ערי מדינה 2050

ערי מדינה 2050

אני לא בטוח שזה נדון כאן.

הגעתי לכתבה מתוך קישור בפורום רוטר. הגולשים הימניים שם כמובן לא אוהבים את הרעיון.

מעבר לכך, עולה אצלי השאלה, האם הפרויקטים התכנוניים השנתיים לא לוקים באופטימיות יתר? האם בעשור האחרון, היה בכלל "אולפן 4" שלא הציג מצב אוטופי של שלום ושיתוף פעולה, אלא מצב פסימי של משבר סביבתי עולמי, הקצנה דתית וכו'?

אופטימיות היא תכונה חשובה למתכננים, אך צריך לעודד מחשבה גם על התרחישים הפסימיים יותר.
 

ש מים

New member
"גולשים ימניים" לעומת "מרצים שמאלניים"

ואף מילה על פוליטיקה...



מבלי להכנס בכלל למלכודת הפוליטית, אני רוצה להרחיב על נקודה שאתה העלית, ושמעצבנת ומרגיזה אותי כבר הרבה שנים (למעשה, מאז אמצע שנות ה-90', עם "שיטפון השלום", שהביא עימו אין-ספור תכניות וורודות ל-"אזורי תעסוקה משותפים", ששמו של כל אחד מהם כלל לפחות פעם אחת את המילה "שלום" (אגב, זכור לי במיוחד הסבר של אחד המתכננים - איש שאני מעריך מאוד - שתכניתו כללה רמפות ממזרח למערב הקו הירוק. כשנישאל: "מה תפקיד הרמפות?" ענה: "למעבר משאיות וסחורות. אבל אם לא יהיה שלום, יוכלו לעבור שם הטנקים.." אין ספק שהבחור הזה היה לפחות מציאותי ורציונאלי!
): עניין ה-"אופטימיות יתר" של המתכננים... אני רוצה לחזק את ידיך ולהסכים איתך לחלוטין בטענה זו! "אופטימיות היתר" הזו, היא שמאפשרת למתכננים למשוך סכומי עתק מקופות ציבוריות (ופרטיות) על ערימות ניירת שמכחידות את יערות הגשם באמזונס, ולנפח את הראש בערימות מלל חסרות ביסוס. אבל אולי אחת הבעיות העיקריות של אופטימיות יתר זו, היא המכשול שהן שמות בפני תכנון נכון ואיכותי לימינו אנו! ולדעתי אין דוגמא טובה לזה מסיפור כביש 61. אז למי שלא יודע:
כביש 61 הוא כביש רוחב, מערב-מזרח, העובר לאורך גדת נחל חדרה, בין בקה אל גרבייה לג'ת. הרציונאל שעמד לפני מתכנניו הוא "חזון השלום" (או אולי "ארץ ישראל השלמה למחצה"?). מה שקורה היום זה שהכביש/התוואי המוצע מהווה מכשול לכל תכנון איכותי ורציונאלי (ומתבקש) - לחיבור ויצירת מרכז עירוני איכותי, המשותף לשני הישובים. למותר לציין שכל נסיון לבטל את התוואי, או אפילו לצמצם את רוחב זכות הדרך, נופל לטרף נוכח "האופטימיות התכנונית", שלא פוסחת גם על מינהל התכנון...


ובבניין ציון (ובקה) ננוחם.
 

darkshadow1

New member
מאמר פשוט מנותק מהמציאות.

כמה דוגמאות:
"מדינה שלנו כבר ניזוקה רבות מתכנון מהיר - כמו למשל, בכל שיכוני הרכבות של שנות ה-50, שעם הזמן נהפכו לסלאמס. אם היו חושבים 50 שנה קדימה, לא היו מגיעים למצב כזה".
כן, כי לחשוב מה יקרה בעוד 50 שנים זה יותר חשוב מאשר לתת קורת גג למאות אלפים שתקועים במעברות.

"הרעיון הוא שלכל אזור יש התמחות מסוימת, כשלכל אזרח במדינה יש אינטרס להגיע לאזור מסוים לפי הפרנסה שלו ואורח החיים שהוא מבקש לעצמו. אם, למשל, אני רוצה חיים אקולוגיים, אני אמצא אותם בקרית שמונה, שבתוכנית שלנו משמשת יצרנית מרכזית למזון טרי ומרכז לחקלאות ולאיכות חיים כפרית"
"לכל אחת מהערים תהיה התמחות שבה היא תוכל לסחור מול שאר ערי המדינה - כך שבבאר שבע, למשל, יהיו מרוכזים בסיסי הצבא, וזו תוכל לשלוח מערכות הגנה ואבטחה לשאר הערים"
אז במילים אחרות- בצפון הרחוק יעבדו בחקלאות, בדרום הרחוק יהיו חיילים ובמדינת תל אביב ישבו במשרד ובזמן הפנוי ינפשו במדינת הריביירה


"ירושלים מתחילה לפתח מערכות יחסים חזקות עם הערים הסובבות אותה - חברון, בית לחם ורמאללה - שבמובנים מסוימים דומה מאוד לתל אביב"
בלי ספק, ירושלים המתחרדת תפתח קשרים הדוקים עם בית לחם ורמאללה הפלסטיניות.

