עד כמה לדעתכם יש לשלב בסיפורים נושאים "קשים"?

*שני תיאורים*

במקום לתקן שגיאת כתיב, מחקתי חצי פוסט

&nbsp
ושוב - התיאור השני היותר "גרפי" עלול להיות מיותר בהקשר אחד (בסדר, אוהד השוטר מצא גופה של נעדרת שהתאבדה, בעקבות תלונות שכנים על ריח - ומפה נעבור לקורות החיים שלה ונגלה מה הביא אותנו לסיום הטרגי), או חשוב בהקשר אחר (אולי היא נרצחה? ואז יש משמעות לחרטה של הרגע האחרון? אולי היא שמאלית, כך שבעיטה ברגל ה"נכונה" היתה מעיפה את השרפרף ימינה?)
 
הממ. תודה. מסתבר שאני חוששת לשווא.

הסיפור ה"קשה" לעולם לא יפורסם, כמובן. ועדיין-מה שחששתי ממנו נע בין התיאור השני לשלישי.
מוזמנים להמשיך בדיון התיאורטי המרתק! (באמת מרתק)
 

g l o r y

New member
מוסיפה את שני הגרוש שלי...

באיחור, כי מבחנים. תנחשו מה אני עושה עכשיו במקום ללמוד

לדעתי יש לדברים האלה מקום.
מהו סיפור, אחרי הכל? מה גורם לנו לקרוא? מה מושך אונתו בעלילה? דמות שיש לה חיים מושלמים ונפלאים היא לא דמות שתעניין אותנו, נכון?
השאלה הבסיסית היא לאיזה קהל את כותבת.
אם הכתיבה היא לילדים, אני עדיין חושבת שיש לדברים הללו מקום. הם חלק מהמציאות. אבל הנגיעה בהם צריכה להיות רכה ככל הניתן ואחראית. ישנה ספרות ילדים שנוגעת במוות, אובדן, מחלות נפש ומחלות פיזיות, משום שזו דרך להכירלילדים את הנושא כדי שיוכלו להתמודד איתו. כמו הספר שהורים קונים לילד שעומד להיות לו אח קטן, ישנם ספרים על מות קרובים. אני מניחה שילד שצריך להתמודד עם מחלת נפש במשפחה יוכל לקבל ערך מוסף מספר שנוגע בנושא בצורה אחראית. בשלב מסויים בחיי עבדתי בחנות ספרים והורים באו לבקש ספריםלילדים בכל מיני נושאים שיפתיעו אותך. יפתיע אותך אפילו יותר לדעת שיש ספרים שנכתבו במיוחד על הנושאים הללו והמוכרים יודעים להמליץ עליהם.

אם את כותבת לנוער, יש מקום רב יותר לדבר על נושאים כאלו. נוער נחשף לעיתים בחייו שלו לגילויים חדשים על עצמו או למציאות שהיא קשה. בגילאים הללו הם יוכלו לשאוב נחמה מהזדהות עם דמות שעוברת את אותם קשיים כמותם אפילו אם הקשיים לא קונבנציונליים. כמובן, לא כל כתיבה של נושאים כאלה לנוער נועדה לעזור. בגילאים כאלה ניתן לכתוב על הנושאים הללו גם כאפקטים פסיכולוגיים סיפוריים אם עושים זאת בצורה אחראית. הצורה הטובה ביותר של מודרציה בעניין היא אזהרת טריגרים אם היא דרושה.

אבל אני חושבת שהקהל העיקרי אליו כותבים נושאים כאלו הוא מבוגרים. עכשיו, מבוגרים אמורים להיות מסוגלים להפעיל שיקול דעת. אם התיאורים גרפיים במיוחד אזהרה תעשה את רוב העבודה ולא נדרש יותר מזה.

