עלה בפייסבוק: סוף עידן ה IC3

Ccyclist

Well-known member
Screenshot_20250103_230716_Samsung Internet.jpg

עלה אתמול. נראה שרכבות ה IC3 נמכרו ובדרכן למזרח אירופה.

זה אומר שאין כיום רכבות של ר"י שמסוגלות לנסוע בעיקולים של הקו הישן לירושלים. חבל.
 

jp3raptor

Member
כמה עבודה נחוצה כדי להתאים את הקו לציוד הנייד הקיים?
 

Ccyclist

Well-known member
כמה עבודה נחוצה כדי להתאים את הקו לציוד הנייד הקיים?

להבנתי, למעט ב IC3 הקרונות ברכבות הקיימות ארוכים מדי, מה שגורם עומס על החוגונים שנדרשים לפניות גדולות מדי שלא מאפשרות להם לנוע בעיקולי הקו.

בעבר נאמר בפורום שזה לא משפיע על רכבות משא כפי שהיו בעבר, ושהמשך המסילה ממלחה לכיוון כביש דב יוסף (הכביש שמחבר את גילה לצומת פת) נועד לאפשר מסוף משא עתידי.

עתיד הקו לא נראה טוב במיוחד. בשנות השמונים ותחילת התשעים הרכבת לירושלים היתה יותר אטרקציה מאשר אמצעי תחבורה רציני כי לקח פי 2 לנסוע בה לתל אביב בהשוואה לאוטובוס. הקו נסגר באמצע שנות ה 90 וחזר לפעילות (שקוצצה מתחנת ירושלים בחאן לתחנת מלחה) באמצע שנות ה 2000. במשך רבות משנות הפעילות פיצלו אותו ל 2 - קו לבית שמש וקו מבית שמש. נראה שבמקום לשפר את התוואי שעובר בשמורות טבע - ישנה העדפה להעביר אותו לאמצעי אחר כמו הרק"ל שתמיד אופנתיים בקרב גורמי התיכנון בארץ חבל כי זהו קו הרכבת הראשון בארץ.
 
נערך לאחרונה ב:

ohadg09

Active member
להבנתי, למעט ב IC3 הקרונות ברכבות הקיימות ארוכים מדי, מה שגורם עומס על החוגונים שנדרשים לפניות גדולות מדי שלא מאפשרות להם לנוע בעיקולי הקו.

בעבר נאמר בפורום שזה לא משפיע על רכבות משא כפי שהיו בעבר, ושהמשך המסילה ממלחה לכיוון כביש דב יוסף (הכביש שמחבר את גילה לצומת פת) נועד לאפשר מסוף משא עתידי.

עתיד הקו לא נראה טוב במיוחד. בשנות השמונים ותחילת התשעים הרכבת לירושלים היתה יותר אטרקציה מאשר אמצעי תחבורה רציני כי לקח פי 2 לנסוע בה לתל אביב בהשוואה לאוטובוס. הקו נסגר באמצע שנות ה 90 וחזר לפעילות (שקוצצה מתחנת ירושלים בחאן לתחנת מלחה) באמצע שנות ה 2000. במשך רבות משנות הפעילות פיצלו אותו ל 2 - קו לבית שמש וקו מבית שמש. נראה שבמקום לשפר את התוואי שעובר בשמורות טבע - ישנה העדפה להעביר אותו לאמצעי אחר כמו הרק"ל שתמיד אופניים בקרב גורמי התיכנון בארץ חבל כי זהו קו הרכבת הראשון בארץ.
אבל תחנת מלחה כנראה תקבל חיים חדשים בעתיד, עם הארכת A1 והקו הירוק של הרק"ל
 

Ccyclist

Well-known member
אבל תחנת מלחה כנראה תקבל חיים חדשים בעתיד, עם הארכת A1 והקו הירוק של הרק"ל

לצערי הפרויקט הרשמי להארכת A1 מגיע עד תחנת נוסעים בחאן ודפו שגוי לטעמי באורנים (מיקום אידאלי לתחנת נוסעים עירונית). אין תוכנית רשמית להאריך את הקו למלחה.

לדעתי זו בכייה לדורות כי תחנת מלחה בתחום הרחבה לתחנה פלוס דפו או רציפים נוספים מדרום לתחנה הקודמת. כיום מדובר בתחנה בת 4 רציפים - קנה המידה של ת"א האוניברסיטה- שעומדת ריקה וללא עתיד כבר מ 2020.

