פורום לאביתר...כמה אושר

פורום לאביתר...כמה אושר ../images/Emo9.gif

בכל מקרה, אנשים שיצא להם לשמוע\לקנות את "עומד על נייר"-מה דעתכם? יצא לי לשמוע אותו כמה פעמים, ואני כל כך לא החלטית לגבי הדיסק... אה, וממש התבאסתי כי לפני שבוע הוא היה אמור להופיע בחיפה ונסעתי ואז הודיעו שהוא חולה
אבל בקטנה עוד שבוע הוא בבאר-שבע :)
 

A N I g M A

New member
ברוכה הבאה../images/Emo24.gif

איזה שם יש לך
. נמ. אני כולי מתביישת, אבל עדיין לא הספקתי לקנות את הדיסק:/ אבל תקני!!
 

eladushi

New member
"עומד על נייר"

את הדיסק קניתי (כמעט שדדתי) משליח של טאוור רקורדס לפני שהגיע לחנות, כך שבעצם הייתי הראשון שהניח את ידיו על הדיסק באיזור מרכז. אי אפשר לתאר את הפחד שהיה לי כשהנחתי את הדיסק במערכת, כי כמעט היה לי ברור שאני אתאכזב מאוד, מכיוון שציפיתי ליותר ממה שחשבתי שאביתר יתן. טעיתי. הדיסק הזה הוא משהו אחר. שלם. מושלם (אם יורשה לי). הוא שונה ממה שאביתר יצר עד עכשיו, אך עם זאת הוא באמת איכותי, טוב, ובאמת עומד בציפיות. אני מאוד אוהב אותו וד"א סיוון, את לא מתביישת?! שלמנהלת פורום אביתר בנאי לא יהיה את הדיסק החדש שלו שבוע אחרי צאתו לחנויות?!?! חח סתם אבל יאללה רוצה לקנות , את יודעת שזה שווה.
 

orbiti

New member
רוב האלבום מאד בינוני לטעמי

מאד פשטני, לא מושקע ומנסה יותר מדי להיות 'אמצע הדרך' בלחנים ובמיוחד בעיבודים. אני בעיקר מרגיש שאביתר ניסה ללכת בדרך הקלה ברוב השירים ולהסתובב סביב מחוזות מוכרים מדי, במקום לנסות ולהתמודד באמת עם היכולות שלו כמלחין. למרות זאת, יש שני קטעים מעולים באלבום. הקטע האהוב עלי הוא 'המון אנשים' עם ההרמוניה האימפרסיוניסטית ועיבוד המיתרים שמאד מזכיר סרטים הוליוודיים משנות ה50, שיוצר סאונד שלא שמעתי בשיר ישראלי עדיין. גם השיר הג'אזי והמעניין שבא אחריו 'יש לנו את כל הזמן', מגניב למדי.
 

Mak16

New member
לא מושקע?

מעל ל4 שנים עבדו על הדיסק הזה, את כל כולו הוא נתן בו. אני אישית חושב שהתוצאה הסופית מדהימה, זכותך לחשוב אחרת אבל לא מושקע? פשוט לא נכון.
 

