פורום יקר, התייעצות דחופה

פורום יקר, התייעצות דחופה

אני לומדת במכללה כלשהי (בעלת שם)בדרום, ובמסגרת כמה קורסים כלליים לקחתי קורס בשם 'המסתורין בזמן'. אנו לומדים אודות הוגי דעות ופילוסופים 'חשובים' בנוגע למונח זמן. בניהם גם הפילוסוף 'מרטין היידגר' אני מניחה ששמעתם עליו. הוגה דעות/פילוסוף ידוע נאצי. אני לא מוכנה להיכנס לשיעור שמלמדים אותי על תפיסותיו של הוגה דעות/פילוסוף נאצי. יש כאלה שטוענים שהוא לא מערב את דעותיו האישיות עם הפילוסופיות שלו(שאגב לא בדיוק נכון, מאחר ומצאתי המוני מאמרים עליו שמראים את השפעתו על אנשים) וגם אם כן.. לא חסרים הוגי דעות/פילוסופים יהודיים/גויים שאינם גזיעניים. אומנם לא רק אודותיו למדנו, אבל הספיק לי שיעור אחד. אני אבהיר, מלבד תפיסתו את הזמן וציון העובדה שהוא נאצי אין לו שום קשר לנאציזם בתפיסותיו(כלומר הוא אינו מציג את תפיסותיו הפילוספיות-לפחות לא בשיעור שהיה בכיתה, כנאציזם) עם זאת אני כולי מתקוממת נגד הקורס הזה,כבר שלחתי מכתבים לאחראית ולמרצת הקורס(אני מקווה שיתחשבו בדעתי) לא ייתכן לעמוד דום דקה אחת בשנה,לראות סרט על המאורע הכי משמעותי בחייהם של היהודים ואח"כ ללמוד תורות/פילוסופיות ממוחו הקודח של פילוסוף נאצי. אני עדיין בהלם מהשיעור(לא מתוכנו, מעצם העובדה שהחליטו להביא לנו ללמוד מפיו של פילוסוף נאצי) אני לא רוצה להתלונן ואח"כ המרצה תגיד לי:"תקשיבי, הוא הוגה דעות חשוב מאוד, תפיסותיו מפורסמות מאוד, זה בורות ואטימות לא לשמוע את דעותיו הפילוספיות רק משום שהיה חבר/השתייך ל'תורת הגזע') עיזרו לי בדחיפות לכתוב מכתב חריף לנשיאת המכללה ולנוגעים בדבר.
 
אגב,

כשציינתי שהוא לא מדגיש בדעותיו הפילוסופיות את דעותיו האישיות רציתי רק להבהיר נקודה מסויימת. אני חוששת כשאני אצא נגד הקורס הזה שיבואו אליי בתואנות שפילוסוף 'חשוב' זה אינו עושה שום חיבור בין דעותיו הפילוסופיות לבין דעותיו האישיות. לכן אני רוצה לבוא מוכנה מאוד לכל מה שיאמרו לי, לבוא עם תשובות, או כמו שאומרים 'לעשות שעורי בית', כדי שבאמת היציאה בדבר הסרת התוכן הזה מהקורס תצא לפועל. בכל מקרה, אני מקווה(בלי נדר) שאם לא יוסר תוכן זה אפרוש מהקורס.
 

iwit

New member
מזדהה איתך (אבל עם הסתייגות)

