עיריית באר שבע מסרבת לרשום לחטיבת ביניים תלמידה בדואית עיוורת, שקוראת בעברית בלבד

Harrington

Well-known member
מנהל
חוק יבש זה לא הכול, אחרת גם מארין לה פן צודקת שהיא לא מוכנה שבבית ספר ציבורי יהיו תחליפים לבשר חזיר ותלמידים יהודים ומוסלמים מוזמנים לעבור למסגרת חינוך פרטית. כן בצרפת ובכל מדינה מערבית חוץ מישראל יש הזנה בבתי ספר.
אין לי מושג מה דעתי על מארין לה פן או מה אומר החוק הצרפתי בעניין מפעלי הזנה. רק ציינתי שאני חלאה אוהבת חוק ולא בהכרח חלאה אורטודוקסית כפי שקילל ליטל ג'ו המזויף. כל השאר סתם דחקות קומיות :).
 

evglev1

Well-known member
מנהל
אין לי מושג מה דעתי על מארין לה פן או מה אומר החוק הצרפתי בעניין מפעלי הזנה. רק ציינתי שאני חלאה אוהבת חוק ולא בהכרח חלאה אורטודוקסית כפי שקילל ליטל ג'ו המזויף. כל השאר סתם דחקות קומיות :).
לא נראה לי שאתה תומך בפינוי מאחזים לא חוקיים באיו"ש. להיפך הצעת להקים את גוש קטיף בצורה של הקמת יישובים בלי אישור.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
החלטה צודקת לחלוטין של המערכת. תואיל נא אימה של הצעירה והמעוניינים לסייע לה ללמד אותה את שפת הברייל בערבית, כתוצאה מכך היא תוכל ללמוד במקום בו היא מתגוררת במערכת החינוך הרלוונטית עבורה, בקרב הדומים לה חברתית, ובא לציון גואל.
צודקת מבחינת החוק היבש, נטולת כל רגש והתחשבות. בדיוק כמו החלטה בזמנו לא לקבל תלמידה אתיופית שאחיה לומד באותו בית ספר כי בית הספר או הכיתה כבר מילאו את המיכסה לילדים אתיופיים.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
צודקת מבחינת החוק היבש, נטולת כל רגש והתחשבות. בדיוק כמו החלטה בזמנו לא לקבל תלמידה אתיופית שאחיה לומד באותו בית ספר כי בית הספר או הכיתה כבר מילאו את המיכסה לילדים אתיופיים.
ראה תגובה #14. אין כאן חוסר רגש והתחשבות. אלא שרגש והתחשבות רלוונטיים גם לתלמידי העיר באר שבע ולא רק לתלמידים שמגיעים מחוץ לעיר, שיש להם מוסדות לימוד במקום שהם מגיעים ממנו, אלא שהם נדרשים להתאמות מסוימות כדי להקל עליהם את הלימודים בהם. מכל בחינה אפשרית טוב לנערה הזאת ללמוד במקום מגוריה יותר מאשר בעיר הגדולה באר שבע, בקרב היאהוד.

לא רואה דמיון בין זה למקרה האתיופי. אולם גם שם, יש שיקולים נוספים מעבר למקרה הפרטני שצריך לקחת בחשבון, מה לעשות. אינטגרציה (אתיופית במקרה הזה) היא דוגמה מובהקת לכך. אז כמובן שבדיונים הרדודים בתקשורת ובאולפנים, לא ידברו על זה. אבל אין למערכת שום אינטרס שילמדו 'יותר מדי' תלמידים אתיופים בכיתה אחת, שכן זה ייצור הפרדה (טבעית) בין העדות ותמנע את האינטגרציה שהיא המטרה וטובת התלמידות האתיופיות שמתקבלות לכיתה.

אז אמנם אין כאמור כל דמיון בין המקרים לדעתי, אבל גם על המקרה ההוא אפשר לדבר ולדון. במקום זאת לצעוק בכל מקרה 'אתם לא מספיק רגישים' או 'אתם חלאות (אורטודוקסיות או אחרות ;-))' זה נחמד, זה משחרר לחצים, זה מאפשר לתומכים להצטרף להתלהמות ולשמור על רדידות עניינית, אבל זה לא רציני במיוחד.
 

