עוד כמה מילים על כבלים

עוד כמה מילים על כבלים

כידוע לכולכם, כבלים הינו נושא כאוב והדיונים עליהם הם בלי פוסקים. בין האודיופילים ישנן כל מיני אמונות וודו, המתייחסות לאיכות הכבלים והשפעתה על מה שהמערכת מוציאה (או מפיקה).
ידועה האימרה כי החוליה החלשה בשרשרת הסיגנל, היא הקובעת את איכותו הסופית של השמע. לכן, יהיה הכבל עשוי יהלומים, זהב או פלטינה, בסופו של דבר מי שיקבע את איכות הסאונד במערכת היא או הוא, האופן שבו הוקלט מקור המוזיקה. בדרך כלל מקור המוזיקה מוקלט באולפנים מקצועיים, הנותנים חשיבות עליונה לאיכות ההקלטה ויחד עם זאת, לא נעשה כל שימוש בכבלים איזוטריים בעלי שמות מפוצצים ותכונות מהירח (או, אולי מהמאדים?). כל אולפני ההקלטה, ללא יוצא מן הכלל, משתמשים בכבלים סטנדרטיים, ברובם, אפילו נרכשים מיצרנים גנריים. אני מבקש לצרף מאמר שנכתב ע,י הצוות הטכני של חנות האודיו האינטרנטית Sweetwater, המביא הסברים קצרים על מושגים השגורים בין משתמשי האודיו המקצועיים:
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
קצת חולק על הקביעה לגבי אולפנים, שהרי רבים הופכים ביתיים

כאשר אומנים ואפילו הבינוניים יחסית בתחום המוסיקה הפופולארית
מחליטים להקים לעצמם אולפן ביתי, המשאבים לא תמיד מחולקים נכון.
הסיבה שמוכרים להם כמו לאודיופייל המצוי מגוון מוצרים כולל כבלים
ובהינתן שהאולפן קטן גם תוספת לכבלים או שאר וודו לא עוברת בחינה
מעמיקה..לפעמים יעדיפו ציוד וינטאג׳ במחיר מפולפל על טכנולוגיה מתקדמת
החל במגבר המיקרופון עד לאפקטים שניתן לבצע במודול של תוכנה במקום
ב׳ברזלים׳ ישנים. הפסיכולוגיה לקנות ביוקר עובדת ובועטת..
 
אולפנים ביתיים וכבלים

אני, כמובן, לא מכיר את כל האולפנים הביתיים, אך מתוך התכתבויות בפייסבוק, בפורום של אולפנים ביתיים, אני למד כי גם הם לא "רצים לקנות" כבלי וודו. בדרך כלל, מעדיפים ציוד משוכלל יותר - מוניטורים, אינטרפייסים, מחשבים שקטים, מיקרופונים וטיפול אקוסטי. הכבלים, בדרך כלל, לא תופסים מקום בשיקולי העלות (הרי טכנאי הקלטות יעדיף מיקרופון קונדנסר טוב, על פני כבל רמקול, העולה, כמעט כפול)....
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
אבל אני כן מכיר מלפני כמה שנים ובלי לנקוב בשמות

בהינתן שעיקר עיסוקם הוא האומנות המוסיקה שירה ונגינה
מוכרים להם וודו ומציאות..גם חלק מהמוכרים עצמם יותר סוחרים מטכנוקרטים..
הם אוהבים ״לשמוע כבלים״ כבלי מתח אולי לא במחירים המפוצצים
אבל לא מהסוג הפשוט מאוד. יש גם טרנד של ציוד שמייצרים טכנאים
מקומיים שכביכול מתחרה בחברות מפורסמות..
מיני מגברים אזוטריים
ציוד שפורפרות, ממתגים וכל מיני קופסאות.
 

