שבועיים ביפן
יש אפשרות לבנות כמה הרכבים של מסלול לשבועיים ביפן אבל רצוי לא להגזים במספר המקומות שרוצים להגיע אליהם. את בטיול, לא במסע כומתה ואפשר להשאיר משהו לביקור הבא
ב-15 יום הייתי בונה מסלול עם שני עוגנים עיקריים - טוקיו וקיוטו כשבכל אחת מבלים כ-5-6 ימים ועוד 3-4 ימים אפשר להקדיש למקומות מחוץ לערים הגדולות.
בתוך 5-6 ימים בכל אחת משתי הערים אפשר להקדיש יום או יומיים לטיולי יום מחוץ לעיר.
למשל: מטוקיו אפשר לצאת לטיולי יום להאקונה ו/או קמקורה (כל יעד ביום נפרד).
מקיוטו אפשר לנסוע לנארה לחצי יום עד יום.
יש כאלה שנוסעים להירושימה ומיאג'ימה כטיול יום מקיוטו אבל למרות שזו לא נסיעה ארוכה במיוחד (כשעתיים לכל כיוון בשינקנסן) זה יהיה יום מאוד עמוס לכן אני ממליץ לפחות לילה אחד בהירושימה.
 
אז איך לבנות מסלול לשבועיים? הנה שתי דוגמאות לשני מסלולים שטיילתי בהם בשני הביקורים שלי ביפן:
מסלול 1 - כ-16 יום
נחיתה באוסקה (2 לילות שם בעיקר בגלל חבר שחי שם).
קיוטו (4 לילות) + טיולי יום לנארה ופושימי (פושימי אמנם בתחום העיר קיוטו אבל מעט מרוחקת מהמרכז).
הירושימה ומיאג'ימה (2 לילות) - לינה בהירושימה כי הלינה במיאג'ימה יקרה מאוד.
טוקיו ( 6 לילות) + טיול יום להאקונה.
בטיול הזה היה לי פאס לשבועיים אבל בדיעבד, בתכנון נכון הייתי יכול להסתפק בפאס לשבוע שהייתי מפעיל ביציאה מקיוטו להירושימה.
 
מסלול 2 - כ-13 יום
נחיתה באוסקה (2 לילות שם מאותה סיבה - חבר שחי שם).
קיוטו (3 לילות) ללא טיולי יום, רק בקיוטו.
טאקאיאמה וקאנזאווה (2 לילות, לילה בכל מקום) כולל מעבר בשיראקאווה-גו.
אודווארה (2 לילות אצל מכרה יפנית) טיול יום לקמקורה ולמחרת, לפני נסיעה לטוקיו טיול עם המכרה ובעלה לאיזור הר פוג'י.
טוקיו (4 לילות) - ללא טיולי יום.
בטיול הזה היה לי פאס לשבוע שהופעל ביציאה מקיוטו ושימש אותי עד שהגעתי לטוקיו.
 
כפי ששמת לב, המסלולים שלי אינם מעגליים כדי להימנע מהצורך לחזור להתחלה. אבל זה לא אומר שב-15 יום אי אפשר לעשות מסלול דומה. למשל:
טוקיו - לילה או שניים להתאפסות
קאנאזאווה וטאקאיאמה - 2-3 לילות (לילה אחד בקאנאזאווה מספיק, השאר בטאקאיאמה).
קיוטו - 5-6 לילות כולל טיול יום לנארה. לפחות 4 ימים בקיוטו.
טוקיו - 5-6 לילות כולל טיולי יום להאקונה ו/או קמקורה (אם מבקרים בנארה אולי אפשר לותר על קמקורה כי האטרקציה העיקרית בשתיהן היא הבודהה הענק שלדעתי מרשים יותר בנארה).
במסלול כזה פאס לשבוע לא יספיק אבל ייתכן שפאס לשבועיים ייצא משתלם כי יש נסיעות ארוכות שיכולות להצדיק את המחיר (טוקיו-קאנאזאווה, טאקאיאמה-קיוטו, קיוטו-טוקיו, טוקיו-האקונה). אפשר גם להפוך את המסלול ולהגיע מטוקיו לקיוטו בהתחלה ואז לנסוע משם לטאקאיאמה וכו' עד שחוזרים לטוקיו.
רעיונות נוספים למסלולים תוכלי לקבל באתר Japan Guide וגם מטיולים מאורגנים שבד"כ אורכים כשבועיים ומכילים את רוב המקומות הנזכרים למעלה.
 
לגבי הפאס:
הפאס כפי אמר Tenguy פחות יעיל בתוך הערים כי הנסיעות בערים זולות יחסית ויש כרטיסים יומיים שאפשר לרכוש במקום. אפשר לקנות כרטיס דמוי רב-קו ולהטעין עליו כסף שישמש לנסיעות ברחבי הערים. לפי כמות הנסיעות שיהיו לך בכל יום תוכלי לדעת אם כדאי לרכוש כרטיס יומי או לא (אם יהיו לך רק שתי נסיעות ביום, הלוך-חזור למלון ואת השאר תלכי ברגל, לא בטוח שכדאי כרטיס יומי).
את הפאס אכן אפשר לקנות בארץ דרך אופיר טורס אבל מדיניות התמחור שלהם לא עקבית ואי אפשר לדעת איזו עמלה הם ידרשו בזמן נתון. רק שתביני, כשניסיתי לקנות מהם ב-2013 פאס לשבועיים שעולה כ-450 דולר (כולל דמי משלוח) מאתר בחו"ל, הם דרשו ממני עמלה של 300 דולר!
יש לא מעט אתרים של סוכנים שונים בעולם שמוכרים את הכרטיס במחיר הרשמי + 20 דולר דמי משלוח עם שליח של פדאקס עד אליך בתוך 3-4 ימים.
אפשר לקנות למשל פה:
http://www.jrpass.com/buy_the_japan_rail_pass_online