עמוד השדרה
New member
המונופול על התחבורה הציבורית בישראל הוא של משרד התחבורה ושלו
בלבד.
החברות (אגב, גם דן היא חברה פרטית וגם אגד, אם עדיין לא הפכה פורמלית לחברה, היא גוף פרטי) עצמן הן מוציאות לפועל של ההגדרות המוכתבות ממשרד התחבורה.
ולכן אין כאן שום הפרטה וגם כאשר נלקחים קווים מאגד או מדן לחברות אחרות, הקווים נשארים תחת קביעת המונופול הממשלתי.
הפרטה בתחבורה הציבורית בישראל תהיה רק כאשר סמכויות התכנון, ההגדרה, השליטה ואופן הביצוע יוצאו ממשרד התחבורה לגופים מבוזרים.
המונופול על התחבורה הציבורית בישראל הוא של משרד התחבורה ושלוזו הפרטה ללא היתרונות של יזמות או חדשנות פרטית.
 
אותה השיטה שימשה להפרטת הרכבות בבריטניה כעשור לפני שהיא הגיעה לארץ, והחיסרון הבולט ביותר שלה הוא שהמפעילה חסרת יכולת להרחיב את שירותיה, ולכן האופציה היחידה שלה להרוויח היא לצמצם. באנגלית קוראים למונופול של חברה פרטית אחת Thiefdom - מילה שמבטאת הכלאה בין ממלכה לגניבה מונופוליסטית מהלקוחות השבויים.
 
לו ההפרטה בארץ היתה לחברות יזמיות (אולי עם תנאי מינימום לקווים פחות יעילים כחלק מאזור ההפעלה) הן היו יכולות ליזום למשל קווים לאזורי התעשייה השונים שתמיד שומעים כמה הם קרובים ברכב אך רחוקים בתח"צ (במיוחד בין שתי רשויות שכנות), או על תושבי פרבר כלשהו שמעדיפים את חברה X על פני חברה Y בגלל השירות העדיף (הרי לא תשמע על פרבר שיש בו רק סופרמרקט של חברה אחת...).
 
מבחינת הנוסע שחייב לעלות על מה שמגיע אין הגדל גדול בין המונופול הפרטי למונופול ההיסתדרות / קואופרטיבי וחבל.
בלבד.
החברות (אגב, גם דן היא חברה פרטית וגם אגד, אם עדיין לא הפכה פורמלית לחברה, היא גוף פרטי) עצמן הן מוציאות לפועל של ההגדרות המוכתבות ממשרד התחבורה.
ולכן אין כאן שום הפרטה וגם כאשר נלקחים קווים מאגד או מדן לחברות אחרות, הקווים נשארים תחת קביעת המונופול הממשלתי.
הפרטה בתחבורה הציבורית בישראל תהיה רק כאשר סמכויות התכנון, ההגדרה, השליטה ואופן הביצוע יוצאו ממשרד התחבורה לגופים מבוזרים.