אני לומדת באוניברסיטת ת"א ונאלצתי ללמוד היידגר בקורס מסוים. אני דווקא לא ידעתי מי זה כשקראתי את המאמרים שלו ורק אחרי שלמדנו את זה המרצה סיפרה לנו שהצטרף למפלגה הנאצית, וזה היה כהערת אגב, פרט רכילותי. אח"כ קראתי קצת על היידגר וביני לביני החלטתי שלא אלמד יותר את משנתו. אני לא יודעת מה האפשרויות שלך בתוך הקורס, אבל אני סיננתי את כל החומרים שעסקו בו וצמצמתי לעצמי את אפשרויות הבחירה במבחן, ובזה זה נגמר. לא רואה טעם לצאת נגד הקורס. היו בעבר מקרים של מרצים שלא רצו ללמד היידגר למרות ה"חשיבות" שלו, אני חושבת שהיום המרצים הרבה יותר פתוחים לקבל תאוריות כאלה, ואי אפשר להוציא אותן מהשיח האקדמי בארץ, כי היידגר רלוונטי ונלמד בכל העולם. והרי אם תפסלי לימוד של הוגים מסוימים בגלל עמדות פוליטיות מפוקפקות אין לזה סוף. וולטר היה אנטישמי גדול, אז לא ילמדו אותו? והאם לא חשוב ללמוד תאוריות של נאצים דווקא בגלל שהן תאוריות של נאצים? זאת בעיה. אבל לדעתי חבל לך על המאמצים, תבליגי על הקורס וזהו. חוץ ממני, אגב, אף אחד לא התרעם על כך שלמדנו היידגר בקורס. כנראה שאנחנו דעת מיעוט. בהצלחה!
 
תודה על תגובתך

אני עדיין מאמינה שיש צורך להסיר במיידית את התוכן הזה מין הקורס. וכן, אם וולטר/אבי תורת הפסיכולוגיה/כל 'מכובד' אחר(ואני מודעת להשפעה של אישיות חשובה מאוד)דוגל בתורת הגזע מבחנתי אין לו מקום/לימוד במערכת הלימודים. ישנם מספיק הוגי דעות שאפשר ללמוד מהם. ולטעמי האישי אין לנתק אישיות מדעתה הפוליטית, כי סה"כ היא לא נשארה רק בגדר פולטיקה(אם את רוצה אספתי המון מאמרים שיוכיחו שזו לא 'עמדה פוליטית מפוקפקת'.. אלא דווקא עמדה פוליטית מובהקת שלצערי הביאה אנשים אחרים להאמין בדרכו (בכל זאת, הוא כן אישיות נודעת) אני מאוד מקווה שזה יצא לפועל ויסירו את התוכן הזה(כי מלבדו אני מאוד אוהבת את הקורס הזה, הוא בהחלט מעניין) צר לי שאנו בדעת מיעוט, אך אני לא מתכוונת לשתוק על זה, מיעוט ככל שאהיה, מצידי לפרוש מהקורס, וזוהי אינה הגזמה. (תמיד עובר לי בראש, מה היו מצפים ממני אותם יהודים שחיו בתקופת אנטישמי זה או אחר והוא השפיע לרעה על חייהם) ואגב,עמדותיו הפוליטיות מסתבר לא היו לגמרי מנותקות מעמדותיו הפילוסופיות. אולי כך זה נראה מהצד. אולי כך בוחרים(המכללות והאוניברסיטאות) להעלים מעננו פרט כ"כ חשוב בעברו האפל של הפילוסוף. מעניי זה לא נעלם. ואסור שיעלם מעניי אף אחד. אסור. מבחינתי(ואני חושבת שעצוב שאין לי תומכים רבים) אשיות באמת גדולה וחשובה ככל שתיהיה שדגלה בתורת הגזע אינה צריכה להילמד. הנה קישור לקצת מידע לקשר הלא רופף של הפילוסוף המפורס לתורת הגזע. טיהור אתני, לאומיות. אנחנו כאן ונישאר כאן.
 