orbiti

New member
בדיוק, לא מושקע

כשאמן אומר שהוא עבד ארבע שנים על הדיסק, זה לא בהכרח אומר שארבע שנים עברו עליו בעבודת פרך שכל יום בה נוצל כדי לשכלל עוד ועוד את החומרים, העיבודים וההפקה. ארבע שנים זה רק הזמן שעובר בין הרגע בו נכתבה הסקיצה הראשונה לבין השלב האחרון של המאסטרינג או עיצוב העטיפה, אבל יכול להיות שהושקע למעשה הרבה פחות זמן מזה. ההרגשה שלי היא שרוב העיבודים באלבום נשמעים אוטומטיים לגמרי, כאילו שבנאי ישב עם הנגנים, אמר להם "טוב, תנגנו ליווי יפה ותשתדלו לא להפריע עם איזה תפקיד מעניין, שהעורכים בגלגל"ץ לא יתרגזו", ורוב המחשבה התמקדה בהקלטה ובסאונד (אם כי גם שם הכיוון מאד בנאלי ולא לטעמי ברוב השירים). גם השירה נשמעת לי ממש לא מושקעת. נכון, אסור היה לי לצפות להרבה כשבנאי לקח זמרת מחורבנת כמו סיוון שביט בתור 'מפיקת השירה' של האלבום, אבל זיופים כמו זה שיש ב'תחרות כלבים' או ב'הרמח"ל' פשוט לא מתקבלים על הדעת באלבום שיוצא בצורה רשמית ומוקלט בתנאים רציניים. אני רוצה להפנות אותך לאלבום מפורסם אחר שההפקה שלו לקחה זמן רב: סטיבי וונדר החליט בשנות השבעים, אחרי סדרה של אלבומים מצליחים, להקליט אלבום כפול ושאפתני בשם Songs in the key of life, ולקח לשם כך שלוש שנים של הפסקה מהקלטות. למרות שהאלבום של וונדר יצא בשנת 76, עם הרבה פחות אמצעים ממה שהיו לאביתר בנאי ב2005, כל שיר בו נשמע כמו מליון דולר. כשמקשיבים לאלבום ההוא של סטיבי וונדר גם היום אפשר לשמוע מיד את ההשקעה העצומה בהלחנה, בעיבוד, בביצוע ובסאונד של כל תפקיד, ואני לא יכול למצוא שם אפילו טיפה של זיוף בשירה או בקולות הליווי (ויש שם המון מאלו) גם אם אעבור על כל האלבום הכפול הזה בהילוך איטי. וונדר גם ניצל את הזמן הרב שהיה לו כדי לגרום לכל שיר להישמע ייחודי, אותנטי ושונה, וכמעט כל השירים מהאלבום הזה מושמעים ברדיו עד היום. 'עומד על נייר', לעומת זאת, נשמע (ברובו) כאילו בנאי הפסיק לחפש, הפסיק להתמודד והפסיק לחשוב, ובעיקר עשה הכל כדי להתחבר סוף סוף לקליקה הפופולרית והידידודית לרדיו הישראלי כמו של עברי לידר, למשל. זה פשוט ממש חבל לי, במיוחד כשמאזינים ל'אביתר בנאי' או 'שיר טיול', ומבינים למה האדם הזה מסוגל כשהוא באמת עובד קשה בשביל תהליך היצירה.
 

evib

New member
מה???../images/Emo31.gif../images/Emo10.gif

אין לי הרבה מה לומר לך חוץ מזה שאני ממש ממש לא מסכימה איתך בלשון המעטה!!!
לגבי הטענות שהחישובים היחידיים היו להשמעה ברדיו- אני לא בטוחה ש"הרמח"ל", "בבית" או "יש לנו את כל הזמן" הם שירים שיהיו כ"כ אהובים על תחנות הרדיו... (ואני מאחלת לו מכל הלב שאני טועה והם יושמעו המון
). אני לא יודעת כמה פעמים שמעת את שני האלבומים האחרים שלו אבל מבחינת מה שאתה קורא לו זיופים ואני אישית קוראת לו יופי, אותנטיות וכנות מושלמים- יש את זה גם בהם וזה מה שכ"כ מדהים בו...
זה לא נשמע מעובד מדי או "רדיופוני" מדי בניגוד לטענותיך
בקיצור- לדעתי אין שחר בדבריך ויכול להיות שהבעיה שלך היא פשוט שציפית למשהו אחר לגמרי... האלבום הזה הרבה יותר שלם ומושלם משני האחרים ואביתר עצמו הרבה יותר רגוע, מבין ואוהב ואולי לא ציפית לזה אבל אני חושבת שכל התהליך הזה שהוא עבר עשה לו ממש טוב ופשוט שומעים שהוא מאושר והוא נמצא במקום טוב...
אני לא יודעת מה זה עושה לך אבל לי זה עושה ממש ממש טוב!
 

eladushi

New member
מסכים איתך אבל

אבל למה את צריכה לדבר בעצבים? Take it easy...
 

evib

New member
צודק...

