על עצים, יצורים ושאר חומרים

DHallow

New member
על עצים, יצורים ושאר חומרים

מצורף מאמר קצר שמשווה בין "חומריו האפלים" ובין "קול למתים" ו"קסנוסייד" של אורסון סקוט קארד. המאמר נגיש גם למי שלא קרא את יצירותיו של קארד, ואולי אפילו יעודד אתכם לאמץ ללבכם יצירת מופת נוספת. אשמח לשמוע תגובות, ואז אולי לעבד את מחשבותיי הפרוסות לפניכם למאמר ראוי.
 
מעניין מאוד ../images/Emo13.gif

מסתבר שיש יותר מנקודת השקה אחת בין קארד לפולמן... בכל מקרה, אני חושב שהגישה ש"האדם לא צריך להתערב" היא בעייתית. אני חושב שפתיחות מחשבתית ושילוב בין תרבויות זה דבר מקסים וחיובי. כשהפקיניוס מאמצים (לא בכפייה אלא מתוך לימוד ובחירה) את אמונותיהם של בני האדם או ב"חומריו" כאשר מארי לומדת את מנהגיהם של המולפה ובכלל כאשר בני אדם ויצורים מכל העולמות נלחמים למען מטרה משותפת- זה נפלא. לכן קשה לי להסכים עם הגישה הזאת שהכל צריך להישאר כפי שהוא - איש איש בעולמו ואיש איש באמונותיו, למרות שהיא מובעת בספרים.
 

DHallow

New member
את "קץ הילדות" של ארתור קלארק קראת?

כי הספר הנפלא הזה מתחיל באידיליה כמו זו שהצגת: פדרציה שהופכת את העולם האנושי כולו לחטיבה אחת, בהנהגת יצורים תבוניים הרבה יותר מבני האדם, מה שמביא לשלום, שגשוג ובטחון בקרב בני האדם. טוב, לפחות עד ש..... נו, אם קראת אתה יודע, ואם לא אז קדימה! למה אתה מחכה? :) אני תוהה האם באמת יתכן מפגש בין תרבויות שכולו הפרייה הדדית והרמוניה? האם האדם מסוגל מעצם טבעו לחבור באופן הדדי לתרבות או לגזע אחר, מבלי לנסות "לביית" אותו? ואל תיקח יחידי סגולה כמו אנדר או כמו מארי, חשוב על בני האנוש בהיותם קולקטיב, וזכור את ההיסטוריה מחד ואת הספרות מאידך.
 

tweeg

New member
קראת את ראמה?

זה כבר יותר רציני,שום ניסיון ביות,רק מחקר טהור קראתי את 1-3 ואני צריך להשיג את הרביעי "תוהה האם באמת יתכן מפגש בין תרבויות שכולו הפרייה הדדית והרמוניה? האם האדם מסוגל מעצם טבעו לחבור באופן הדדי לתרבות או לגזע אחר, מבלי לנסות "לביית" אותו?" תלוי בדמיון הגזע הזר,לדעתי קשרי מסחר ושלום יכולים להתקיים. אני לא חושב שהיה ניסיון ביות אלא אם כן הם ברמה טכנולוגית נמוכה יותר ואז יהיה ביות ושליטה שלנו,אם הם ברמה מתקדמת יותר אז אנחנו נשאף לשוויון קץ הילדות אני חושב שקראתי אבל אני לא בטוח
 
כאילו שזה תלוי רק במה בני האדם יעשו

מפגש בין תרבויות שכולו הרמוניה לא קיים, וגם לא מפגש בין אנשים. אבל "לביית" זו מילה קצת חזקה, מן הסתם בני אדם ינסו להשפיע וללמד - וגם ילמדו. וגם יריבו ויעשו הרבה טעויות. לא כל מפגש תרבויות צריך ללכת לפי הדוגמה של קולוניאליזם, אפילו בין בני האדם יש דוגמאות אחרות. קולוניאליזם מניח חוסר סימטריה בין התרבויות. מי אמר שתהיה כזו ושהיא תהיה לטובתנו. ומה שהאנשים יעשו, הפעילות שלהם כקולקטיב תהיה חלק קטן מהעניין.
 