הגבול, לדעתי, עובר היכן שאת מעבירה אותו. את תפסיקי לכתוב היכן שמפסיק להיות לך נוח ונכון לכתוב, ומישהו אחר יפסיק לקרוא היכן שמפריע לו לקרוא. זה נכוןשלא הייתי שולחת סיפור לתחרות בנושאים כאלו אם התיאורים הם גרפיים, אלא אם הנושא או קהל התחרות הוא קהל יעד נכון לנושאים כאלו. אבל באופן כללי לא הייתי נמנעת מלכתוב.

כבר ניהלתי כאן דיוניםם בעבר על כתיבה בנושאים כמו מין, אלימות והתעללות. אני לא מפחדת לכתוב עליהם, אבל מפריע לי שהסביבה הקרובה תדע שכתבתי עליהם. כבר אמרתי בעבר שאני דתיה והעליתי את החשש שהחברה בה אני חיה תקיא אותי מתוכה אם תדע שאני כותבת ספרות שמדורגת M.
זה מאבק, אני מודה. הפסיכולוגיה שנובעת מיחסים לא בריאים, ממאבקי שליטה והתמכרות, ממוות וסבל, היא חומר נהדר לכתיבה שמניעה את הרגש. היא סבוכה ולכן היא נהדרת. פסיכולוגיה של דמויות היא דבר שמרתק אותי. העולם שבו אני כותבת בדרך כלל הוא עולם פנטזיה ימיבייניימי, יש שיאמרו טיפוסי, שמאוכלס בגרסאות שלי לגזעים יותר ופחות מיינסטרימיים וכאלה שאני בניתי. הוא אפל ובפלח הזמן שאני כותבת, סובל ממגיפה קשה של עבדות, שנדרשת בגלל העלילה שבניתי וסיפור העולם. עבדות היא דבר נורא. היא מוציאה את הגוונים הכעורים ביותר מהאנושות והפסאודו אנושות. יש בה את הפוטנציא להפוך אנשים למפלצות. אבל, מתוך הביצה הזאת, עולה גם הפוטציאל ההפוך. יש אנשים שבשעת מבחן כזאת יצמחו להיות יותר משהיו במקור. יש בתופעה הזו אור וחושך שאני חוקרת מכל הצדדים והפנים. אבל בתוך כך אני צריכה לכתוב על נושאים כבדים ובעלי פוטנציאל פוגעני.
התעללות במבוגרים וילדים.
התעללות מינית במבוגרים וילדים.
יחסי שליטה.
מוות בכל הגילאים
זנות בכל הגילאים
החפצה של בני אדם
התמכרות לחומרים
סוגים מסוגים שונים של ניצול
והרשימה עוד ארוכה. כל נושא כזה הוא מוקש שצריך לטפל בו בזהירות ואני חייבת לציין, לו לא הייתי כותבת באנגלית, שפה שרוב מכרי לא טורחים לקרוא בה, ייתכן והייתי נמנעת מלכתוב דברים מסויימים. בחלק מהנושאים אני נמנעת מלגעת בצורה נרחבת או נוגעת בצורה מרוככת, משום שאלה הקווים האדומים שקבעתי לעצמי. אבל אני חושבת שסופר צריך לדעת לכתוב כל דבר, לאתגר את עצמו לכתוב אפילו את מה שמפריע לו. הקרב שאני מנהלת עם עצמי הוא הקרב של "מה יחשבו עלי". הפחד שאם אני כותבת על נושא מסויים, הוא ייוחס אלי בדרך זו או אחרת. "אם היא כותבת על אונס היא קרבן" "אם הוא כותב על אונס אולי הוא טורף" (סליחה על הסטריאוטיפים המגדריים, אני יודעת שזה גם הפוך אבל הבאתי אז הדעה הרווחת)
זה לא משנה כמה פעמים אני אומר לעצמי שזה לא ככה, המאבק הזה עדיין יתנהל בתוך ראשי. אבל אני כותבת. אפילו אם זה למגירה, אני כותבת. כי חשוב לי לאתגר את עצמי. חשוב לי להוכיח לעצמי שאני יכולה לכתוב כל דמות, אפילו כזו שאני מתעבת. כי זה מה שהופך סיפור למעניין. לא פחות מפרוטגוניסט טוב, אנטגוניסט טוב הוא מה שעושה סיפור. ואם בשלב מסויים לא בטוח מי מהם הוא מי, אפילו יותר טוב. אני אוהבת לכתוב בגוונים של אפור. אין טוב ורע מוחלט. אין שחור ולבן.
זא תכתבי. אפילו אם זה לא תלחרות. אפילו אם זה רק לעצמך. תכתבי. אולי יום אחד תחליטי שאת מוכנה לחלוק את הכתיבה הזו עם העולם. אולי לא. אבל קודם כל שיהיה כתוב.
 