גם אני מזדהה ומסתייג

זה מחזיר אותנו לוויכוח: האם ניתן להפריד בין המוסיקה של מוסיקאי גדול לבין דעותיו? ככל שעובר הזמן - וזמן רב לא עבר, לטעמי - גדלה הנטייה להפריד בין השניים. בכל מקרה, המרצה הוא יהודי, הוא יודע על עברו של היידגר, אני מניח שידבר על כך ולכן לא הייתי מצביע ברגליים. אגב, הנה קטע מתוך ויקיפדיה [ראוי לקרוא את הערך כולו]: "בראשית הנאציזם, עד 1935 בערך, היידגר חשב שהנאציזם מהווה התחלה שכזו. אולם עם מדיניות התיעוש המואצת של היטלר, היידגר התפכח והבין שהנאציזם הוא עוד תחליף כוזב לאלוהים המת, כמו הקומוניזם, הקפיטליזם וכו. חשובי תלמידיו של היידגר היו יהודים: חנה ארנדט, ז'אק דרידה, עמנואל לוינס ואחרים. היידגר השפיע על הפוסטמודרניזם השפעה מכרעת. לאקאן לקח מהיידגר את הצורך שהמטפל יכבד את החלקים הלא-מילוליים של המטופל. פוקו לקח מהיידגר את הקשר בין המילים והדברים ואת סדר הדברים. ליוטאר לקח ממנו את ביקורת הנארטיבים הגדולים."
 
