עבודת שורשים

שושי @:-)

New member
עבודת שורשים

ביתי הגיע לגיל שצריך להכין עבודת שורשים (איך היא גדלה ככ מהר?)
OK מתמודדים ואפילו בצורה יפה וטובה משני הכיוונים
אבל תמיד אשמח לשמוע עוד תובנות למקרה שפספסתי
מי מתחילה?
 

יסמין@

New member
קודם כל

האם בתך ביקשה את עזרתך בהכנת העבודה? אם לא, אז שתכתוב אותה לפי הבנתה.
אם ביקשה את עזרתך - מה בדיוק היא ביקשה? נסי לסייע לה בדיוק לפי מה שהיא מבקשת.
היא יכולה להחליט מה לכתוב ומה לא לכתוב. אם היא רוצה את עצתך - תני לה עצות לפי הבנתך. אם היא רוצה עזרה יותר מעשית (למשל לחפש חומרים בגוגל, באלבומים המשפחתיים וכו') - עזרי לה.

בקיצור, הסיוע צריך להיות לפי הצרכים האינדיבידואליים והספציפיים של בתך.

בהצלחה!
 

יסמין@

New member
מדובר

בשיעורי בית של הילדות/ים. ולכן במקרה של השואלת השבתי שתלוי אם הבת רוצה עזרה או לא, ואיזה סוג של עזרה היא רוצה.
 
נושא באמת קצת טעון שלא פעם חשבתי עליו

עבודת שורשים בהחלט עלולה להוות סוג של "תיק" עם ילדים מאומצים מהסיבה שלא תמיד היא מגיעה בזמן שנכון ונוח לילד להתעסק עם עברו או להחליט שלא להתעסק איתו.
בעיני זה עלול לכפות על הילד התמודדות שלא תמיד נכונה לו מבחינת הזמן.

בניגוד ליסמין אני ממש חושבת שנחוצה פה עזרה רגשית של ההורים, גם כשהילד כביכול מסתדר לבד, כי בגלל האימוץ הנושא טעון מאד.

מחד כמובן כל ילד יכול לכאורה לבחור עם לעסוק במשפחתו המאמצת, בשורשיו הביולוגיים (רק באופן מאד כללי כמובן, ארץ מוצא וכו) או בשניהם.
אך מאידך זה מציב בעיות זהות קשות שלא תמיד ילד בגיל הזה נכון רגשית לעסוק בהן.
גם ילד שהנושא לא טעון עבורו, ורוצה למשל לעשות חקר על משפחתו הביולוגית, לא יכול כמובן כי לא הגיע עדיין לגיל 18 שבו אפשר או שאי אפשר להתחקות אחריהם.
מורכב מורכב מאד.

גם בחירה לעסוק רק במשפחה המאמצת היא טעונה. והרי חלק משורשיו של הילד אינם במשפחה הזו. כך שבעיני בכל בחירה יש סוג של כאב או אובדן פוטנציאלי.

אוי, מה שעוד מחכה לנו בהמשך...

בכל אופן שולחת לכם חיבוק גדול ומקווה שיחד תצלחו את המכשול הזה בהנאה ובשלום
 

יסמין@

New member
לא כתבתי

שלא צריך עזרה. כתבתי שצריך לעזור במה שצריך, ולא להוסיף עניינים שהילדים/ות עדיין לא מתעסקים איתם. למשל מה שכתבת
"גם בחירה לעסוק רק במשפחה המאמצת היא טעונה. והרי חלק משורשיו של הילד אינם במשפחה הזו. כך שבעיני בכל בחירה יש סוג של כאב או אובדן פוטנציאלי."
את זה כתבת מנקודת המבט של אישה בוגרת. את בטוחה שכל ילד וילדה בכיתה ז' מרגישים וחושבים כך?
כדאי להיזהר לא להשליך על הילדים/ות השקפה בוגרת. ולכך התכוונתי: לעזור לפי הצרכים של הילד/ה ולא לפי הצרכים של האימא...
 

