על עצים, יצורים ושאר חומרים

limilu

New member
אני חושבת שאתה לא חי מספיק בעולם הזה.

טבעם של אנשים הוא בדיוק להרוס את המקום בו הם נמצאים [אם הם מתכוונים לזה או לא].
 

DHallow

New member
ואני חושבת...

שיש תפיסה כזאת בספרים, וכל אחד יכול לתהות באשר לעולם האמיתי. טענתי היא לגבי עמדה סמויה שאני סבורה שמצאתי בספרים, אבל בחיים האמיתיים אני הרבה יותר אופטימית :) נכון, בני האדם נוטים להרוס את סביבתם. אי אפשר להתווכח על התוצאה העגומה הזאת, אבל אולי אפשר להתווכח על הכוונות, כן כן, אותן אלה המרצפות את הדרך לגיהנום...בקשר להשפעה תרבותית- אני נוטה להסכים עם הצי שאסר על השפעה על עולמם של הפקיניוס, כי זה יוצר שינוי תרבותי מהותי שעלול להיות הרסני, גם אם אני לא מסכימה עם שליחת הצי ללוזיטניה בעקבות ההתערבות. אני לא חושבת שיתכן מצב בו מפגש בין שתי תרבויות, בעיקר כשיש עליונות מסויימת של אחת מהן על רעותה, ולא תהיה השפעה אגרסיבית על התרבות החלשה יותר. למה אגרסיבית? לא בגלל הדרך, אלא בגלל התוצאות! הטבלת הפקיניוס זו התערבות גסה מידיי לטעמי. זו כפיית התרבות האנושית על תרבות לא אנושית, גם אם כביכול לא היתה כפייה אלא "חשיפה". באשר לטבע האדם- אני מתחברת לג'ון לוק שאמר שטבע לב האדם טוב מנעוריו, אלא שהחברה מקלקלת אותו. האדם כפרט הוא טוב יותר מאשר כלל בני האדם החברים בקולקטיב. זה צפוי שאנדר יתאמץ למען החזרזירים בכל מחיר, אבל זה עוד יותר צפוי שהחברה האנושית הרחבה יותר היתה מקריבה את כל לוזיטניה ללא היסוס, ברגע שהבינה את סכנת הדסקולדה.
 
אם כל הכבוד לאדון לוק

האדם ללא חברה הוא פיקציה או משהו שקשה לקרוא לו אדם (תינוקות אנושיים שגדלו בין חיות ולא מסוגלים לתקשר עם בני-אדם) גם לא ברור לי איך מודדים טוב או רע מחוץ לחברה אנושית (או תבונית). אדם שנותק שלא בטובתו מחברה אנושית איזו משמעות מוסרית יש להתנהגות שלו? מי ישפוט אותו? לפי אילו חוקים הוא ישפט? במי הוא פוגע? עם מי הוא כורת בריתות? אם יש לו איזשהו אל הוא יכול לנסות לדבר איתו (ואף אחד בסביבה לא יסגור אותו בבית משוגעים). אני גם לא מבין מה רע בחשיפה של תרבויות אלו לאלו. כל עוד אין כפיה בכח אם יפני רוצה לאמץ אורח-חיים אירופי או אמריקאי (או להפך) זה עניין שלו. ואם הוא רוצה לשלב בין התרבויות - בברכה. כנ"ל לגבי יצורים תבוניים לא אנושיים. אם הם אכן תבוניים תבונתם צריכה להביא אותם לחפש רעיונות חדשים. ואם הם תבוניים ראוי להתחשב בדעתם אם הם רוצים להסתגר או לקיים קשר תרבותי. אני הייתי מאוד מתעצבן אם איזו תרבות מתקדמת לא היתה מוכנה לשתף אותי בהשגים שלה "כי הבארבארים צריכים לחיות לפי דרכם ואסור לנו להתערב" אם הייתי יכול, הייתי מראה להם מה זה בארבארי ומה בארבארים עושים לתרבויות מלאות בחשיבות-עצמית שמרגיזות אותם ושומרות לעצמן עושר ונוחות. מזכיר לי קטע ב"בריאן כוכב עליון" שבו חברי המחתרת היהודית מנסים לנסח נאום שמתחיל ב"מה הרומאים עשו עבורכם" - חוץ ממערכת ביוב, כבישים, אקוודוקטים, בתים יפים יותר והרשימה רק הולכת ומתארכת.
 