עצוב לי לשמוע זאת

כנראה שבסופו של דבר, ענו לי על השאלה הראשונה(האם הגעתי לפורום הנכון) את הפירוש לערך 'היידגר' שהבאת גם אני מצאתי. אבל כמו שרובכם רשמתם.. "בהסתייגות"... כשאני קוראת על אישים חשובים בהסטוריה שחוזרים בהם מאמירות נוקבות(הצתרפותו לתנועה הנאצית היא מספיק נוקבת) אני משתדלת להרים גבה. באמת שלא פעם אחת נתקלתי בזה שאישיות ידועה מסתייגת מאמירה שמכה גלים(גלים שליליים) אותה אישיות יודעת את ערכה בחברה, סה"כ לא ממש ניתן להתעלם ממנה. וכשהיא רואה שדעתה מתחילה לתפוס תאוצה לכיוון הפחות חיובי היא מחליטה 'לחזור בתשובה', אז אני לא יודעת מה איתכם. אותי החזרה בתשובה הזו של היידגר לא ממש קונה. ועוד יותר לא קונה אותי העובדה ש:"גדלה הנטייה להפריד בין השניים".. אני בוחרת להשתייך לאן שליבי חפץ, ונטייה זו או אחרת בחברה לא ממש תשפיע עליי(בגבולות היותי בנאדם) כ"כ חבל לי שאני בדעת מיעוט. באמת. אם אדייק למטרה אליה נכנסתי לפורום זה,אספר לכם, שזה היה כדי לכתוב איזה משהו נוקב על אותו פילוסוף על מנת להעיף את תוכן הקורס(בנושא אותו פילוסוף בלבד) אז לא ממש מצאתי מענה(חוץ מקצת הזדהות) אבל לפחות הבנתי שלא רק היידגר היה מושפע מדעות אחרים. גם אחרים הולכים לפי דעות אחרים.אני לא נוטה. ואני ממש לא מתכוונת לנטות. גם אם מחר יציעו לי לעשות משהו שסותר את אמונתי לא אנטה. כן, גם אם דומים לי כן יעשו זאת. אני לא אנטה. ואגב, מבחינתי לא ממש ניתן לנתק אדם מהפילוסופיה שלו. פילוסופיה היא תורה, דרך חיים, אמונה. באותה מידה שהוא האמין בדרכו, אני מאמינה שהוא נתן את אמונתו בשאר דעותיו(קל וחומר האישיות יותר) ציטוט קטן ו-לא מסתייג- מהלינק הנ"ל: "בתחילת שנות ה 30 הוקסם היידגר מהתנועה הנאצית. כרקטור של אוניברסיטת Freiburg בין השנים 1933-1934 הוא הבליט את תמיכתו בהיטלר, יצא נגד חופש אקדמאי, וניסה לארגן מחדש את האוניברסיטה על פי קווים "מהפכניים" במובן של הכפפתה למחויבות למפלגה הנציונאל סוציאליסטית. סוציאליזם נאצי היווה עבורו ניסיון לחזרה לקיום אוטנטי של העם הגרמני ותשובה לעידן ניהליסטי של רדיפה אחר עוצמה שאפיינה את הפוליטיקה בין המדינות... ...בסדרת הרצאות שנתן ב 1934 על ההגיון, היידגר טוען שהשפה היא אבן הבניין והנקודה הארכימדית סביבה סובב ה Dasein ההיסטורי של עם . ההיסטוריה של עם היא הכלי באמצעותו הוא יוכל לחזור לשורשיו ולחשוף את האוטנטיות בקיומו. בנאום הרקטור המפורסם מ 1933 מכריז היידגר ש " We must again place ourselves under the power of spiritual – historical exsistence " משום שההיסטוריה טומנת בחובה את השאלות הפונדמנטליות ביותר לגבי העבר... ...שהמדינה הינה "the essential law of historical Being" חיוניותה, וחיוניותה של אידיאולוגיה שמקדשת אותה (כדוגמת הנאציזם) היא בעלת משמעות : "Care for the freedom of historical Being is in itself the empowerment of the power of the state as the essential structure of an historical mission" . הפרופוגנדה הנאצית לגבי nation, labor, rank and service עוררה עניין רב אצל היידגר שראה בכך שיקוף של חלוקת העבודה ברפובליקה של אפלטון לפיה כל מעמד יתרום כפי יכולתו והמדינה תובל ע"י האינטלקטואלים לשם אותו תפקיד ההובלה שמיועד לאוניברסיטה, יש לארגן אותה מחדש. חופש אקדמי נהפך לפחות חשוב מול הצורך לחולל את המדע החדש. המדע החדש יהיה כפוף לצרכיו של העם הגרמני וככך הוא יחזור להיסטוריה – למקורות ביוון העתיקה – וישאל את אותם השאלות הפונדמנטליות שיגדירו לו מהות שונה שתשרת את גורלה של גרמניה. האידיאולוגיה הנאצית היוותה עבור היידגר את אותה החזרה ל 'ארץ' ול'ארץ ודם'. הוא הושפע מהפרופוגנדה הנאצית של ראשית שנות ה 30 שיצרה דימוניזציה של התעשייה הכבדה והטכנולוגיה והדגישה את המלאכה הזעירה והחקלאות ככלכלה שתקדם את רווחתו של ה "volk"... בנאום שנשא בפני 600 מובטלים באודיטוריום של אוניברסיטת Freiburg בתחילת 1934, טען הרקטור היידגר שרק חזרה לקרקע תחדש את רוחו של העם הגרמני. ערים היוו מקור לתעשייה כבדה, ניצול חברתי ומאבק מעמדות . עבורו, האיכר המקובע לקרקע, ל'ארץ', יספק את המודל שיציל את גרמניה מסכנות המודרניזציה והטכנולוגיה. החזרה ל'ארץ' השתקפה גם באופן בו ראה היידגר את אופייה של הפילוסופיה שלו... ...לסיכום, המהפכה הנאצית בשנותיה הראשונות הצטיירה בפני היידגר כאלטרנטיבה לקיום הניהליסטי של העולם המודרני והטכנולוגי. היידגר טען שחשיבה אוטנטית יכולה להתרחש הרחק מחיי היום-יום של הכרך הסואן והיא כוללת פשטות, אורח רוח, סיבולת, ואומץ – כל הערכים שנראה היה שמפלגתו של היטלר תקדם.." http://www.e-mago.co.il/phorum/read-6-249-243.htm אז בבקשה חברים. לפני שעושים קידום מכירות כלשהו לדמות תיבדקו טוב טוב. אף אחד לא יצליח לשכנע אותי שללמוד את התורה/פילוסופיה של דמות שהייתה חברה בתנועה הנאצית זה בסדר, כי "צריך לנתק אדם מדעות". גם הוא היה מעוניין לנתק אותנו מבין החיים. למה שאני אלמד ממנו אפילו הברה אחת?.. נאצי.קשה לשמוע אבל אמיתי. הוא היה נאצי לכל דבר.
 