"כפרויקט עתידני אתה מניח הנחות מסוימות", מסביר וינגרטן. "אנחנו הנחנו שבתקופה שעליה אנחנו מדברים, יהיה שלום אזורי, וברגע שהמערכות שהכרנו מתפרקות, גם הגבולות מיטשטשים. ההנחה שלנו היא שבאווירת שוק חופשי שמייצרת תחרות ושיתופי פעולה, הפערים יצטמצמו וייווצר לבסוף איזון"
יעני, הנחנו הנחות שהסיכוי שהן יתממשו שואף לאפס ועל פיהן בזבזנו עשרות ואולי מאות שעות בשביל להוציא עבודה שלא תשמש אף אחד אף פעם.

"היינו שמחים להמשיך לעבוד עליה. מישהו אמר לי שזה יהיה קלאסי להציג את הפרויקט בפני הנשיא פרס".
רק שיביאו את הפרוייקט בכריכה קשה, שפרס יוכל לשים אותו בין "תעלת הימים" לבין "מזרח תיכון חדש"
 

ש מים

New member
יצאת חזק הפעם!


אבל בכל זאת, לא הייתי זורק כלאחר יד את רעיון האזורים-המתמחים. יש בזה גם לא מעט יתרונות!
למשל:
חיסכון ענק - בהוצאות על זמני נסיעות/יוממות לעבודה ובהוצאות על תחבורה.
חיסכון ענק באי-עמידה בפקקים.
חיסכון בתשתיות.
בניית חיי קהילה ו-"גאווה וזהות מקומית" (וכמובן - לכידות קהילתית).
ועוד כיוצ"ב.

הקיצוניות - לכל כיוון - היא גרועה באותה מידה.
 

darkshadow1

New member
ההפך הוא הנכון.

אם תרכז את כל ענף ההיי-טק בתל אביב למשל, אתה תגרום לאלפי אנשים שגרים היום באזור חיפה ועובדים בהיי-טק באזור להגיע בכל יום עד תל אביב, כי הם לא יכולים/לא רוצים לעבור למטרופולין ת"א. במקום לחסוך בתשתיות אתה רק תצטרך להקים יותר תשתיות והנסועה לאדם כנראה תעלה בצורה משמעותית. הרי בדר"כ קל יותר להחליף מקום עבודה מאשר להחליף מקום מגורים.
וזה עוד בלי לדבר על הבעיות שכל העניין ייצור מבחינת ארנונה (מה לעשות שענפים מסויימים מכניסים יותר מענפים אחרים) ופערי ההכנסות בין ענפי המשק השונים.
 

ש מים

New member
אתה טועה

"קל יותר להחליף עבודה מאשר להחליף מגורים"

האם רופא יכול בכזו קלות להיות בנקאי? האם חקלאי יכול בקלות להפוך לעורך-דין? האם אדריכל יכול בקלילות להפוך למתכנת מחשבים

לא!
קל יותר להחליף מקום מגורים, מאשר לשנות מקצוע (וככל שאתה צובר יותר וותק - הן בגיל והן במקצוע - כך זה הופך ליותר קשה).

סוגיית הארנונה היא אכן קשה מאוד, אבל גם היום היא בעייתית. גם היום יש אזורים/ישובים עתירי ארנונה (של תעסוקה) וישובים חסרי ארנונה. אבל לזה יש לי פתרון/הצעה (שלא מתקבלת בשל לחץ וכח פוליטי - של ראשי רשויות עשירים): להוציא/להפקיע את גביית הארנונה מידי הרשויות המקומיות!. הארנונה צריכה להיות מס שנגבה ע"י המדינה, ומתחלק לרשויות המקומיות - עפ"י פרמטרים קבועים וברורים (גודל אוכלוסיה, מידרג חברתי-כלכלי, אחוז משלמי המיסים, אחוז המשתתפים במשק התעסוקה ועוד).

חג עצמאות שמח!
 

darkshadow1

New member
כתבתי מקום עבודה ולא מקצוע.