Ron W

New member
וודקה HDMI

וואן גוך בטעם מלון קניתי במבצע 100 ש״ח (מתוקה מדי)
 
כבלי HDMI

דוקא בכבלי HDMI יש משמעות לאיכות הכבל, הבאה לביטוי במחירו. מסתבר כי כבלים אלו מגיבים מאד על איכות הייצור שלהם ונתקלתי בכבלים כאלו שבאורך 3 מטר כבר מעבירים את המידע בצורה מגמגמת (וכמוןבן, שאני לא מתכוון ל"פותחים את הסאונד ונותנים "תמונת במה" טובה או לא טובה), בעוד שכבר באותו אורך, מיצרן אחר, מעביר את הסיגנל בצורה טובה. אולם, בכל מקרה, אין כל הצדקה לכבל שיעלה אלפי שקלים. מי שמוכר כבל HDMI במחיר העולה על כמה עשרות שקלים, הוא, או נוכל, או שהקונה טיפש.
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ככל שהבנתי מגעת, כבל HDMI מעביר אותות דיגיטליים.
אז או שהוא כן מעביר או שלא. אין כאן "אמצע" של מעביר "בערך".
ואם לא כל האותות יעברו, תתקבלנה משבצות בתמונה או "חורים" בשמע.
אז... כבל סביר יעשה את העבודה, ולא צריך להשתולל ולחפש צופויי זהב וכיו"ב.
כבל שיעביר את האות המלא הוא כבל תקין ובזה זה נגמר.
 
הסבר קטן על אותות דיגיטאליים

אות דיגיטאלי בנוי משני מצבי מתח. "1" לוגי ו- "0" לוגי. באופן מעשי, מדובר באות חשמלי מקורב בצורתו לגל ריבועי. ע"מ שההתקן הקולט יוכל "לדעת" מתי האות שווה אפס ומתי שווה אחד, ישנו ערך מסויים הנקרא "סף ההחלטה". בדרך כלל, ערף סף ההחלטה יהיה 45% ו-55%. מה? מה זאת אומרת שני ערכים? ובכן, ע"מ להכיר באות המתקבל שהוא שווה לאפס, ערכו צריך להיות קטן מ-45% מגודלו המכסימאלי של האות. וכדי להכיר באות שהוא "1" לוגי, ערכו צריך להיות גבוה מ- 55%. בצורה זו ניתן להתעלם מ"רעשים" הרוכבים" על האות ואז, גם, ההחלטה היא חד ערכית. אולם, אם האות המגיע להתקן הקולט קרוב מאד ל55% ברמתו הגבוהה או ל45% ברמתו הנמוכה, ייתכן מצב, שעקב רעשים ה"רוכבים" על האות, לא תמיד האות יעבור את סף ההחלטה. זהו מצב של "גימגום" והוא אופייני לכבלים המנחיתים את האות לאורכם. מאחר ומדובר בתדירות, יחסית, גבוהה, אזי נדרשת איכות טובה של הכבל, שלא ינחית את האותות המועברים דרכו לרמה שתתקרב מאד לסף ההחלטה.
זה מה שעושה את ההבדל בין כבל טוב לכבל גרוע.
וכדי שלא יהיה בילבול: אם האות לכל אורך הזמן רחוק מסף ההחלטה, אין כל אפשרות לומר כי יש כבל שמעביר יותר אינפורמציה או פחות אינפורמציה או את האינפורמציה באופן שונה מכבל אחר המעביר את הסיגנלים בהפרדה טובה בין "0"ים ו"1"ים.
במילים אחרות. ייתכן מצב של גימגום. אבל, אם האות עובר כשורה, אין הבדל בין סוגי הכבלים השונים.
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז מא נפקא מינה? אני מבין, שהמקור צריך שיהיה טוב, ויכניס אות
נקי ללא הפרעות, וצריך שהמכשיר שמקבל את האות לא יכניס רעשים משלו.
והכי חשוב, שהכבל יהיה בעל הולכה טובה, וסיכוך נאות, כדי שלא ייקלט רעש מגנטי
מהסביבה. עוד משהו?
 