התוכניות לחאן כוללות 2 מסילות מיותרות שאפשר לבטל אותן לטובת זוג מסילות תת קרקעי יחיד עד מלחה. ברוב המערכות הפרבריות - חוצות באירופה מערכת האיתות מצליחה להעביר 24 רכבות לכיוון בשעה על כל מסילה בזוג. התיכנון המקסימלי לירושלים הוא 14 רכבות בשעה. לדעתי יש בעיה עם מערכת האיתות הנוכחית של רכבת ישראל.
 

luckydude

Active member
לצערי הפרויקט הרשמי להארכת A1 מגיע עד תחנת נוסעים בחאן ודפו שגוי לטעמי באורנים (מיקום אידאלי לתחנת נוסעים עירונית). אין תוכנית רשמית להאריך את הקו למלחה.

התוכנית הרשמית להארכת הקו מתחנת נבון (תת"ל 108) היא עד מלחה אבל היישום שלה בפועל בשלב הראשון יהיה רק עד איזור החאן.
 

Ccyclist

Well-known member
התוכנית הרשמית להארכת הקו מתחנת נבון (תת"ל 108) היא עד מלחה אבל היישום שלה בפועל בשלב הראשון יהיה רק עד איזור החאן.

מעניין. איפה אפשר לראות מפות ומה תחנות הביניים אחרי החאן ? אני בעד תחנות בצומת אורנים ובברעם תלפיות.
 

luckydude

Active member
מעניין. איפה אפשר לראות מפות ומה תחנות הביניים אחרי החאן ? אני בעד תחנות בצומת אורנים ובברעם תלפיות.
מעיון בתוכנית נראה שבשלב כלשהו קוצרה התוכנית רק עד איזור החאן. במקור הקו הכחול של התוכנית הגיע עד מלחה ועדיין ניתן למצוא מפות באינטרנט של זה, למשל כאן:
 

Ccyclist

Well-known member
מעיון בתוכנית נראה שבשלב כלשהו קוצרה התוכנית רק עד איזור החאן. במקור הקו הכחול של התוכנית הגיע עד מלחה ועדיין ניתן למצוא מפות באינטרנט של זה, למשל כאן:

ההמשך הכחול הוא דפו אורנים. הוא אמור להיות דפו תת קרקעי ל 12 רכבות בערך - תשתית מאד מבוזבזת כשרואים כמה הוא מתקרב לתחנת מלחה שבה 4 רציפים קיימים וסביבה יש שטח להגדלת התחנה והקמת דפו בכיוון תחנת גן החיות (אם כי יותר בצד של יער גילה).
 

luckydude

Active member
ההמשך הכחול הוא דפו אורנים. הוא אמור להיות דפו תת קרקעי ל 12 רכבות בערך - תשתית מאד מבוזבזת כשרואים כמה הוא מתקרב לתחנת מלחה שבה 4 רציפים קיימים וסביבה יש שטח להגדלת התחנה והקמת דפו בכיוון תחנת גן החיות (אם כי יותר בצד של יער גילה).
בקישור שצירפתי מטוויטר רואים את הדפו אבל גם את המשך התוכנית המקורי עד מלחה וקצת אחריה במלבן התחתון של התרשים של הקו הכחול. ללא עיון בפרוטוקולים של ישיבות אישור התוכנית שנמצאות בקישור הראשון שצירפתי אני לא יכול לומר מדוע הקטע שלאחרי הדפו (קטע שכאמור בשלב הראשון היה תכנוני בלבד ולא מיועד לביצוע בשטח) קוצץ משאר התוכנית… קיצוץ שנעשה רושם בוצע בשלב מאוחר יחסית של הליך האישור.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
לדעתי עדיפה רכבת קיטור שתשמש כאטרקציה לשחזור רכבת הקיטור הבריטית במסילה הישנה לירושלים

לדעתי צריך להריץ בקו רכבות קיטור או דיזל היסטוריות תיירותיות, אבל אסור שהן יהיו הרכבת היחידה בקו.

בבריטניה יש כ 50 מסילות חובבים תיירותיות. חלקן מקטעי מסילה סטנדרטית שקוצצו מרשת הרכבת הארצית בשנות השישים, חלקן רכבות מסילה צרה וחלקן מיניאטוריות. המודל שלהן הוא בעלות של אגודת חובבים. אינני חושב שמודל כזה מתאים לארץ כי עדיין יש מונופול של ר"י על מסילות הברזל ועדיף לנצל את זה לחיבור בין רכבות תיירותיות, ניהול המסילות והצי המסילתי של מוזיאון הרכבת.
 
ספציפית בארץ - קו קיטור תיירותי מבית שמש לגן החיות התנכי ולמלחה יכול להיות פופולרי מאד.
אין בעצם סיבה שרכבת ישראל לא תפעיל אותו, יש לה מערכים מוכנים של כרטיסים ואבטחה, מניח שהכשרת קטרים לנהיגה הקיטור לא תהיה מסובכת.
 