הסוף הנ"ל אבל חשוב להדגיש אותו

"...לסיכום, המהפכה הנאצית בשנותיה הראשונות הצטיירה בפני היידגר כאלטרנטיבה לקיום הניהליסטי של העולם המודרני והטכנולוגי. היידגר טען שחשיבה אוטנטית יכולה להתרחש הרחק מחיי היום-יום של הכרך הסואן והיא כוללת פשטות, אורח רוח, סיבולת, ואומץ – כל הערכים שנראה היה שמפלגתו של היטלר תקדם.." http://www.e-mago.co.il/phorum/read-6-249-243.htm אז בבקשה חברים. לפני שעושים קידום מכירות כלשהו לדמות תיבדקו טוב טוב. אף אחד לא יצליח לשכנע אותי שללמוד את התורה/פילוסופיה של דמות שהייתה חברה בתנועה הנאצית זה בסדר, כי "צריך לנתק אדם מדעות". גם הוא היה מעוניין לנתק אותנו מבין החיים. למה שאני אלמד ממנו אפילו הברה אחת?.. נאצי.קשה לשמוע אבל אמיתי. הוא היה נאצי לכל דבר.
 
נטע היקרה

אל תרגישי עצמך בודדת או במיעוט. אחדד את הדברים [ושוב: מתוך ויקיפדיה]: "לאחר המלחמה, כאשר יצאה לאור מהדורה שנייה לספרו "מבוא למטפיזיקה", אשר ראה אור לראשונה בשנת 1935, סירב היידגר להסיר ממנה דברי תמיכה חמים במפלגה הנאצית", כאשר הדגש הוא: לאחר המלחמה. אני, במקומך, הייתי בא לכיתה ומביע את דעתי. אינני יודע את כמה את ערה לוויכוחים שהיו סביב המוסיקה של שטראוס: להשמיע או לא להשמיע אותו. גם כאן עשה הזמן את שלו וגברה דעתם של אלה המצדדים ב "התנתקות". הזמן משכיח דברים, שהפורום הזה מנסה לשמר. טוב שבין הצעירים יש דעה כדעתך.
 
תודה על תשובתך החמה

יצאתי כשידיי מחוזקות. אני מוכנה לדבר בשמם של כל האנשים שלא יכלו לעשות זאת. מבחינתי זה לא עולה על הדעת. כתבתי כבר את המכתב(בבוקר) לאחראית ולמרצה. אני מאוד מקווה שיתחשבו בדבריי(ציינתי שלא יגידו שאני אמרתי, אני לא צריכה שכולם ידעו, פשוט שיורידו את הפילוסוף הזה) ואם תוכנו לא יוסר, אין לי בעיה לוותר על הקורס. העקרונות שלי במקרה הזה חזקים אפילו ממני.
 