Ron W

New member
הפרעות בקליטת מידע דיגיטלי מובחנות לא באיכות אלא ברציפות

ספציפית hdmi הוא אות דיפרנציאלי כלומר הנתונים זורמים על
2 גידים שזורים במופע הפוך. האבחנה היא בהפרש המתח ביניהם
כמו גזירת תדר השעון ממיצוע המעברים במישור הזמן.
נשמע מורכב? אכן מעגל הקליטה מורכב ומתוחכם וכולל גם
איזון נקודת המעבר בין 1:0 לפי מבנה הנתונים.
מעבר המידע כולל ספרת תיקון של סיכום מילה דיגטלית להשוואה,
כדי לוודא תקינות.
כנ״ל לבלוק נתונים ומערכת סנכרון נפרדת לביטים מילים ובלוקים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז עדיין: שינויים מהירים שיש לעקוב אחריהם בזמן אמת.
במידה שמתפספס, באות המשבצות...
 

Ron W

New member
משבצות הן מגבלת עיבוד תמונה של הצג או דחיסה בשידור

הפרעות שמקורן בקווי תמסורת מתבטאות בהתנתקויות
של שמע או תמונה. בתפריט טכנאי במקלטים יש חווי ל bit error rate
כשהוא חורג (מיכולת התיקון) השידור הופך מהר מאוד לבלתי ניתן לצפיה
תמונות נתקעות או קופאות והסאונד מושתק.
לשם המחשה כמה כח יש לתמסורת דיגיטלית ומעגלי הפענוח:
לקו הטלפון צליל אופייני ׳חנוק׳ ממגבלות רוחב תדר אנלוגי,
ע״י קדוד דיגיטלי מעבירים על אותם זוג חוטים לאורך עשרות מטרים
או יותר (עד התיבה של בזק) סרטים ב HD עם תיקון שגיאות
אז מי עשה חשבון לכבל hdmi של מטרים ספורים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עדיין לא הבנתי בדיוק "איך זה עובד", אבל גם בבתים, כשאתה רוצה
להעביר סיגנאל מחדר לחדר מבלי שתיפגע האיכות, אתה יכול להפוך את ה-HDMI לסיגנל
שעובר ברשת ולהפוך אותו שוב ל-HDMI וזה עובד למרחקים די מרשימים.
http://www.alon-computers.co.il/ite...UPawaUaKYvgL6Xa0IakcsX2xoC3lEQAvD_BwE#Image_1
אז הקטע של העברת מידע על כבלים של טלפון (באמצעות בזק) או כבל מסוכך
(הוט), נפתר כבר מזמן. ובכל זאת, לבזק יש בעיה להעביר מרשתת למרחקים
גדולים וכשהמרחק מארון הסעף (של בזק) לבתים הוא גדול, המהירות יורדת פלאים.
וגם להוט... יש עדיין בעיה בלהעביר כמות גדולה של ערוצים ובהעברה של 4K.

ועוד דבר מה מעניין. צפיתי ב-2 דגמים של סוני בתכני נטפליקס. בטובה יותר, רואים חלק.
בנחותה יותר, מופיעות פעמים רבות ה"משבצות", ואתה בפירוש רואה, שאיכות התמונה
ירודה יחסית לדגם המתקדם. היות שהאות של נטפליקס דחוס, ידוע, שכאשר
מהירות האינטרנט אינה גבוהה מספיק (לדוגמא), או כאשר יכולת העיבוד של
הטלוויזיה אינה "משהו", התמונה תהפוך מהר מאד ל-SD, ורק כשהמהירות תשתפר,
אתה תזכה לראות HD או 4K.
 

Ron W

New member
על יכולת העיבוד של הצג ציינתי כבר כמקור לפיקסליזציה

קווי תקשורת מנחיתים מהעכבה שלהם ביחס לרמת האות המשודר
בהוט יש מגבירי קו עם הזנת מתח חיצוני. רשת אכן מגדילה טווח
גם כי מתח העבודה גבוה יותר ומעגל השידור והקליטה בפרוטוקול
שונה. על הכל יש בתאוריה גם השהיה של קידוד ופיענוח מתוך חוצץ.
אני זוכר את פיתוח ה adsl הראשוני 4 מגה על נחושת// היה מהפכה.
ההבדל שיש לו מודם מתוחכם מול מעגל פשוט יחסית בממשק hdmi
 
נכון. כפי שאמרתי.

