עם כל חיבתי למדיה הפיזית, אני מתחילה להישבר

trilliane

Well-known member
מנהל
עם כל חיבתי למדיה הפיזית, אני מתחילה להישבר

זה התחיל מתקליטור באוסף הקליפים של פול מקרטני שהיה בסדר אבל הפסיק לעבוד כבר לפני כשנה וסירב להיקרא בכל מכשיר או כונן שניסיתי. פשוט סתם כך ביום בהיר אחרי שנים ספורות שהוא אצלי (ולא חרשתי עליו או משהו כזה). אז מה עושים, אני אמורה לקנות את כל המארז מחדש?

עכשיו אני צופה, או מנסה לצפות, בסדרה "בנות גילמור", מארז שקניתי לפני חמש שנים בסך הכול, וצפיתי בו אולי ארבע-חמש פעמים לכל היותר. התקליטורים אופסנו במארז הסגור באופן רגיל, המארז נמצא על המדף, לא יצא מהבית, לא נחשף לשמש או לתנאי חום/קור/ווטאבר... ובכל זאת יותר מדי תקליטורים עושים בעיות.

למעשה כבר הראשון לא ניגן לי בכלל(!) וחטפתי ג'ננה, אבל למרבה המזל קניתי לפני עשור את העונה הראשונה ולא הצלחתי למכור אותה, אז היה לי גיבוי. היא דווקא עבדה יפה בלי בעיות (המשכתי כבר עם התקליטורים של העונה) אולי כי צפיתי בה פעם אחת, או אולי כי היא מארז פלסטיק נורמלי ולא עטיפות הקרטון המעצבנות של המארז השלם האמריקני (זה אמנם נראה יפה וחסכוני מאוד במקום, אבל לא מיטב עם התקליטורים, ככל הנראה).

עכשיו אני בעונה השנייה, וזה כבר התקליטור השלישי שעושה לי בעיות. היו פה ושם קפיצות וגמגומים קטנים (אף שהתקליטורים ממש לא שרוטים), בתקליטור אחד פרק שלם גמגם לי בלי סוף, ועכשיו נאלצתי לדלג על פרק שלם כי הוא פשוט בלתי קריא. לא יודעת למה דווקא הפרק הזה, אבל ה-DVD (פיוניר, סוס עבודה ותיק) מסרב לקרוא אותו ונעצר (השתמשתי בדיסק ניקוי, זה לא עזר) והבעיה בפירוש בתקליטור כי הוא עושה את אותן בעיות גם בכונן המחשב. התכנות במחשב (ניסיתי שתיים, כולל VLC) פשוט נתקעות באותם מקומות בדיוק.


מה אני אמורה לעשות עכשיו? זה פשוט מרגיז.
שילמתי על מוצר שישרת אותי שנים ארוכות... לו הייתי יודעת שכך יהיה כבר הייתי מורידה את הסדרה, זה בעצם מה שנשאר לי עכשיו כי אין לי כוונה לשלם שוב על מוצר שקניתי ורק איכותו הנחותה (מתברר) מונעת ממנו להשתמש בו כעת.

בחיי, בכל פעם שמוצרי מדיה חוקיים שקניתי במיטב כספי משגעים אותי בגלל בעיות חמרה/תכנה אני מרגישה פשוט פראיירית. אין לי מילה אחרת. מרגישה שכל מי שצוחק עליי שאני עוד קונה מדיה פיזית פשוט צודק. לא שקבצים לא יכולים להידפק, ועדיין... לפחות קל יותר להשיג ולגבות אותם.
 

Mits Petel

New member
היה לי סיפור דומה לפני כמה שנים

עם סדרת סרטים שלמה שקניתי בחנות פיזית בחו"ל. כל הסרטים נתקעו בנגן שבסלון וגם בכונן במחשב, וכבר ויתרתי עליהם. כאב לי הלב לזרוק אותם, ומזל שלא זרקתי. כמה חודשים אחרי זה קניתי מחשב חדש עם כונן חדש
מתוצרת אחרת, וכל הסרטים שנתקעו קודם בכונן הישן ניגנו ללא בעיות בכונן החדש, וכשהחלפתי מאוחר יותר את נגן הדיוידי בסלון בנגן בלוריי, גם שם הסרטים נוגנו ללא תקיעות או קפיצות., אבל שמתי לב שכמה דיסקים שעלו
בלי בעיות בנגן הישן סירבו בתוקף לעלות בנגן החדש... בקיצור לנגנים standalone שונים ולכוננים שונים יש יכולות הצלחה שונות עם מה שנראה כסוגים שונים של בעיות שיכולות להיות בדיסקים. היום מחוברים לי לטלוויזיה שני נגני בלו ריי,
כל אחד מתוצרת אחרת, ובינתיים, בין שניהם, אני מצליח לנגן את כל המדיות הפיזיות שלי בלי בעיות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה כנראה שילוב גם של הנגן, רוצה לומר

