, -אלעד
Heroes of Might and Magic היא כנראה אחת מסדרות המשחקים הישנות והאהובות ביותר בקרב שחקני המחשב שגילם עולה על 15. מי מאיתנו לא מצא עצמו משחק שעות על גבי שעות על גבי ימים, כשהוא מסתובב במפות דו מימדיות מצוירות וצבעוניות, מחפש משאבים, נלחם ביצורים, ובונה צבאות וטירות. מי לא מכיר את התחושה של - "מה, כבר עברו שמונה שעות?" אחרי משחק ארוך, או ההפתעה כשפתאום רואים את השמש מתחילה לעלות במזרח והמשפט הנצחי "פאק, אני צריך לקום עוד חצי שעה".... מה מאיתנו לא נכשל במבחנים, נרדם בשיעורים, מאוחר יותר בחייו נרדם בשמירות או במשרד, וכל זה בגלל משחק קטן ודי ישן שנקרא Heroes of Might and Magic. אך אבוי, בעוד משחקים 1-3 בסדרה הצליחו מאד, המשחק הרביעי בסדרה היה כשלון חרוץ ושלח את חברת 3DO, שפיתחה והפיצה את המשחק מימיו הראשונים - לגן העדן לחברות היי-טק כושלות. היה נראה שהסדרה אבודה, עד שפתאום לפני בערך שנה וקצת גילינו שחברה רוסית בשם Nival Interactive רכשה את זכויות המשחק ממה שנשאר מ- 3DO, ובתמיכתה של המפיצה Ubisoft החלה לפתח את המשחק החמישי בסדרה. שנה חלפה לה בדאגה רבה וחרושות שמועות - האם הרוסים יצליחו לשחזר את התהילה של הסדרה הישנה ולהחזיר אותה לימי הזהב שלה? האתגר העיקרי כמובן הוא להתאים את המשחק לטכנולוגיות הנוכחיות בשוק. כל משחקי הירוז (מלבד 4 שלא נחשב כלכך) היו דו ממדיים, ולהוציא משחק דו ממדי היום זה בזבוז של ביטים. המעריצים של הסדרה דאגו גם מכך שחברה אחרת מפתחת את המשחק ולא החברה המקורית - 3DO, אבל אחרי מה ש- 3DO עשו להירוז 4, ההנחה היתה שיותר גרוע זה לא יכול להיות. לפני כמה חודשים התחילו לטפטף לאינטרנט תמונות וסרטונים מהמשחק, והעולם הוכה בתדהמה. זה היה מהמם! לפני כחודש שוחררה ברשת גרסת בטא פתוחה (בערך) של המשחק - והירוז 5 יכנס להסטוריה בתור המשחק הראשון (או לפחות הראשון הנחשב) שהציע לשחקנים לצפות בשלבים מוקדמים של המשחק ולהשתתף בתהליך שיפור המשחק. חברת Nival אמרו שהם רוכשים כלכך הרבה כבוד לסדרה ולמורשת שלה, שחשוב להם שדווקא המעריצים הישנים של הסדרה יהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות בפיתוח המשחק. וכך אכן לאחר שהגרסה יצאה לאינטרנט, המעריצים זעמו שיש בעיות של איזון בין הצבאות (כלומר שיש יחידות הרבה יותר חזקות מיחידות אחרות באותה רמה), ששדה הקרב קטן מדי, ועוד כל מיני טענות נכונות אחרות, אך טענתם העיקרית של המעריצים היתה שאם המשחק באמת יצא באמצע חודש מרץ כפי שתוכנן בהתחלה, אין שום סיכוי שהחברה תצליח לפתור את כל הבעיות עד אז - ובכך התחיל קמפיין רחב היקף לשכנע את Nival ו- Ubisoft לדחות את תאריך השחרור על מנת לאפשר למפתחים להשקיע יותר זמן בתיקון בעיות. הקמפיין צלח, ותאריך ההשקה נדחה בכחודשיים-שלושה, וניוואל הוכיחו שוב שהם קשובים למעריצים ושבאמת אכפת להם. הבטא היא בטא חצי פתוחה, כלומר - אפשר להוריד אותה באופן חוקי לגמרי, אבל צריך קוד כניסה בשביל להשתמש בה, ואת הקוד אפשר היה לקבל אחרי הרשמה (חינם) באתר Ubisoft (בינתיים ההרשמה נסגרה). יצא לי לשחק בבטא הרבה (בכל 2 המפות שלה!) ועלי לציין שאם לפני כן התרגשתי מבואו של המשחק, כעת אני בכלל חסר סבלנות. יש עוד הרבה באגים, כמו תמונות חסרות, כפתורים לא פעילים, באגים תפעוליים וסאונד בעייתי, אבל המשחק עצמו עובר בבטא בצורה נהדרת, ורואים ש- Nival מצאו את האיזון הנכון בין נאמנות למקור לבין חדשניות (יש אפילו שטוענים שהם יותר מדי נאמנים למקור, ושהמשחק לא מחדש כלום מלבד גרפיקה מהממת וממשק תלת ממדי מלא). הערים במשחק מדהימות, ואפשר להסתובב בהן בתלת ממד מלא - כשכל מבנה שמוסיפים נראה גם כשיוצאים מהעיר. המפות תלת ממדיות והשליטה בהן הרבה יותר טבעית ופשוטה ממה שחשבתי שיהיה, הקרבות תלת ממדיים אך עדיין פרונטלים (כמו בהירוז 3), והפתרון המאד פשוט הוא שהמבט הוא מבט צד כמו במשחקים קודמים, ובעת התקפה המצלמה מתמקדת על ההתקפה עצמה, מה שמפיג את השעמום והלקוניות בהן לקו הקרבות במשחקים קודמים. דרך אגב הגרפיקה בקרבות היא מאד מדוקדקת ופשוט מרהיבה, ורק בשבילה שווה לחכות למשחק. אחת הבעיות אותן ציינו המעריצים היא ששדה הקרב קטן מדי. שדה הקרב מבוסס משבצות (כמעט כמו בשחמט) כשהתזוזה היא על אותן משבצות, ויחידות גדולות יותר תופסות יותר משבצות (2 על 2). הבעיה היא ששדה הקרב כלכך קטן, שאין מקום לכל היחידות, והקרבות נראים צפופים. אחרי תלונות רבות ואחרי שנראה היה שזה לא יקרה, ניוואל הודיעו כי הם השתכנעו מטענות המעריצים (בפעם השלישית), ושהם יגדילו את שדה הקרב בגרסה הסופית. בגדול - נראה שהכבוד חזר לסדרת Heroes. אני מצפה בכליון עיניים לגרסה הסופית, ובינתיים ממשיך להתעלל בשתי המפות היחידות שיש בבטא ולמצות אותן עד תום. אולי אני אמצא כמה באגים חדשים על הדרך (בינתיים מצאתי רק אחד). תמונות מסך נוספות מהמשחק תוכלו למצוא באתר הרשמי. יום טוב לכולם, -אלעד