בהעברת אות דיגיטאלי, אין "עיוותים" אך, בהחלט, יכולות להיות הפסקות. אותן הפסקות הן ה"גימגומים" שציינתי.
מנגנון תיקון השגיאה האוטומטי, יכול לתקן ביט פה או ביט שם (בהעברת מידע דיגיטלי, "כל ביט קובע") אבל, אינו יכול לתקן חוסר ממושך של "שרשרת הביטים" מה שיכול לקרות כאשר הסיגנאל המועבר בכבל מתקרב בעוצמתו לערך סף ההחלטה.
אריאל אריאלי
 

EB10000

New member
מה אתה חושב לגבי טענות על JITTER?

שלום

ברור כי יש מנגנון היסטרזיס שמונה רעש ושינוי מצב לא רצוי. חברות הי אנד רבות מוכרות לוודופילים ציוד וכבלים בעשרות אלפי דולרים, כולל כבלים דיגיטאליים בטענה שלמרות החסינות לרעש, יש שגיאות תזמון שמפיעות על איכות הסאונד. חברה נפוצה היא למשל PA AUDIO שפתחה DACים שלטענת מונעים שיאג JITTER ויש חברות כבלים שמוכרות כבלים אקזוטיים בהם אומרים שהם לא מוסיפים JITTER

אני מעולם לא הצלחתי לשמוע הבדלים בין כבלים. הכי הזוי שיצרני הכבלים גם מסמנים כיוון זרימה עי חץ, כאילו שהאלקטרונים במוליך יודעים לקרוא חיצים ולנוע בהתאם...

אגב AUDIOQUEST נחשבת לחברת כבלים הזוהיים שכוללים אפילו משקולות ובידוד ויברציות בחדי שחלילה רעידות של הרמקולים לא יתפשטו דרך הכבל למגבר ומשם דרך הכבל האחר לפטיפון... יש סים במאות אלפי דולרים של סנטיד עם מיטרים שמחזיקים את הכבלים ומונעים אינטאקציה מכנית בין מכשירים מחוברים. ההיתי בשוק בתערוכה בגרמניה מכל ההמצאות ההזויות, ויותר בשוק מזה שאנשים התלהבו וקנו את זה...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כיווני הזרימה הם כנראה דרך להציג פלוס או מינוס, אבל לא בדרך
השגורה והרגילה, אלא בדרך שתייחד את המוצר ההזוי. והלוא לחיבור הקטבים הנכון
יש משמעות, כי אם תצליב קטביות ברמקולים, הדבר יפגע מאד באיכות השמע.
אז לכבל או לרמקול, לא ממש אכפת, אם תבחר לבחור את המוליך ה"מסומן" כפלוס
או כמינוס, והעיקר שתקפיד לשמור על הסדר הזה בכל הרמקולים.
מעבר לזה? יתכן שיש דרכים לבדוק ולהוכיח, שכבל כן או לא מונע JITTER, ואת
זה, העין או האוזן האנושית אולי לא יזהו, אף כי מכשיר המדידה מזהה זאת.
ואם יצרן כלשהו ימצא דרך לשמר אשכי איל באופן שלא יאבדו מגמישותם, ויבחר
להשתמש בהם כמשקולות שימנעו את הויברציה ממוליכי הכבל? מי אתה, שתמנע זאת
מהם או מאלה שמאמינים ל"מדע" ההזוי שלהם?
שיהיה לך אחלה יום!
 
וודופילים

נו. מה חשבתם. אדם יוציא אלפי, ולפעמים עשרות אלפי שקלים על כבלים ואחר כך יודה ש"אין הבדל"? נו, באמת.....
אריאל אריאלי
 
למעלה