iwit

New member
נטע, לא מחייבים אותך ללמוד מה שאינך רוצה

לפי מה שהבנתי מדבריך, לא מדובר בקורס שהוא חובה. בעיני זה יפה שאת עומדת על שלך, אבל לדרוש להסיר את היידגר מרשימות הלימודים זאת מלחמה בטחנות רוח. בסופו של דבר את נמצאת בקורס הזה מבחירה, והרבה תלמידים בוחרים, לא כמוך, להתעניין בהיידגר (בחיי, אני לומדת עם כאלה) - ולכן לא צריך לפסול חומר לימודי, והרי את יודעת כמה האקדמאים מקדשים את ה"חופש האקדמי". כדאי שתגדירי היכן עובר הקו, מפני שאני לא בטוחה, שאם היית עושה קורס שעוסק במשהו כמו "פילוסופיה ואידיאולוגיה פשיסטית" היית מסרבת ללמוד היידגר שם... אם כן, ז"א שאת חושבת שראוי שלא נלמד על הנאציזם כלל וכלל, ואני מניחה שזאת לא כוונתך; אבל תכל'ס זה מה שאת חותרת אליו; כי אם היום לא נלמד היידגר מפני שהיה נאצי, מחר לא נלמד שקספיר (כי הדימויים האנטישמיים שלו השפיעו על אנשים לאורך הדורות להדביק ליהודים סטריאוטיפים שליליים) ולא נלמד על הנצרות (כי כמה יהודים נרצחו בגלל ישו) - בקיצור, יש כאן איזה בעיה. אני לא מתנגדת לדיעה שלך אני רק מנסה לתת לך פן אחר של העניין. למען האמת, עכשיו כשאני מתחבטת בנושא, אני חושבת שצריך לתת לסטודנטים לבחור. לא הייתי רוצה שיסתובבו אנשים ויצנזרו לי את הלימודים. אם מדובר בקורס שהוא חובה זה משהו אחר. ועוד משהו אופטימי יש לומר - יש לנו כל כך הרבה דברים גרועים באקדמיה, שאלוהים ישמור ממה שמרצים מסוימים אומרים על השואה באקדמיה הישראלית. אז שלימודי היידגר יהיו הצרות שלנו. אמן. ושיהיה לך בהצלחה במאבק הזה בכל אופן, אני אשמח אם תעדכני אותנו מה תהיה "תגובת המערכת".
 
אמממ אני מחכה לתשובה..

נכון שזה קורס בחירה. אני לא מתקוממת על זה. וגם מבחירה לא אמור להיות במסלול לימודים שום פילוסופיה של נאצי. אני מזכירה לך שאנחנו לומדים על פילוסוף זה לא מתוך פאן של דמות שלילית(כמו שלומדים שלומדים על 'נאציזם' באופן נקי כביכול ששם זה נהיר לכולם שהכוונה היא לא כוונה חיובית) כשאת תיכנסי לשיעור שמלמדים על דמויות אנטישמיות/נאציזם כמו שאמרת את תבואי בידיעה/מחשבה שאת תלמדי משהו מתוך נקודת ביקורת. לא חיובית(לפחות בעלי מחשבה בריאה, לא מדברת על יוצאי דופן/מכחישי שואה יהודים וכו') אז כשאת פונה אליי ואומרת לי"...שאת חושבת שראוי שלא נלמד על הנאציזם כלל וכלל" את לא מדייקת בדברייך. משום שאני כן בעד ללמוד. כי למען יראו וייראו. מתוך מטרה לדעת את האוייב(ושוב אזכיר אני לא מדברת על סטודנטים/אנשים שאין להם מחשבה בריאה, הם לא ממש מבינים מי נגד מי, ושאין להם בעיה עם נאציזם) אגב, אני לא כ"כ אוהבת את הביטוי "נלמד על הנצרות (כי כמה יהודים נרצחו בגלל ישו" כל יהודי הוא בעניי נפש חשובה בפני עצמה. הבנתי את הנקודה והמסר. אבל בכל זאת. ובקשר לתגובה, אני מחכה לתגובה מהמרצה. היא ממש מותק(תמיד הייתה) היא העבירה את המקרה לטיפול מי שאחראי על החומר הלימודי. אגב, אם כבר מדברים על הקורס, אני דווקא חושבת שיש לי יותר מסתם זכות לבקש זאת. אני אולי מהבודדים שבאמת מכבדים את המרצה, מקשיבים לה, וגם אם היא אומרת משהו שלא יעניין אותי אותו רגע(זה לא קרה אף פעם חוץ מהשיעור עם הפילוסוף הנאצי) אני לא אדבר לה מול הפרצוף. בשיעור האחרון היה מי שפיהק(ובקול) מול העניים שלה. זה בזוי כ"כ בעניי.. לפעמים אני נפעמת כמה אפשר לזלזל בבנאדם. בשיעור שלה לא כולם מתעניינים.אולי להיפך. רק באים לעשות v בשביל קורס כללי(וגם בשביל לקבל 5 נק' תוספת לציון הסופי..) אין לי בעיה עם שום חומר אקדמי(ואגב, אני לוקחת קורס חילוני למדיי שלא ממש אוהד את היהדות אולי אפילו מקניט אותה ואני עצמי דתיה.. ככה שזה לא מדוייק לרמוז על אטימות כלפי דעות השונות משלי..) מדובר בנאצי. קראתי עליו אמש באמת המון. ככה שאצלי זה באמת קו אדום. אחכה לתשובת המרצה. אם יתברר שלא יוכלו להוציא אותו מהקורס. אפרוש ואגב, תודה שלכתחילה ענית לי. אני מעריכה זאת
 
