שני היתרונות שהזכרת של ההקלטה (הנצחת ביצועים של אמנים שהלכו לעולמם, והנגישות של מוזיקה בכלל ואמנים דגולים בפרט לכל מאזין) ידועים לי ואני בהחלט מכיר בהם. לגבי מה שאמרת על האולמות הגדולים - יש בזה הרבה מן האמת, לכן לטעמי החוויה המוזיקלית במיטבה היא הקאמרית, באולם קטן עם הרכב מצומצם של נגנים. אבל אפילו בהפקת ענק יכול להיות ערך מוסף שנוגע ישירות לחיוניות - המפגש עם הקהל הוא גם בעל ערך. "איכות" המוזיקה במובן הטכני, שאתה מדגיש - והיא זו שאכן במיטבה בהקלטה - פחות חשובה בעיני מהמפגש האישי. הרבה פעמים אתה יכול לשמוע את הפגמים והליקויים בביצוע החי שעדיין יהיה עדיף בעיני על ההקלטה המושלמת כביכול. ד"א ישנם אמנים מעטים שמסרבים להקליט מסיבות אלו, אחד מהם היה הפסנתרן שורה צ'רקסקי למשל. אבל החמור באמת, מעבר לכל אלה - ההקלטה היא אחת התליינים העיקריים של היצירה המוזיקלית. המוזיקה הפכה למצרך, ויהא "מיוצרת" - מלשון ייצור ולא יצירה - לפי דרישת הקהל. לכן, למרות שלכאורה חל גידול מוחלט ועצום במספר מאזיני המוזיקה הקלאסית, הצריכה (כי זו המילה הנכונה בהקשר הזה) היא של מספר מצומצם יחסית של יצירות ומבצעים, ההבנה והענין ביצירה המוזיקלית דווקא פוחתים. לכן, אני ממליץ לכל מי שרוצה לחוות מוזיקה, ללכת לאולם הקונצרטים. החוויה הזו ממילא לא תחליף את המוזיקה המוקלטת שכאמור זמינה הרבה יותר וב"איכות" משובחת, אבל לדעתי היא חיונית. רק באולם תוכל לגעת באמת במוזיקה, כי היא לא רק אוסף הצלילים שמוקלט על הדיסק, היא תקשורת בין בני אדם. ולסיום סיפור להמחשה: בשנות התשעים שמעתי את חגי שחם וארנון ארז מבצעים את הסונטה מס' 3 הידועה של גריג לכינור ולפסנתר - ביצוע מהמם (להערותיך בדבר חסרונותיו הטכניים של הביצוע החי../images/Emo8.gif). בסיום הקונצרט התקיים מפגש עם האמנים, אחד הנוכחים - חתן פרס ישראל - תמה מדוע אינם מקליטים את הביצוע הנפלא הזה. חגי הנבוך גמגם שאין ענין אצל חברות התקליטים. הודיע אותו פרופסור - מנותק לגמרי מהמציאות - שאין לו שום בעיה לגייס את הכסף הנדרש לביצוע ההקלטה עצמה. כמובן, עלות ההקלטה, אפילו באיכות גבוהה, היא בהישג ידו של אדם ממוצע שמתגייס לנושא - אבל מה יעשה איתה? חברת תקליטים צריכה להואיל בטובה להדפיס ולהפיץ את ההקלטה, וזה נעשה על סמך שיקולים מסחריים נטו, כמו "כבר מכרנו השנה 100 טון מוזיקה קאמרית" או "יש לנו כבר כמה ביצועים של הסונטה הזאת" - כלומר אפילו אם אין לאמן שום תביעה כספית, עדיין יתכן שהקלטתו תעלה אבק במרתפים משיקולים כלכליים.