Moiraine

New member
היה את הדיון ההוא שפתחת

גם השוואה בין שתי הסדרות. אני מסכימה איתך, גם אני חושבת שיש בעייתיות בנושא. בל נשכח שאת רוב התוצאות המזיקות רואים בדיעבד ולא מלכתחילה- בני האדם חושבים שהם רוצים לעשות משהו טוב, אבל אז מסתבר שזה לא יצא בדיוק כמו שתכננו. ובני האדם סקרנים מטבעם- לכן הם כל הזמן חוקרים ומנסים לגלות דברים חדשים.
 

tweeg

New member
../images/Emo10.gif

התחלתי לקרוא עד שהתחלת עם הספולירים. באיזה ספר הקטע עם העץ שרוצה להפיץ את הדקסולדה? הייתי בטוח שאת הסידרה הזאת סיימתי(של אנדר עצמו) אבל ההתחלה מעניינת,
 

DHallow

New member
אוייש, מצטערת....../images/Emo12.gif

הקטע עם העץ זה בקסנוסייד, ואם לא קראת את קסנוסייד ואת ילדי המחשבה, הרי שלא סיימת עם הסדרה כלל וכלל! ומה על סדרת הצל? בכל מקרה הישג אחד הישגתי: הצלחתי לעניין אדם אחד בסדרה :) אני לא בטוחה שזה ממש ספויילר, כי זה תלוש מאוד ורחוק מלהדביק את הפאזל של סדרת המופת הזאת, אבל באמת עדיף לקרוא קודם. אז שיהיה בכיף, כן?
 

tweeg

New member
שאלה

ילידי המחשבה קראתי,קסנוסייד זה אחרי? באיזה ספר הם מגלים את הכוכב בית של הדסקולדה? בצל קראתי את הצל של אנדר,ועכשיו קניתי את הצל של ההגמון ואז יש לי עוד 2 נכון? (ואומן השיר) אני מתעניין בסדרה אבל אני לא יודע עם אני יקנה אותה(זה עוד 4 ספרים בערך) ואין לי מאיפה להשיג הספויילרים לא הרסו לי נראה לי(להארי פוטר הרסו לי יותר,אבל באשמתי
)
 

DHallow

New member
אז ככה

קודם קוראים את קול למתים, ואז את קסנוסייד ורק אחר כך את ילדי המחשבה! לא הבחנת בכך שמשהו לא מסתדר לך בעלילה? בסדרת הצל- הצל של אנדר, הצל של ההגמון, הצל של הענק. זה הסדר, זו הסדרה. מה זה אומן השיר? לא נתקלתי. בטוח שזה מהסדרה? את כוכב הבית הם מגלים כבר בקול למתים, כשמגיעים המתיישבים הראשונים ללוזיטניה. במשך הסדרה מגלים עוד על הדסקולדה.
 

tweeg

New member
באמת?

הצל של הענק-בין בזמן בית הספר זה הראשון בסדרת הצל(קראתי) הצל של אנדר אין לי,זה נורא אם אני ידלג עליו? אז נשאר לי בובות הצללים והצל של אנדר את קסנוסייד קראתי אז(פשוט לא זוכר הרבה),וגם את ילידי המחשבה אני לא זוכר את הקטע עם העץ את כוכב הבית הם לא מגלים בקול למתים,הם אפילו לא יודעים שהדסקולדה תבונתית אז אומן השיר לא קשור לסדרה,ספר צדדי כמו מפות במראה,וזה עם קולומבוס יש מצב שאת מסכמת לי את קסנוסייד וילדי המחשבה ב5 שורות? אוף חשבתי שאני זוכר את הסדרה טוב
 

tweeg

New member
סדר

אחרי בירורים קצרים: את הרביעיה של אנדר קראתי את הרבעייה של בין קראתי את הצל של אנדר,ויש לי את הצל של ההגמון אחריהם בובות הצללים והצל של הענק כלומר נשארו לי 2 ספרים לקרוא מסדרה של בין ואומן השיר שלא קשור אליהם תודה על העזרה
 

Moiraine

New member
אומן השיר

לא קשור לסדרה, אבל אני ממליצה לקרוא אותו. יש גם קווי דמיון מסויימים בין אנדר לאנסט(הגיבור של אומן השיר) ולגבי הצללים- אם קוראים את הספר הראשון בסדרה- המשחק של אנדר, אין בעיה אם ממשיכים ישר לצללים. כי זה לא קשור רק לספר הראשון.
 