מה יותר פשוט עבור בנקאי- לעבור מדיסקונט ללאומי או לעבור מחיפה לתל אביב?
 

ש מים

New member
"להחליף מקום עבודה"

צודק. קל יותר להחליף מקום עבודה. מכאן שלא תהיה קיימת בעיית הנסועה, עליה הצבעת (סתירה פנימית בדבריך?)
 

darkshadow1

New member
כשדיברתי על להחליף מקום עבודה,

דיברתי על מצב שבו למשל חברת היי-טק מרמת החי"ל תעבור לאזור שיזכה לסבסוד ממשלתי שיוקם בקרית שמונה למשל. האם עובדי החברה יעברו ביחד איתה לק"ש? כנראה שלא- רובם המוחלט ימצאו עבודה בחברות אחרות במרכז, לא כי העבודה החדשה עדיפה אלא כי מעבר כזה הוא דבר קשה מלא מעט בחינות.
אבל אם יחליטו פתאום לרכז את כל תעשיית ההיי-טק בעיר ספציפית, רוב העובדים שגרים במרחק נסיעה סביר (ות"א-חיפה למשל זה מרחק נסיעה יותר מסביר) פשוט יסעו מרחק גדול יותר בכל בוקר לעבודה.

לגבי הוצאת גביית הארנונה מהרשויות המקומיות- זה מהלך שבלתי אפשרי לעשות. איך בדיוק יחלקו את הארנונה? הרי ברור שתל אביב למשל זקוקה ליותר כסף פר תושב מאשר מודיעין. אבל כמה יותר? והאם הגיוני להעביר כסף מרשויות עם אחוזי גבייה גבוהים לכאלה עם אחוזי גבייה נמוכים?
 

ש מים

New member
ברור שלא הבנת הרבה דברים


1. כבר היום אנשים נודדים בעקבות התעסוקה (כולל היי-טק. כולל בארץ).
2. אבל לגבי "מרחק סביר": לצערי אנו חיים בארץ קטנה וצפופה (אולי נכון יותר להגיד: "מדינה-עיר"?). אין מה לעשות כנגד זה (היוממות), ובוודאי שאני לא אומר שאנו לא נהיה כרוסיה הבולשביקית ונחייב עובדים לגור צמוד למקום העבודה. אבל אני מאמין שבסופו של דבר החיים יעשו את שלהם. וגם הנוחות והכלכלה.
3. לגבי ארנונה: קרא שוב את מה שכתבתי. הדבר פתיר לחלוטין. הבעיה היא ראשי הרשויות העשירות, שלא מוכנים לוותר על הפרה החולבת (ע"ע עיריית דימונה נגד מועצה אזורית תמר...).
 

darkshadow1

New member
נכון שיש היום יוממות- מה זה קשור?

1. לא טענתי בשום שלב שאין היום יוממות אלא רק שאם תחליט להעביר תעשיות שלמות מעיר אחת לעיר אחרת התופעה תגדל.
2. ארץ קטנה וצפופה? מתי היית בנגב בפעם האחרונה?
המצב שקיים היום הרבה יותר למצב ברוסיה הבולשיביקית- אם צעיר מבית שאן יחליט ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה ולעבור בהיי-טק, הוא יאלץ לבחור בין לעזוב את עיר הולדתו לבין "לבלות" שעתיים-שלוש ביום בדרכים. במצב האופטימלי הוא יכל למצוא מקום עבודה בקרבה סבירה לעיר שבה הוא רוצה לחיות.
3. אין שום קשר בין התופעה שאתה מתאר לבין העברת תשלומי הארנונה ישירות למדינה. הרבה יותר פשוט להעביר שטחים משטח השיפוט של מועצה אזורית תמר לשטח השיפוט של דימונה מאשר למחוק עשרות מנגנונים שקיימים כבר שנים רבות ולהחליף אותם במנגנון חדש שרק עלול ליצור עוד בירוקרטיה מיותרת. ברור שהמצב היום לא אופטימלי- אבל לפחות הוא עובד.
 

ש מים

New member
הפוך גוטה, הפוך!