אגב.. אותו בחור שפיהק מול המרצה ובקול..

זכה ממנה לתגובה:"מממ.. אתה לא ממש מסתיר את זה שאתה משועמם..".. חחח אנשים לא מפסיקים לדבר בשיעור שלה. זה באמת לא כבוד. אז לפחות מי שכן מגיע ומקשיב, שיוכל להקשיב ושיסננו עבורו חומר של נאצים. אפרופו "חופש אקדמי". מר מרטין היידגר היה הרקטור באוניברסיטת "Freiburg" שם הוא החליט לשלול ולהחרים זכויות על פי תורת הגזע עד שפוטר. בין היתר יצא נגד מורהו(שכידוע היה יהודי). ככה שאם מדברים על 'חופש אקדמי' צריך לזכור שהוא היה בעד לשלול חופש זה על רקע אתני בלבד. אז לא יודעת אם כדאי להגן על החופש האקדמי עבור מי שרצה לשלול אותו. אני מוכנה למסור את המקור לידיעה הנ"ל
 
דמותו של חלאת אדם=מרטין היידגר

כמה עובדות על עברו האפל של הפילוסוף המפורסם מרטין היידגר: " 1-ב-1 במאי 1933 הצטרף היידגר למפלגה הנאצית ובעקבות זאת מונה לרקטור של אוניברסיטת פרייבורג 2- במהלך כהונתו אסרה האוניברסיטה על מורהו, הפילוסוף היהודי אדמונד הוסרל, להשתמש בספריית האוניברסיטה, זאת במסגרת חוקי הגזע הנאציים. 3-"לאחר המלחמה..סירב היידגר להסיר ממנה דברי תמיכה חמים במפלגה הנאצית, ואף סירב להוסיף הערת הסבר כלשהי.." 4-"..אדם כוחני מאוד. הוא לא היסס להדיח את קודמו ( הוסרל) להלשין על יהודים באוניברסיטה שלו, ולקבל את משרת הרקטור, במקום יהודי שלא קיבל אותה בשל יהדותו. הוא היה חבר המפלגה הנאצית. רקטור מטעמה במשך כל המלחמה, ולאחריה אף פעם לא התנער מחברתו בה. 5-היידגר היה חבר המפלגה הנאצית במשך שנים רבות, וכאמור, מונה מטעמה לרקטור אוניברסיטה, במקום יהודי שהודח. היידגר הלשין על חברים קולגות, ומעולם לא חזר בו מחברותו זו במפלגה. אך לא מדובר רק על חברות במפלגה הנאצית, כנראה שהוא הזדהה עמוקות לא רק עם הדרך הפוליטית אלא גם עם המנהיג.." 6-הוא התנכר לחלוטין להוסרל בשל היותו יהודי(אוסרל היה מורהו) 7-היידגר היה נאצי. ולא התחרט על זה. כאשר בוחנים משנה פילוסופית ראוי לדעת מהי רמת המוסר של מפתחה. הייתי מציעה שננקוט משנה זהירות לפני שנלמד משהו מחלאה זו." המכתב שנמסר לאחראית ולמרצה
 

iwit

New member
../images/Emo45.gif

ורק הבהרה קטנה כדי שלא אתפרש לא נכון "כי כמה יהודים נרצחו בשם ישו" - הכוונה היתה - כי כל כך הרבה יהודים הרי נרצחו בשם ישו. לא הייתה כוונתי ליהודים ספורים, מה גם שזה לא נכון לומר שרק 'כמה' יהודים נרצחו בשם ישו, לצערי.
 