תקליטור תקין ינגן בכל נגן, ונגן חדש באיכות גבוהה יקרא גם תקליטור דפוק. אבל כשהתקליטור דפוק וגם הנגן כבר לא חדש...

בכל מקרה אין לי דרך נוספת לצפות בהם... במחשב הנייד שלי הכונן עוד יותר דפוק אז לא ניסיתי בכלל, ויש לי דווקא כונן חדש יחסית במחשב הישן שלי, אבל המחשב עצמו לא ממש תקין... ואני בסה"כ רוצה לצפות בטלוויזיה...

בכל מקרה זו בוודאות בעיה בתקליטור, כי גם ה-DVD וגם כונן הבלו-ריי במחשב נתקעו באותן נקודות בדיוק והגיבו באופן דומה. אולי יימצא כונן שיקרא אותםף זה לא ממש עוזר לי או מנחם אותי כרגע.
 

angelwings1

New member
מבינה אותך לגמרי....

קרה לי אותו דבר לאחרונה שרציתי לצפות בDVD של "צעצוע של סיפור". שמגיעים לקטע מסוים הסרט פשוט נתקע ולא זז ואפשר להמשיך לראות רק אם מדלגים על חלק דיי גדול מהסרט.
וזה לא המקרה היחיד.
אני עדיין מתלבטת אם לקנות שוב את הסרט....
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מחלק המוסר והשכל – כבר נדפקתי פעם אחת

ואין לי שום קושי להיגמל...
ר"ל, אין לי כוונה לשלם שוב על מוצר שכבר קניתי רק כי לא יצרו אותו כמו שצריך בפעם הראשונה.
זכויות שילמתי? שילמתי. אז עכשיו אני יכולה להשיג אותו מחדש בלי לשלם פעם שנייה.
 

angelwings1

New member
צודקת...

אבל אותי ממש מבאס העניין שלא יהיו ברשותי הסרטים המקוריים באיכות צפיה נורמלית. בעיקר שמדובר בסרטים שנחשבים קלאסיקות בשבילי (דיסני וסופרמן).
 

Soak

New member
יש הרבה מה לטעון לגבי ההחלטה שלך בהיבט החוקי

אבל האמת היא שאני (ואני מאמין שגם רוב חברי הפורום) לא נמצאים כאן בגלל שאנחנו אנשי מוסר ושומרי חוק. אנחנו כאן כי אנחנו אוהבים את המוצר הזה. אוהבים להחזיק את הסרט בידיים, את תמונת העטיפה, את הדיסק, את האיכות ואת התוספות. אנחנו אוהבים את המכלול, ואת הפיזיות שלו. לכן קשה לי להזדהות עם ההחלטה שלך, גם אם אני מבין אותה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, ממש לא. שילמתי, רכשתי את הזכויות, נקודה.

קניתי מוצר שאין לו תוקף, לא משהו שאמור להתקלקל טכנית תוך שנים ספורות (אחרת לא הייתי קונה, כמובן). שמרתי עליו היטב באופן שבו סופק לי. זה לא מכשיר חשמלי שמועד לקלקולים, זה אמצעי אחסון מידע והוא אמור לאחסן מידע למרחקים ארוכים, לא להידפק בצפייה החמישית. אז עם כל הכבוד, הם הפרו את ההסכם שלהם כלפיי, ומכיוון שהמדיה הפיזית שעליו הם בחרו לספק לי את המידע לא עומדת בייעודה, אני אשיג את המידע במדיה אחרת. אבל את הזכויות קניתי והן שלי, אני לא מעבירה אותן הלאה ולא מוכרת את המקור או משהו כזה. מותר (לפי החוק!) לאדם לעשות לעצמו עותקים לשימוש אישי וזה בדיוק זה (טכנית במקרה הזה לא אני הכנתי את העותק בעצמי, אבל מבחינה מהותית התוצאה זהה).

