קודם כל, תודה על ההתעניינות
ואשמח לדעת מי את, כלומר, מדוע את מתעניינת... בכל מיקרה, אני שמחה על כך. שאלת אותי אם אין אילו "אמונים תחת אש" בשלבי התפתחות ראשונים, והאם לא נדרש "תרגול על יבש" לפני שמכניסים ילד לקוי בתחום התקשורת גם עם סייע/ת. התשובה שלי היא, שאנחנו מתרגלים איתו "על יבש" בבית. המשלב לא נמצא רק בבית הספר, הוא חוזר עם הילד הביתה, ועובד איתו בבית על הקשיים שניראו בבית הספר. עם ע"י סימולציות, עם ע"י סיפור חברתי, עם ע"י עבודה טיפולית.דניאל לומד את התקשורת בבית, ומתרגל אותה בכיתה. אנחנו עובדים על תוכנית שניקראת RDI, ושמחזקת את הבסיס של התקשורת, ובלעדיה, או בלעדי עבודה לחיזוק אחה"צ, לא חשוב באיזו שיטה, הילד לא יכול להצליח בשילוב. אצלינו המתאמים עובדים כל יום עד 18.00 חוץ מיום שישי, שאז עובדים עד סוף יום הלימודים. העניין הוא ששילוב מצריך הרבה מאוד השקעה, כי אחרת כמו שאמרת "האימונים הם תחת אש". יש לנו מנחה שילוב שמנחה אותי ואת המשלבים, פעם בשבוע יש ישיבת צוות, וכמובן, צריך גם תמיכה רגשית. הסיפור בכלל לא פשוט, אבל מילד שלא איפשר לאנשים להתקרב אליו, הפך דניאל לילד עם הרבה חברים. יש לו עדיין הרבה ללמוד ואני מאמינה שהוא ימשיך ויתקדם... (אם משרד החינוך לא ישים לו רגליים) המשכת וכתבת:לגבי הדימוי לכיסא גלגלים. למשל נכה בכיסא גלגלים יכול לעלות למצדה ברכבל אבל לא בשביל הנחש. השאלה האם לפעמים השילוב קובע רף גבוה מידי. ואני עונה לך, שכל שילוב מתואם ליכולותיו של הילד. למשל, יש שיעורים שלדניאל קשה מידי בהם, כמו שיעור שהמורה לא מצליחה להשתלט על הכיתה, ודניאל נכנס לכאוס ומתח, אז אנחנו מוציאים אותו מהכיתה ועובדים איתו על RDI בחדר נפרד. כך גם הוא מרוויח עבודה טיפולית. אין מצב לשילוב בכל מחיר. ולשאלה הבאה:האם הערות שלך למורה תוך כדי שעור אינה מפריעה לה בכיתה? אז התשובה לכך, שאנחנו גמישים מספיק בשביל להרגיש את המורה, ואנחנו מתחשבים בה, לכן גם בגלל זה חשוב מורה טובה שתהיה המשלבת, מכיוון שרעיון השילוב הוא להפחית את התלות במטפל, ושהקשר הישיר יהיה עם מורה שתיקח את השילוב כאתגר. אז בטח תאמרי לי, אם המורה היא המשלבת, מה עושה המשלבת בכיתה? ואני אגיד לך, שמורה שמלמדת גם 26 תלמידים כמו בכיתה של דניאל, לא יכולה להתפנות רק לילד אחד, ואם היא לא תבחין בזמן בקשיים שלו, הדברים יכולים לצאת מכלל שליטה. הרבה מאוד שילובים נכשלים בגלל מורה או מנהלת ביה"ס שלא מבינים את חשיבות השילוב ואיך להתייחס לתלמידים משולבים. במצב היום, אני מחפשת קודם כל את מנהלת ביה"ס המתאימה, כדי שהיא תבין את חשיבות בחירת המורה לכיתה של הילד המשולב. המורה של דניאל אומרת, שהוא מוסיף המון לכיתה ושהיא מאוד נהנית משיתוף הפעולה בנינו. היא שמחה כשאנחנו מבקשים ממנה דברים, לפעמים כשהיא צריכה להתייחס אליו באופן מיוחד בזמן עבודה עצמית, המתאמים שלי עוברים בין התלמידים ועוזרים להם. ואם להוסיף... אז היא מורה בחסד, ומדהימה עם דניאל וגם עם ילדי הכיתה האחרים. ולתגובה נוספת: להערכתי, ישיבה ועבודה בקבוצות היא קצת בעיתית, לילדים עם קשיים אחרים ולו הקלים ביותר. את צודקת, אבל תלוי במידת ההתקדמות של הילד, דניאל התקדם מאוד ולכן הוא צריך לשבת בקבוצה על מנת ללמוד את התקשורת בדרך הזאת. הוא כבר למד לשבת עם ילד אחד. השנה, הוא עלה רף. דבר שני, אם כל הכיתה יושבת בקבוצה, ודניאל יישב לחוד, הוא יבלוט יותר, והרי המטרה היא ללמוד תקשורת רגילה, עד כמה שהוא מסוגל לה. והוא מסוגל להרבה. והשאלה האחרונה: מה במטרות שלכם לתווך ארוך נכלל דילול נוכחות הסיע/ת? המטרה של השילוב כל הזמן כוללת את דילול הסייעת, ההתייחסות שהמורה היא המשלבת והיחס הישיר הוא מול המורה ולא המשלב, בהפסקות, כאשר יש תקשורת שלא מצריכה התערבות, המשלב יושב בצד ורק במקום שצריך את עזרתו הוא מתערב. וכך לאט לאט הילד מתרגל תקשורת ללא תמיכה, זה גם יכול לקחת מספר שנים, אבל בסופו של תהליך... חלק מהילדים יוכלו להיות עצמאים וידעו יותר בקלות להסתדר בחיים הלא פשוטים שיכונו להם. אני מקווה שהבן שלי יתחתן, תהיה לו משפחה ולי נכדים, בטח גם הם יהיו עם אוטיזם, שזה חלק מהחבילה. אני גם מקווה שהוא ימצא עבודה שתעניין אותו, (הוא יצטרך הרבה כסף, בשביל ילדיו עם האוטיזם...
) שתהיה לו משכורת או שיהיה עצמאי, שיהיו לו חבר אחד או שניים. ושלא יהיה לו זמן לפגוש אותם בגלל שהוא צריך לטפל בילדיו הקטנים ולהתייחס לאישתו. מה אגיד לך, היום דניאל רק בן 9. עמליה