Moiraine

New member
השוואה יפה.../images/Emo45.gif

רוב המלחמות שהיו בעולם היו בעצם מלחמות דת או שהן נבעו מאמונות וניסיון להשליט את האמונות על אחרים. (מסעות הצלב למשל) האדם הוא יצור חושב ובונה, יוצר ולכן הוא משתמש בטבע בשביל ליצור דברים חדשים. אפשר לראות את התוצאות ההרסניות רק בדיעבד- למשל ניצול של משאבי טבע (כמו פחם ונפט) וכמובן שיש את הבעיה של זיהום הסביבה- אולי אפשר לראות פה גם פגיעה בהרמוניה שכורתים עצים שמייצרים חמצן והחור באוזן וכו'. יכול להיות שזה גם המסר הסמוי שניסו הסופרים להעביר. אבל שוב, אי אפשר להגיד לאדם להפסיק לנסות וליצור או להתקדם- זהו טבעו.
 
רוב המלחמות?

וזה מבוסס על מחקר הסטורי מעמיק, אני מבין. האמת שצריך גם להגדיר "מלחמת דת". כשלשני הצדדים שנלחמים יש דתות שונות יהיה למלחמה מימד דתי כלשהו, אבל זה לא עושה את זה גורם עיקרי. היו לא מעט מסעות-שוד, מאבקי שליטה על טריטוריה ומשאבים, מלחמות שהמניע שלהן הוא רצון לגבות מיסים או לזכות ביוקרה. אני לא יודע כמה מלחמות היו שדת או רצון להשליט תרבות היו מניע מרכזי בהן. מלחמות ההתפשטות של האיסלאם ומסעות הצלב, מלחמת שלושים השנה. וכמובן שאפשר למצוא מלחמות שבהן בני אותה דת/תרבות עמדו משני צדי המתרס. זה לא שאירופה היתה שקטה ושלווה כשכולם שם היו קתולים. כמובן שאפשר לומר שגם "אני רוצה להיות מלך גם של פיסת הקרקע הזו", "הכסף/תבואה שאגרתם כל-כך יפה - אני רוצה את זה", "אני רוצה כח עבודה זול, רצוי כזה שעובד בחינם", "תראו איזה מצביא נהדר אני", "אתם צריכים לשלם לי מס/ תראה, יש לך ארץ יפה, לא חראם..." "איתי לא מתעסקים, גם לא עם החברים שלי" וכו' אלה אמונות שמי שיוצא למלחמה מנסה להשליט על אחרים, אבל זה קצת למתוח את ההגדרה יותר מדי.
 

limilu

New member
אולי הכוונה [לפחות שלי, באמת קראתי איפשהו]

היא שלא משנה מה הסיבה, לרוב התירוץ הוא בשם הדת.
 
אפילו בזה אני לא בטוח

אבל מילא. בכל מקרה זה לא משאיר הרבה מהטענה. לכל היותר זה עושה מהדת תירוץ נוח למי שרוצה לבצע פשעים ולהשאר עם מצפון נקי. אדם לא דתי שרוצה לבצע את אותם פשעים יכול למצוא סיבות אחרות: פרשנות מרחיבה לרעיון של הגנה עצמית, הערצת כח, עקרונות משונים של צדק, התחשבנות הסטורית, בעלי ברית, פגיעה בכבוד ועוד כל מני. אם האמירה היא שאנשים מנסים להשתיק את המצפון שלהם בכל מני תירוצים - אז אוקי, אבל צריך לזכור שאותם עקרונות יכולים להמריץ אנשים לעשות פעולות טובות.
 
אהבתי../images/Emo8.gif

אבל לפי מה שהבנתי (ותקנו אותי כי יכולות ההבנה שלי הן לא מהגבוהות וגם לא קראתי את הספרים שעליהם מבוסס המאמר) אבל המאמר נותן תחושה שטבעם של בני האדם הוא בסופו של דבר להרוס את המקום שבו הם נמצאים, וזה לא נכון בדיוק. טבעם של בני האדם הוא ליצור וללמוד ואלא תכונות חיוביות. הבעיה מתחילה כשבני האדם מגזימים מאוד בלמידה כך שהם מגלים דברים שיכולים להרוס אותם, או שהם יוצרים כל כך הרבה שזה הורס את המקום שבו הם חיים. אם בני האדם היו יוצרים ולומדים במידה (כל דבר בטבע ובכלל צריך ליות במידה) הם לא היו מזיקים. אני חושבת שבני האדם הציעו את הדת לחזרזירים הם רצו בטובתם של החזרזירים בגלל שהם חשבו שהדת שלהם טובה יותר אך הם לא כפו את הדת שלהם על החזרזירים
 
למעלה