וכן, ברור שאני אוהבת את המכלול, לכן קניתי אותו ושילמתי עליו והמארז עדיין אצלי, אני לא זורקת אותו לפח. אבל אם חלק מהתקליטורים עושים בעיות, עם כל הכבוד, זה לא סביר לצפות ממני לקנות את הכול מחדש. פרנסתי אותם בכבוד פעם אחת, הם קיבלו את התמורה, עכשיו זכותי לצפות בזה כמה שאני רוצה.
 

Soak

New member
שוב, לדעתי יש מה לטעון בנושא

אבל אני לא משפטן ולא מכיר את לשון החוק, ובעיקר זה דיון מיותר בעיני כיוון שהשיח הציבורי על הורדות לא מתייחס בכלל להיבט החוקי, פרסומות בטלוויזיה לספקי אינטרנט משתמשות בזה כטיעון למהירות האינטרנט שלהם ובגדול כולם מקבלים את זה כמשהו שקיים וקורה כשגרה. נראה לי מגוחך לטעון טענות חוקיות במצב כזה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
החוק מתיר להכין עותקים לשימוש אישי. נקודה.

לכן אם אני משיגה עותק לשימושי האישי כפי שיכולתי להכין בעצמי (לפני שהעותק שלי נדפק) זה היינו הך.

בכל מקרה אף אחד לא מחפש אותי אישית אז זו לא הנקודה וגם לא התכוונתי לפתוח דיון בנושא החוק, ממש לא; אבל צרם לי שכתבת שיש מה לטעון בהיבט החוקי, כי זה לא נכון. אני מכירה את החוק ומה שכתבתי בכותרת הוא על סמך החוק (לפחות בישראל).
 

Soak

New member
יש מה לטעון

הורדה של קבצים מאמיול / טורנט והצמדה של תרגום פיראטי אליהם אינה שוות ערך להכנת עותק לשימוש אישי. כן, התוצאה זהה - יהיה לך קובץ של הסרט, אבל אופן השגת הקובץ שונה מהותית מגיבוי של עותק פיזי קיים גם אם בעיניך זה אותו דבר. לזה התכוונתי כשאמרתי שיש מה לטעון בנושא.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, כל עוד זה עותק שיכולתי להכין לעצמי, אין

זה לא משנה מבחינת החוק אם אני אישית הכנתי את הקובץ מהעותק האישי שלי או מישהו אחר הכין אותו מעותק זהה. אפשר לטעון נגדו על שיתוף הקובץ, כמובן, אבל אי אפשר לטעון כלפיי שהורדתי עותק זהה לשלי שיכולתי להכין בעצמי. אני לא עוברת בכך על שום חוק.

ומי דיבר על תרגום פיראטי? אין לי שום צורך בכזה.
 

Mits Petel

New member
הכנסת אמורה לדון בחוק שיכשיר הורדות

לשימוש עצמי, ובד בבד היוצרים יקבלו פיצוי מכל מכירה של מדיות לצריבה, צורבים, התקני איחסון וכו' (למעשה זה היה המצב בזמנו לגבי קסטות וידיאו ריקות).

קישור לכתבה
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שוב שטרית מגלה בורות טכנולוגית מטרידה

מה הקשר בימינו בין מדיות לצריבה וצורבים להורדות?
אנשים כיום מורידים, צופים ומוחקים, או מגבים בענן, או חולקים עם אחרים, או מזרימים בסטרימר... מי בכלל צורב?
ההצעה הזאת נכונה ללפני עשור. רוב האנשים שצורבים כיום לא עושים זאת כדי להפר זכויות יוצרים וזה סתם יקנוס את האנשים הלא נכונים.

גם לגבי התקני אחסון, עם כל הכבוד, הם נועדו גם לדברים נוספים (בפרט אחסון תוכן חוקי לחלוטין) והרעיון למסות קולקטיבית תחום מוצרים שלם פשוט מגוחך.

קלטות אודיו ווידאו במיוחד אכן שומשו ברוב המקרים להקלטות מהטלוויזיה או מקלטות חוקיות ולכן היה בכך היגיון. כאן אין.

אם הוא כ"כ רוצה שיקנוס את מי שמתחבר בפס רחב לאינטרנט...
כאילו שמחירי התשתית של הדואופול של בזק-הוט לא יקרים מספיק.
 

Mits Petel

New member
אולי ימסו גם את הסטירמרים...