DANIAVNI

Well-known member
לא להאמין איך פקידים מנוולים ומטומטמים נתקעים בצמתים שמאפשרים להם למרר את חיי האזרחים. גועל נפש.
העניין הוא שהם פשוט לא מסוגלים לחשוב כמו בני אנוש.
המוח שלהם מגיב או לסחטנות סיעתית לכספים קואליציוניים ( משהו דומה )או לכל מיני פרוייקטים מטופשים כמו : עוד בית כנסת, עוד מקווה, הילולה, הכנסת ספר תורה לתיז אל נבי ועוד .
לזה תמיד יש כסף .
 

פולגאר

Well-known member
פידאא אבו עפאש למדה במהלך השנים במסגרות חינוך דוברות עברית בעיר, בהן למדה כתב ברייל בעברית בלבד. העירייה טוענת כי היא אינה מחויבת לספק לאבו עפאש מסגרת חינוך שכן היא אינה תושבת העיר

אבו עפאש בנווה מדבר, אתמול. אמה סיפרה כי היא יושבת בבית מאז 1 בספטמבר


אבו עפאש בנווה מדבר, אתמול. אמה סיפרה כי היא יושבת בבית מאז 1 בספטמבר; צילום: אילן אסייג

עיריית באר שבע מסרבת לרשום לחטיבת ביניים בשטחה תלמידה בדואית עיוורת, שיודעת לקרוא רק בכתב ברייל בשפה העברית, בטענה כי היא לא תושבת העיר. התלמידה, פידאא אבו עפאש, סיימה בשנת הלימודים החולפת את לימודיה בבית הספר היסודי הדו-לשוני "דגניה" שבעיר, שם למדה קריאת כתב ברייל בעברית, והיא לא קוראת בערבית, השפה שבה לומדים בבית הספר ברשות שבה היא מתגוררת.

אבו עפאש, בת לאם יחידנית מהיישוב הבדואי אל-נעם שבמועצה האזורית נווה מדבר, למדה מאז ילדותה בבאר שבע. בתחילה בגן הילדים "אלי"ע" לילדים עיוורים, מסגרת דוברת עברית בלבד, ובהמשך בבית הספר היהודי-ערבי "דגניה". במסגרת תוכנית הסיוע שנבנתה עבורה, הוקצתה לה מורה מטעם משרד החינוך המתמחה בלקויות ראייה, שלימדה אותה בשפה העברית בלבד. אבו עפאש זכאית גם לליווי סייעת, ומפני שהיא למדה לקרוא בעברית בלבד, נבחרה עבורה סייעת דוברת עברית.

אבו עפאש בנווה מדבר, אתמול. אמה אמרה כי היא מבינה שלא מקבלים אותה, שהיא לא שייכת. היא מסתגרת בחדר ואומרת 'אני רוצה להיות לבד''אני רוצה להיות לבד'


אבו עפאש בנווה מדבר, אתמול. אמה אמרה כי "היא מבינה שלא מקבלים אותה, שהיא לא שייכת. היא מסתגרת בחדר ואומרת 'אני רוצה להיות לבד'"; צילום: אילן אסייג

כתבות קשורות​

לקראת עלייתה של אבו עפאש לחטיבת הביניים ביקשה אמה נסרין לרשום אותה לתיכון בבאר שבע. העירייה סירבה לעשות כן, בנימוק כי על פי הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, האחריות לשיבוץ תלמידים נתונה בידי הרשות שבה הם מתגוררים. על כן, נכתב בהודעת הסירוב, עיריית באר שבע אינה מחויבת לספק לאבו עפאש מסגרת חינוך. "הופתעתי מהסירוב", אמרה נסרין ל"הארץ". "בעירייה אומרים שאין להם מקום לילדי חוץ (ילדים שאינם תושבי העיר, ש"ק), אבל פידאא היא ילדה מיוחדת, היא לא רואה. ילדה אחת מכבידה עליכם? מזיקה לכם?".

בעקבות הסירוב, יצרה נסרין קשר עם עו"ד הרן רייכמן, שייצג את אבו עפאש במאבקה הקודם על תקצוב ההסעות. במכתב הערעור שנשלח לאגף החינוך בעיריית באר שבע, ציין רייכמן כי אבו עפאש "קוראת וכותבת אך ורק בשפת הברייל בעברית", ועל כן "העברתה למסגרת שלא מותאמת לכך תהווה עוול משמעותי עבורה ותפגע ביכולתה ללמוד ולתקשר". הוא הוסיף כי בהינתן שבבית הספר במועצה האזורית נווה מדבר הלימודים מתקיימים בערבית בלבד, תיכון בבאר שבע הוא "המקום היחידי שבו יכולה פידאא לממש את זכותה לחינוך מותאם ומתקבל על הדעת". ועל כן, לדבריו, "אין רשות ציבורית יכולה לעמוד מנגד, גם אם מדובר בתלמידה המתגוררת במועצה שכנה".