DHallow

New member
מה הרומאים עשו עבורכם ../images/Emo6.gif

באמת אחד הקטעים הגדולים! אתה מדבר על תרבויות קרובות (האמריקנית והיפנית כמשל), אבל אם היית לוקח שתי תרבויות רחוקות מאוד, שונות במהותן, אז הקשר התרבותי הוא לא ממש כמו שתיארת. לדוגמא: גמדוני הבית והקוסמים. האם מושג החופש כפי שהרמיוני מבינה אותו, ומעוניינת ברוב נאורותה לכפות על חברת גמדוני הבית, הוא בהכרח טוב להם? אתה בטח זוכר את הדיון הזה ממקום אחר... אבל זו דוגמא מתאימה יותר, לדעתי, למקרה מתיישבי לוזיטניה והפקיניוס. ובקשר לחלוקת המשאב היקר ביותר- הידע- עם תרבות תבונית אחרת, כלום סבור אתה שכך יאה לה, לתרבות התבונית, להתפתח ולהתקדם? מידע מועתק- חיצוני אך לא מתפתח- פנימי? אם הם תבוניים, תן להם לגלות את הטכנולוגיה! תן להם ללמוד כיצד לעבד צמר קאברות, כפי שלמדו להשתמש העשבי- הקאפים כמשככי כאבים! זו הערכה כלפי גזע שכן, לא "בואו, גזע ברברי, אנחנו נלמד אתכם מה הכי טוב בשבילכם או במילים אחרות- "השמדת כדור הארץ- שאל אותי כיצד".
 
אני מתעלם מההתייחסויות לספרים שלא קראתי

בהקשר של גמדוני הבית הטעות של הרמיוני הוא חוסר התחשבות ברצונם של גמדוני הבית. אילו גמדוני הבית היו רוצים להשתחרר זה היה סיפור אחר לגמרי. מה שאני אומר זה לא להניח הנחות על תרבות אחרת. אם הם תבוניים הם אחראים למה שהם לוקחים מתרבויות אחרות. ובוודאי שכך יאה וכך נאה. ככה מתקדמים יותר מהר. למה שכל תרבות תצטרך להמציא את הגלגל מהתחלה? אני לא אומר להם "תראו מה טוב בשבילכם" אבל אני לא מונע מהם לראות איך זה עובד אצלי (ואיזה נזקים זה גורם) ולהחליט בעצמם כמה מזה ליישם בעצמם ואיך. לכל היותר אני אומר להם "תראו, זה עובד בשבילי, כך פתרתי את הבעיה הזאת. אם אתם חושבים שיש לכם בעיה דומה אתם יכולים ללמוד מהמקרה שלי ואם לכם יש פתרון מוצלח אני אלמד מכם". בכל מקרה הגישה שלי היא לא של מיסיונריות, היא של דלת פתוחה וחילופים חופשיים. רוצים - יכנסו וילמדו, לא רוצים - לא יכנסו ויפתרו את הבעיה בעצמם. להניח מראש שיותר טוב להם להשאר בחוץ לא מתנשא פחות מלהניח מראש שצריך להכניס אותם לטובתם בין אם הם רוצים ובין אם לא. ואגב, אני לא יודע איך בני אדם יכולים להשמיד את כדור הארץ.
 
אני לא בטוח שיש אמירה גורפת שאפשר לומר

על כל האנשים חוץ מזה שבסוף כולם ימותו (ועוד כל מני עובדות דומות). אני גם לא מבין מה פירוש "להרוס". אנשים משנים את סביבתם. יש לשינוי הזה השלכות חיוביות לבני האדם (זה הרבה יותר נעים בחורף בבית מוסק ומאוד נוח כשאפשר להגיע מירושלים לתל-אביב תוך שעה-שעה וחצי ולא בכמה ימים) והשלכות שליליות לבני אדם (כדי לחמם את הבית ולהניע את המכונית אני צריך לשרוף כל מני דברים ולפלוט פחמן דו-חמצני אם לא דברים מזיקים יותר). כנ"ל יש בעלי חיים שנהנים מהפעילות האנושית (חתולים, כלבים, כל מני מזיקים שמצליחים לחמוק מהנסיונות לחסל אותם) וכאלה שסובלים ממנה (כל מני חיות שבתי הגידול שלהן הולכים ומצטמצמים, שבני אדם נוטים לצוד והמזיקים שאנחנו מצליחים לתפוס ולחסל) ויש כאלה שגם וגם (כל מני חיות וצמחים שבני אדם מגדלים עד שמגיע הזמן לאכול אותם). אבל זה לא משהו שכל בני האדם עושים, ובוודאי שלא באותה המידה.
 

DHallow

New member
בדיוק

אתה מתייחס לבני האדם כאוסף של אינבידואלים, ולכן אומר ש"זה לא משהו שלא כל בני האדם עושים, ובוודאי שלא באותה המידה". אני מתייחסת לבני האדם כקולקטיב, כגזע, ומתייחסת להשלכות המוחלטות של התנהגות המין האנושי. הפעולות שאתה ציינת, כמו למשל חימום הבית, מזיקות בסופו של יום לכדור הארץ, ועל כך אין עוררין! האם זה משנה שיש אנשים שמודעים לאיכות הסביבה ונמנעים מהתנהגות הרסנית בחשבון הסופי? האם זה שאני לא מחממת את הבית (כי אין לי מזגן/ תנור/ מפזר חום... אל תשאל...) יורד בסוף מ"החשבון" שיגיש לנו כדור הארץ בקץ הימים? סליחה על האפוקליפטיות, קמתי במצב רוח דרמטי היום... "יש גם וגם" מבטא תפיסה אינדבידואליסטית, אני מנסה לומר שבסך הכל הכללי, האדם כקולקטיב הוא הרסני, גם אם יש בו המון אנשים טובים, יצרניים, ירוקים, צמחוניים ושאר לובשי בגדים רחבים...
 