1. (והכי חשוב) בבסיס המחשבה על אזורים-מתמחים עומד רעיון הפחתת היוממות. אם אתה לא מבין איך, אז תשאל (למרות שנראה לי שכבר לעסתי את ההסברים מכל הכיוונים
).
2. לפני שבוע. 4 ימים. לאורך, לרוחב, באלכסון ובעיקר לעומק. לא סתם "צפופה", אבל שבכל יום שעובר, הנגב הולך ונעלם לנו!
2(א). לא הבנתי מה רצית להגיד (בעניין בית שאן).
3. ומה עם בנימינה? גם לה אין ארנונה. ומעוייה? ומועצה אזורית מנשה?? ועוד אין-ספור ישובים שאין להם אזורי-תעסוקה מכניסי ארנונה. איך אתה מציע לפתור את בעייתם?? יש פתרונות ואפשרויות. רק צריךלחשוב מחוץ לקופסא!
 

darkshadow1

New member
אני לא מבין כי אין בזה שום היגיון.

1. אזור ש"יתמחה" בתחום עם הכנסה ממוצעת גבוהה יקשה על עובדים שיעבדו בו בשכר נמוך יותר לרכוש דירה, והם יאלצו לנסוע מרחק גדול יותר בכל יום. נכון שבאזורים ש"יתמחו" בתחומים עם הכנסה ממוצעת נמוכה יותר אתה לכאורה תצמצם את התופעה, אבל העניין הוא שהכבישים לא נפקקים בכל בוקר ע"י עובדים עם שכר מינימום אלא ע"י אנשים שנוסעים לבד ברכב הליסינג שלהם.
2. הולך ונעלם בגלל בדואים שבונים את הפחונים שלהם בצפיפות שהייתה נהוגה בימי הביניים, לא בגלל שכונות חדשות בבאר שבע.
2.א. שהמצב של יישובים כמו בית שאן מבחינת היצע התעסוקה מכריח תושבים רבים לעזוב את היישוב בניגוד לרצונם.
3. נראה לך שאם לא מצליחים להעביר אזור תעסוקה מכניס ארנונה ממועצה אזורית תמר לדימונה יצליחו לשנות בצורה אפקטיבית את כל מערך הארנונה במדינה? אם לא מצליחים להתמודד עם הלחץ שמגיע מכיוון תמר- יתמודדו עם הלחץ מכיוון תל אביב? וכשהפוליטיקה משפיעה עד כדי כך- נראה לך שיצליחו לחלק את קופת המזומנים האדירה שהמהלך ייצור בצורה משכילה?
תהיה ריאלי- יש הבדל בין חשיבה מחוץ לקופסא לבין דחיפה לעבר פיתרון שהסיכון בו גבוה בהרבה מהרווח.
 

droriko

New member
ברגע שתרכז את כל ההייטק בתל אביב(המטרופולין)

מחירי הדירות בה יעלו פי 2 יותר משהם עולים היום . ולכן לתושבי חיפה יהיה כמעט בלתי אפשרי לעבור לגור שם .
 

ש מים

New member
מה רע בזה?

אדרבא!
1. זה פחות או יותר המצב גם היום (הברירה הטבעית).
2. אני מניח שסתם זרקת "הייטק בתל-אביב". כי לתפיסתי זה ממש לא המקום להייטק (זולל קרקע מיותרת וגורם לעליית מחירים, כמו שתיארת). אני הייתי מרכז את ההיטק דווקא בחיפה, ובת"א את מרכזי הכלכלה (בנקים, בורסה וכיו"ב).
3. ובכל מקרה הלוואי והיית צודק! כך, בעלי הכנסות גבוהות יתגוררו בסמוך למוקד פרנסתם ומחירי הקרקע בפריפריה לא היו מזנקים לשמים (הודות לבעלי הכנסה גבוהה היוממים), ומאפשרים מגורים במחירים סבירים גם לתושבי פריפריה.
 

droriko

New member
תגיד לי אתה עושה את עצמך?

לא "זרקתי" שום דבר, דרקשדואו דיבר על הייטק בתל אביב אז אני התייחסתי לזה .

לגבי סעיף 3. אם הייתי צודק אז אולי בפריפריה היו מחירים סבירים , אבל מי שהיה רוצה לעבור לתל אביב פשוט לא היה מסוגל , הוא היה צריך לעבוד איזה 20 שנה בשביל שיהיה לו כסף לעבור לשם .
 

ש מים

New member
תגיד לי אתה

מי מסוגל היום לקנות דירה בת"א???
(והסר דאגה מליבך. גם אם הרעיון הזה יתקבל, תמיד יהיו כאלה שירוויחו פחות. נראה לך הגיוני שרמת המחירים תהיה שווה בכל המרחב העירוני
 

droriko

New member
אני דיברתי על מטרופולין תל אביב,ולא העיר עצמה

וכן אפשר עוד לרכוש דירות במקומות רבים במטרופולין, אם תעביר לשם את כל ההייטק והתעשייה גם זה לא יהיה.
 
למעלה