אבל אתה צריך להבין... כשמעליבים את אביתר אני בד"כ לוקחת את זה מאוד אישית... זה מעצבן ומעליב אותי באופן אישי... אני אעבוד על זה אבל אני לא מבטיחה כלום... (אני עדיין פגועה מהבחור ששאל את מאיר בשידור אם יש קינאה בינו לבין אחותו...
)
 

orbiti

New member
יפה

השירים שהדגמת הם היוצאי דופן באלבום. 'יש לנו את כל הזמן' שיר לא רע בכלל, ואני גם מאד אוהב את 'הכל אנשים', אבל הדוגמאות האחרות שנתת שונות. ב'בבית' יש דווקא רעיונות מוזיקליים נחמדים ואפילו כמה מעברים הרמוניים מעט פחות סטנדרטיים, אבל העיבוד כשלעצמו (עד קטע המיתרים הנחמד לפני הסוף) ממש ריקני, ותפקיד התופים המגעיל (סלחי לי על הביטוי, לא מצאתי תיאור אחר למה שהמתופץ מנגן שם) והמשעמם הזה בטח לא מצדיק את הווליום המוגזם של התופים בבלאנס ואת הסאונד המזעזע של תוף הסנייר. וכמובן שוב, הקטע הזה היה נשמע טוב יותר אם בנאי היה טורח לעשות עוד כמה טייקים ולתקן את הזיופים הנוראיים שיש בטייק השירה כאן השיר היה נשמע אזין יותר (אם כי תפקיד התופים כאן, כאמור, מאד מרתיע בלי קשר). אין בזיופים שום דבר אותנטי בכלל. אני לא מציע, כמובן, שבנאי ישיר באופן טכני וקר ויתמקד רק בדיוק, אבל אפשר להעביר טייק שירה מלא הבעה גם ללא זיופים (ויעיד כאן פרדי מרקורי, למשל). בשבילי, זיוף בשירה, במיוחד אצל זמר טוב כמו אביתר בנאי, זורק אותי לחלוטין מהשיר, ומונע ממני להתחבר אליו - זה מכשול טכני שאסור בתכלית האיסור שיקרה באלבום מוזיקלי, במיוחד כשהיום כבר אפשר לתקן את הזיופים האלו בעזרת מחשבים. גם 'הרמח"ל' קטע נחמד בסה"כ, אבל הוא מבוצע בצורה ממש נוראית (מבחינת השירה של בנאי) עד כדי כך שהרעיון המוזיקלי פשוט לא עובר. שוב, אני לא מבקש מבנאי לשיר בצורה אחרת, בסה"כ להקליט שירה ללא זיופים, כפי שמקובל אצל כל מוזיקאי בעולם. אני גם ממש לא מסכים שהאלבום הזה יותר שלם מהאלבומים הקודמים. נכון, האלבום הראשון יחסית פחות שלם, בגלל שירים כמו 'מתי נתנשק', שנשמעים מאד מנותקים, אבל האלבום השני הוא פשוט יצירת מופת של שלמות בסאונד, בביצוע, בלחנים ובהגשה, ובטח שאין בו קטעים בוסריים וחסרי מעוף שזורקים אותך החוצה ממנו כמו 'את שקט' למשל. ההרגשה שלי מהאלבום היא לא שבנאי מאושר, אלא שהוא לא מתאמץ. אני ממליץ לך להקשיב לאלבום שהזכרתי קודם - Songs in the key of life של סטיבי וונדר, בשביל להבין את היופי המדהים של אמן מאושר שעושה הכל כדי להראות את זה. אביתר בנאי בעיקר נשמע (ברוב השירים, לא בכולם) כמו אדם שמשועמם מעצמו, מפחד למצוא דרך חדשה, ומעדיף להסתמך ברוב המקרים על נוסחאות שכבר עבדו לו בעבר בלחן, בהרמוניה, בהגשה ובטקסט. שם טוב לוי אמר לי פעם שלדעתו הדבר הכי חשוב באומנות הוא הדיוק - להעביר בצורה הכי נכונה את מה שהוא מרגיש או מדמיין, ולהסתמך כמה שפחות על 'בערך' ועל אקראיות. מה שבעצם הכי מפריע לי באלבום זאת ההרגשה הזאת, שבנאי לא באמת בחר את הצלילים 'הנכונים' שיעבירו הכי טוב את האסוסיאציות והמחשבות שלו, והסתפק בצירוף של 'בערך'ים כדי ליצור מכלול סביר. זה ממש עצוב לי כשאני מקשיב לקטע כמו 'אקדח', בו כל צליל וכל ניואנס בביצוע נבחר במדויק כדי לשרת את האווירה הנכונה בשיר, וגם כשאני שומע או מנגן את השיר בפעם המליון אני לא מוצא בו אף צליל מיותר או חסר משמעות, או כזה שסתם נבחר כי הוא נשמע בסדר, וזה היופי האמיתי. זאת,אגב, גם ההרגשה שקיבלתי בהופעות של בנאי שראיתי ושמעתי בשנים האחרונות, שבכולן הרגשתי שהוא פשוט לא טרח להתאמן, לעשות חזרות ולהכין משהו שבאמת יעביר את הרעיונות שלו בצורה אמיתית אל הבמה כפי שהם עברו באלבומים הקודמים שלו.
 