הידד! גם אני עושה במקום ללמוד!

אם כי טכנית אני עובדת כרגע, אז...
איזה כיף זה בייביסיטינג

למי אני כותבת? בעיקר למגירה. או למחשב, ליתר דיוק. ואין להם שום בעיה עם כלום!
בכל מקרה אני אכתוב את זה. השאלה היא יותר בקטע של סדר עדיפויות-אני עובדת על כ-6 סיפורים במקביל, אז באופן סביר אני ארכז כוחות יותר בסיפור שבאמת יש לו פוטנציאל לצאת החוצה ו"לעשות משו".
אז יש לי סיפור-שמצד אחד אני חושבת שחשוב להוציא אותה החוצה. ומצד שני-אני פוחדת להיות מזוהה איתו. אם היה אפשר לכתוב בעילום שם זה היה אחלה

&nbsp
וואו! מסתבר שיש כאן יותר דתיים משחשבתי!
 

g l o r y

New member
גם אני הייתי מופתעת

מכמות הדתיים שיש כאן. אבל מסתבר שיש הרבה בנישה. בעיקרון אפשר לכתוב בעילום שם. קוראים לזה שם עט. אבל אם הספר מצליח זה הופך למסובך יותר...
 
מה, אבל זה הכי מעניין

להתעלל בדמויות זה הרי הכיף הגדול מכל (בניגוד לאנשים אמיתיים, הן לא משאירות כתמי דם על השטיח שלך ואת לא צריכה לחשוש שהשכנים ישמעו את הצרחות ויזמינו משטרה).
מתי לא לכתוב? טוב, את חייבת להבין בנושאים האלה לפני שאת מעלה אותם על הכתב, אחרת זה יכול לצאת פשוט מגוחך. יש לי חברה טובה שסבלה מדכאון והפרעות אכילה (סובלת. זה סוג של מצב כרוני, אתה פשוט מחזיק את עצמך מאוזן), ואני יכולה לומר לך, גם כשאת חושבת שאת יודעת - את לא יודעת.
חשוב לדעת כשכותבים משהו. לא משנה מה.

נ.ב
לגבי צנזור - תלוי לאיזו שכבת גיל את מייעדת את הספר, כמובן. אבל למה לייעד לשכבת גיל מראש? תכתבי את הספר טוב, ומה זה משנה לך כמה שערות שיבה/שערות ביצים יהיו לאנשים שיקראו אותו?

נ.ב 2
אני חוששת להיחשף בשמי ובפניי עם כל דבר שאני כותבת בערך (בפניי אני חוששת להיחשף גם באופן כללי. הן לא נעימות במיוחד לעין). אבל זה או שאת שלמה עם הכתיבה שלך או שלא. ז"א, כשתתחילי לכתוב כדי לרצות את הקורא (ולרצות את עצמך בקטע של לא לחשוף את עצמך יותר מדי בפני הקורא) יהיה לך קשה מאוד להגדיר היכן עובר הגבול, ומהר מאוד תמצאי את עצמך כותבת לא מתוך נאמנות לכתיבה ולמוזה ולערכים נעלים בסגנון, אלא כתיבה מכוונת-פרסום. קשה לי לדמיין דבר איכסי מזה.
מה שאני עושה כדי להימנע מהעניין הוא פשוט לא לפרסם. אם זאת לא אופציה בשבילך, פשוט תנסי להתגבר.
 
למעלה