ואם הפרסום של ספקי האינטרנט מתמקד כמעט אך ורק במהירות שבה מורידים סרטים, אולי הן אלה שיצטרכו בסוף להפריש תמלוגים ליוצרים (והן ממילא יגלגלו את העלויות על הצרכנים...)
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם כי כיום שלל תוכני סטרימינג חוקיים לחלוטין

לא רק בארה"ב אלא גם כאן...
במילים אחרות, שוב יצא שבמקום שמורידים את מחירי התכנים ומנגישים אותם ללקוחות (למשל יותר שירותי סטרימינג כמו בארה"ב, כי כשהמוצר זול, נגיש ונוח לאנשים יש פחות מוטיבציה לגנוב), נשלם קולקטיבית יותר.
מעולה.
 

liorb22

New member
אל תאמרי נואש!

אני ממליץ לבדוק את התקליטורים הבעייתיים בנגן ייעודי נוסף, עדיף חדש ככל האפשר. לי קרה מקרה דומה עם תקליטור חדש יחסית, טרון המורשת בבלורי. הסרט נתקע בדקה ה-10 לערך בכונן הבלורי במחשב, וגם בקונסולת הPS3 של חברי הטוב. למרות שעל פניו התקליטור נקי לחלוטין.

לאחרונה, כשקניתי לי את נגן הבלורי של סוני, אמרתי לעצמי: "בוא נבדוק סתם בשביל הקטע". נחשי מה? התקליטור רץ חלק לגמרי. רק כדי לאמת שזה לא מקרה חד פעמי, הרצתי את נקודת הזמן הבעייתית כמה פעמים, ובכולן הנגן צלח בלא קושי.

מסקנה, אם אין סממנים מחשידים על התקליטור (כתמים ו/או שריטות) הייתי ממליץ לבדוק זאת שוב בנגן חדש. נגנים ישנים, כמו כל מוצר אלקטרוני, מתיישנים ודועכים עם השנים.

תני צ'אנס נוסף, אולי תופתעי לטובה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין לי איפה לבדוק אותם, כאמור... ולא אקנה חדש

כרגע. כפי שכתבתי למעלה, אם תקליטור עושה אותה בעיה במכשירים שונים, סימן שהבעיה בו ולא בהם (זה לא סתם צירוף מקרים) אבל יש מכשירים שיצליחו בכל זאת לקרוא אותו למרות הבעיה. זה לא אומר שהמדיה לא דפוקה. המכשירים שלי קוראים בהצלחה רבה שלל תקליטורים אחרים בשבוע, אז זו לא בעיה בהם. אם המטרה היא שאחליף מכשיר כל שנתיים כי המדיות נדפקות ורק מכשירים ממש חדשים מסוגלים לקרוא את הדפוקות, צר לי, לא יקרה. אני מעדיפה להוריד את התכנים בצורה לא חוקית, אבל מכיוון שכבר שילמתי עליהם, שילכו לחפש אותי.
 

liorb22

New member
מקבל את ההגיון שלך, למרות שאני לא מסכים איתו

במקומך, אני הייתי נוהג אחרת ומעדיף לרכוש מכשיר חדש (או בודק זאת במכשיר חדש).

כך או כך, אני לא הייתי מתבייש ופונה לחנות שממנה רכשתי ומסביר את שקרה. מרבית החנויות לא יעשו הרבה, אבל אמזון תעמוד מאחורי המוצר אותו רכשת וסביר להניח שגם תפצה במידת מה. כך קרה לי עם תקליטור טרון, למרות שהמוצר נרכש לפני כשנתיים.

תמיד אפשר גם לפנות היישר אל האולפן, אבל שם הם לא יגלו הבנה יתרה (בייחוד כאשר מדובר בלקוח לא מקומי).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין לי כוונה להשקיע כרגע במכשיר חדש

בגלל כמה תקליטורים שנדפקו. המכשיר הנוכחי תקין (וכאמור, גם הכונן במחשב עשה בעיות באותם מקומות, אז זה לא מקרי, הבעיה בתקליטורים, גם אם יהיו מכשירים שיצליחו, אולי, לקרוא אותם טוב יותר).
המארז נקנה מאמזון לפני חמש שנים (בספטמבר 2008), אני לא רואה טעם לפנות אליהם עכשיו, נראה לי קצת מוזר... מה הם יכולים לעשות? הם לא נותנים אחריות לשנים, והם לא יכולים לשלוח לי עותקים חדשים של התקליטורים שנפגמו...
 
למעלה