Ccyclist

Well-known member
ספציפית בארץ - קו קיטור תיירותי מבית שמש לגן החיות התנכי ולמלחה יכול להיות פופולרי מאד.
אין בעצם סיבה שרכבת ישראל לא תפעיל אותו, יש לה מערכים מוכנים של כרטיסים ואבטחה, מניח שהכשרת קטרים לנהיגה הקיטור לא תהיה מסובכת.

חחח. קיטור זה תחום מסובך מאד מבחינת אחזקה וניהול. הוא מצריך שלל תשתיות נוספות ותחזוקה נוספת כדי לטפל בפחם ובייחוד לניקוי הקטרים מפחם שרוף, מגדלי מים, והשוס- כדי להפעיל קטר פחם צריך להדליק את הדוד כשעה מראש. זה מאד מסובך ומצריך מומחיות ומיומנות שלא קיימת בארץ כמה וכמה עשורים. נסעתי בכמה וכמה רכבות חובבים על בסיס קיטור ויש יידוע מסויים של כל התשתית הנלווית לנוסעים משום שזו חלק מה"אומנות" של הפעלת קו קיטור היסטורי. בבריטניה רבות מרכבות הקיטור בגודל מלא היו שייכות לבריטיש רייל וניצלו מגריטה בסוף שנות השישים כשאגודות החובבים קנו אותן בגרושים והצילו אותן.

עדיף שישפצו קטרי דיזל היסטוריים כמו האולסיגן. אותם אפשר להתניע עם מפתח.

אני גם חושב שצריך תחנה עם מראה היסטורי, אולי שיפוץ בנייני אבן עותומניים במקור חיים או שינוע מבנה תחנה ישן ונטוש או מבני מחסנים מתחנת החאן או שיחזור מבנה דמוי מבנה תחנה היסטורית כמו בר גיורא / בתיר. הגעה לרציף של גן החיות או לתחנת מלחה המודרנית אינה סביבה היסטורית מספיק לרכבת היסטורית. כמובן שהמבנה הלא מקורי יצטרך שלטים עם הסבר.
 
נערך לאחרונה ב:
ממה ששמעתי גם קרונות ה סימנס הכחולים מיועדים לצאת משירות בקרוב. השאלה מה יחליף אותם בקווים שלא עברו חשמול עדיין, רק קרונות דו קומתיים?
אגב מערכי ה IC3 עמדו תקופה ארוכה במסילה צדדית אחרי קריית מוצקין ולפני התפצלות המסילה לכרמיאל. עכשיו עומדים שם 2 מערכי סימנס.
 

ohadg09

Active member
ממה ששמעתי גם קרונות ה סימנס הכחולים מיועדים לצאת משירות בקרוב. השאלה מה יחליף אותם בקווים שלא עברו חשמול עדיין, רק קרונות דו קומתיים?
אגב מערכי ה IC3 עמדו תקופה ארוכה במסילה צדדית אחרי קריית מוצקין ולפני התפצלות המסילה לכרמיאל. עכשיו עומדים שם 2 מערכי סימנס.
כן, רכבת ישראל בקרוב תהיה 100% דו קומתית
 
ממה ששמעתי גם קרונות ה סימנס הכחולים מיועדים לצאת משירות בקרוב. השאלה מה יחליף אותם בקווים שלא עברו חשמול עדיין, רק קרונות דו קומתיים?
אגב מערכי ה IC3 עמדו תקופה ארוכה במסילה צדדית אחרי קריית מוצקין ולפני התפצלות המסילה לכרמיאל. עכשיו עומדים שם 2 מערכי סימנס.
קווי הסימנס היחידים שפעילים הם חיפה כרמיאל, ועתלית בית שאן, זה לא בעיה להפעיל אותם עם מערכים דו קומתיים.
הרכבת רוצה להגיע למצב של 2 סוגי רכבות, ככה יותר קל לתפעל ויותר זול לתפעול.
 

scooby5

Member
ממה ששמעתי גם קרונות ה סימנס הכחולים מיועדים לצאת משירות בקרוב. השאלה מה יחליף אותם בקווים שלא עברו חשמול עדיין, רק קרונות דו קומתיים?
אגב מערכי ה IC3 עמדו תקופה ארוכה במסילה צדדית אחרי קריית מוצקין ולפני התפצלות המסילה לכרמיאל. עכשיו עומדים שם 2 מערכי סימנס.
גם ליד אשקלון - מערך סימנס ומערך pp ישן.
היתה תקופה שגם קו שדרות (אז אשקלון) באר שבע הופעל עם מערכי סימנס. לא יודע מה המצב כיום.
 
למעלה