סוכריה חמצמצה
Active member
התועלת בפיצול היא שרות טוב יותר גם לנוסעים מרכסים למקומות שאינם אלעד וגם שרות ישובי מוצא נוספים, חלקים נטולי תחבורה ציבורית כמעט.כמו שציינתי, הביקוש במקרה הזה ידוע מראש, כלומר גם יפרסו את 4 הנסיעות על פני מספר שעות, עדיין עיקר הביקוש יתרכז לתחילת השירות במוצאי שבת, וסוף השירות ביום שישי.
ניתן לפרוס מעט את השירות, כלומר להוציא נסיעה כל 10 דקות במקום להוציא את כל הנסיעות ביחד, יש לזה מעט תועלת מבחינת רמת השירות, וסיכון של השארת נוסעים ללא מענה (כי אולי יותר מקיבולת של אוטובוס ירצו לנסוע בנסיעה האחרונה), ולכן בדרך כלל בקווים עם ביקוש של עד 3 אוטבוסים מוציאים את כל הנסיעות באותה השעה.
לגבי חיילים, הביקוש מאוד משתנה ולא קשיח, ולכן יש קושי לצפות מה יהיו הביקושים.
הצבא הוא הגוף היחד שיודע את הביקוש האמיתי והביקושים גם מספיקים לכדי למלא אוטובוסים בחיילים בלבד, ולכן (כל עוד משרד התחבורה משלם מחיר כפול מהמקובל בשוק התיירות לנסיעה בינעירונית) יותר יעיל וזול שהצבא יפעיל מערך הסעות בסופ"ש ויסתמך על התח"צ בשאר ימות השבוע.
הצבא נסמך על תחב"צ סדירה. לכל היותר יש הסעות מבסיסים נידחים עד תחנה מרכזית או רכבת הכי קרובה . אי אפשר לנסוע מכל בסיס לכל בית של חייל. וגם לא סביר לבחור להסיע חיילים מישוב א ולהשאיר חיילים מישוב ב בלי פתרון. אז החיילים מקבלים כולם פתרון מפנק פחות. אבל משום מה אפליה כנ"ל כן מתקבלת כשמדובר באזרחים מישובים קטנים סמוכים בגלל תירוץ ה"ביקוש". אנחנו לא יכולים לזהות ביקוש לתחב"צ בהיעדר היצע, אבל אפשר לשער. האם אין אנשים מרכסים שמעוניינים לנסוע לראש העין או לפ"ת ביום שישי במקום לאלעד? אולי הם לא נוסעים כי אין איך? אם היה אוטובוס כל שעה מטבעון לחיפה לא היו אנשים שמעדיפים אפשרות זו על החזקת 2 מכוניות למשפחה, או לפחות על הסעת המתבגר לחוגים או לבילוי שם? מצד שני אם היתה תחבורה ב 20 שקל מכרמיאל לכנרת כל שבת וללא החלפות, האם לא היו משתמשים בה 200 כרמיאלים מידי שבת משתכשכים באגם , ועוד שמים בתא המטען מנגל, צידנית ואוהל (ואם יפצלו מתישהו את הקו יבכו מרה, בשל אי הנוחות עם המטען?)
אם נדבר גלויות , יש כנראה מי שלא מעוניין שתושב רכסים יצליח להגיע לתל אביב או לקפוץ לשעתיים לחיפה כאוות נפשו. גם לא מעניין את אותם אנשים עד כמה ישובים אחרים יהיו תלויי רכב פרטי.