בבקשה- קרא.
שירו של פרמנידס כולל שלושה חלקים: א) מבוא (בלעז פְּרוֹאֶמיוּם. להלן קטע א). בו מתוארת דרכו של המשורר אל האלה. דרך שיש להבינה הן כהתקדשות במיסתורין – 'אינציאציה', והן באופן אלגורי, כהתקדמות נפשית ושכלית לכיוון האמת. ב) 'דרך האמת'. היא המתארת את המציאות האמיתית, או במלים אחרות: את השקפתו האמיתית והעמוקה של פרמנידס על המציאות. ג) 'דרך הסברה' (או: 'דרך מה שנראה לבני אדם'). היא המתארת את המציאות הפיסיקלית, האסטרונומית והביולוגית, שהפילוסוף אינו מייחס לה תוקף של אמת. אך לצערנו לא את כל זאת מכירים אנחנו. שירו של פרמנידס לא נשתמר בשלמותו, אלא רק כקטעים שצוטטו בפי פילוסופים שונים בעת העתיקה. מ'דרך האמת' נשתמרו כמה וכמה קטעים (קטע גדול במיוחד [קטע ח] נשתמר דווקא אצל הפילוסוף הניאו-אפלטוני סִימְפְּלִיקִיוּס, כאלף שנה אחרי פרמנידס!), אך עדיין אין בידינו חלק זה בשלמותו, ומ'דרך הסברה' נשתמר אך מעט (ח 51 ואילך). אף שמו של השיר לא נשתמר כנראה בידינו. אומנם המקור שמצטט את קטע המבוא (הוא הפילוסוף הסקפטיקן סֶקְסְטוּס אֶמְפִּירִיקוּס, איש המאה השניה לספירה) מצטט בראשו גם שם: 'על הטבע', אך ברור שאין זה השם שנתן לו מחברו, שכן שם זה רחוק מרוחו של פרמנידס ('הטבע' [ביוונית 'פִיזִיס', מילולית 'צמיחה'] אצל פרמנידס איננו חלק מן המציאות האמיתית אלא רק של זו הנראית. ראה קטעים ט, יז). נראה אפוא ששם זה, המציין רבים מחיבורי הפילוסופים הפרה-סוקראטיים, ניתן לו אך בתקופה מאוחרת . הקטעים שנשתמרו לוקטו וסודרו בידי מלומדים רבים במאות השנים האחרונות. סדר הקטעים עדיין שנוי לעתים במחלוקת. נוסף על כך יצירה זו מצטיינת בחילופי גרסאות רבים ומשמעותיים (הפילוסופים העתיקים ציטטו לעתים מתוך הזיכרון), וגם באפשרויות שונות ביותר של הבנה, שנחקרו היטב בספרות המחקר העצומה, ועדיין לא מוצו. בכל אלה הכרעתי בתרגום לפי מיטב שיפוטי, בלי לשטוח את הנימוקים לפני הקורא, והערות הוספתי רק במקרים של הכרח (ויתרתי אף על הפניות למקורות, ועל הבאת עדויותיהם של הקדמונים, המצויות כולם בספרים דלהלן).