כל העניין הוא יקירי
שהרעיון איננו ברור לי, כי הרב המכובד אינו מדבר ברור. כיצד ייתכן לתלות בליבוביץ את הרעיון שאין מושג כזה "יהדות", כשהוא אומר וחוזר ואומר שוב ושוב מה בדיוק מכונן את המושג הזה (יהדות כדת), ואם נשתמש בניסוח החביב עליו הרי זה "קבלת עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות". כל תפישה דתית שמקבלת את העניין הזה, הרי היא בתוך גבולות הגזרה של היהדות (רבניים, חסידים לשלל ענפיהם, מקובלים, פילוסופים, מוסרניים), ואילו כל תפישה שאינה מקבלת זאת היא מחוץ ליהדות (נצרות, איסלם, שאר עובדי אלילים, רפורמים).
אני צריך ללמד אותך מה אמר הרמב"ם על הרצון ובאיזו נחרצות הוא אמר זאת? להלן מעט מדברי יהודים אחרים:
1) הכל צפוי והרשות נתונה - ר' עקיבא.
2)ואומר אחרי הדברים האלה, כי הבורא אין לו שום הנהגה במעשי בני אדם, ואיננו מכריחם לעבודה ולא למרי. ויש לי אל זה ראיות מדרך המוחש ומדרך השכל וממה שבכתב ושבקבלה. מדרך המוחש, שמצאתי האדם שוער בנפשו, שיוכל לדבר, ויוכל לשתוק, ויוכל לתפוש, ויוכל להניח, ואיננו שוער בכח אחר שימנעהו מחפצו כלל. אין הדבר כי אם שהוא מנהיג טבעו בשכלו, ואם יעשה כן יהיה משכיל, ואם לא יהיה סכל. ומן המושכל כי הראיות כבר תתקיימנה במה שקדם על הפסד היות פעל אחד משני פועלים. ומי שחשב שהבורא מכריח את עבדו על דבר, כבר שם הפעל האחד לשניהם יחד. ועוד שאם היה מכריחו לא היה ענין לצוויו והזהרתו אותו. ועוד אם יהיה מכריחו על פעל לא היה נכון לענשו עליו. ועוד שאם היו בני אדם מוכרחים, היה הגמול ראוי למאמין ולכופר יחד. מפני שכל אחד מהם עשה מה שצוה לו לעשותו. כמו שאם היה חכם משים, אחד משני אומנים לבנות, והשני להרוס, חייב לתת שכר שניהם. ועוד שאם היה האדם מוכרח היתה לו טענה, כי ידע כי האדם לא יוכל לנצח יכלת בוראו, וכאשר יתנצל לפניו הכופר שאיננו יכול להאמין בו, מן הדין שיהיה צדיק במאמרו, והתנצלותו מקובלת. (רס"ג)
3)האדם נברא בצלם אלוהים ויש לו דמיון בזה אל ה' יתברך. האדם שנברא בצלם אלהים יש לו סגולה זאת שהוא ברשות עצמו, כמו ה' יתברך שהוא עושה מה שירצה. וכך האדם יש רשות בידו לעשות מה שירצה והוא בעל בחירה (המהר"ל)
4)הצלם האלהי הוא הבחירה החפשית בלי טבע מכריח רק מרצון ושכל חפשי... רק זאת אנו יודעים שלהבחירה החפשית הוא מצמצום האלקות שהשי"ת מניח מקום לברואיו לעשות כפי מה שיבחרו ושלל ממפעליהם הגזירה וההחלטה בפרטיות, ולכן אמר אל לבו "נעשה אדם בצלמנו", פירוש, שהתורה מדברת בלשון בני אדם שאמר נניח מקום לבחירת האדם שלא יהא מוכרח במפעליו ומחויב במחשבותיו, ויהיה בחירי חפשי לעשות טוב או רע כאשר יחפוץ נפשו, ויוכל לעשות דברים נגד מזגי טבעו ונגד הישר בעיני ד'. (מש"ך חכמה)
5) "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" - ואם תאמר: למה ברא הקב"ה יצה"ר, ומי יוכל לעשות טוב, אמר הקב"ה. אתה עושה אותו רע. ...כמה דברים קשים יש בעולם יותר מיצה"ר ומרים ממנו, ואתם ממתיקים אותם. אין לך מר מן התורמוס, ואתה שוקד לשלקו ולהמתיקו שבע פעמים במים עד שהוא מתוק. ומה מרים שבראתי אותם אתה ממתיק לצרכך, יצה"ר המסור בידך על אחת כמה וכמה (מדרש תנחומא, בראשית)
6) גם עליך בן אדם להכנע לאותו החוק אליו נשמעים ללא דעת ורצון כל כוחות הטבע. ואילו עליך להכנע לפניו מתוך הכרה מלאה ומתוך בחירה חופשית...אבל משניתנה לו הבחירה החפשית, ניתנה לו גם האפשרות לתעות מני דרך. על האדם להכנע מתוך בחירה חפשית לחוק אשר לו נשמעים מאונס כל היצורים, אבל בידו גם להתחמק ממנו (רש"ר הירש)
7) כבר זכרנו היות האדם אותה הבריה הנבראת לידבק בו ית"ש, והיא המוטלת בין השלמות והחסרונות, והיכולת בידה לקנות השלמות. ואולם צריך שיהי זה בבחירתו ורצונו, כי אילו היה מוכרח במעשיו להיות בוחר על כל פנים בשלמות, לא היה נקרא באמת בעל שלמות, ולא היתה הכוונה העליונה מתקיימת. על כן הוכרח שיונח הדבר לבחירתו, שתהיה נטיתו שקולה לשני הצדדים ולא מוכרחת לאחד מהם, והיה בו כוח הבחירה לבחור בדעת ובחפץ באיזה מהם שירצה, והיכולת גם כן בידו להטות עצמו לצד שהוא רוצה (רמח"ל).