dananit

New member
יש הרבה דברים נכונים

וחלק גם פחות, בעיני, אבל עכשיו אני חייבת ללכת לישון אז מחר, הרמח"ל אגב הוקלט בהקלטה ביתית, לפנות בוקר, ע"י אביתר בלבד באולפן בחדרו. לילה טוב
 

orbiti

New member
לגבי הרמח"ל

ידעתי את העובדה הזאת מהעטיפה של הדיסק, אבל לדעתי זה עדיין לא מצדיק פירסום של טייק שירה ברמה כזאת. אביתר יכל בהחלט להקליט טייק שירה חדש, או אפילו לתקן את הזיופים בעצמו עם תוכנות העריכה הדיגיטליות שאפשר היום להשיג בכל מקום.
 
תגובונת:]

לפי דעתי, האישית כמובו, הרמח"ל הוא יצירה סופנטנית, חסרת עכבות. הרמח"ל הוא דווקא אחד הקטעים היותר אמיתים שיש באלבום-היום לא מחפשים את השלמות, מחפשים את הרעיון של היצירה.
 

orbiti

New member
זה לא סותר

היה אפשר לשמר את הרעיון, ולהקליט את אותה יצירה בדיוק עם טייק שירה טוב יותר ששומר על האופי המקורי שלו. אני באמת מקווה שכשאביתר בנאי לא חושב על רעיונות מוזיקליים, הוא חושב עליהם עם זיופים
 
תראה, אני מניח שאתה יוצר בעצמך,

וברגע שאתה יוצר משהו ואתה מרגיש שזהו, זאת הדרך שאתה רוצה את זה. אף אחד לא יזיז אותך.
 

