אין צורך במספרים מדויקים כי אלה עובדות ידועות: הזמן שלוקח
לנוסע בתחבורה הציבורית להגיע מביתו למחוז חפצו הוא לאין שיעור יותר ארוך מהזמן שלוקח לנהג ברכב פרטי להשלים את המרחק הזה.
הנוסע בתחבורה הציבורית צריך להגיע מביתו לתחנה, צריך לחכות בתחנה, צריך לעצור בכל תחנה ותחנה כדי להוריד ולהעלות נוסעים, צריך לעיתים להשתמש במס' קווים במסלול נסיעתו, צריך לנסוע במסלול קבוע וקשיח ללא קיצורי דרך אפשריים, צריך להגיע מהתחנה הסופית למחוז חפצו שלעיתים מרוחק מאות מטרים מתחנה זאת.
לעומתו, הנהג ברכב הפרטי נכנס למכוניתו, שחונה בפתח ביתו ונוסע במסלול הקצר ביותר ונטול הפקקים ממש עד למחוז חפצו (אפליקציית ווייז).
ההוצאות על הרכב בארץ הן גבוהות וזו גם עובדה ידועה, אבל עדיין רוב אזרחי המדינה מעדיפים להחזיק רכב. הרבה אזרחים במדינה נוסעים בתחבורה הציבורית מחוסר ברירה כי אין להם מספיק כסף כדי להחזיק שתי מכוניות, אחת לאישה ואחת לבעל.
גם היחס בין נפח התנועה של כלי הרכב הפרטיים בכביש ראשי בארץ לעומת נפח התנועה של התחבורה הציבורית הוא ידוע. כל אחד רואה בשעות העומס שנתיבי התחבורה הציבורית בכבישים הראשיים הם ריקים לעומת שלושת הנתיבים המלאים לעייפה של כלי הרכב הפרטיים. גם מסילת הרכבת שבין נתיבי הכביש היא ריקה בשעות העומס. אף אמצעי של תחבורה ציבורית לא יכול להתקרב אפילו ליכולת ההעברה של כביש ראשי (מאות אלפי אנשים בשעה). רק אם באופן דמיוני תצמיד אוטובוס לאוטובוס לאורך כל הנתיב שלהם או רכבת לרכבת לאורך כל המסילה שלהן, תצליח להתקרב ליכולת ההעברה של הכביש.
בנוסף לכך, גם העלות של סלילת כביש, אפילו עם מנהרות, גשרים ומחלפים, לעומת העלות של בניית מסילת רכבת חדשה היא ידועה.
כל אחד רואה את כביש 531 החדש, את כביש 1 החדש, את כביש האיילון החדש. בשלושת הפרוייקטים האלה, ניתן לראות בבירור שהכביש נבנה באפס זמן (למרות שנבנו בשבילו מנהרות, גשרים ומחלפי-ענק) ונמסר לציבור הנהגים כבר מזמן ועדיין מסילות הרכבת שנמצאות לאורכו לא נפתחו. מצב זה הוא קבוע ולא יכול להשתנות.
אי אפשר בכלל להשוות בין הסיבוכיות והעלות של של הקמת קו רכבת חדש לבין סלילת כביש ראשי חדש. אלה שני סדרי גודל שונים של מורכבות ושל מחיר.
אולם, יש לכלי הרכב הפרטיים חיסרון ענק: הצורך במקומות חנייה. מיום ליום, מצוקת החנייה בישראל גוברת והממשלה נערכת לכך בהתאם ע"י תכנון של חניוני נתיב מהיר מרובי קומות אשר עצומים בגודלם וע"י הכרחת כל הקבלנים הבונים בארץ להקצות שטחי חנייה עצומים למגורים ולעסקים מעל הקרקע או מתחתיה או על פניה.
היום, בנייה של כל מבנה למגורים או לעסקים ללא תשתית חנייה נרחבת, לא בא בחשבון ונפסל על הסף. בעידן הרכב הפרטי, אין ברירה אחרת.