אבו עפאש בנווה מדבר, אתמול. לפני כארבע שנים סירב משרד החינוך להמשיך לתקצב עבורה הסעות לבית הספר


אבו עפאש בנווה מדבר, אתמול. לפני כארבע שנים סירב משרד החינוך להמשיך לתקצב עבורה הסעות לבית הספר; צילום: אילן אסייג

מנהלת המחלקה לחינוך על-יסודי בבאר שבע, עירית פררה, השיבה כי העירייה אפשרה לאבו עפאש ללמוד בבית הספר "דגניה", שכן זהו בית ספר על-אזורי שבו לומדים גם תלמידים שאינם תושבי באר שבע. מנגד, בית הספר עירוני א', אליו מבקשת אבו עפאש להירשם, הוא תיכון עירוני, והעירייה דחתה את בקשות כל התלמידים שאינם תושבי העיר ללמוד בו. פררה הוסיפה כי "לעניין לקות הראייה של התלמידה, נציין כי אין למקיף א' כל יתרון בנושא. אין במוסד החינוכי הנגשה מיוחדת לעיוורים ואין בו מומחיות או ידע ייחודיים לטיפול והתמודדות עם הלקות של התלמידה. כך, אין במוסד חינוכי זה ילדים עיוורים נוספים". משרד החינוך לא הביע את עמדתו במסגרת התכתובות בין הצדדים.

לפני כארבע שנים סירב משרד החינוך להמשיך לתקצב עבור אבו עפאש הסעות לבית הספר, בנימוק שקיימת עבורה מסגרת חינוכית קרובה יותר. עם זאת, המסגרת החינוכית שהציע המשרד אינה דוברת עברית, שפת הקריאה של אבו עפאש. לאחר שהדבר פורסם ב"הארץ" נאות המשרד להמשיך ולתקצב את ההסעות, ואבו עפאש סיימה בהצלחה את לימודיה בבית הספר.


אמה של אבו עפאש מסרבת לפי שעה לרשום אותה לבית ספר דובר ערבית בשטח המועצה. בשבוע שעבר היא הגישה באמצעות עו"ד רייכמן עתירה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. "לא רציתי להגיע לבית המשפט, אבל לא השאירו לי ברירה אחרת, אני לא רוצה להתייאש", אמרה נסרין ל"הארץ". "פידאא לומדת בבאר שבע מאז שהיא בת שנה, באיזו זכות עושים דבר כזה לילדה?". בעתירה, שתידון בבית המשפט בשבוע הבא, כתב עו"ד רייכמן כי "לא יעלה על הדעת שהמשיבים, האמונים להבטיח את זכותה של פידאא לחינוך, יקבלו החלטה אשר תמנע מילדה עיוורת, בת לאם חד הורית וענייה, להמשיך וללמוד במוסד החינוכי הזמין היחיד המותאם לצרכיה הייחודיים מבחינת שפה ומבחינת התאמה למוגבלותה".

נסרין מספרת כי מאז 1 בספטמבר פידאא יושבת בביתה. "היא מסתגרת בחדר ושומעת סיפורים בטלפון שלה", אומרת נסרין. "כל החברות שלה מ'דגניה' כבר לומדות, והיא יושבת בבית. זאת ילדה שאוהבת ללמוד, שאף פעם לא אמרה שהיא לא רוצה ללכת לבית הספר. בכל פעם שיש בעיות - מול משרד החינוך עם ההסעות, מול העירייה - היא חוזרת אחורה". לדברי נסרין, המשבר הנוכחי קשה יותר מזה שחוותה פידאא בפעם הקודמת שבה נתקלה בקשיים מול בית הספר, לפני ארבע שנים. "עכשיו היא כבר בת 13, היא מבינה שלא מקבלים אותה, שהיא לא שייכת. היא מסתגרת בחדר ואומרת 'אני רוצה להיות לבד'. היא כבר מבינה את המצב שלה".

במשרד החינוך ביקשו שלא להגיב והפנו לקבלת תגובה מעיריית באר שבע. מהעירייה נמסר: "העירייה תגיב לבית המשפט כמקובל".
אם זה לא ביה"ס אזורי, העירייה לא מחוייבת לקבלה.
אם הייתה יהודיה, גם היית מלין?
 
למעלה