orbiti

New member
נכון, אני יוצר בעצמי

ובעבר פירסמתי הקלטות שהייתי מעורב בהם שהיו בהן זיופים בשירה, ועד היום אני מאזין לזה ומצטער עד עמקי נשמתי, כי מבחינתי זיוף או בעיה טכנית אחרת זה דבר שמעיף אותי לגמרי כשאני מנסה להתחבר ליצירה מוזיקלית. אגב, זה דבר שאופייני רק לאלבומים שנוצרו בישראל - בחו"ל פשוט לא קיים מצב בו יוצא אלבום עם זיופים בשירה, ואני מתכוון לכל הז'אנרים, החל מהפופ המלוטש של כריסטינה אגילרה שהופק בתקציבי עתק עם תוכנות מחשב משוכללות בשנת 2005, וכלה בתקליטים של אלביס פרסטלי משנות החמישים שהוקלטו בערוץ אחד בתנאים מזעזעים. רק בארץ זיוף נחשב לסוג כלשהו של 'כנות אומנותית', וזה מרגיז אותי מאד.
 

xdye1

New member
תשמע את Bright Eyes

ואולי תבין עד כמה אתה טועה. זיופים "איכותיים" קיימים ובכמות שלא תיאמן. חלקם הגדול גארבג' מאסיבי והקטן איכות לשמה כמו אביתר. ממליץ בחום על הלהקה שבראשה עומד זמר מופלא שהצליח להכניס שני להיטים אחד אחרי השני (במקום הראשון והשני) למצעם האמריקני. לאחרונה ההרכב הוציא שני אלבומים במקביל: "I’m Wide Awake It’s Morning" ן- "Digital Ash In A Digital Urn"
 

dananit

New member
אני חושבת שהמציאות של 4 לפנות בוקר

עם ספר של הרמח"ל זצ"ל, אין קשר בינה לבין מציאות של יצירה מוזיקלית מלוטשת מדוייקת ונקיה. באופן כללי העבודה של אביתר בנאי, בשונה מהרבה אמנים אחרים, מאד מותאמת למציאות שלו (עד כמה שאני יודעת, כמובן). בעיני, היכולת ליצור אלבום שהוא בעל גרעין משותף ויחיד, להחזיק להקה לאורך 4 שנים, לדעת לכתוב גם כשהלב לא נשרף, זו האומנות האמיתית כדרך חיים, ולא כגלגל הצלה מתהומות שחיי אמנים רבים רצופים בהם. בעיני זו סוג של פריצה, עבור אביתר בנאי, וגם בעקיפין עבורי כשומעת. קראתי באיזשהו מקום שאביתר בנאי אומר "כמו שצריך לדעת לחפש צריך גם לדעת למצוא". אגב, לדיסק של סטיבי וונדר אגש בדרך שונה מלדיסק של אביתר בנאי, כמו שלדיסק של אליוט סמית' אגש בצורה שונה מלדיסק של CAT POWER. לא משווה בין זה לזה, לכל אחד יש חלקה מיוחדת בלב שלי ששם הוא פועל. אגב, גם לי יש ביקורת משלי על עומד על נייר, אבל היא לא חשובה מאד. לגבי התופים - מסכימה. לגבי העצלות- בעקיפין, מכיוון שאני חושבת שזו יותר נוחות מעצלות, אני מזדהה עם זה מאד ככותבת שירה למחייתי (לא לפרנסתי, שים לב), כשיותר נוח פחות מקפידים. שוב אני מדברת על אומן שהיצירה שלו קשורה לנפש שלו בקשר מאד ישיר, למרות כל הפילטרים של התופים וסיוון שביט והלהקה וכולי וכולי. על אומן שאתה שומע שכל משפט מציג מציאות קשה וחריפה של עמידה מול הזיות ותהומות ואמת קשה (בעיקר בשיר טיול). דרך אגב הדיסק האהוב עלי ביותר של אביתר בנאי הוא שיר טיול. בלי קשר, "את שקט" הוא שיר מאד יפה בעיני ומעניין אותי לשמוע מדוע אתה לא אוהב אותו (מלבד התופים.) בעיני הטקסט שם הוא שירה לכל דבר. ד"ש לשם טוב לוי.
 