כדור הארץ ימשיך במסלולו בין אם אחמם את ביתי

ובין אם לאו. הסכנה היא לא שכדור הארץ יהרס אלא שהחיים עליו יעשו בלתי-נסבלים עבור בני אדם (ובמקרים מאוד מאוד קיצוניים לא ראוי לחיים בכלל - אבל יהיה לנו קשה להגיע לזה עם כל הפטריות הפוטנציאליות שמוחזקות במרתפים). יש לזה כך מני פתרונות. לגבי בני האדם כגזע - בני האדם בקושי מצליחים לפעול ביחד במסגרת של מדינה אחת. בסופו של דבר בני האדם בין אם כיחידים ובין אם במסגרת החברות שבהן הם חיים (ולמה אינדיבידואל מול "כל הגזע" יש כל מני קבוצות קטנות יותר שבהן אנשים מתארגנים) עושים כל מני דברים עם כל מני השלכות - טובות ורעות. אבל בסך הכל, למרות הצמחונים, הירוקים ולובשי הבגדים הרחבים, הם מצליחים בד"כ לארגן לחברות שלהם חיים נוחים. זה מתקזז עם היכולת המרשימה של אנשים וחברות למרר את החיים לאנשים/חברות אחרים. אני מציע שתקני תנור ותשתמשי בו בשכל ומידה. לא חבל להצטנן? פתרון מושלם אין ולדעתי גם לא יהיה אבל אני מאמין שהאופטימלי הוא יותר בכיוון של "הכל במידה" ולא בפתרונות קיצוניים.
 

DHallow

New member
אם כך הכל בסדר!

סתם אנחנו מקשקשים על התחממות כדו"א, על אפקט החממה, על המסת הקרחונים. בעצם הכל בסדר! האדם לא הורס את הטבע ובסך הכל החיים די אופטימיים! הידד האח!
 
הוא לא הורס את הטבע

הוא גורם לתופעות שעלולות לפגוע בו. הטבע ישרוד המסת קרחונים כמו שהוא שרד פגיעות מטאוריטים, תקופות קרח ותזוזת יבשות. עבור בני אדם החיים עלולים לההפך לפחות נוחים כשכל מני ערים שלהם יוצפו. מאחר ואכפת לי מגורלם של בני-אדם אני חושב שכן צריך לגבש מדיניות סביבתית, אני מאמין שמדיניות כזו צריכה להיות יותר בגישה של "הכל במידה" ולא "הכל לפח האשפה ויאללה, חזרה לימי הביניים" אני לא קורא לבזבוז חשמל בלי אבחנה אלא לשימוש במידה.
 

Rayton

New member
השוואה יפה :)

אחרי שסיימתי את טרילוגיית "חומריו האפלים", אני מחפש סדרה חדשה. ראיתי כמה המלצות על המשחק של אנדר, אבל לא הבנתי בדיוק על מה זה, וההשוואה שלך סיקרנה אותי לדעת קצת יותר על הסדרה. אם תוכלי לתת קצת יותר פרטים על הסדרה אני מאוד אשמח.
 

DHallow

New member
שמחתי לסקרן

המשחק של אנדר- ספר נחמד, אבל הסדרה שהתפתחה ממנו היא הרבה יותר טובה, לדעתי. אנדר הוא ילד שמגיע לבית ספר ללחימה ונלחם נגד הפורמיקים (הבאגים) שניסו כבר בעבר לפלוש לכדור הארץ. הספר הזה מרתק בהיותו שיעור בסוציולוגיה של קבוצות ילדים, במנהיגות ובאסטרטגיה. ספר ההמשך "קול למתים"- אנדר מגיע למושבה לוזיטניה, אחת ממאה המושבות שמחוץ לכדור הארץ, ושם מחכים לו אתגרים וקשה לומר מה יותר מאתגר- האנשים שהוא פוגש או החזרזירים (ילידי הכוכב). ספר זה הוא שיעור מעניין באנתרופולוגיה ובמפגש בין תרבויות. בהמשך- קסנוסייד- יצירת מופת, לדעתי. לוזיטניה בסכנה משמעותית מצד בני האדם אבל לא רק. זה שיעור פילוסופיה בהומניזם. לבסוף, ילדי המחשבה- יצירה נאה שסוגרת את מה שהתחיל בקול למתים. סדרת הצל- הצל של אנדר- אותה העלילה של המשחק של אנדר, מנקודת מבט של אחת מן הדמויות המשניות. גאוני פשוט! לאחר מכן הצל של ההגמון והצל של הענק, פחות טובים, לדעתי, אבל מבריקים בתחום של יחסים בינלאומיים, אסטרטגיה ופוליטיקה, אם זה מעניין אותך. אשמח לשמוע איך היה....
 

limilu

New member
אהבתי יותר את סדרת הצל,

הסדרה של אנדר הייתה קשה. אבל בין
וגם, בלי קשר, אני אוהבת שרואים את נקודת המבט של פיטר ו-ולנטיין [
על שניהם].
 
למעלה