ישרון

New member
להשבית את השמחה??.

צר לי אבל אני אייצג כאן את הדעה של "איפכא מיסתברא" בכל העולם האקדמי מקובל ללמוד תורות שונות ולא תמיד הן עולות בקנה אחד עם דעותיו של התלמיד או המרצה. כבן למשפחה שניפגעה קשות ממעשי הנאצים ועוזריהם הרשו לי להביע דעה הפוכה אני גאה בכך שתלמידה בחוג מתקוממת כנגד חומר לימודי הכולל אנשים שתורת הגזע היתה אשייה חשובה בתולדותיהם,וברזומה האקדמי שלהם. למרות זאת אני סבור שאם רצונך להיות אקדמאית את חייבת ללמוד אותם ועליהם לפחות בבחינת "דע את האוייב" אין כאן מישוואה בין ללמוד תורה זאת או אחרת לבין ללכת מבחירתך החופשית לקונצרט של ואגנר.
 
נזכרתי במשהו

קראתי לפני זמן קצר את ספרו של גוגול "טאראס בולבה". הספר כולל תיאורים אנטישמיים של יהודים, שאף נאצי לא היה מתבייש בהם. אכן, מסתבר שהוא היה אנטישמי גדול, כמרבית הסופרים הרוסיים. תמיד חיבבתי את ספרו "נשמות מתות". זהו, לדעתי, אחד הספרים הטובים שקראתי אי פעם. האם עלינו להחרים את ספריו ולא את ספריו בלבד? זאת ללא קשר להרגשת השואלת. אם היא מרגישה כפי שהיא מרגישה, - תנהג, לעניות דעתי, לפי הרגשתה ותהיה שלמה עם עצמה.
 

iwit

New member
דווקא אינך אומר משהו הפוך

לפחות לא ממה שאני אמרתי. בעיני זה דיון די מעניין וחבל שלא מצטרפים אליו יותר אנשים, כמשביתי שמחות או לא. תיכנס לכאן נטע ותגיב בעצמה, אבל אני לא בטוחה שהעניין של 'אם את רוצה להיות אקדמאית' רלוונטי; אם בנאדם רוצה לעשות תואר, שלא ידע מי זה היידגר - ממש לא חשוב. אם בנאדם רוצה להיות דוקטור לפילוסופיה - שיכיר היידגר. אני לא בטוחה שנטע כבר לומדת לדוקטורט בפילוסופיה, מה גם שאני מניחה שלא מדובר אפילו בקורס במסגרת תואר בהיסטוריה או פילוסופיה, תחומים בהם יש אולי צורך להתקל בהיידגר (אלה לא בדיוק חוגים שיש במכללות בימינו). אני לומדת היסטוריה ולכן, אולי, אני לא לגמרי מסכימה עם נטע. מה שלי הפריע עם לימודי היידגר הוא שלא תחמו לי אותו למסגרת הזאת של נאצי, אלא לימדו אותי את תורתו כשווה להמון תיאורטיקנים אחרים (ביניהם יהודים רבים). לדעתי החשיבות של מה שנטע עושה זה בכך שהיא מעלה את הדבר לתודעה בכלל, ומזכירה שיש כאן בעיה; אנחנו לא צריכים להרגיש נוח עם היידגר, ויפה שאין אדישות לעניין - כפי שציינתי בהודעה הראשונה שלי בשרשור הזה, בקורס שאני עשיתי (שהשתתפו בערך 100 אנשים) אף אחד לא הרגיש שיש בעיה חוץ ממני.
 
למעלה