dananit

New member
ודרך אגב אני מקווה

שהשיר האחרון בדיסק ידחוף קצת את כולנו לקרוא מדברי הרב חיים לוצאטו. "מסילת ישרים" אמור להיות ספר חזק.
 

orbiti

New member
כאמור

אביתר בנאי יכל לשמר בדיוק את אותה אווירה של 4 לפנות בוקר עם הספר של הרמח"ל גם עם טייק שירה טוב יותר שיוקלט אח"כ. לעומת מקומות באלבומים אחרים של בנאי, אני גם לא חושב שיש בביצוע הקולי שם משהו יוצא דופן שבאמת היה שווה לשמר אותו ביחד עם זיופים, להוסיף המון ריוורב (הד) על שירה אפשר גם באולפן. אני לא מבקש מאביתר בנאי לשנות את כל השיר, לכתוב עיבוד סתמי ומהוקצע בשביל לשמח אותי, אבל אפשר היה לשנות כמה דברים קטנים ועדיין לשמר את רוח היצירה. רדיוהד, למשל, מקליטים הרבה יצירות שמנסות להעביר סאונד דומה (למעשה, הרמח"ל נשמע מושפע מרדיוהד באופן מאד כבד), ועדיין השירה בהם מדויקת, ונשמעת מדהים ומלאת ניואנסים. לא מדובר כאן באמן שמתעד את עצמו בסרט תיעודי או בסקיצה, אלא במוצר מוזיקלי מוגמר. "בעיני, היכולת ליצור אלבום שהוא בעל גרעין משותף ויחיד, להחזיק להקה לאורך 4 שנים, לדעת לכתוב גם כשהלב לא נשרף, זו האומנות האמיתית כדרך חיים, ולא כגלגל הצלה מתהומות שחיי אמנים רבים רצופים בהם." יש משהו נכון במה שאת אומרת, אבל הבעיה במצב כזה היא שהרבה פעמים (וזה קורה לכל יוצר שאני מכיר, כולל לי במקרים מסוימים) היצירה הופכת להיות, כפי שאמרת, משהו נוח מדי, והיוצר מסתובב יותר מדי באיזורים שבהם קל לו להתבטא, במקום לחפש את הדרך המדויקת ביותר שבה יוכל להביע את ההרגשה או המחשבות שלו. כאמור, אמן לא צריך להיות מדוכא בשביל ליצור, אבל גם בשביל להראות אושר צריך לעבוד קשה, והדוגמא הכי טובה היא Songs in the key life, שכל שניה בו משדרת אושר מופלא ומדהים, וזה מתבטא במכלול בדיוק כפי שזה מתבטא בכל פרט קטן, בכל מילה ובכל תפקיד של כלי נגינה. אגב, לטעמי בשיר טיול (שגם עלי הוא האלבום הכי אהוב של בנאי) יש תצוגה מדהימה של השקעה ודיוק בפרטים, וזה קורה באלבום הזה בכל שלב, מכתיבת הטקסטים, דרך העיבוד, הנגינה והשירה, ועד למיקס הסופי. אין ב'שיר טיול' אפילו צליל אחד שגורם לי לעוות את הפנים בהרגשה של פספוס, שיעמום או סתם כעס (כשיש זיוף בשירה, למשל, או טקסט ממש רע), ויש לי הערכה עצומה לפרויקט הזה, ולכן אני חוזר ומקשיב לו שוב עשרות ומאות פעמים. לגבי 'את שקט', יש לו טקסט באמת מעולה ולחן סביר (אם כי לא מפיל, מעניין או יוצא דופן), אבל העיבוד שלו פשוט משעמם ואפילו מגעיל אותי מבחינה אסתטית. אני לא יכול, בכל מקרה, לסלוח למוזיקה בעייתית בשביל טקסט מצוין -בשביל זה יש ספרי שירה.
 
למעלה