fannyd

New member
עבודת שורשים

עבודה אחת הייתה לפני ארבע שנים. מהלך הכתיבה התאים לבת הגדולה. השנה, כנראה אחרי חנוכה, נחזור לזה עם הבת הצעירה ואני מניחה שמהלך הכתיבה יהיה שונה, תואם את אופייה וצרכיה. בבית הספר שלנו מקבלים דף הנחיות מפורט. עם זאת כל אחד יכול לקחת את העבודה למקום שירצה. לא מקריאים את העבודות, רק מציגים בערב מסכם, בד"כ צפייה בהצגה דידקטית. אישית חושבת שהגיל לא מתאים, לא רק עבור מאומצים. יש במשפחות הרבה דברים לא פשוטים בלשון המעטה שהעבודה הזאת פותחת גם מבלי שבפועל הדבר יבוא לידי ביטוי בכתב.
 

KallaGLP

New member
בעיניי זו סתם מטלה מעצבנת.

לדעתי משפחה זה עניין פרטי ולא משהו שהוא מעניינו של בית הספר.
 

fannyd

New member
גם אני וגם מורים שאני מכירה מסכימים אתך

אבל המטלה הזאת חובה ומכאן הברירה בידי ההורים, או לצאת ידי חובה או לצקת לזה את התכנים שהם רוצים להעביר לילדיהם. אצלנו יצא ספר משפחה שהבת מאד מחוברת אליו וישמר בדיוק כמו ספר האימוץ שכתבתי.
 

KallaGLP

New member
לא עניין של לצאת ידי חובה

אבל כן - הספיק לי פעם אחת עם הבכור. אין לי כוונה להתחיל שוב הכל מאפס.
 

יסמין@

New member
ממה שאני יודעת,

ברוב המקרים שיש כמה ילדים/ות, פשוט מעתיקים את העבודה שוב ושוב, אולי בשינויים קלים או בתוספות כלשהן. סוף סוף, מדובר באותה משפחה
 

KallaGLP

New member
בדיוק.

בהחלט יש צורך בשינויים, תוספות והתאמות אישיות, אך מבחינת הבסיס - אין ספק שאין טעם להכין את אותה העבודה 4 פעמים (במקרה שלי).
 

יסמין@

New member
מסכימה עם שתיכן!

אני פשוט בוחרת להיות פרגמטית
כלומר, באופן עקרוני מסכימה שזו עבודה מורכבת, רגישה, שעלולה לעורר כל מיני רגשות וכו' במשפחות רבות ושונות (למשל, משפחה שבה ההורים התגרשו, או אחד מההורים מת, או אחד מההורים עזב ונעלם ועוד המון המון קומבינציות אפשריות)
אבל, זו עבודה שניתנת כבר הרבה שנים בכיתות ז'. כלומר, זו עובדה ואין בחירה בנושא זה. הבחירה היחידה היא: איך להתייחס, איך להגיב.

ולכן, לדעתי, כדאי להגיב בצורה פרגמטית ולהתייחס לכך בצורה עניינית: זו עבודה עיונית שיש להגיש, חלק משיעורי הבית. לא יותר ולא פחות. וככל שאנו ההורים נקרין זאת, כך יקבלו זאת הילדות/ים.

לשמחתי, בבית הספר של בתי התייחסו לכך בצורה פשוטה. בתחילת השנה חולק דף עם הוראות מאוד מפורטות, אבל היה ברור שאפשר להחליט מה להדגיש ולהבליט ומה לא, למה להתייחס בהרחבה ולמה בכלל לא להתייחס. העבודות הוגשו למורה, רק היא קראה אותן, והיא החזירה אותן בתוספת הערה (לא ציון). ובתעודה הייתה רובריקה שהתייחסה לעבודה ושם כתבה המורה הערה (שוב, לא ציון).
 
