נו, ביקורת בונה
אז צריך להתייחס, לא? א. הדבר ברור, ואמרתי זאת כבר כאן בפורום ולא הכחישו את דברי יותר מדי, שלכל אחד ישנן הנחות יסוד קדומות, בטרם הוא ניגש לממצאים. אותן הנחות יסוד עלולות להיות שרירותיות או פרגמטיסטיות, אך ייתכן גם שהן מבוססות על דברים כדוגמת שכל ישר ושאר דברים בלתי מדידים אנליטית (הסיבה שהן לא יכולות להיות מבוססות על הוכחות אנליטיות, היא בעיית ´הסיבה הראשונה´ - לכל הוכחה אנליטית חייבת להיות הנחת יסוד. אם אתה חולק עלי בעניין זה, אשמח לפתוח דיון נפרד על כך. אם אתה מסכים, אנא אמור זאת). כיון שכך, אי אפשר לוותר על הנחות יסוד כלשהן, בלי לאמץ הנחות יסוד אחרות. לעניין "תשמעו חבר´ה אתם מבזבזים את זמנכם, התורה מסיני, משה נתן לנו תורה", דבר זה לא אמרתי מעולם עד כמה שזכור לי בפורום זה (אם כי אני מסכים עם תוכנו), מכיון שזהו מטא-דיון, ואינו מעניינה של ביקורת המקרא, שבבסיסה עומדת הנחה הפוכה, לאמור, שהתורה נכתבה בידי בני אנוש ומרוחם הם. כל אשר אמרתי, הוא שאין לאותם ההולכים אחר הנחת יסוד א´, להשמיץ את ההולכים אחר הנחת יסוד ב´, אם לא כאשר הם עושים זאת במטא-דיון, על הנחות היסוד. וכפי שכבר הבהרתי, מטא-דיון זה אינו יכול להיות באמצעים לוגיים קשיחים. אתן דוגמה יפה לדבר: קראתי (יותר רפרפתי) היום את הספר "מי כתב את התנ"ך?". הוא ספר מצויין, לדעתי. לא מסובך, פשוט, ועקבי פחות או יותר (הוא אף מבקר קשות את וולהאוזן על התיאוריה שכה היטיבו לסגוד לה כאן בפורום, וקורא לה (לתיאוריה שתורת כהנים נכתב בבית שני) "טעות מבריקה"). בכל אופן, קראתי את ראיותיו שהתורה לא נכתבה בידי אדם אחד (משה רבנו) וממש לא נפלתי מהכסא. דרך משל, ראיה חזקה היא הפסוק "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה". פסוק זה, אומר המחבר, בשום אופן לא היה יכול להיכתב בידי משה רבנו, עליו מדברים הדברים. אני, כמובן, מסכים איתו. זוהי ראיה ניצחת שמשה לא כתב את התורה. אך האם זו ראיה שהוא לא שימש ה"סופר" של הקב"ה, כפי שמקובל במסורת? כלל וכלל לא. וכן על זה הדרך. לגבי ההשוואה לנבואות אחרות, קובצי חוקים, וכו´: בדמיון בין קובצי חוקים אין משום סתירה לתורה מן השמים. ראשית, ראה למטה את דבריי העקרוניים על נבואות והשוואתן לנבואות זרות. שנית, הבה "נלך לקראתך" ונניח שהתורה לקחה כיסוד את חוקי חמורבי (רדך משל) ושיפצה אותם, על מנת שיתאימו לעקרונות המוסר והצדק. האם יש בכך סתירה לתורה מן השמיים? תמהני. אני מסרב בתורף לראות בכך גורם מאיים על אמונתי או משהו מעין זה. לגבי הארכיאולוגיה: כמדומני, שעמדתי כאן כבר על הבעייתיות שיש ב´מדע´ הארכאולוגיה בכלל, ברמה הבסיסית (הוא למעשה אינו יכול להיות מדע בפני עצמו, אלא רק מדע נסמך, מחמת מיעוט הממצאים הטבעי שיש בו), וברמת התיאוריות הארכיאולוגיות הנוכחיות, שאינן חפות מבעיות קשות, וזאת בלשון המעטה. (אגב, באשר לעמידת השמש בגבעון, דוקא שמעתי על חוקר שאסף ממצאים בכל העולם התומכים בכך (תיעוד של בני האינקה על לילה ארוך, שהשמש, האל שלהם, לא הגיע זמן רב, וכו´). אך כיון שזו בגדר שמועה, אינני מתייחס לכך בצורה משמעותית. אישית, אינני עומד לנסות ולאשש כל אחד ואחד מפרטי המקרא, לאחר שאששתי את אמונתי הכללית בו. מלבד זאת, ייתכנו כמה דברים שאפרש באופן אלגורי, במיוחד אם גם רוח המקרא מצביעה על כך, כגון הפרשיות הראשונות של ספר בראשית, וכו´.) ושוב: לא הנגדתי בין אמונה לשכל, כי אם בין אמונה לאמונה (קרי: הנחות יסוד; אקסיומות). "הסקת מסקנה חדה ומרחיקת לכת ששלילת התבנית האלוהית מן המקרא הינו חטא גדול יותר מהשואה". בבקשה, הראה לי היכן אמרתי דבר-עוועים אשר כזה. האם אתה במכוון מסלף את דברי, או שלא שמת לבך אליהם בצורה מספקת? ושאלה לסיכום: מדוע אתה רואה את עמדותיך טובות יותר מעמדותיי? האם בגלל שהאמונה שאין אלוהים (או שאין התגלות) מבוססת יותר מהאמונה שיש אלוהים? לשון אחר: האם אנו במטא-דיון, או בדיון עצמו?