בשנה שעברה הכינה אחייניתי (ילדה מאומצת) את

עבודת השורשים שלה עם אחותי. כל הנאמר כאן בענין העבודה מנוגד לחלוטין לתחושתי.העבודה יצאה מקסימה והיא קיבלה משוב מפרגן ומפורט מהמורה. העבודה נתנה לה אפשרות להצצה למשפחת הורי המנוחים, אותם לא הכירו וכמובן לסבא ולסבתא שלה ולמשפחתם העניפה שנספו כולם בשואה.
אחותי אמרה שהעבודה, עבורה, היתה כתיבת הסטוריה משפחתית. זה היה חשוב במיוחד לאור היותנו משפחה קטנה במיוחד. תהליך העבודה היווה הזדמנות לשיחות על ידותה של אחותי וילדותי ועוד פרטים, שבחיי היום יום לא תמיד נותנים עליהם את הדעת. התהתיל איפשר הצצה וחיטוט בתצלומים משפחתיים, שזמן רב לא זכו לעיון. העבודה גם שילבה מסמכים נדירים מתקופת השואה שאחותי ואני גילינו בארכיונים אודות הורינו. נדמה לי שגם אחותי וגם בתה יצאו נשכרות מהענין. אני הייתי בעיקר צופה מהצד והתהליך ריגש אותי מאד.
 

KallaGLP

New member
זה מקסים וכיף לקרוא, אבל אפשר לדמיין לרגע

שיש ילדים שאחד ההורים/קרובים שלהם, נגיד, ישב בכלא, או שהוריו חוו או נמצאים בתהליך של גירושים מכוערים, או שיש בעיה ביחסים בין הילד ואחד ההורים או שניהם, שאחד ההורים עזב וזנח את הילד וכו'. לא לכולם נעים חספר את הסיפור המשפחתי שלהם ולחלוק אותו עם אנשים זרים, כמו מורים בבית ספר. אני בהחלט בעד שיחות עם ילדים על המשפחה המורחבת שלהם ועל עברה, אם הילד מתעניין ומוכן לכך, אין כל מניעה לעשות זאת במסגרת משפחתית, כולל עץ משפחתי, תמונות, סיפורים וכל דבר אחר הקשור לעניין, אבל לא מבינה למה חובה להוציא את זה החוצה.
 

יסמין@

New member
ומשום שמדובר בסך הכל

בשיעורי בית - לא חייבים לכתוב את האמת ובוודאי לא את כל האמת. והרי גם אי אפשר לכתוב ממש הכל - בכל זאת מדובר בעבודה בעלת מספר דפים מוגבלים. אז ממילא אפשר להתמקד ולהדגיש מה שרוצים, ולכתוב בקיצור או לא לכתוב על מה שלא רוצים.
 

KallaGLP

New member
זה לא כזה פשוט

אם האנשים והאירועים שבהם מדובר מרכזיים בחיי הילד.
 

יסמין@

New member
ברור שזה לא פשוט מבחינה רגשית

אבל מבחינת הכתיבה העובדתית אפשר לכתוב מה שרוצים ולהשמיט מה שלא רוצים
אשתמש בדוגמאות שהבאת: "יש ילדים שאחד ההורים/קרובים שלהם, נגיד, ישב בכלא, או שהוריו חוו או נמצאים בתהליך של גירושים מכוערים, או שיש בעיה ביחסים בין הילד ואחד ההורים או שניהם, שאחד ההורים עזב וזנח את הילד"
בעבודה אפשר לכתוב את הפרטים הבסיסיים של ההורים, וממש לא חייבים לציין שהאבא ישב או יושב בבית סוהר, או שההורים מצויים בתהליך של גירושים או שכבר התגרשו, או שאחד מההורים עזב וכו'. הרי אין הכרח לכתוב פרטים אלו, והמורה גם לא תמיד יודעת וגם אם היא יודעת היא לא תעיר הערה כגון: מדוע לא כתבת בעבודה שאבא שלך יושב בבית סוהר.
 
למעלה